October 3, 2004
Okej, kanske inte världens viktigaste ämne men det är något jag stör mig på varje gång de gör nåt.
Vad håller GB Glace på med?
Det blir ju dyrare och dyrare varje år och glassarna i sig blir ju bara mindre.
Det som triggade denna tråd var Daimstruten som tidigare var en hyffsat stor strut (för att komma från GB), jag var dödligt sugen på en glass och gick in i butiken. Tror den kostade 18 kr, sanslöst dyrt!
Men jag var ju så otroligt sugen att jag bestämde mig för att köpa en endå. Och så tar jag på glassen och märker att den också är bra mycket mindre än förr.
Det var droppen för mig.
Jag har inte köpt den men nu är den ju så liten att den knappt svalkar något, bara lite rån och en klassklick med ett daimskal. Och så är den som sagt löjligt dyr också.
Men det är ju knappast något nytt att de höjjer priserna och förminskar glassarna.
Piggelinen är väl ett klassiskt exempel på en riktigt billig glass, eller ja den var ju det förr.
Magnumglassen var rätt stor och kostade 10 kr förr. Sen en vacker sommar så blev den mycket mindre och kostade 12 kr. Wtf?
Den enda glassen som hållt sig någorlunda bra vad gäller priser är Sandwichen, den har visserligen även den blivigt mindre och kostar mera (11 kr mot 10 kr förr) men stoleksskillnaden är inte så stor och inte heller prisskillnaden så den är ju en av de prisvärdaste glassar som finns.
Att de ansåg det vara värt att spräcka 10kr-gränsen - känns nästan som att de är desperata.
Sandwichen är en personlig favorit dessutom, men den är inte perfekt. En varm sommardag så tycker jag inte att den svalkar tillräckligt.
Vad är det som motvierar GB att höjja priserna, vad är skillnaderna idag mot förr?
Kan ju garantera att de efter dessa höjjningar har förloat pengar på mig som kund. Men de flesta kanske inte bryr sig?
December 29, 2004
Har också reagerat på det hära 👿 framförallt efter förra sommaren har dom minskat i storlek något enormt och priset har åkt åt andra hållet.
Magnum kostar också 15kr nu, och är ~20% mindre än förut 👿
Jag har då inte ätit nå mer glass sen jag upptäkte det 🙁 gillade verkligen magnum, men jag kan inte köpa något från ett så girigt och ont företag.
October 3, 2004
15 kr för magnum ?
Måste jag ha förträngt, fy***.
Tycker magnum är rätt gott men jag upptäckte det precis innan den blev mindre och kostade 12 kr så då slutade jag direkt. Var inte värt det då och är verkligen inte värt det nu.
Lodisen wrote: Har ni grabbar hört talats om inflation? Det är dock dåligt att glassarna blir mindre. :/
Jo visst jag har det. Men det är sällan inflation drabbar ett enda företag?
Kan inte tänka mig någon annat företag som höjt priserna som GB gjort under den här tiden.
Och det utan att jag tänker på att glassarna är mycket mindre nu än förr.
March 14, 2001
Json_81 wrote: [quote=Delph1]Sandwich som du nämner går alltid hem. Annars är ju piggelin en höjdare 😉
//Andreas
Piggelin var en höjdare.
Sen blev den dyr, blaskig och fick fel form.
Va? Har jag missat nått? Den kostar väl 6kr som den alltid gjort och formen är väl den samma också?
Det enda jag kan klaga lite på är att den smakar lite bittermandel (tror jag) och det har den inte gjort för..
June 28, 2001
Bjornsson wrote: piggelin för en ca 15år sedan var bra. kostade ungefär 4 kr har jag för mig och var stor och svalkande god 😀
Ja den tiden minns jag, köpte många piggelin för att den var så prisvärd när jag var liten.
Och en solig dag så kom beskedet att dom har krympt och blivit dyrare, jag trodde att det var jag som blev äldre men icke det var någon som ville tjäna mer pengar.
Bjornsson wrote: piggelin för en ca 15år sedan var bra. kostade ungefär 4 kr har jag för mig och var stor och svalkande god 😀
När jag var småpojk, så kostade den ~1:-.. Men den och igloo cola/apelsin köpte man ju bara ifall man hade väldigt lite pengar för tillfället.
Godaste var ju Lyxtop/Tophat och puckstång..
*Edit*
Angående att allt blir dyrare..
Kollat snus och bensinpriset senare tid??
När jag tog körkortet fick man typ 25-26 liter för en hundring.. En dosa Ettan gick på hutlösa 2,50:- när jag började snusa har jag för mej...
En kvarting Renat kostade typ 40:- när man började smygsupa..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 23, 2001
ilg@dd wrote: [quote=Bjornsson]piggelin för en ca 15år sedan var bra. kostade ungefär 4 kr har jag för mig och var stor och svalkande god 😀
När jag var småpojk, så kostade den ~1:-.. Men den och igloo cola/apelsin köpte man ju bara ifall man hade väldigt lite pengar för tillfället.
Godaste var ju Lyxtop/Tophat och puckstång..
*Edit*
Angående att allt blir dyrare..
Kollat snus och bensinpriset senare tid??
När jag tog körkortet fick man typ 25-26 liter för en hundring.. En dosa Ettan gick på hutlösa 2,50:- när jag började snusa har jag för mej...
En kvarting Renat kostade typ 40:- när man började smygsupa..
låter som om du är några år äldra än mig iaf 🙄
när jag började köra bensindriva saker så har jag för mig att man fick ca 13-14 liter för en hundring.
Och när jag började :pidu: så var det mest "K2" (klass2 öl för den som inte vet) som man drack, annat är det nu bland de yngre :cy:
February 21, 2003
awwwwwwwwwwww
puckstång... finns den idag? hade helt glömt bort den... min barndom... den + iglo cola...
skönt att ölen inte gått upp i pris iallafall 😎
P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64
October 3, 2004
Åh, Tophat 🙂
Och de vita pappret på piggelinen ja 🙂 Det var tider det.
Sen glasspinnar har jag inte ätit så mycket på ett tag, de har ju blivigt lika dyra som strutarna var förr. De är goda men det är helt enkelt inte värt det.
Cornettostrutarna kostade ju 12 kr och supercornetto (dunno hur de stavas bara) kostade 14 kr.
88an gillade jag när jag var väldigt liten, att den kostade 8 kr också var roligt och passande tyckte jag. Vad kostar den idag, 11 kr?
Är kanske inte så stor skillnad i pengar men procentuellt så är det ju en hel del, och det är klart över min tröskel vad gäller glass per krona för mig :p
Nu när jag tänker på det, kan ha haft fel på priset på daimstruten, kan det ha varigt 19 kr? *ryser*
2 Guest(s)