December 6, 2006
Vaknat upp till en morgon med en granne vars släkt hjälper honom att röja ur hans lägenhet.. en hel del dånande ljud.
Sedan hört Migrationsverket i lägenheten ovanför under kvällen igår och under tidig morgon idag.. börjar bli jävligt irriterande.
Men iallafall.. ska åka till Scandinavium Photo idag med morfar och få lite kött på bena.. kika in en Nikon D5000 🙂
Det finns en hel del systemkamera-operatörer på det här stället.. vad har ni att säga om ett eventuellt köp av en D5000 ? Några plus & minus ? Har aldrig ägt eller använt en systemkamera innan.. så detta blir mitt första köp av just en sådan.
Har just nu bara kollat in mig på denna så tips om andra kameror tar jag gärna emot senare och inte nu 😉
December 11, 2002
Bara du väljer Nikon så blir du nöjd 😉
Nej men skämt å sido. D5000 är ett trevligt hus, själv skulle jag nog satsa några extra kronor på D90 då jag tycker det är ett så pass mycket bättre hus. Det är mer lättarbetat imo.
Det betyder dock inte att D5000 är dålig på något sätt, inte alls, men jag tycker bättre om D90. Om du tycker att D90 är för dyr ska du absolut köpa D5000.
April 24, 2007
opA87 wrote: Vaknat upp till en morgon med en granne vars släkt hjälper honom att röja ur hans lägenhet.. en hel del dånande ljud.
Sedan hört Migrationsverket i lägenheten ovanför under kvällen igår och under tidig morgon idag.. börjar bli jävligt irriterande.
Men iallafall.. ska åka till Scandinavium Photo idag med morfar och få lite kött på bena.. kika in en Nikon D5000 🙂
Det finns en hel del systemkamera-operatörer på det här stället.. vad har ni att säga om ett eventuellt köp av en D5000 ? Några plus & minus ? Har aldrig ägt eller använt en systemkamera innan.. så detta blir mitt första köp av just en sådan.
Har just nu bara kollat in mig på denna så tips om andra kameror tar jag gärna emot senare och inte nu 😉
Skillnaden du märker av på en gång med systemkamera är den oerhörda mängd inställningar du har och därigenom makt att få bilden som du vill. Så länge du håller dig kvar på auto-läget lär allt gå bra men våga experimentera och använd kamerans potential (lämna auto-läget). Det viktigaste är dock att ha kul och våga experimentera (bör sägas 2 ggr). 🙂
December 11, 2002
Shikar: Fota i Auto på en systemare är lite meningslöst. Då tappar man i princip hela grejen med att ha en systemkamera.
Fotar nästan uteslutande i M. Det händer dock att jag har kameran på A* när jag snabbt ska ta en bild då det inte hinns att fibbla med inställningar.
*Apperture priority, inte Auto.
December 11, 2002
Beror ju helt på tycker jag. Vill ofta ha samma förutsättningar för flera bilder och det får man inte med bländarprio.
Sen finns det också många gånger jag vill använda en stor bländare för ett kortare skärpedjup men samtidigt ha en långsam slutartid. Det får jag inte heller med bländarprio.
Jag kan nämna tusen andra tillfällen då jag inte får ut det jag behöver med bländarprio men det har vi inte tid med här *startar fototråd* 🙂
December 6, 2006
Joni wrote: Bara du väljer Nikon så blir du nöjd 😉
Nej men skämt å sido. D5000 är ett trevligt hus, själv skulle jag nog satsa några extra kronor på D90 då jag tycker det är ett så pass mycket bättre hus. Det är mer lättarbetat imo.
Det betyder dock inte att D5000 är dålig på något sätt, inte alls, men jag tycker bättre om D90. Om du tycker att D90 är för dyr ska du absolut köpa D5000.
VISSTE att någon skulle rekommendera den där förbaskade D90 som ställt till med bekymmer för mig :cy:
Var helt inne på att ha mig en D5000.. men så kollar jag runt lite nogrannare bland tester på nätet och överallt jämför dom den med D90 där D90 antingen är bättre eller exakt likadan som D5000 vilket ger mig besultsångest.
