November 27, 2003
Kollat på Coupe de Norde:
http://web.telia.com/~u8792198....._index.htm
Ganska fett med finalen i Rikssalen på slottet.
//Andreas
March 14, 2001
csm101 wrote: Rätt många sidor, några specifika du har i åtanke?
Har själv inte haft problem med SweC så ser inte varför frågan skulle vändas...
Föregående som i näst sista och möjligen sidan före den.
Förresten, detta lyckades jag med när jag jobbade i veckan. Frirullade helt utan att gasa en enda gång på 10200m eller dryga en mil med lastbilen, med växel i. Hastigheten var inte högre än 95km/h och inte lägre än 70km/h.
Slå det om ni kan. 🙂
Bilden är lite konstigt eftersom kameran var lite seg, men det syns nog. Det är för övrigt fordonsdatorn som börjar räkna sträckan så fort man slutar gasa och inte drar någon bränsle.
December 6, 2006
Vad är meningen med att ha en dator som räknar ut när man slutar gasa ? Känns som en onödig kostnad för lastbilen 😛
Eller har ni det för att kunna skryta bland andra lastbilschaufförer ? :>
OnT:
Vaknade någorlunda tidigt.. runt 08.30, gick upp och ner igen till tvättstugan för att hänga in gårdagens tvätt i torkskåpet så den är torr tills morgondagen.
Sedan vet jag inte vad jag ska göra =)
September 27, 2005
Snorch: Var på ena änden av Bornholm (den höga änden ;)) Måste i alla fall närmat oss det avståndet utan att gasa. Har dock ingen exakt siffra, än mindre bilbevis 😛 Det var ju dock med en vanlig v70 och inte lastbil.
Vaknat och ätit gröt. Ska ner till skolan och läsa statistik.
October 22, 2002
opA87 wrote: Vad är meningen med att ha en dator som räknar ut när man slutar gasa ? Känns som en onödig kostnad för lastbilen 😛
Eller har ni det för att kunna skryta bland andra lastbilschaufförer ? :>
Finns på vissa åkerier bonusar hur man kör, kör man lugnare går mindre diesel åt = mer bonus till chaffören.
Sen är de lite psykologi i det hela också. Ser man att man kan köra på ett visst sätt och spara bränsle så utmanar man sig själv att köra snålare.
Jag själv ligger på 83 km/h på farthållaren med långtradare. Om jag höjer hastigheten till 89 km/h så ökar bränsleförbrukningen med 0,6-1,1 liter/milen beroende på lass. Så på en vända på 100 mil kan det göra 100 liter som är dryga 1000kr för åkaren. Det du vinner med att köra 89 km/h istället för 80-83 km/h är ca: 3-4 min per 10 mil om du kan hålla konstant fart. Dvs onödigt.
Att jag håller 83km/h istället för lagliga 80 km/h är att det är en mer behagligt och att lastbilen trivs mer i den hastigheten, finns mer kraft vid motlut direkt. Sen så kommer det inte så ofta ifatt någon stressad tradare som tänker köra om alla omöjliga ställen och man kör inte heller ikapp några andra.
OnT:
Ska åka och titta på en bil idag. En Audi A4 Quattro 3,0 -03
March 14, 2001
opA87 wrote: Vad är meningen med att ha en dator som räknar ut när man slutar gasa ? Känns som en onödig kostnad för lastbilen 😛
Eller har ni det för att kunna skryta bland andra lastbilschaufförer ? :>OnT:
Vaknade någorlunda tidigt.. runt 08.30, gick upp och ner igen till tvättstugan för att hänga in gårdagens tvätt i torkskåpet så den är torr tills morgondagen.Sedan vet jag inte vad jag ska göra =)
Tror du verkligen datorn har den enda uppgiften att räkna ut det? 🙄
Den används för bränslestatistik (det är där luftkörningen kommer in), GPS, trafikstyrning från kontor, håller reda på kör/arbetstider och rast som kan användas till grund för lönen, och ja det var väl en liten del...
edit:
Precis som fisken skriver så finns det en massa att spara för åkeriet om chaufförerna kör så bränslesnålt som möjligt och kunna planera trafiken så optimalt som möjligt.
fisken wrote: finns mer kraft vid motlut direkt.
Nur är det ju inte sådär väldigt många backar efter 56an. 😉
October 22, 2002
Snorch wrote: Nur är det ju inte sådär väldigt många backar efter 56an. 😉
Tyst med dig 😉
Normalt slipper man alltid växla men när det är lite för mycket lass så tar även dom emot. Sen kan man ju komma ifatt någon seg volvo som kör in i en vägg så fort man säger ordet motlut. 🙂
March 14, 2001
fisken wrote: Tyst med dig 😉
Normalt slipper man alltid växla men när det är lite för mycket lass så tar även dom emot. Sen kan man ju komma ifatt någon seg volvo som kör in i en vägg så fort man säger ordet motlut. 🙂
Haha. Du är nog rädd att jag ska komma ikapp dig med mina 80km/h, i Volvon. 😉
Nej men gasar lite innan motlut gör man ju, då hinner motorn börja jobba innan det tar emot.
Men snart slipper man växla då det blir automat, får se hur det är då. 🙂
csm101 wrote: Ah okej, men det var då till stor del självförvållat med va? 😉
Chefsredaktören borde rimligtvis banna sej själv efter fadäsen om dyslektikern (pa1983). (Som för övrig varit medlem där i många år.)
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)