Vad gör man om man har kommit på en uppfinning?|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad gör man om man har kommit på en uppfinning?
Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
sp_UserOfflineSmall Offline
813750
January 4, 2005 - 12:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Berätta vad det är så kanske jag kan berätta om det är något för dig att satsa på :-# :va: 😈

Nord
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 661
813912
January 4, 2005 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: [quote=Gamblor][quote=Krqagyzzz]Glöm inte att det kostar en hel massa pengar att få ett patent registrerat.

Japp. Både att registrera och sedan skydda (jaga folk med advokater) patentet kostar MASSOR.

Japp, sen så kan det vara så att du söker patent i sverige. medan nån annan söker patent i Thaiwan o masstillverkar där. Man måste enskilt söka patent för varje land som man vill skydda sin idé i. Är lite tufft, men finns företag som kan hjälpa med sånt.

Alltid ska man ligga steget efter med sina svar 😡
Skulle ju skriva samma sak hehe
Ja så länge det bara är en liten uppgradering så är det nog inte värt o satsa på det festisMER

btw. einstein jobbade rätt länge på patentverket i tyskland.

"There's no such thing as a free lunch"
"Because I am the Only Gay in the Village" - Little Britain

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
814022
January 4, 2005 - 4:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Det som kostar är att anställa någon som skriver patentet åt en, inget man gör själv direkt.

Räkna med ca 20 000:- på ett patent.

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
814051
January 4, 2005 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Det som kostar är att anställa någon som skriver patentet åt en, inget man gör själv direkt.

Räkna med ca 20 000:- på ett patent.

Får fråga pappa 😛

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
814089
January 4, 2005 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Skynda dig, för två år sedan så satt jag och var förbannad på att farsan alltid pratade i telefon med kunder genom jobbet på helgerna, och kom på den utmärkta iden att man skulle kunna montera in två simkort i telefonen.
Allt detta skulle göras av en butikskedja licensierad av mobiltelefontillverkare, och en extra meny skulle läggas in i telefonen så att man lätt kan välja att tex. kunna ringa från ett av simkorten medan man bara kan ta emot samtal på det andra.
Sjävlklart skulle det även gå att ha båda aktiverade samtidigt.
En riktigt bra ide, lite krånglig för en 13åring, men endå.

Såg nu i våras att nåt jävla företag i USA laserat en EXAKT kopia av min ide, och förväntades tjäna multum på detta.
Som tur är så har jag inte hört något mer och hoppas på att det gick åt helvete för dem, men om det nu gick bra så skulle det ju kunnat vart jag som var rik 🙁

Peter@20ghz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1920
814194
January 4, 2005 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Sant. Men jag tror nog att företaget från usa hade idén på skrivbordet för mer än två år sen tillbaka i tiden om dom redan nu skall lansera. Det har dom nog filat på i fler år än så.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
814200
January 4, 2005 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Tindy wrote: Skynda dig, för två år sedan så satt jag och var förbannad på att farsan alltid pratade i telefon med kunder genom jobbet på helgerna, och kom på den utmärkta iden att man skulle kunna montera in två simkort i telefonen.
Allt detta skulle göras av en butikskedja licensierad av mobiltelefontillverkare, och en extra meny skulle läggas in i telefonen så att man lätt kan välja att tex. kunna ringa från ett av simkorten medan man bara kan ta emot samtal på det andra.
Sjävlklart skulle det även gå att ha båda aktiverade samtidigt.
En riktigt bra ide, lite krånglig för en 13åring, men endå.

Såg nu i våras att nåt j**la företag i USA laserat en EXAKT kopia av min ide, och förväntades tjäna multum på detta.
Som tur är så har jag inte hört något mer och hoppas på att det gick åt h*****e för dem, men om det nu gick bra så skulle det ju kunnat vart jag som var rik 🙁

Är ju en liten bit mellan ide och färdig lössning.
Lite problem och sånt att lösa.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
814428
January 5, 2005 - 12:23 am
sp_Permalink sp_Print

Peter@20ghz wrote: Sant. Men jag tror nog att företaget från usa hade idén på skrivbordet för mer än två år sen tillbaka i tiden om dom redan nu skall lansera. Det har dom nog filat på i fler år än så.

Dessutom gäller det ju att ha bra kontakter med folk inom affärsvärlden. Inte så enkelt att starta ett företag och börja producera bara för att man har en idé. Särskilt inte i Sverige som av någon outgrundlig anledning vill motverka nyföretagande. Tycker iofs att du gör rätt som försöker. Allt för många idér stannar på ritbordet.

Fler nystartade företag åt Sverige!

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
814436
January 5, 2005 - 12:38 am
sp_Permalink sp_Print

Nord wrote: btw. einstein jobbade rätt länge på patentverket i tyskland.

Var det inte i Österike? :-k

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
814570
January 5, 2005 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Krqagyzzz wrote: [quote=Nord]btw. einstein jobbade rätt länge på patentverket i tyskland.

Var det inte i Österike? :-k

Det var i Bern han jobbade 🙂

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 115
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL