Vad har du gjort idag?|Page 274|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad har du gjort idag?
Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
sp_UserOfflineSmall Offline
5461
November 20, 2009 - 2:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja det krÀver ju sin man att fÄ pli pÄ en katt...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
5462
November 20, 2009 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jobbat, kommit hem, kokat lite te. FÄtt besked om att jag nu kan surfa in pÄ NH utan proxy.

Dehman wrote: Lite besviken att jag lever upp sÄ dÄligt till min titel. :/

Du Àr inte ensam, vad fasen Àr detta ??? :-/

//Andreas

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
5463
November 20, 2009 - 10:58 pm
sp_Permalink sp_Print

En SKIT-skön arbetsdag till en början.. endast traktorkörning mellan 09-15.30.. i princip ;e

Men.. kvĂ€llen kom fort och det fick bli en ost & skinksallad medan syrran tog en pizza.. har hĂ„llt mig frĂ„n pizza, kebab och mcdonalds i tre veckor nu 🙂 KĂ€nns ganska skönt.

Kollade pÄ District 9.. en vÀldigt konstig film.

Hittade Àven en skön youtubelÀnk om TV-licensavgiften..

Vem betalar ? 😀

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
5464
November 20, 2009 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Utöver det, arbete kl 09. Sprida skit stÄr pÄ schemat.

Lite off topic nu men vad Àr det som gödslas sÄhÀr Ärs, lite utslÀppsfixerad just nu, om det nu inte handlar om allmÀn skitspridning aka bloggning eller annat som det pratas om.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
5465
November 21, 2009 - 1:36 am
sp_Permalink sp_Print

Slutade jobba för en timme sen och nu imorrn (mÄste ju sova innan det blir en ny dag) klockan 08:00 ska jag pÄ en jÀkla kurs för att förnya mitt ADR-kort, lagomt skittrÄkigt. Hade tÀnkt strunta i att gÄ pÄ den, men det kan ju vara bra att fÄ det gjort.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
5466
November 21, 2009 - 2:39 am
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: What? Vad innebÀr det, nu fÄr du berÀtta mer.

Eftersom att vi jobbar pÄ skepp och olje plattformer sÄ mÄste vi ha gÄtt en TBOSIET (Tropical Basic Offshore Safety Induction & Emergency Training) kurs. I den tvÄ dagars kursen fÄr man lÀra sig att ta sig ur en sjunkande helikopter. Ganska coolt faktiskt!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
5467
November 21, 2009 - 9:19 am
sp_Permalink sp_Print

Vaknat efter ett okÀnt antal timmar sömn. Sluet pÄ boken var vÀl inte riktigt som jag hoppades, men oundvikligt.

opA87 wrote: Men.. kvĂ€llen kom fort och det fick bli en ost & skinksallad medan syrran tog en pizza.. har hĂ„llt mig frĂ„n pizza, kebab och mcdonalds i tre veckor nu 🙂 KĂ€nns ganska skönt.

BĂ€ttre i magen?

//Andreas

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
5468
November 21, 2009 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Slutade jobba för en timme sen och nu imorrn (mÄste ju sova innan det blir en ny dag) klockan 08:00 ska jag pÄ en jÀkla kurs för att förnya mitt ADR-kort, lagomt skittrÄkigt. Hade tÀnkt strunta i att gÄ pÄ den, men det kan ju vara bra att fÄ det gjort.

GRATTIS!
ARD:en Àr sÄ trÄkig att förnya, man kan i princip gÄ in och skriva provet direkt och sen gÄ dÀrifrÄn. Förnyade i somras och dÄ var det en gubbe som Àr 62 Är med som frÄgade pÄ allt, precis allt. Tog lÀtt 1h lÀngre pga honom.

OnT:
Ska Äka till VÀsterÄs för att lÀmna tillbaka en presenning som var för liten. Jula skiver nÀmligen mÄtten pÄ presenningar för dom blir fÄllade och sydda vilket resulterar i att dom Àr 15-20cm mindre Ät bÀgge hÄllen.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
5469
November 21, 2009 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

IgÄr kvÀll kom grannen ner och vi drack hans hembryggda öl, Ät chips, spelade Worms Armageddon och sÄg pÄ Dylan Moran stand-up. Grym kvÀll!

Idag sov jag lÀnge, nu blir det att springa en runda för att senare se Up! pÄ bio.

