February 12, 2003
Gilgamesh wrote: sitt hemma och spela spel 🙂
Haha, det lär ju hjälpa. 😛
Dessvärre är enda sättet att bota asocialitet att umgås med människor. Själv är jag ingen som gillar större folksamlingar heller, speciellt inte om man behöver vara social (dreamhack fungerar någorlunda, förutom alla som sitter och wankar järnet i bänkraderna). Vet väl inte riktigt vad mer jag ska kunna säga.
January 7, 2003
Ta reda på varför du är deprimerad.
Har det hänt nåt i ditt liv senaste 6 månaderna t.ex. dödsfall, separation, jobbproblem etc? Prata ut med nån du litar på, alt. kurator, om hur du ska gå vidare. Älta inte problemet i sig utan fundera på hur du ska kunna må bättre.
Ångesten kan komma av samma problem som depressionen, men det kan vara annat, svårt att veta utan hjälp.
Att inte trivas i större grupper är ju inget allvarligt, bara att anpassa dig själv till det så länge, håll dig i utkanten av folksamlingar t.ex. Tvinga dig inte in i situationer som du inte lätt kan ta dig ur (rulltrappor, mitten av fulla dansgolv m.m.) Med lite planering kan man undvika jobbiga situationer, bara man är medveten om vad man tycker är jobbigt.
August 2, 2001
NiSSe1234 wrote: Vet inte vad jag ska skriva eftersom jag är deprimmerad. Lider också av kite panikångest
Det sämsta du kan göra är iaf. att sitta hemma och känna dig deppig. Även om du inte orkar eller känner för att hitta på något så gör det ändå. Tvinga dig iväg. Tro mig, jag vet. 🙂
Dra ut och jogga lite kanske. Det sätter fart på endorfinerna i kroppen vilket alltid piggar upp.
Se till att äta och sova bra. Det kan göra en hel del. Att må fysiskt bra är nödvändigt för att må psykiskt bra.
Gör något kul i helgen också. Ring lite kompisar och fixa en schyst middag, drick lite öl, dra på krogen och glöm problemen för en kväll. Det kan visserligen sluta på två sätt. Antingen vaknar du upp dagen efter och det känns ännu värre, eller så är depressionen borta. YMMV.
I värsta fall kan du alltid ringa din husläkare och be om en tid. Säger du att du är deprimerad så kommer du antagligen att få en akut-tid eftersom deprimerade personer kan vara självmordsbenägna. Där bör du kunna få en remiss till psykolog-hjälp om du skulle vilja, eller kanske någon antidepressiv medicin. Var inte rädd för att börja med antidepressiva om du mår seriöst dåligt, tänk på att du bara ska käka dem ett tag.
Lycka till!
April 24, 2007
Delph1 wrote: Börja träna?
Fysisk och psykisk häsla är starkt kopplade.
//Andreas
Jag måste lägga en stark röst på detta förslag. Du kan även träffa lite trevligt folk när du tränar. Men glöm inte att träna nått du gillar
Våga gå på fester även om det känns tufft, du kommer tacka dig själv efteråt.
Tja, man kan väl väcka en gammal tråd.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 18, 2003
Suck... Varit deprimerad till och från nu i ett år, i mitt fall är problemet att jag inte vet vad jag vill i livet. Är nu 21 år och vet inte ett skvatt, hoppade nyss av civ.ing proram efter 1 år för jag vantrivdes.. Men framförallt olyckligt kär. Vad gör man åt sådant?... Förra gången det "hände" att jag nästan fick ihop det med en tjej men som det sedan inte blev något seriös med i brist på känslor tillbaka tog det mig 4-5 månader att bli glad igen.. Nu har samma sak hänt igen och jag vågar nästan säga att om jag fick henne, skulle det vara för livet för mig...
Så.. Några bra tips på hur man tar sig ur sådant?.. Mår skit och är mest gnällig när jag är med folk (inte sååå extremt, men typ som jag gnäller nu)...
Suck... Love is shit, it's only trouble...
1 Guest(s)