October 22, 2002
Oski wrote: Jo den är rätt sjuk faktiskt.
copulator wrote: sjuk tråd
Tycker denna tråden är normal om man jämför med vissa andra trådar som kommer upp här.
Krqagyzzz wrote: Bil:
1x hare
3x fågelProblemet med harar kan beskrivas så här:
1. Haren kommer upp på vägen framför bilen,
2. Man bromsar och hoppas att den skall springa undan,
3. Haren fortsätter att springa på vägen så man ligger och krypkör bakom den.
4. Man bestämmer sig för att köra över idiotharen, gasar och siktar
5. haren hoppar av vägen och bort från den galne bilföraren
Det är sant om hararna, dom följer ofta ljuset från strålkastarna. Därav så bromsar man inte in. När djur kommer upp i storlek som rådjur kan man bromsa, katter och hundar bromsar man givetvis för om man inte kommer orsaka något värre för bakomvarande trafik.
May 17, 2002
fisken wrote:
[quote=Krqagyzzz]Bil:1x hare
Det är sant om hararna, dom följer ofta ljuset från strålkastarna. Därav så bromsar man inte in. När djur kommer upp i storlek som rådjur kan man bromsa, katter och hundar bromsar man givetvis för om man inte kommer orsaka något värre för bakomvarande trafik.
Min körskolelärare sa att man aldirg skulle bromsa för något mindre än en dovdjort eller Älg, detta pga av att om man hade otur så kunde följdolyckerna bli värre om man råkade krångla till det... om ni förstår vad jag menar.
October 22, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=fisken] [quote=Krqagyzzz]Bil:
1x hare
Min körskolelärare sa att man aldirg skulle bromsa för något mindre än en dovdjort eller Älg, detta pga av att om man hade otur så kunde följdolyckerna bli värre om man råkade krångla till det... om ni förstår vad jag menar.
Det beror ju lite på situationen, oftast så är det mörkt, dvs kväll/natt när man ser djur så då kan man bromsa om man vet att man klarar av det eftersom det ofta är lite trafik vid dom tiderna. Rådjur kan ju trotsallt göra ganska fula skador på fordonet man färdas i.
August 20, 2001
Varit nån meter från att köra över en stor hund. Ägaren hade tur där.
Hon gick med hunden utan koppel på trotoaren. Hunden får plötsligt för sig att springa över gatan. Som tur var var där vägarbete just då så jag körde inte speciellt fort och han därför bromsa.
Var visserligen kul att se skräcken i ägarens ögon 🙂
October 22, 2002
Bogus^ wrote: jag har för mig att man måste stanna och rapportera om man kört på räv eller större... tror jag
Fel:
Du är enligt lag skyldig att märka ut platsen och rapportera när du kört på och skadat klövvilt.
Tagit från http://www.vv.se/aktuellt/pres.....ress50.htm
Dom mindre djuren dör oftast vid kollitionen. Om man vill kan man väl ringa polisen om man inte vill slå ihjäl haren man har kört över om den lever. Åå lär dom ju skratta åt en. En hare "körs ner" i vägen på 1 dygn och är sen borta.
March 2, 2002
CoLiC wrote: [quote=jojjehojj]Har en kompis som körde på en älg med sin moppe..
Det lät som en smärtsam överraskning 😀
Jo, det var mörkt och han hadde inga fungerande lampor på sin moppe. Såg bara nått stort svart, sen bang, sen hamnade han i diket. Men han klarade sig bra, fast inte moppen.
October 16, 2003
jojjehojj wrote: [quote=CoLiC][quote=jojjehojj]Har en kompis som körde på en älg med sin moppe..
Jo, det var mörkt och han hadde inga fungerande lampor på sin moppe. Såg bara nått stort svart, sen bang, sen hamnade han i diket. Men han klarade sig bra, fast inte moppen.
älgen klarade sig eller?
October 25, 2003
jojjehojj wrote: [quote=CoLiC][quote=jojjehojj]Har en kompis som körde på en älg med sin moppe..
Jag kan du inte säga annat än att han får skylla sig själv. 😉
January 28, 2003
fisken wrote: [quote=Krqagyzzz]Min körskolelärare sa att man aldirg skulle bromsa för något mindre än en dovdjort eller Älg, detta pga av att om man hade otur så kunde följdolyckerna bli värre om man råkade krångla till det... om ni förstår vad jag menar.
Det beror ju lite på situationen, oftast så är det mörkt, dvs kväll/natt när man ser djur så då kan man bromsa om man vet att man klarar av det eftersom det ofta är lite trafik vid dom tiderna. Rådjur kan ju trotsallt göra ganska fula skador på fordonet man färdas i.
Nja, som sagt så kan rådjur ge ganska nasty skador. Men som att tvärnita eller väja undan för fasaner/rävar/harar/kaniner är farligare än att köra över dem. Min moster väjde för en fasan en gång, den bilen var bara att skrota efter det. Voltade när hon kom ner i diket.
Dock är det ju reflexer snarare än förnuft som tar vid när något sånt händer.
October 22, 2002
MrWeizel wrote: [quote=fisken][quote=Krqagyzzz]Min körskolelärare sa att man aldirg skulle bromsa för något mindre än en dovdjort eller Älg, detta pga av att om man hade otur så kunde följdolyckerna bli värre om man råkade krångla till det... om ni förstår vad jag menar.
Nja, som sagt så kan rådjur ge ganska nasty skador. Men som att tvärnita eller väja undan för fasaner/rävar/harar/kaniner är farligare än att köra över dem. Min moster väjde för en fasan en gång, den bilen var bara att skrota efter det. Voltade när hon kom ner i diket.
Dock är det ju reflexer snarare än förnuft som tar vid när något sånt händer.
Nja, de vet ifan om det är mest reflexmässigt. Kan nog ha att göra med hur mycket man kör också. Vet dock ej hur mycket din moster kör. Man kan ju gå över på fel sida eller välja ett bättre spår om man har möjlighet.
Ett billigt sätt att se djur på är att sätta på extraljus på bilen. Visserligen har jag plockar några djur ändå men jag har undvikit dom större djuren. Jag har 3st Hella Rallye 3000E på min bil. Då ser man ögon som reflekteras på 300-350m och då kan man ju ta det lite lugnare iaf, gå ner och köra runt laglig hastighet 🙂
January 28, 2003
fisken wrote: Nja, de vet ifan om det är mest reflexmässigt. Kan nog ha att göra med hur mycket man kör också. Vet dock ej hur mycket din moster kör. Man kan ju gå över på fel sida eller välja ett bättre spår om man har möjlighet.
Ett billigt sätt att se djur på är att sätta på extraljus på bilen. Visserligen har jag plockar några djur ändå men jag har undvikit dom större djuren. Jag har 3st Hella Rallye 3000E på min bil. Då ser man ögon som reflekteras på 300-350m och då kan man ju ta det lite lugnare iaf, gå ner och köra runt laglig hastighet 🙂
Normalmänniskan hinner inte tänka särskilt mycket om man kör i 90km/h och det studsar fram en fasan framför en.
Synd bara att extraljus förstör utseendet på bilen totalt 🙂
5 Guest(s)