Vad har du gjort idag?|Page 279|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad har du gjort idag?
Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
sp_UserOfflineSmall Offline
5561
December 6, 2009 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote:
/.../
Äsch.. nu ska jag fortsätta med tråkandet och suktandet efter en ny V50 T5 alternativt XC60 ( 🙄 ).. eller ja kanske en Audi A4, nyare årsmodell med en 2.0 eller 3.2(?) motor. Fantastiskt fin bil..

En V50 T5 eller rentav D5 med chip är nog perfekt för dig 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
5562
December 6, 2009 - 3:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Spelat Fat Princess en del. Ganska kul online, men jag trodde nog att det skulle vara svårare.

//Andreas

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
5563
December 6, 2009 - 3:57 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Sov faktiskt för första gången på väldigt länge längre än 9, till 11. Belive it or not.

Dagen har varit lika tråkig som alla andra söndagar.. det enda "nyttiga" man gjort är att ha fått i 750GiG:arn i HTPC:n.
Och snacka om att man blev förvånad när det inte fanns minsta dammkorn inne i chassit. 😮 Lian Li is the shit ! Inga fläktfilter eller något.. ändå så dammfritt som man kan önska sig.

Så nu håller den jäkeln på att formatera sig.. tar sin lilla tid.. 20 % på ja, en timma snart.

Vad kan man hitta på under kvällen måntro.. så lite så möjligt. Funderar på att kolla på film, Johan Falk: Operation Naktergal. Som alla andra Johan Falk-filmer är den säkerligen hur bra som helst. 🙂

Och gårdagen var faktiskt jäkligt kul. Morsan blev sambo och såg hela 4 st olika XC60 på en och samma dag.. måste vara rekord. Vilken vacker bil med rätt utrustningsnivå och motor. Race:ade med en svart metallic XC60 ( T5 ? D5 ? ), dubbla utblås, troligtvis R-design på R40.. helsike vad han kunde köra upp bredvid en och bara blåsa iväg. Vridmoment, någon ? :bok:

Äsch.. nu ska jag fortsätta med tråkandet och suktandet efter en ny V50 T5 alternativt XC60 ( 🙄 ).. eller ja kanske en Audi A4, nyare årsmodell med en 2.0 eller 3.2(?) motor. Fantastiskt fin bil..

D5an är helt ärligt inte någon speciellt superimponerande motor. Prova någon BMW istället så ska du få se på trevliga dieselmotorer.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
5564
December 6, 2009 - 4:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Vilket jäkla tjöt om Volvo och Audi i denna tråd...

Mind wrote: nu snackar vi, vad är det för morrande katt då ?

Chrysler 340 Six pack är det jag pillar ihop.
Viktmatchad i hela vevpartiet samt balanserad och blueprintade spel.

Tar lite tid...

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
5565
December 6, 2009 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Hah, man måste bo åt helvete om man runkar över Volvo XC60 🙂

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
5566
December 6, 2009 - 7:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Sett dokumentären MacHeads.
Jösses säger jag bara! 😮

MacHeads

Andreas Galistel
Member
Medlem
5567
December 6, 2009 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Tränat tills jag kräkts, inte riktigt meningen, men nu ska jag väl kunna somna.

//Andreas

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
5568
December 6, 2009 - 11:39 pm
sp_Permalink sp_Print

idag slängde jag på vinterdäcken.. tänker inte chansa på göteborgs välsaltade vägar med sommardäck 😛

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
5569
December 7, 2009 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: En V50 T5 eller rentav D5 med chip är nog perfekt för dig 🙂

Precis vad jag hade tänkt mig isåfall 🙂 Steg 3 på BSR vore inte dumt med en T5:a.

Joni wrote: D5an är helt ärligt inte någon speciellt superimponerande motor. Prova någon BMW istället så ska du få se på trevliga dieselmotorer.

Det är möjligt.. har faktiskt aldrig kört en D5:a, har bara läst vad folk sagt om den. Diesel vore väl mest kul att ha för dess låga förbrukning. Kanske inte en D5:a är bäst isåfall men lite nöje ska man väl få ha samtidigt 😛

OnT:
Morgonmj. Nu lunchrast till framåt 14-14.30. Ska lämna in morfars renault på kontroll hos Volvo i stan så blir lite längre rast än normalt.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
5570
December 7, 2009 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Tänkte kliva upp vid elva tiden men somnade om och vaknade ett, typiskt. 😛

Dieselbil kan väl aldrig vara lönt nu för tiden när dieseln är så pass dyr som den är?
Skatten är väl visserligen lägre på nyare dieselbilar men man ska nog åka väldigt mycket per år innan man tjänare på den något lägre bränsleförbrukningen.
Får man tag på billigare diesel kan det kanske vara värt det.

Andreas Galistel
Member
Medlem
5571
December 7, 2009 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Jobbat till sent, blivit beviljad ledighet imorgon om jag inte kan sova inatt (igen).

//Andreas

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
5572
December 7, 2009 - 7:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Kärat ner mig i Twingo Renault Sport... Igen. De asen är ju inte direkt dyra heller, nere i Tyskland. 🙁

opA87
Member
Medlem
5573
December 7, 2009 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

För andra kvällen i rad har jag lyckats ge mig ut och gå/jogga i en timma. Efter kondispasset har jag gått igenom bröst, mage, triceps, underarmar och gårdagen mage, biceps, triceps.

Morgondagen blir det bara gå någon km sedan pressa lår och vader.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
5574
December 7, 2009 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Tänkte kliva upp vid elva tiden men somnade om och vaknade ett, typiskt. 😛

Dieselbil kan väl aldrig vara lönt nu för tiden när dieseln är så pass dyr som den är?
Skatten är väl visserligen lägre på nyare dieselbilar men man ska nog åka väldigt mycket per år innan man tjänare på den något lägre bränsleförbrukningen.
Får man tag på billigare diesel kan det kanske vara värt det.

