January 28, 2004
Jag är av uppfattningen att nästan inget är omöjligt att lösa med teknologins hjälp. Det har hänt hemskt mycket på 200 år. Undrar hur världen ser ut om 200 år?
Det jag ville säga var att jag tror det är fullt möjligt att få fusion att fungera. Det som fattas är stora forskningsanslag och maktnissarnas intresse och förmåga att planera långsiktigt.
February 12, 2003
Multiface wrote: Jag är av uppfattningen att nästan inget är omöjligt att lösa med teknologins hjälp. Det har hänt hemskt mycket på 200 år. Undrar hur världen ser ut om 200 år?
Det jag ville säga var att jag tror det är fullt möjligt att få fusion att fungera. Det som fattas är stora forskningsanslag och maktnissarnas intresse och förmåga att planera långsiktigt.
Trorsjälv att jorden är sprängd i luften om 200 år, men fusion är väl inte omöjligt.
December 29, 2003
AMD_RULEZ wrote: [quote=Death On Wings]Och behöver man en snabb fylla är det bara att sörpla ur tanken 😛
...Stanna till vid macken och köp koncentrerad spolarvätska...:)
Minst 94% ren etanol. Men se bara fan till att späda ut det lite...;)
En polare drack spolarvätska.....han blev hyfsat på lyset.....bra tryck i det tydligen...
January 28, 2004
August 16, 2002
M0rbid wrote: Läste en artikel i illustrerad vetenskap igår, den handlade om att olja skulle ersättas av väte, finns redan bilar som går på väte, i praktiken är det en två delad bränslecell, halva med väte den andra med syre och den enda biverkningen är rent vatten.
Skall tydligen vara lika kraftfullt som bensin dvs ingen elbils pjäffs, skall även vara tystare, problemen dom har är att minska ner cellerna osv så att det rymms i bilar elektronik osv, väldigt interessant iallafall
mmm... fast väteceller är ju inget speciellt nytt... man har forskat om det i typ 40 år redan utan att komma fram till en lösning som man kan använda i vanliga bilar...
sen så är det dyrt att utvinna väte ur vatten också... mycket dyrare än olja... så riktigt likvärdigt med olja/bensin är det inte än
March 15, 2002
Multiface wrote: Jag är av uppfattningen att nästan inget är omöjligt att lösa med teknologins hjälp. Det har hänt hemskt mycket på 200 år. Undrar hur världen ser ut om 200 år?
Jag är nog beredd att hålla med dig och det verkar även en del av världens ingenjörer vara. Den första experimentella Fusionsreaktorn ska ju snart byggas i Japan eller Frankrike( http://www.iter.org/ ). Fast det är klart, även om man lyckas övervinna de problem som finns i nuläget så lär vi inte kunna använda fusionskraft inom de närmaste 40 åren.
March 15, 2002
keffing wrote: [quote=M0rbid]Läste en artikel i illustrerad vetenskap igår, den handlade om att olja skulle ersättas av väte, finns redan bilar som går på väte, i praktiken är det en två delad bränslecell, halva med väte den andra med syre och den enda biverkningen är rent vatten.
Skall tydligen vara lika kraftfullt som bensin dvs ingen elbils pjäffs, skall även vara tystare, problemen dom har är att minska ner cellerna osv så att det rymms i bilar elektronik osv, väldigt interessant iallafall
mmm... fast väteceller är ju inget speciellt nytt... man har forskat om det i typ 40 år redan utan att komma fram till en lösning som man kan använda i vanliga bilar...
sen så är det dyrt att utvinna väte ur vatten också... mycket dyrare än olja... så riktigt likvärdigt med olja/bensin är det inte än
Anledningen till att det inte är ekonomiskt hållbart i nuläget är ju just att det inte finns något behov, men när behovet väl kommer så kommer även kostnaderna att sjunka. Det finns en hel del teoretiska möjligheter om hur man skulle kunna utvinna väte så nog har bränslecellerna en framtid.
June 20, 2002
keffing wrote: [quote=M0rbid]Läste en artikel i illustrerad vetenskap igår, den handlade om att olja skulle ersättas av väte, finns redan bilar som går på väte, i praktiken är det en två delad bränslecell, halva med väte den andra med syre och den enda biverkningen är rent vatten.
För det första så finns det redan både bilar och bussar som drivs med bränsleceller, och för det andra utvinner man vätet ur metanol, iallafall för tillfället.
