Plockat ut växellådan ur en Saab 9000.. Inget höjdarjobb direkt, men ger bra med timmar.
🙂
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2001
Gjort i ordning en blankett om utträde ur Svenska kyrkan som jag ska skicka in imorrn. Flera tusen kronor lägre skatt (1.02%) är inte fel och att samtidigt inte gynna hjärntvättarna känns bra. 🙂
Gjorde visserligen en blankett själv men för er som är lat och vill gå ur Svenska kyrkan använd den här sidan:
December 6, 2006
Snorch wrote: *massa text*
Flera tusen kronor ? Tjänar du miljoner om året eller ?
Dom småpengarna som går till kyrkan är väl inte något att tänka på överhuvudtaget.. underlättar för den som ska begrava en, gifta sig med en o.s.v och allt vad man nu betalar kyrk"skatten" för...
OnT:
Varit i skogen idag.. inte lika slitigt som igår när man körde röjsåg i några timmar.. satan vad ont i axlarna man hade.
Nu in i dusch sedan får man väl sova eller något.. trött som ett as.
March 14, 2001
Miljoner? Öhm nej.
1.02% av inkomsten betalar jag, tillräckligt mycket för att gå ur kyrkan. Medelsinkomsten är väl på kanske 250.000kr? Strax över 2500kr allstå, och jag tjänar mer än så.
Begravningsavgiften kommer man inte undan, gifta sig får man göra om den ena partnern är med i kyrkan, döpa sina barn får man göra ändå osv...
Är man inte aktiv i kyrkan och inte delar deras tro finns det ingen mening med att vara medlem där. Vissa kör med argumentet att kyrkan gör mycket för ensamma och hemlösa med mera, men gissningsvis är det en väldigt liten del av summan jag betalar som går till sånt. Så jag skänker hellre pengar till någon vettig organisation där man vet vad pengarna används till.
Fler motargument?
edit: Ett litet tillägg, när jag går ur kyrkan varför skulle jag då vilja ha något med kyrkan att göra? Syftar på att gifta sig i kyrkan m.m., det går lika med borgerligt giftemål.
March 10, 2002
Snorch wrote: Gjort i ordning en blankett om utträde ur Svenska kyrkan som jag ska skicka in imorrn. Flera tusen kronor lägre skatt (1.02%) är inte fel och att samtidigt inte gynna hjärntvättarna känns bra. 🙂
Gjorde visserligen en blankett själv men för er som är lat och vill gå ur Svenska kyrkan använd den här sidan:
Ska ha gått ur, kan man kontrollera på något sätt om man kommit ur? Betalar kyrkoavgift enligt deklarationen.
March 14, 2001
Dehman wrote: Ska ha gått ur, kan man kontrollera på något sätt om man kommit ur? Betalar kyrkoavgift enligt deklarationen.
Enligt en sida jag läste på om att gå ur kyrkan så ska man få ett skriftligt bevis på att man gått ur. Men man får väl anta att du fortfarande är med om du betala kyrkoavgiften.
Du kan ju leta upp "din" kyrka (tror det står på deklarationen?) och höra med dem, maila eller så.
May 23, 2001
dAMIEN76 wrote: Hehe, är inte det mer ett "service-jobb" på en Saab? 😉
De är ju inte direkt kända för att bygga starka lådor..
Nja, skulle nog vilja hävda att det är ett rykte som hänger kvar sedan dom första Saab 900 producerades. Har inte upplevt det som att lådorna i Saab 9000 skulle vara speciellt drabbade av problem.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 24, 2007
ilg@dd wrote: Nja, skulle nog vilja hävda att det är ett rykte som hänger kvar sedan dom första Saab 900 producerades. Har inte upplevt det som att lådorna i Saab 9000 skulle vara speciellt drabbade av problem.
De är iallfall inte lika starka som M90 som satt i gamla volvos :bgrin:
Ontopic: inget hittils, vaknade nyss.
Shikar wrote: De är iallfall inte lika starka som M90 som satt i gamla volvos :bgrin:
Ontopic: inget hittils, vaknade nyss.
Ujujuj, nu känner jag mej gammal igen, när någon anser att M90 satt i gamla volvos... Fasen, det var ju bara några år sedan det var mitten på 90-talet. (Gamla volvos för mej är PV, Amazon, P1800, 14X typ.)
Volvo har ju för övrigt för det mesta haft bättre lådor än Saab, dock var ju M90 lite speciell eftersom det egentligen är en getrag-låda.
Fast nu var det ju inte Volvo det handlade om.
October 22, 2002
Burit ner dom nya fälgarna i källaren i väntan på vårväder.
Har mha en kompis gipsat ett rum i huset mitt. Har även spacklat allt förutom skarvarna för att glasfiberrems-rullen tog slut. Blir en sväng till Bauhaus imorgon.
Ska åka och handla, sen hämta tjejen som har skrivit högskoleprov idag. Ikväll blir det lite vin, mat och mys.
Varit till Sundsvall och Birsta, tänka sej att Darth Vader handlar på Teknikmagasinet av alla ställen.
3 Guest(s)