Vad har du gjort idag?|Page 282|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad har du gjort idag?
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
sp_UserOfflineSmall Offline
5621
December 15, 2009 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

åkt pulka

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
5622
December 15, 2009 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Skottat snö, styckat och lagt in en halv gris i frysen.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
5623
December 15, 2009 - 6:01 pm
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Varit på banken och pratat lån/pension/fonder osv. Är man vuxen när man pensionsparar privat?

Hade den diskussionen med ett flertal personer som snart ska gå i pension på jobbet. De menade att det finns fan så mycket bättre saker att göra när man inte ens fyllt 30. När man passerar 40 är det läge att börja fundera på det, fram tills dess ska man se till att leva livet istället för att sitta och oroa sig för vad som kommer sen. Deras ord, inte mina.

//Andreas

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
5624
December 15, 2009 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Hade den diskussionen med ett flertal personer som snart ska gå i pension på jobbet. De menade att det finns fan så mycket bättre saker att göra när man inte ens fyllt 30. När man passerar 40 är det läge att börja fundera på det, fram tills dess ska man se till att leva livet istället för att sitta och oroa sig för vad som kommer sen. Deras ord, inte mina

Och dom orden beskriver vad jag tycker... bättre än vad jag själv kan beskriva det, faktiskt.

OnT:
Jobb jobb jobb 06.00-18.30.

Ska in till stan imorgon och besikta min gamla bil som morsan köpt, som systern använder.. ska bli EXTREMT spännande att se vad denna lilla Renault Megané får för anmärkningar.. hihihihi.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
5625
December 15, 2009 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Hade den diskussionen med ett flertal personer som snart ska gå i pension på jobbet. De menade att det finns fan så mycket bättre saker att göra när man inte ens fyllt 30. När man passerar 40 är det läge att börja fundera på det, fram tills dess ska man se till att leva livet istället för att sitta och oroa sig för vad som kommer sen. Deras ord, inte mina.

//Andreas

Du kommer kanske ihåg att jag jobbar på bank och sitter och försöker övertala folk att pensionsspara dagarna i ända? You do not want this discussion with me! :cy:

OT: Skola hela dagen sen jobb hela kvällen. Sitter och funderar på juklappar, det enda jag kommit fram till såhär långt är att det är sjukt svårt!

Magnus J
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 717
5626
December 16, 2009 - 12:07 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Städat, spelat ut http://www.continuitygame.com, moddat PES2010, ska äta lite mer strax.

Kollar på Taken igen, varför vet jag inte.

//Andreas

[Image Can Not Be Found]

Glömde skriva med vad jag själv har gjort.

Jobbat, ätit mat, spelat. Och nu har jag gjort ett litet inlägg här för första gången på, ja, jag vet inte hur länge!

//Magnus

alrik
Member
Medlem
5627
December 16, 2009 - 3:58 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Hade den diskussionen med ett flertal personer som snart ska gå i pension på jobbet. De menade att det finns fan så mycket bättre saker att göra när man inte ens fyllt 30. När man passerar 40 är det läge att börja fundera på det, fram tills dess ska man se till att leva livet istället för att sitta och oroa sig för vad som kommer sen. Deras ord, inte mina.

//Andreas

Beror väl lite på vad man har för inkomst. Om man precis ligger så att man inte kan unna sig något så ofta så är det nog rätt tänk. Sen hamnar man i olika skeenden i livet där man kan ha mindre pengar pga arbetslöshet, barn, sjukskrivning osv. osv.

I mitt fall så kan jag undvara 1000kr till pension utan att göra avkall på "leva livet" vad det är enligt mig. Pensionssparandet kan även vara skattetekniskt.

Ju tidigare man börjar spara ju mindre behöver man spara per månad. Jag resonerar att man ska kunna leva bra även som pensionär och då inte behöva vända på varje krona. Kanske gå i förtid för att kunna njuta och förhoppningvis vara frisk.

opA87
Member
Medlem
5628
December 16, 2009 - 8:27 am
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Ska in till stan imorgon och besikta min gamla bil som morsan köpt, som systern använder.. ska bli EXTREMT spännande att se vad denna lilla Renault Megané får för anmärkningar.. hihihihi.

Ho ho ho.. inte en enda anmärkning ! 😮 😮 😮 😮

Blev chockad.. trodde det skulle bli minst 5 fel men tji fick jag, kul för morsan. Hon blev glad. :bgrin:

OnT:
Lunchrast nu fram till kl 14.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
5629
December 16, 2009 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Åker i 50km/h på E4:an mot Stockholm, bara 50 mil kvar!

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
5630
December 16, 2009 - 3:53 pm
sp_Permalink sp_Print

I natt när jag jobbade funderade jag på om alla plog/saltbilar redan tagit julledigt eller vad var för fel.

opA87
Member
Medlem
5631
December 16, 2009 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Åker i 50km/h på E4:an mot Stockholm, bara 50 mil kvar!

?!? :cy:

Varför ? Punktering ? Och 50 mil kvar till vadå ?

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
5632
December 16, 2009 - 5:52 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: ?!? :cy:

Gissningsvis för att det är vinter...

Dehman
Member
Medlem
5633
December 16, 2009 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: ?!? :cy:

Nej men var väldigt dåligt väder för ett par timmar sedan och trafiken rörde sig inte snabbare. Nu går det i.a.f. lite snabbare!

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
5634
December 16, 2009 - 7:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska iväg och jobba om ett tag, eller nå sånt. Skulle väl egentligen åkt redan för någon timme sedan, men en kollega som har hämtat massa prylar till mig har kanat av vägen. Det verkar inte vara avklarat än så det lär nog bli en lång natt innan man är nere i Borås... typsikt.