Nevil
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 662
5470
November 21, 2009 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Vart ut me hundarna sÄ de fick springa fritt en stund, Vart till morsan o fixat nÀtverket, Har precis duschat i vÀntan pÄ en polare för att sedan dra ivÀg till Karlstad pÄ New Moon.. =)

Snorch
Member
Medlem
5471
November 21, 2009 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: GRATTIS!
ARD:en Àr sÄ trÄkig att förnya, man kan i princip gÄ in och skriva provet direkt och sen gÄ dÀrifrÄn. Förnyade i somras och dÄ var det en gubbe som Àr 62 Är med som frÄgade pÄ allt, precis allt. Tog lÀtt 1h lÀngre pga honom.

OnT:
Ska Äka till VÀsterÄs för att lÀmna tillbaka en presenning som var för liten. Jula skiver nÀmligen mÄtten pÄ presenningar för dom blir fÄllade och sydda vilket resulterar i att dom Àr 15-20cm mindre Ät bÀgge hÄllen.

Mmm tack 😛

Var pÄvÀg att ge fan i den nÀr jag vaknade, men Àndra mig. Kom hem för inte sÄ lÀnge sen sÄ mer eller mindre hela dagen borta...

Det Àr ett jÀvla skityrke det hÀr egentligen, finns inte nÄgot annat yrke som Àr sÄ kontrollerat och strikt som transport/Äkeribranschen. Det Àr regler som egentligen Àr sÄ fjantig att det inte Àr sant, en massa restriktioner om mer eller mindre allting man gör i och runt en lastbil.
Förhoppningsvis börjar nÄgon följa reglerna till punkt och pricka. Med andra ord nÀr de Àr försenad, pga trafiken eller annat oförberett, pÄ en vÀldigt vÀltrafikerad vÀg mitt Stockholm vid rusningstrafiken drar i parkeringsbromsen och tar sina 45min rast sÄ man blockerar hela vÀgen och halva Stockholm tÀpps igen. Först dÄ kanske nÄn fattar Àr det börjar bli ganska orimliga regler och bestÀmmelser.

Det Àr kurser och utbildningar pÄ flera dagar pÄ en femÄrsperiod, allt frÄn heldag ADR-kurs till kompetensutbildning pÄ 35h som ska förnyas var femte Är. Visserligen har kravet pÄ kompetensbevis tillkommit i Är, sÄ man har sju Är pÄ sig att ordna det, men sen gÀller förnyelse var femte Är. Facket har en massa krav pÄ att anstÀllda ska utbildas ett antal timmar per Är.
Allt detta ska göras pÄ betald fritid eftersom att under veckorna ska bilarna köra för fullt.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
5472
November 21, 2009 - 3:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Eftersom att vi jobbar pÄ skepp och olje plattformer sÄ mÄste vi ha gÄtt en TBOSIET (Tropical Basic Offshore Safety Induction & Emergency Training) kurs. I den tvÄ dagars kursen fÄr man lÀra sig att ta sig ur en sjunkande helikopter. Ganska coolt faktiskt!

Haha aha, fyfan vad schysst.

Hur gick det dĂ„? 😉

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
5473
November 21, 2009 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote:

Fick mig att tĂ€nka pĂ„ en artikel jag lĂ€ste i tidningen igĂ„r. 🙂

http://pici.se/pictures/sQUohHAyS.png

Snorch
Member
Medlem
5474
November 21, 2009 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja du ser. Fast egentligen kan jag tycka att 15min kan man hÄlla reda pÄ, Ä andra sidan ser de ju att det var en engÄngsföreteelse eftersom de kollar de senaste 30 dagarna nÀr man bli stoppad, Àr dÄ allt annat bra kan man vÀl ha överseende med det tycker man.

Och givetvis vinklas det sÄklart Àr det Àr förarslarv det handlar om, som alltid.

Men det finns vÀrre historier Àn den.
Tex sÄ ska man skriva dagens datum pÄ fÀrdskrivarbladet (pÄ gamla bilar) nÀr man börjar och dagens datum nÀr man slutar, slutar man dÄ samma dag (det syns klart och tydligt att man gjort det) kan man tycka att det inte spelar nÄgon roll, men det gör det tydligen. För det Àr en stackare som gjorde precis sÄ och vart stoppad och fick, tror jag, maxbeloppet pÄ 10.000kr i böter bara för det (efter rÀttegÄng och hela köret). Allt annat sÄg hur bra ut som helst, rasttider, hastigheter och allt annat. Men nej att han inte skrev samma datum tvÄ gÄnger kostade honom 10.000kr.
Är det rimligt? Är det nĂ„got som utgjorde en fara för honom sjĂ€lv och övriga trafikanter?
Nej givetvis Àr det inte det.

alrik
Member
Medlem
5475
November 21, 2009 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Mmm tack 😛

Var pÄvÀg att ge fan i den nÀr jag vaknade, men Àndra mig. Kom hem för inte sÄ lÀnge sen sÄ mer eller mindre hela dagen borta...

Det Àr ett j**la skityrke det hÀr egentligen, finns inte nÄgot annat yrke som Àr sÄ kontrollerat och strikt som transport/Äkeribranschen. Det Àr regler som egentligen Àr sÄ fjantig att det inte Àr sant, en massa restriktioner om mer eller mindre allting man gör i och runt en lastbil.
Förhoppningsvis börjar nÄgon följa reglerna till punkt och pricka. Med andra ord nÀr de Àr försenad, pga trafiken eller annat oförberett, pÄ en vÀldigt vÀltrafikerad vÀg mitt Stockholm vid rusningstrafiken drar i parkeringsbromsen och tar sina 45min rast sÄ man blockerar hela vÀgen och halva Stockholm tÀpps igen. Först dÄ kanske nÄn fattar Àr det börjar bli ganska orimliga regler och bestÀmmelser.

Det Àr kurser och utbildningar pÄ flera dagar pÄ en femÄrsperiod, allt frÄn heldag ADR-kurs till kompetensutbildning pÄ 35h som ska förnyas var femte Är. Visserligen har kravet pÄ kompetensbevis tillkommit i Är, sÄ man har sju Är pÄ sig att ordna det, men sen gÀller förnyelse var femte Är. Facket har en massa krav pÄ att anstÀllda ska utbildas ett antal timmar per Är.
Allt detta ska göras pÄ betald fritid eftersom att under veckorna ska bilarna köra för fullt.

Visst Ă€r det mysigt men Ă€r trots allt ganska fritt Ă€ndĂ„. Min chef tvingar mig inte att bryta mot regler. Hans princip Ă€r att gĂ„r det inte sĂ„ Ă€r det en dag imorgon eller att kunden fĂ„r vĂ€nta och hĂ„lla kvar folk. Ska dom ha eller skicka gods fĂ„r dom fan ocksĂ„ bjuda till. 🙂

Kompetensbeviset pÄ 35h fÄr man ju slÄ ut pÄ dom 5 Ären. Det resulterar i 7h per Är. Grejen Àr ju bra men att folk som kört lastbil en lÀngre tid ska sÀtta sig pÄ kurs bara för att fÄ ihop timmarna Àr illa. Om du tar körkort och ska börja jobba med det dÄ Àr 1v utbildning vettigt men annars vetifan.

OnT:
Ikea och handlat nÄgra lampor och lite annat smÄkrafs. 169kr totalt. Fikade hos brorsan sÄ att han fick smaka mina bullar jag bakade i söndags. Nu lagas det mat sen blir det nog ganska lugnt.

Snorch
Member
Medlem
5476
November 21, 2009 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Visst Ă€r det mysigt men Ă€r trots allt ganska fritt Ă€ndĂ„. Min chef tvingar mig inte att bryta mot regler. Hans princip Ă€r att gĂ„r det inte sĂ„ Ă€r det en dag imorgon eller att kunden fĂ„r vĂ€nta och hĂ„lla kvar folk. Ska dom ha eller skicka gods fĂ„r dom fan ocksĂ„ bjuda till. 🙂

Kompetensbeviset pÄ 35h fÄr man ju slÄ ut pÄ dom 5 Ären. Det resulterar i 7h per Är. Grejen Àr ju bra men att folk som kört lastbil en lÀngre tid ska sÀtta sig pÄ kurs bara för att fÄ ihop timmarna Àr illa. Om du tar körkort och ska börja jobba med det dÄ Àr 1v utbildning vettigt men annars vetifan.

OnT:
Ikea och handlat nÄgra lampor och lite annat smÄkrafs. 169kr totalt. Fikade hos brorsan sÄ att han fick smaka mina bullar jag bakade i söndags. Nu lagas det mat sen blir det nog ganska lugnt.

Fritt och fritt, kör man lite lÀngre strÀckor Àr man mer eller mindre tvingad att ta rast m.m. dÀr lagen sÀger att man ska det, oavsett om det finns ett vettigt stÀlle att rasta pÄ eller om jag sjÀlv vill det.
Om det Àr fritt eller inte förutom detta hÀnger ju vÀldigt mycket pÄ körning. Jag sjÀlv tycker jag har en fri körning pÄ sÄ vis att jag börjar lite nÀr jag vill inom nÄgra timmar hit eller dit, trots att det börjat bli mer och mer skit. Men det finns andra körningar, bÄde hÀr och hos andra.

Nej jag Àr inte heller pÄ nÄgra vis tvingad att köra olagligt och jag gör det inte Àven om Äkaren skulle sÀga Ät mig att göra det, det finns liksom ingen anledning till att jag riskerar böter för att Äkeriet ska tjÀna mer pengar.

Visst fÄr man dela upp den i dess fem bestÄndsdelar, men det Àr likförbannnat 35h till ingen större nytta. NÀrmare en veckas extra arbete (förutom allt annat dÄ) under dessa fem Är (om man inte jobbar pÄ ett Äkeri som inte har nÄgot att göra/mycket folk som drÀller omkring sÄ dessa kan köra extra för kursande folk).
Kompetensbevis tog jag för övrigt i skolan, men gÀller det? Nej hur skulle det se ut.

On topic, funderat pÄ om jag ska kolla pÄ Inglourious Basterds ikvÀll eller inte.

opA87
Member
Medlem
5477
November 21, 2009 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Coalan wrote: Lite off topic nu men vad Àr det som gödslas sÄhÀr Ärs, lite utslÀppsfixerad just nu, om det nu inte handlar om allmÀn skitspridning aka bloggning eller annat som det pratas om.

Just nu tömmer vi brunnarna frÄn flytgödsel ( koskit, helt enkelt ) och dom brunnar som fÄtt regnvatten i sig under sommaren.

Delph1 wrote: BĂ€ttre i magen?

Lite för tidigt att svara pÄ just nu tror jag.. vaknar fortfarande upp tidigt pÄ morgonen dÄ och dÄ med ganska rejÀlt ont i magen. Ibland hjÀlper en samarin annars fÄr jag Àta nÄgot.

FĂ„r vĂ€l se om nĂ„gon mĂ„nad eller sĂ„ till om det hjĂ€lper att inte Ă€ta skrĂ€pmat 🙂

OnTopic:

Gett mig ut pĂ„ R40 och pressade upp bilen i 200km/h pĂ„ en finare rakstrĂ€cka.. sedan blev den för ostabil.. 😛 En sĂ€nkningssats kanske hade hjĂ€lpt.. bilen Ă€r vĂ€l lite hög just nu.
Varit i Göteborg under dagen.. hÀlsat pÄ farsan & brorsan samt kollat in kusins nya lÀgenhet i Mölndal. Skitnice lÀgenhet.

Är nu hemma igen.. kanske glo pĂ„ film med syrran sedan Ă„ka in till stan och vara skjuts Ă„t nĂ„gra töser.

alrik
Member
Medlem
5478
November 21, 2009 - 11:58 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote:

Gett mig ut pĂ„ R40 och pressade upp bilen i 200km/h pĂ„ en finare rakstrĂ€cka.. sedan blev den för ostabil.. 😛 En sĂ€nkningssats kanske hade hjĂ€lpt.. bilen Ă€r vĂ€l lite hög just nu.

Beror nog lite pÄ vinterdÀcken ocksÄ.

opA87
Member
Medlem
5479
November 22, 2009 - 10:27 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Beror nog lite pÄ vinterdÀcken ocksÄ.

I helsike ! Det hade jag glömt att dom satt pÄ.. haha.. inte konstigt det dönade lite dÄ med dubbdÀcken =)
Hmm.. blev fundersam vad de Àr för hastighetsspecc. pÄ dom. Hade varit en aning jobbigt om det hade sagt poff.

OnT:
Vaknat och sitter nu med en tallrik cornflakes, musli och crunchy blandat med fil.

Försöker fÄ ner polaren och sitta och nörda oss med lite game:ing en stund innan han Äker tillbaka till plugget ikvÀll.. fÄr se hur det gÄr med det dock.

alrik
Member
Medlem
5480
November 22, 2009 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: I helsike ! Det hade jag glömt att dom satt pÄ.. haha.. inte konstigt det dönade lite dÄ med dubbdÀcken =)
Hmm.. blev fundersam vad de Àr för hastighetsspecc. pÄ dom. Hade varit en aning jobbigt om det hade sagt poff.

OnT:
Vaknat och sitter nu med en tallrik cornflakes, musli och crunchy blandat med fil.

Försöker fÄ ner polaren och sitta och nörda oss med lite game:ing en stund innan han Äker tillbaka till plugget ikvÀll.. fÄr se hur det gÄr med det dock.

MÄnga vinterdÀck har Q som mÀrkning, dvs 160km/h.

OnT:
Vaknat ska snart baka scones har jag tÀnkt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 81
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL