April 24, 2007
opA87 wrote:
/.../
Äsch.. nu ska jag fortsätta med tråkandet och suktandet efter en ny V50 T5 alternativt XC60 ( 🙄 ).. eller ja kanske en Audi A4, nyare årsmodell med en 2.0 eller 3.2(?) motor. Fantastiskt fin bil..
En V50 T5 eller rentav D5 med chip är nog perfekt för dig 🙂
December 11, 2002
opA87 wrote: Sov faktiskt för första gången på väldigt länge längre än 9, till 11. Belive it or not.
Dagen har varit lika tråkig som alla andra söndagar.. det enda "nyttiga" man gjort är att ha fått i 750GiG:arn i HTPC:n.
Och snacka om att man blev förvånad när det inte fanns minsta dammkorn inne i chassit. 😮 Lian Li is the shit ! Inga fläktfilter eller något.. ändå så dammfritt som man kan önska sig.Så nu håller den jäkeln på att formatera sig.. tar sin lilla tid.. 20 % på ja, en timma snart.
Vad kan man hitta på under kvällen måntro.. så lite så möjligt. Funderar på att kolla på film, Johan Falk: Operation Naktergal. Som alla andra Johan Falk-filmer är den säkerligen hur bra som helst. 🙂
Och gårdagen var faktiskt jäkligt kul. Morsan blev sambo och såg hela 4 st olika XC60 på en och samma dag.. måste vara rekord. Vilken vacker bil med rätt utrustningsnivå och motor. Race:ade med en svart metallic XC60 ( T5 ? D5 ? ), dubbla utblås, troligtvis R-design på R40.. helsike vad han kunde köra upp bredvid en och bara blåsa iväg. Vridmoment, någon ? :bok:
Äsch.. nu ska jag fortsätta med tråkandet och suktandet efter en ny V50 T5 alternativt XC60 ( 🙄 ).. eller ja kanske en Audi A4, nyare årsmodell med en 2.0 eller 3.2(?) motor. Fantastiskt fin bil..
D5an är helt ärligt inte någon speciellt superimponerande motor. Prova någon BMW istället så ska du få se på trevliga dieselmotorer.
September 12, 2001
Sett dokumentären MacHeads.
Jösses säger jag bara! 😮
December 6, 2006
Shikar wrote: En V50 T5 eller rentav D5 med chip är nog perfekt för dig 🙂
Precis vad jag hade tänkt mig isåfall 🙂 Steg 3 på BSR vore inte dumt med en T5:a.
Joni wrote: D5an är helt ärligt inte någon speciellt superimponerande motor. Prova någon BMW istället så ska du få se på trevliga dieselmotorer.
Det är möjligt.. har faktiskt aldrig kört en D5:a, har bara läst vad folk sagt om den. Diesel vore väl mest kul att ha för dess låga förbrukning. Kanske inte en D5:a är bäst isåfall men lite nöje ska man väl få ha samtidigt 😛
OnT:
Morgonmj. Nu lunchrast till framåt 14-14.30. Ska lämna in morfars renault på kontroll hos Volvo i stan så blir lite längre rast än normalt.
March 14, 2001
Tänkte kliva upp vid elva tiden men somnade om och vaknade ett, typiskt. 😛
Dieselbil kan väl aldrig vara lönt nu för tiden när dieseln är så pass dyr som den är?
Skatten är väl visserligen lägre på nyare dieselbilar men man ska nog åka väldigt mycket per år innan man tjänare på den något lägre bränsleförbrukningen.
Får man tag på billigare diesel kan det kanske vara värt det.
April 24, 2007
Snorch wrote: Tänkte kliva upp vid elva tiden men somnade om och vaknade ett, typiskt. 😛
Dieselbil kan väl aldrig vara lönt nu för tiden när dieseln är så pass dyr som den är?
Skatten är väl visserligen lägre på nyare dieselbilar men man ska nog åka väldigt mycket per år innan man tjänare på den något lägre bränsleförbrukningen.
Får man tag på billigare diesel kan det kanske vara värt det.
Vill man åka snorbilligt är det VW Lupo 1.2 TDI 3L som gäller
ca. 1200kr om året i skatt och en förbrukning på 0,3l/mil. Sen kan man göra en fuling och tanka annat än just diesel från macken men det är inget man "får" göra.
Dieselbilar lönar alltid sig, bara man kör tillräckligt många mil :bok:
March 14, 2001
Shikar wrote: Vill man åka snorbilligt är det VW Lupo 1.2 TDI 3L som gäller
ca. 1200kr om året i skatt och en förbrukning på 0,3l/mil. Sen kan man göra en fuling och tanka annat än just diesel från macken men det är inget man "får" göra.