Vill man åka snorbilligt är det VW Lupo 1.2 TDI 3L som gäller

ca. 1200kr om året i skatt och en förbrukning på 0,3l/mil. Sen kan man göra en fuling och tanka annat än just diesel från macken men det är inget man "får" göra.

Dieselbilar lönar alltid sig, bara man kör tillräckligt många mil :bok:

Snorch
Member
Medlem
5575
December 7, 2009 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Vill man åka snorbilligt är det VW Lupo 1.2 TDI 3L som gäller

ca. 1200kr om året i skatt och en förbrukning på 0,3l/mil. Sen kan man göra en fuling och tanka annat än just diesel från macken men det är inget man "får" göra.

Dieselbilar lönar alltid sig, bara man kör tillräckligt många mil :bok:

Visst finns det billigare bilar men nu syftade jag på exempelvis Volvon ovan.

Vet inte vad Volvon har för skatt men runt 6000kr lär det väl vara?
Dubbla om inte mer än en bensindriven dito, dieselpris som inte är mer än 50öre lägre än bensinen kanske. Då ska det åkas väldigt mycket innan man ens övervunnit den högre skatten med den lägre förbrukningen, väldigt mycket längre innan man faktiskt tjänar några pengar av betydelse.

Tanka annat än just diesel från macken? Tanka annat än diesel på macken eller tanka diesel någon annanstans?
Det jag menar är att tanka genom företag för de som tex har ett åkeri, bra mycket billigare än på macken.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
5576
December 8, 2009 - 4:08 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Visst finns det billigare bilar men nu syftade jag på exempelvis Volvon ovan.

Dubbla om inte mer än en bensindriven dito, dieselpris som inte är mer än 50öre lägre än bensinen kanske. Då ska det åkas väldigt mycket innan man ens övervunnit den högre skatten med den lägre förbrukningen, väldigt mycket längre innan man faktiskt tjänar några pengar av betydelse.

Tanka annat än just diesel från macken? Tanka annat än diesel på macken eller tanka diesel någon annanstans?
Det jag menar är att tanka genom företag för de som tex har ett åkeri, bra mycket billigare än på macken.

Beror som sagt på hur mycket/lite man åker och vilken bil man har. Ett exempel på min bil som är en Audi A4 2,0 TDI Quattro -08 mot en A4 2,0T Quattro -08. Priserna är från JET.se och 98 oktan.

Diesel ---------------------------------------- Bensin
11,30kr/l * x mil* 0,68 l/mil + 2871 kr = 12,41kr/l * x mil * 0,88 l/mil

X = 1434 mil break even.

2871 kr är skillnaden i skatt mellan min dieselbil och bensinarn. Förbrukningen är Audis egen för blandad körning. Stämmer ganska bra, jag brukar snitta på 0,65-0,72 l/milen. Då stämmer troligvis bensinförbrukningen bra också. Nu kör jag ca: 3000-3500 mil per år och då skulle bensinvarianten vara 8500kr dyrare att köra. Servicekostnader är snarlika bensin/diesel.

V50 D5 = 5346 kr i skatt 0,7 l/mil
V50 T5 = 1995 kr i skatt 0,88l/milen

Dock är jag övertygad om att du inte åker på 0,88 med T5 utan snarare runt litern. Då är breakeven vid ca: 1700mil.

OnT:
Skruvat ihop en skottkärra. Bokat besiktningstid för Imprezan. Jobbat.

opA87
Member
Medlem
5577
December 8, 2009 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote:

En V50 med starkaste dieselmotorn D5 av årsmodell -08 går på 4252 kr
En V50 med klenaste dieselmotorn 1.6D av årsmodell -10 går på 2031 kr

Skatten på min egen V50 med en 2.4i bensinmotor går på 1920 kr.

Däremot en V70 -08:a med en D5 motor går skatten på 6000 kr prick 🙂

( Sökte bara på olika reg.nummer från bilar på Blocket för att få fram skatten )

OnT:
Vaknade med träningsvärk i armar.. puh.
Iväg till jobbet kl 7.. fixade i ordning lite i ungdjursladugården. Frukost vid 08 och cheferna åkte ut i skogen så fick jag sköta gården vilket innebar att köra en fyrkantsbal till ungdjursladugården, tömma över spillolja från två mindre och två större fat till ett fat... men hann inte med detta då lunchen kom mitt i allt så nu börjar man kl 3 igen. 🙂

EDIT:

fisken wrote: *Massa text*

Woops.. missade detta inlägg 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
5578
December 8, 2009 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Jobbat, klippt mig.

Ska till kirurgen imorgon och få magen undersökt.

//Andreas

Snorch
Member
Medlem
5579
December 8, 2009 - 5:50 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: text

Jo det är klart det beror på bil och hur långt man kör. Spelar ju även stor roll om man tankar 98 eller 95. 95 kostar 11.99kr/l här såg jag idag, dieseln 11.50 så då blir det inte så stor skillnad.
Men hur som helst så ska man åka långt innan man tjänar några pengar av betydelse. Om man nu inte har en sprittny diesel med låg skatt, men då känns det som att det spelar mindre roll eftersom värdet på bilen sjunker med tiotusentals kronor per år iaf. 😛

Julshoppat lite smått. Kollade samtidigt på en soffa och hittade en som var så sjuk skön att det inte var sant, den är något att fundera på.

daggerr
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1367
5580
December 8, 2009 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har räknat på mikrovågor...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 331
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL