Vad händer när oljan tar slut?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad händer när oljan tar slut?
Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
sp_UserOfflineSmall Offline
743601
October 10, 2004 - 6:54 pm
sp_Permalink sp_Print

BarateaU wrote: Undrar hur de kommer gå för vårat grannland när det svarta guldet börjar sina.

Är inte oljan norges största exportvara? eller alla fall en stor del av den.
Deras ekonomi måste få en riktig chock när oljan tar slut.

Och det lär ha dålig effekt på oss också eftersom att det är grannlan.
Sen blir det självklart säkert kaos i hela världen pga att oljan tar slut.

Fast det är deras största exportvara betyder ju inte att det är den enda.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
743608
October 10, 2004 - 7:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Multiface wrote: Jag är av uppfattningen att nästan inget är omöjligt att lösa med teknologins hjälp. Det har hänt hemskt mycket på 200 år. Undrar hur världen ser ut om 200 år?

Det jag ville säga var att jag tror det är fullt möjligt att få fusion att fungera. Det som fattas är stora forskningsanslag och maktnissarnas intresse och förmåga att planera långsiktigt.

Att hitta ett sätt att isolera fusionskärnan, då den alstrar många miljoner grader värme lär inte kunna lösas på några hundra år. Och att tro att fusionskraft skulle vara mindre radioaktivt om man skulle klara att hitta ett sådant material är att lura sig själv. Allt material i närheten av fusionen bombarderas med partiklar, och kommer att falla sönder med stor mängd radioaktiva isotoper som restmateriel.

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1101
743628
October 10, 2004 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Multiface]Jag är av uppfattningen att nästan inget är omöjligt att lösa med teknologins hjälp. Det har hänt hemskt mycket på 200 år. Undrar hur världen ser ut om 200 år?

Det jag ville säga var att jag tror det är fullt möjligt att få fusion att fungera. Det som fattas är stora forskningsanslag och maktnissarnas intresse och förmåga att planera långsiktigt.

Att hitta ett sätt att isolera fusionskärnan, då den alstrar många miljoner grader värme lär inte kunna lösas på några hundra år. Och att tro att fusionskraft skulle vara mindre radioaktivt om man skulle klara att hitta ett sådant material är att lura sig själv. Allt material i närheten av fusionen bombarderas med partiklar, och kommer att falla sönder med stor mängd radioaktiva isotoper som restmateriel.

Det stora problemet är väl som du säger att reaktorerna kommer bli väldigt radioaktiva med tiden. Ang hur själva processen fungerar så är jag inte säker men är inte tanken att man värmer upp deuterium och tritium så de bildar plasma som man sedan håller på plats med hjälp av magnetfält och att de där smälter samman? Kanske jag som har fått någonting helt om bakfoten men vem vet. 😉

denstore
Member
Medlem
743639
October 10, 2004 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

sPaZz wrote:
Det stora problemet är väl som du säger att reaktorerna kommer bli väldigt radioaktiva med tiden. Ang hur själva processen fungerar så är jag inte säker men är inte tanken att man värmer upp deuterium och tritium så de bildar plasma som man sedan håller på plats med hjälp av magnetfält och att de där smälter samman? Kanske jag som har fått någonting helt om bakfoten men vem vet. 😉

Nä, du är nog rätt på det. Fusion är sammanslagning av kärnor, till skillnad från fission, kärnkraft.
Men det man skall tänka på när det gäller de här forskningsanläggningarna, är att de inte genererar något. Att upprätthålla magnetfältet är lika energislukande som det man får ut av processen.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
743640
October 10, 2004 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=Multiface]Jag är av uppfattningen att nästan inget är omöjligt att lösa med teknologins hjälp. Det har hänt hemskt mycket på 200 år. Undrar hur världen ser ut om 200 år?

Avancerat 🙂

Etheral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
743648
October 10, 2004 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=sPaZz] Det stora problemet är väl som du säger att reaktorerna kommer bli väldigt radioaktiva med tiden. Ang hur själva processen fungerar så är jag inte säker men är inte tanken att man värmer upp deuterium och tritium så de bildar plasma som man sedan håller på plats med hjälp av magnetfält och att de där smälter samman? Kanske jag som har fått någonting helt om bakfoten men vem vet. 😉

Att upprätthålla magnetfältet är lika energislukande som det man får ut av processen.

magnetfältet drar väl mer t.o.m

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
743657
October 10, 2004 - 8:02 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=sPaZz] Det stora problemet är väl som du säger att reaktorerna kommer bli väldigt radioaktiva med tiden. Ang hur själva processen fungerar så är jag inte säker men är inte tanken att man värmer upp deuterium och tritium så de bildar plasma som man sedan håller på plats med hjälp av magnetfält och att de där smälter samman? Kanske jag som har fått någonting helt om bakfoten men vem vet. 😉

Nä, du är nog rätt på det. Fusion är sammanslagning av kärnor, till skillnad från fission, kärnkraft.
Men det man skall tänka på när det gäller de här forskningsanläggningarna, är att de inte genererar något. Att upprätthålla magnetfältet är lika energislukande som det man får ut av processen.

Jo jag vet. Jo det stämmer ju, fast tanken är väl att man ska få ut mer så småningom, aja den som lever får se. 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
743669
October 10, 2004 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Helt klart intressant diskussion. Ett litet tillägg i vätedebatten. Det stora problemet är hur man ska förvara det. Jus tnu görs det inuti "kristaller av ädla metaller" (dvs. metaller som inte är väteutdrivande ;)). Det är först och främst "a real pain inthe ass" att få in dom i kristallen, men sen ska de dessutom stanna därinne tills de ska användas och då ska de drivas ut ur metallen.