Dieselbilar lönar alltid sig, bara man kör tillräckligt många mil :bok:
Visst finns det billigare bilar men nu syftade jag på exempelvis Volvon ovan.
Vet inte vad Volvon har för skatt men runt 6000kr lär det väl vara?
Dubbla om inte mer än en bensindriven dito, dieselpris som inte är mer än 50öre lägre än bensinen kanske. Då ska det åkas väldigt mycket innan man ens övervunnit den högre skatten med den lägre förbrukningen, väldigt mycket längre innan man faktiskt tjänar några pengar av betydelse.
Tanka annat än just diesel från macken? Tanka annat än diesel på macken eller tanka diesel någon annanstans?
Det jag menar är att tanka genom företag för de som tex har ett åkeri, bra mycket billigare än på macken.
October 22, 2002
Snorch wrote: Visst finns det billigare bilar men nu syftade jag på exempelvis Volvon ovan.
Vet inte vad Volvon har för skatt men runt 6000kr lär det väl vara?
Dubbla om inte mer än en bensindriven dito, dieselpris som inte är mer än 50öre lägre än bensinen kanske. Då ska det åkas väldigt mycket innan man ens övervunnit den högre skatten med den lägre förbrukningen, väldigt mycket längre innan man faktiskt tjänar några pengar av betydelse.Tanka annat än just diesel från macken? Tanka annat än diesel på macken eller tanka diesel någon annanstans?
Det jag menar är att tanka genom företag för de som tex har ett åkeri, bra mycket billigare än på macken.
Beror som sagt på hur mycket/lite man åker och vilken bil man har. Ett exempel på min bil som är en Audi A4 2,0 TDI Quattro -08 mot en A4 2,0T Quattro -08. Priserna är från JET.se och 98 oktan.
Diesel ---------------------------------------- Bensin
11,30kr/l * x mil* 0,68 l/mil + 2871 kr = 12,41kr/l * x mil * 0,88 l/mil
X = 1434 mil break even.
2871 kr är skillnaden i skatt mellan min dieselbil och bensinarn. Förbrukningen är Audis egen för blandad körning. Stämmer ganska bra, jag brukar snitta på 0,65-0,72 l/milen. Då stämmer troligvis bensinförbrukningen bra också. Nu kör jag ca: 3000-3500 mil per år och då skulle bensinvarianten vara 8500kr dyrare att köra. Servicekostnader är snarlika bensin/diesel.
V50 D5 = 5346 kr i skatt 0,7 l/mil
V50 T5 = 1995 kr i skatt 0,88l/milen
Dock är jag övertygad om att du inte åker på 0,88 med T5 utan snarare runt litern. Då är breakeven vid ca: 1700mil.
OnT:
Skruvat ihop en skottkärra. Bokat besiktningstid för Imprezan. Jobbat.
December 6, 2006
Snorch wrote:
Vet inte vad Volvon har för skatt men runt 6000kr lär det väl vara?
En V50 med starkaste dieselmotorn D5 av årsmodell -08 går på 4252 kr
En V50 med klenaste dieselmotorn 1.6D av årsmodell -10 går på 2031 kr
Skatten på min egen V50 med en 2.4i bensinmotor går på 1920 kr.
Däremot en V70 -08:a med en D5 motor går skatten på 6000 kr prick 🙂
( Sökte bara på olika reg.nummer från bilar på Blocket för att få fram skatten )
OnT:
Vaknade med träningsvärk i armar.. puh.
Iväg till jobbet kl 7.. fixade i ordning lite i ungdjursladugården. Frukost vid 08 och cheferna åkte ut i skogen så fick jag sköta gården vilket innebar att köra en fyrkantsbal till ungdjursladugården, tömma över spillolja från två mindre och två större fat till ett fat... men hann inte med detta då lunchen kom mitt i allt så nu börjar man kl 3 igen. 🙂
EDIT:
fisken wrote: *Massa text*
Woops.. missade detta inlägg 🙂
March 14, 2001
fisken wrote: text
Jo det är klart det beror på bil och hur långt man kör. Spelar ju även stor roll om man tankar 98 eller 95. 95 kostar 11.99kr/l här såg jag idag, dieseln 11.50 så då blir det inte så stor skillnad.
Men hur som helst så ska man åka långt innan man tjänar några pengar av betydelse. Om man nu inte har en sprittny diesel med låg skatt, men då känns det som att det spelar mindre roll eftersom värdet på bilen sjunker med tiotusentals kronor per år iaf. 😛
Julshoppat lite smått. Kollade samtidigt på en soffa och hittade en som var så sjuk skön att det inte var sant, den är något att fundera på.
4 Guest(s)