Visst.. den är dyrare än D5000 och jag hade från början inte tänkt att lägga så pass mycket ( ~10.000 kr med ett objektiv ) för en systemkamera.. men samtidigt är den så pass bättre så va fan.. varför inte. Men samtidigt är D90 en -08:a medan en D5000 är en -09:a.. varför köpa en äldre modell när man kan köpa en lite nyare som kanske samtidigt är "lite" sämre.
Jaja.. vi får se vad som händer. Har en del utgifter på gång nu.. möjlig restskatt, stora servicen på bilen á 10.000 kr, en utlandsresa, en hel del styling-saker som ska göras på bilen etc. etc.. så kan vara så att kameran får vänta.
OnT:
Har varit som sagt i Jönköping samt Bankeryd och kollat på systemkamera, handlat lite saker till jobbet och ätit god mat med morföräldrar samt träffat morbror + dennes fru. Mycket trevlig konversation !
På vägen hem insåg jag att för att vara 22 år är jag betydligt bättre än genomsnittet i min ålder samt 30-50 åringarna på att köra bil för ta mig fan vad dåligt folk kör.. blinkar inte, förstår inte att kör man bakom mig nu då t.ex med helljus så bländar det.. alternativt denne kör framför mig och är fruktansvärt seg på att blända av när han får möte. Gammal gubbe i vit ny V70.. usch. bla bla mycket mer som hände som jag glömt av för jag var så irriterad.
Jaja.. skrivit av mig tillräckligt nu. Lugn kväll framför mig.
opA87 wrote: 🙄
*harkel host*Det där skyller vi på att snövallen tog upp 30% av vägen. 🙄
:roflmao:
[Image Can Not Be Found]
🙂
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
Jag har roat mig med att fylla kylen med Coca Cola, Cherry Coke, Boylan's Cane Cola och Boylan's Black Cherry. Har även lött lite i 205:an och börjat förbereda mig för försäljning. Diagnostiserat en kylarläcka på 309:an som måste åtgärdas snarast, dricker ett par liter kylarvätska om dagen.
October 22, 2002
Delph1 wrote: Kommit hem efter bio med tös. Aningen förvirrad, men det var en hyfsat kul film. 😀
//Andreas
Haha, du vet min signatur.:P
OnT:
Bakat en bröd med torkade aprikos, torkade fikon, hasselnötter, russin samt några andra saker. Grymt gott blev det! Ett tips om man vill ha ett gott bröd.
Slänger med receptet om någon vill prova på.
Fruktbröd med nötter
3 dl grahamsmjöl
4,5 dl vetemjöl, drygt
1 tsk salt, rågad
2 tsk bikarbonat, strukna
2 dl russin
10 st torkade aprikoser, i små bitar
6 st torkade fikon, i mindre bitar
150 gram valnötter, eller hasselnötter
5 dl filmjölk
1 dl mörk sirap, eller flytande honung
Tillagning
1. Smörj och bröa en rak bakform som rymmer 1,5 liter.
2. Mät upp de båda mjölsorterna i en bunke och blanda i salt och bikarbonat.
3. Rör ner russin, frukt och nötterna. Tillsätt fil och sirap eller honung sist och rör ihop det hela till en kladdig deg. Häll degen i den smorda formen.
4. Grädda i 160 grader ca 1 timme och 35 minuter. Låt brödet svalna lite. Slå det sedan ur formen, linda in det i en grov handduk och låt det kallna så.
December 6, 2006
En väääääääääääääldigt långsam dag.
Vaknar vid 10.. gör inte ett skit fram till nu mer än att ha köpt en påse Kina puffar & 4 st Trisslotter.
Eller jo.. spelat lite BF2 samt source för att få smak på lite gamla känslor.
Sitter fortfarande och bollar mellan D5000 och D90.. vi får väl se. D90 verkar värd sina pengar.. men det är en del pengar á 10.000 kr för en kamera & objektiv.
Jaja.. tiden får utse.. måste först ta reda på om jag får restskatt eller inte. :cy:
1 Guest(s)