Dehman
Member
Medlem
5635
December 17, 2009 - 1:04 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Ska iväg och jobba om ett tag, eller nå sånt. Skulle väl egentligen åkt redan för någon timme sedan, men en kollega som har hämtat massa prylar till mig har kanat av vägen. Det verkar inte vara avklarat än så det lär nog bli en lång natt innan man är nere i Borås... typsikt.

Verkar vanligt med lastbilar som kanar av vägen. Såg en hel del på väg upp till Stockholm. Men inte en enda bil faktiskt. Dock inte konstigt som de kör. 🙂 Skönt också när de går ut och plöjer i 2-3dm snö, blir fint moln för de som ligger bakom då. :>

alrik
Member
Medlem
5636
December 17, 2009 - 2:43 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Verkar vanligt med lastbilar som kanar av vägen. Såg en hel del på väg upp till Stockholm. Men inte en enda bil faktiskt. Dock inte konstigt som de kör. 🙂 Skönt också när de går ut och plöjer i 2-3dm snö, blir fint moln för de som ligger bakom då. :>

Vanligt, nja garanterat färre gånger per körda mil. Tar ju sen lite längre tid att bärga en långtradare och orsakar troligtvis mer stopp än om en personbil åker av.

Generellt sett har man mycket bättre grepp med en långtradare än en personbil pga tyngden. Kan ibland vara så att det är bättre grepp i vänsterfilen trots att det ligger 2dm snö där. När långtradare kör sakta då är det HALT som satan.

Måndags och tisdags så kom jag ifatt och körde om säkerligen 10-15 personbilar mellan Västerås-Gävle. Visst det snöade och låg snö på vägen men knappast befogat att köra 50km/h.

Snorch:
Skönt att man inte skulle norr alternativ söder över runt Gnarp. Var lite lätt kaos där. 🙂

OnT:
Gratulerat farfar som fyllde 89år. Skicka några julkort och jobbat.

alrik
Member
Medlem
5637
December 17, 2009 - 2:52 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: I natt när jag jobbade funderade jag på om alla plog/saltbilar redan tagit julledigt eller vad var för fel.

Dag 1
Först ska dom klura ut vart dom ställde av plogen i våras. Sen försöka hitta på den under all snö. Därefter ska dom på med saltbaljan som också stått sen i våras och då rostat ihop i ben och fästen. När dom väl gjort de så var det stopp i saltpåfyllningen. Därefter så kom dom på att plogen saknade nog 2-3 stål som dom inte orkade byta i våras.

Nu börjar dom närma sig vägen dom ska ploga men då blev det mörkt och kabeln till lyktan på plogvingen var av. Då blev dom lite trötta i ögonen och tänkte att äsch, vi plogar imorgon.

Dag 2
Nu har det hunnit bli några olyckor på vägpartiet som är under deras lott så då kommer dom inte fram. Nu har det snöa i 1,5 dygn så då är det onödigt att åka ut eftersom det kanske snart slutar snöa. Kl: 20,30 så snöar det fortfarande och dom åker ut men trycker inte ner plogen ända ner eftersom det sliter på stålen. Är bättre att salta bort all snö.

Dag 3
Börjar få ordning på vägarna men nu är temperaturen -12 och allt saltslask har återfrysit och rolig svartis har uppkommit.

Behöver jag säga att jag inte heller såg någon plogbil i måndags. Såg en när jag åkte hem från jobbet, dock med plogen uppe i luften. Länsvägen jag bor efter låg det bara 2dm när den plogades i tisdags förmiddags.

Dehman
Member
Medlem
5638
December 17, 2009 - 7:50 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: Vanligt, nja garanterat färre gånger per körda mil. Tar ju sen lite längre tid att bärga en långtradare och orsakar troligtvis mer stopp än om en personbil åker av.

Generellt sett har man mycket bättre grepp med en långtradare än en personbil pga tyngden. Kan ibland vara så att det är bättre grepp i vänsterfilen trots att det ligger 2dm snö där. När långtradare kör sakta då är det HALT som satan.

Måndags och tisdags så kom jag ifatt och körde om säkerligen 10-15 personbilar mellan Västerås-Gävle. Visst det snöade och låg snö på vägen men knappast befogat att köra 50km/h.

Snorch:
Skönt att man inte skulle norr alternativ söder över runt Gnarp. Var lite lätt kaos där. 🙂

OnT:
Gratulerat farfar som fyllde 89år. Skicka några julkort och jobbat.

Jo det föstår jag, men man kan ändå visa lite hänsyn när sikten redan är 5-10 meter p.g.a. all snö. Köra runt i ett vitt snömoln utan att se i 30 sekunder är inget skoj. Nåja, kom fram med livet i behåll efter många stoppa på mackar för att tvätta av vindrutan. 🙂

MakubeX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 553
5639
December 18, 2009 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Den 10e Juni -09 så invägde jag mig på ganska så exakt på 144kg.

Nu idag var min morgon vikt på 111.3kg.

Nu är det bara 11.4kg kvar tills delmål nr. 2 är klart. Känns för jävla bra. x)

opA87
Member
Medlem
5640
December 18, 2009 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

MakubeX wrote: Den 10e Juni -09 så invägde jag mig på ganska så exakt på 144kg.

Nu idag var min morgon vikt på 111.3kg.

Nu är det bara 11.4kg kvar tills delmål nr. 2 är klart. Känns för j**la bra. x)

:hb: :upp: :D/

Får man fråga om längd ?

OnT:
Rast till 14.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 203
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL