October 7, 2002
Slartibartfast wrote: hur skulle man räkna ut motsvarande poäng på ett i-5 betyg då?
Det kan man inte.
Anledningen är att de nya betygen är kunskapsbaserade, de gamla var gjorda så att en viss procent av alla elever i Sverige varje år skulle få ett visst betyg. Normalfördelat har jag för mig att det var. I alla fall så innebar det systemet att betyg från olika år kunde vara värda olika mycket...
June 20, 2002
Mathias wrote: Jag hade 235 när jag gick ut nian. nu går jag andra året på gymnasiet och betygen rasar. Just nu har jag IG i matte C och kemi A. Hoppas bara att det fixar sig nästa år.
felet med att plugga stenhårt... till slut tröttnar man... 🙁
hade MVG och VG ialla ämnen fram till slutet av 8:an... sen rasade betygen, jag var knappt i skolan men lyckades skrapa ihop 185p p.g.a att jag hade skött mig så bra tidigare...
sen blev det gymnasiet... gick två olika linjer första året för att sen hamna på IV... andra året i 1:an lyckades jag skrapa ihop 2 G av 10 möjliga... just nu går jag andra året och det ser inte så bra ut det heller för tillfället... men först nu känner jag att jag orkar plugga igen, så det får bli en rejäl uppryckning nästa år... :bok:
June 28, 2001
hmm få se nu, 1 VG 1 IG resten G i 9an.
men jag har kommigt ganska långt även med kassa betyg, mkt längre än vissa pluggisar som jobbar i kassan på ICA :eye: GAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHHAAHHAHAHAHA (paus) MUHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAAHAHAHAHAHHAAHAHAHAHAHAHAHAHHAAHHAHAHAHAHAHAHAHHAHA
vilked dead end jobb ]:)
sköter man sina kort rätt så kan man vara en slacker och komma rätt långt.
(mina betyg gick upp rätt mkt när jag bytte skola, av nån konstig anledning)
och det är ett faktum att tjejer får bättre betyg i jumpa i 7-9an , deras krav är mkt mindre. undra bara varför....
May 23, 2001
HAha fick IG på nationella svenska provet som vi hade för nån vecka sen.
Jag skulle skriva om möten, börja skriva så fint och så bra men sen glider jag ifrån ämnet mer och mer och tillslut så blir det en politiskdiskussion!
Utdrag från det som läraren skrev till mig: "Du visar att du bemästrar det skrivna ordet och din dikussion är kraftfull"
Fan att halva uppsatsen blev en politisk diskussion bara, annars hade jag nog fått bra betyg!
Hon skrev ju att jag inte fullföjde uppgiften, men jag tycker att de är hon som är lite petig 🙂
November 26, 2002
heimdal wrote: de nya betygen suger.. för om man tar en lätt kort kurs kan man ju få högre poäng ån om man tar ett par långa svåra kurser... kan man inte ta antal poäng (vg+g+vg... osv) * antal timmar.. då borde man ju få en juste jämförelse.. (gymnasiebetygen snackar vi nu)
det där är inte helt sant. jag vet inte exakt hur man räknar, men en lång kurs är värd mer än en kort.
jag tror man räknar: betyg (g=10,vg=15,osv) * kursens poäng (antalet timmar) * antal kurser / alla poäng (typ 2500 eller nåt)
kanske. är inte helt säker.
January 5, 2002
Vem fan bryr sig om betygen i nian? Så länge du har över 200p så kommer du in på i stort sett vilket program som helst på vilken normal skola som helst. Här på tyresö gymnasium var det ju en jävel som kom in på natur med 55p.
Jag hade MVG i allt förutom franska (G), bild, hemkunskap och biologi (VG), och inte var det svårt att få det heller. Pluggade typ ingenting. Intresset av historia och politik gav mig MVG i samtliga samhällsämnen, och i de tråkiga ämnena (biologi, kemi, fysik etc) gjorde jag bara det man skulle, plus att man råkar vara lite smartare än resten av klassen och faktiskt lyckas hänga med på lektionerna.
March 14, 2002
Slartibartfast wrote: Vi gjorde en uppsats i biologi då jag gick på 8:an som jag fick 9 för (skala 4-10). Ett år senare kopierade en kamrat upsatsen och fick 6 för den. 😀
Många gånger har jag och kompisar tänkt att man ska testa hur lärarna är, tex man ger ut samma uppsats till olika svenska lärare av olika elever, så man får se om dom bedömer efter hur elev är, eller hur uppsatsen är skriven osv..
June 20, 2002
Smirnoff wrote: [quote=shlumpen]Fick betygen idag. 9 MVG, 8 VG minus 1 VG = 285 poäng. Det duger, tänkte höja minst 4 VG nästa termin, satsar på 300 poäng.
*respect* vad är poängen med 300p?
asså du kommer in på alla linjer med 240p om du bor i gävle
man kommer in överallt (förutom privatskolor) utan några poäng alls snart... ändring på gång... för tillfället är det 30p som gäller (minst G i matte,svenska och engelska)...
June 20, 2002
heimdal wrote: de nya betygen suger.. för om man tar en lätt kort kurs kan man ju få högre poäng ån om man tar ett par långa svåra kurser... kan man inte ta antal poäng (vg+g+vg... osv) * antal timmar.. då borde man ju få en juste jämförelse.. (gymnasiebetygen snackar vi nu)
du får färre poäng för de korta kurserna...
t.ex. textkommunnikation är 50p och språk är 200p...
du måste upp i 2500p för att få ett studentbetyg... annars kallas det bara för ett samlat betygsdokument och de brukar inte ge behörighet till högskola...
1 Guest(s)