Edit: utvinns ur vatten också, tog jag reda på.
Vi har kommit ganska långt på det området på senare år. Bränsleceller till andra områden (datorer, telefoner o.s.v.) är också på gång.
Vet faktiskt inte vari problemen ligger för tillfället, men gissar att det mestadels handlar om bristande resurser för att förfina tekniken så att utrustningen kan komma ner i pris.
March 19, 2003
Undrar hur de kommer gå för vårat grannland när det svarta guldet börjar sina.
Är inte oljan norges största exportvara? eller alla fall en stor del av den.
Deras ekonomi måste få en riktig chock när oljan tar slut.
Och det lär ha dålig effekt på oss också eftersom att det är grannlan.
Sen blir det självklart säkert kaos i hela världen pga att oljan tar slut.
March 15, 2002
BarateaU wrote: Undrar hur de kommer gå för vårat grannland när det svarta guldet börjar sina.
Är inte oljan norges största exportvara? eller alla fall en stor del av den.
Deras ekonomi måste få en riktig chock när oljan tar slut.Och det lär ha dålig effekt på oss också eftersom att det är grannlan.
Sen blir det självklart säkert kaos i hela världen pga att oljan tar slut.
Fast är det inte så att den norska staten har sparat stora delar av allting de får in på oljan just därför att det inte ska bli någon ekonomisk katastrof.
March 15, 2002
boogey wrote: [quote=keffing][quote=M0rbid]Läste en artikel i illustrerad vetenskap igår, den handlade om att olja skulle ersättas av väte, finns redan bilar som går på väte, i praktiken är det en två delad bränslecell, halva med väte den andra med syre och den enda biverkningen är rent vatten.
För det första så finns det redan både bilar och bussar som drivs med bränsleceller, och för det andra utvinner man vätet ur metanol, iallafall för tillfället.
Vi har kommit ganska långt på det området på senare år. Bränsleceller till andra områden (datorer, telefoner o.s.v.) är också på gång.
Vet faktiskt inte vari problemen ligger för tillfället, men gissar att det mestadels handlar om bristande resurser för att förfina tekniken så att utrustningen kan komma ner i pris.
Precis, det stora problemet är att få ner kostanaderna för tillverkningen av bränsleceller. Gm räknar ju dock att ha en bil på marknaden inom 15 år och som dessutom inte så ska kosta mer än en vanlig bil.
August 16, 2002
sPaZz wrote: [quote=boogey][quote=keffing][quote=M0rbid]Läste en artikel i illustrerad vetenskap igår, den handlade om att olja skulle ersättas av väte, finns redan bilar som går på väte, i praktiken är det en två delad bränslecell, halva med väte den andra med syre och den enda biverkningen är rent vatten.
Precis, det stora problemet är att få ner kostanaderna för tillverkningen av bränsleceller. Gm räknar ju dock att ha en bil på marknaden inom 15 år och som dessutom inte så ska kosta mer än en vanlig bil.
boogey - kay, jag skrev att tekniken inte kan användas i vanliga bilar, sen skriver du att den finns i bilar, sen skriver spazz att det om 15 år kommer finnas bilar med det...
det jag menade var att det inte är lönsamt idag att bygga en bil med väteceller, eftersom det är så jävla dyrt, därför "kan" (kan kanske är lite fel ord eftersom folk på NH inte brukar ha hjärnkapacitetet att läsa mellan raderna, inget personligt mot nån) man inte göra det... och spazz skrev ju att GM om 15 år kommer ha en sån bil...
sen så är det största argumentet för folk som snackar om vätebilar att man kan utvinna väte ur vatten... däremot så är det ju fortfarande mycket dyrare att utvinna väte ur vatten än att pumpa upp lite olja...
så IDAG så är det inte lönsamt att utvinna väte, och det är inte lönsamt att bygga bilar som drivs med väte...
May 17, 2002
Coalan wrote: hmm, hittade de inte olja ute vid gotland eller någe. Iofs stod det att det kanske itne var på svensk vatten.
de borrade efter olja på Gotland, men de hittade inga större mängder. Innan vi provborrade efter olja på Gotland så fråga Norge Sverige om vi ville vara med och hämta upp oljan ur nordsjön, men sverige sa nej med motiveringen "Vi vill inte hålla på med en så smutsig verksamhet". Det är iaf vad jag hört.
1 Guest(s)