Löser man allt detta på ett smidigt och framförallt billigt sätt (de flesta metaller som är ädlare än väte är relativt dyra) så har vi en helt miljövänlig bil att se fram emot 😀 . Om man bortser från materialet i övrigt förstås 😉

//Andreas

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1705
743720
October 10, 2004 - 9:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Etanol kommer, vi lär oss utvinna sprit ur cellulosa (trä) och Sverige, Balterna och Kanada blir världens rikaste länder 🙂

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
743725
October 10, 2004 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan]Etanol kommer, vi lär oss utvinna sprit ur cellulosa (trä) och Sverige, Balterna och Kanada blir världens rikaste länder 🙂

Vi kan väl redan utvinna sprit ur trä? 😉 Fast du kanske syftade på storskalig utvinning. 🙂

denstore
Member
Medlem
743728
October 10, 2004 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

sPaZz wrote: [quote=[Gamepredator] Sulan]Etanol kommer, vi lär oss utvinna sprit ur cellulosa (trä) och Sverige, Balterna och Kanada blir världens rikaste länder 🙂

Vi kan väl redan utvinna sprit ur trä? 😉 Fast du kanske syftade på storskalig utvinning. 🙂

Nä, han menar effektiv utvinning. Alltså när inte skogsbönderna dricker lika mycket som de producerar....;)

spazz
Kommer du hit ofta?
Medlem
743875
October 11, 2004 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=sPaZz][quote=[Gamepredator] Sulan]Etanol kommer, vi lär oss utvinna sprit ur cellulosa (trä) och Sverige, Balterna och Kanada blir världens rikaste länder 🙂

Nä, han menar effektiv utvinning. Alltså när inte skogsbönderna dricker lika mycket som de producerar....;)

Ahh så klart. 😉

Edvuld
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1898
743901
October 11, 2004 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Läste i Illustrerad vetenskap att det fanns en maskin i USA som producerade olja från sopor och slakteriavfall genom att pressa det med högt tryck. Om det nu är sant, vilket det borde vara, varför har inte det uppmärksammats mer? Borde det inte vara en typ världsviktig uppfinning?

Multiface
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 247
744006
October 11, 2004 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Okej jag erkänner att fusionskraft lämnar efter sig radioaktiva reaktor delar, men grejen är att dom bara kommer att vara radioaktiva någonstans kring 100 år till skillnad mot dagens flera tiotusentals år.

denstore
Member
Medlem
744059
October 11, 2004 - 12:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Multiface wrote: Okej jag erkänner att fusionskraft lämnar efter sig radioaktiva reaktor delar, men grejen är att dom bara kommer att vara radioaktiva någonstans kring 100 år till skillnad mot dagens flera tiotusentals år.

Neutronflödet från härden är ju så kraftigt att man kontaminerar allt som finns i reaktorn. Det kommer att skapas enorma mängder radioativt avfall. Tusentals gånger mer än vad som finns i dagens kärnreaktorer.
Kärnreaktorerna av idag har i stort sett bara ett problem, och det är var man skall slutförvara restprodukterna. Att lösa det problemet är garantera enklare än att få fusionskraft att fungera.

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
744215
October 11, 2004 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Edvuld wrote: Läste i Illustrerad vetenskap att det fanns en maskin i USA som producerade olja från sopor och slakteriavfall genom att pressa det med högt tryck. Om det nu är sant, vilket det borde vara, varför har inte det uppmärksammats mer? Borde det inte vara en typ världsviktig uppfinning?

Det är antagligt snorigt dyrt att framställa olja på så vis...

Ang. Etanol: Menade storskalig framställning...

denstore
Member
Medlem
744234
October 11, 2004 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

[Gamepredator wrote: Sulan][quote=Edvuld]Läste i Illustrerad vetenskap att det fanns en maskin i USA som producerade olja från sopor och slakteriavfall genom att pressa det med högt tryck. Om det nu är sant, vilket det borde vara, varför har inte det uppmärksammats mer? Borde det inte vara en typ världsviktig uppfinning?

Det är antagligt snorigt dyrt att framställa olja på så vis...

Ang. Etanol: Menade storskalig framställning...

Vin & Sprit?;)
Etanol hade gått att framställa till ett lägre pris än olja som det ser ut idag. Det är ju mest att det finns ett inneboende motstånd mot etanoldrift idag. Plus att miljöpartisterna inte kan räkna. Maken till skapare av dumheter och hysteri får man ju leta länge efter.

[Gamepredator] Sulan
Kommer du hit ofta?
Medlem
744311
October 11, 2004 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore: Visst är det billigare, men det är svårt att få fram en stor mängd effektivt... Skulle man få det att lira ordentligt med cellulosan så skulle vi vara nere på nån krona litern..

Farbror
Member
Medlem
Forum Posts: 2275
744401
October 11, 2004 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Arny wrote: Biltillverkarna arbetar på att ta fram andra energikällor. Volvo har ju en motor som drivs av antingen bensin eller naturgas. Dessutom börjar gasstationerna bli fler. Finns en i Skövde t.ex.

Mmm dem är bra vi hade en sån v70 för ett halvår sen eller nått...

Tyrfing
Member
Medlem
Forum Posts: 2187
744639
October 12, 2004 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

Vad hände med att bearbeta Avfallet från Fission, man hade ju ganska intresante ideer från svenska forskare vad hände med det?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 253
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL