June 30, 2003
Bara rent intresse på hur detta påverkar kroppen, någon?
Sen eftersom jag är den jag är, så skulle det vara kul att hitta någon sida på hur olika sätt att dö känns, borde finnas någon vetenskaplig info på detta.
Och nej, jag letar inte efter nåt Snuff-aktigt eller så, bara hur en textlig beskrivining på hur det känns, hur lång tid det tar etc.
Måste ju finnas någon sjuk läkarmänniska som tagit reda på / vet detta och sedan lagt ut på internet...
January 18, 2004
Man kan överleva i cirka sex månader utan mat, men bara ca 2-3 dagar utan vatten.
Först äts kroppens fett upp, sedan muskler och levern, därefter kommer det som dödar en.
Hjärnans fett äts upp och man dör. Vet inte i detalj dock..
Men det är orsaken till att anorektiker oftast blir dumma tillslut.. hjärnan funktionerar inte.
Hur det känns?... jag har bara svultit i ca 4 dagar... men det känns brinnande ibland, och plötsligt släpps hungern... kroppen ställer in sig på svält... men några gånger om dagen så sägs det att man får hunger känslor... annars så känner man sig bara trött och sliten.
January 20, 2003
Krehlmar wrote: Man kan överleva i cirka sex månader utan mat, men bara ca 2-3 dagar utan vatten.
Först äts kroppens fett upp, sedan muskler och levern, därefter kommer det som dödar en.
Hjärnans fett äts upp och man dör. Vet inte i detalj dock..Men det är orsaken till att anorektiker oftast blir dumma tillslut.. hjärnan funktionerar inte.
Hur det känns?... jag har bara svultit i ca 4 dagar... men det känns brinnande ibland, och plötsligt släpps hungern... kroppen ställer in sig på svält... men några gånger om dagen så sägs det att man får hunger känslor... annars så känner man sig bara trött och sliten.
6 månader låter lite väl mycket?
Tänk på vitaminer o mineraler och sånt...
October 22, 2002
MoparPower wrote: Får man ingen föda dör man på två veckor. Sex månader, jag kräver en uträkning på vad man kan göra under den tiden. Man lär inte kuta runt i skogen och leta mat i alla fall.
Leva och vara vid liv är inte riktigt samma sak.
Du kan klara dig på vatten så länge men du mår inte bra.
December 23, 2003
tindy_14 Du har lite fel där... I extrema fall har människor lyckats klara sig utan vatten i ca 7 dagar, men det är inte alla som klarar så länge.
Mat har jag för mig är ca: 30 dagar.
Av vad jag har läst/lärt mig så utan mat så går de första 4-5 dagarna trögt då glukosförådet som finns lagrat i muskler etc börjar sina. Efter det börjar kroppen framställa ett hormon som heter keton som hjälper till att bryta ner fettet, när detta händer får man ofta mer energi (biologiskt för att man ska orka/kunna jaga föda?). Iaf så krävs det att man ligger under ett visst näringsintag för att detta ska hända. Om man äter lite men inte tillräckligt så blir det värre.
July 17, 2002
Det som många skriver ovan stämmer ganska bra, men man kan lägga till att efter ett tag börjar kroppen bryta ner protein lagrat i musklerna om man inte tillför nytt, för att sedan gå över till att förbränna proteinerna i hjärnan, vilket kan leda till hjärnskador. Svälten kan också leda till flera olika bristsjukdomar, t ex kwashiorkor (tänk litet afrikanbarn med jättemage).
Om du söker runt lite på näringslära och sånt så kan du nog hitta en del.
October 22, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Json_81]I ett gammalt nummer av slitz beskrev de hur det skulle kännas att dö på olika sätt.
Ett av de bättre var att frysa ihjäl (om vi räknar bort sådant man dör direkt av), det värsta var att brinna ihjäl.
förvånande? undra hur de har räknat ut det föresten...
Lät någon stackare prova som dom precis innan döden trädde in så skickade de honom till sjukan så han skulle kunna prova nästa sak.
Det är ju det enda sättet man kan få en någorlunda sann bild eftersom samma person har upplevt alla saker.. 😀
February 16, 2004
Krehlmar wrote: Det är DOKUMENTERAT att genomsnitt överlever i 60 dagar utan mat... och då leker man inte rambo, utan man är fast och svälter... som de som krashar med flyg i bergen.
I helan och halvan, så skulle Helan överleva ca 130 dagar längre en halvan.
Först skrev du sex månader sen 60 dagar.
Man överlever mellan 50-60 dagar utan mat med vätska regelbundet.
February 16, 2004
stormaz wrote: Ingen som hört talas om 3 3 3 regeln? Tror det var 30 dagar utan mat 3 dygn utan vatten och sen 3 sekunder utan luft till hjärnan eller nått sånt. Fick lära mig under lumpen, men jag är inte säker på att jag minns rätt...
Jo man klara väl sig runt 30 dagar.
Men det var ett riktigt experiment det där med 50-60 dagar men då MÄRK med vätska regelbundet, en viss skillnad.
3 Guest(s)