ilg@dd wrote:
Ontopic:
Fick mail från en köpare på Polarisen som skulle komma imorgon.
Stormade iväg till fjällan för att starta upp och köra iväg den till verkstaden eftersom jag jobbar som vanligt imorgon...
Vad händer?? Åbäket surar ner sej och vägrar starta för första gången sedan den hamnade i min ägo. Naturligtvis var det kolsvart ute och skotern står ute på en lägda, så startförsöken får återupptas på lunchrasten i morgon.
🙁
Fick igång åbäket idag iaf, går bättre än någonsin.
Dessvärre hade tydligen den intresserade köparen inte tillräckligt med pengar för att köpa skönheten.
Jäkla idioter som kommer släpandes med släpvagn och tror att dom skall kunna pruta ner priset mer när man med bestämdhet tidigare förklarat att XXXXX är det lägsta jag går.
Jaja, finns alla sorter.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 6, 2006
En helt vanlig arbetsdag.. dock lite längre p.g.a blåtunge-vaccination.
Hemma nu och kollar på ny grill, aluminium-takrails samt sänkningsfjädrar till bilen.. vet inte i vilken ordning man ska köpa allt. Vad som är viktigast o.s.v.. sänkningsfjädrarna kan kräva nya dämpare och då är vi uppe i en prisklass på 13.000 för bara fjädrar+dämpare.
Jaja.. kräver lite planering detta.
GE MIG SOMMAR, insåg jag nu med.
April 24, 2007
opA87 wrote: En helt vanlig arbetsdag.. dock lite längre p.g.a blåtunge-vaccination.
Hemma nu och kollar på ny grill, aluminium-takrails samt sänkningsfjädrar till bilen.. vet inte i vilken ordning man ska köpa allt. Vad som är viktigast o.s.v.. sänkningsfjädrarna kan kräva nya dämpare och då är vi uppe i en prisklass på 13.000 för bara fjädrar+dämpare.
Jaja.. kräver lite planering detta.
GE MIG SOMMAR, insåg jag nu med.
1. Sänkningsfjädrar (köp gärna nygamla om du tycker att 13 K är mycket)
2. Grill
3. Skippa takrails och satsa hellre på tonade rutor.
December 6, 2006
Shikar wrote: 1. Sänkningsfjädrar (köp gärna nygamla om du tycker att 13 K är mycket)
2. Grill
3. Skippa takrails och satsa hellre på tonade rutor.
Bara H&R sänkningsfjädrarna går på cirkus 2500 kr och den kostnaden är inga problem, men det är om verkstaden dömer ut mina dämpare ( då bilen gått en del ) som kostnaden går på nästan 13.000 eftersom dämpare+fjädrar gör det så dyrt.
Grillen är inte så farligt dyr heller och är nästan ett måste att köpa =D
5 av rutorna är redan tonade.. har dock planerat att tona dom främre sidorutorna nästa gång jag åker hem till Göteborg.
.. men det är väl ungefär den ordningen jag har på saker och ting med som du skriver. Dom nya däcken gör bilen så hög och eftersom däcken redan är köpta måste det köpas sänkningssats för de inte ska se förjävligt ut :bgrin:
December 6, 2006
Mean Machine wrote: Du kanske inte ska köpa dem från Volvo direkt...
Det är faktiskt inte Volvo i detta fallet. :cy:
http://www.xtremt.se/?artnr=H%.....R-29.197.2.
Coilover.kit H&R Volvo V50
Har tittat på lite olika sidor men detta verkar det "mest" prisvärda.. finns även för runt prisklasserna 7000 som självklart är att titta på med.
Fick t.ex en offert från forza.se , där vill dom ha 6900 + moms för bilstein B4 dämpare + H&R :bok:
opA87 wrote: En helt vanlig arbetsdag.. dock lite längre p.g.a blåtunge-vaccination.
Hemma nu och kollar på ny grill, aluminium-takrails samt sänkningsfjädrar till bilen.. vet inte i vilken ordning man ska köpa allt. Vad som är viktigast o.s.v.. sänkningsfjädrarna kan kräva nya dämpare och då är vi uppe i en prisklass på 13.000 för bara fjädrar+dämpare.
Jaja.. kräver lite planering detta.
GE MIG SOMMAR, insåg jag nu med.
Sänkningssatser är bara dumheter, det och breda fälgar som ger felaktig spårvidd tär bara på bussningar/lager/däck helt i onödan. Dessutom kan du inte få en shysst hjulinställning med sådana attiraljer såvida inte grejjerna är inköpta från märkesbutik med tillhörande toleranshänvisningar.
Otroligt egentligen hur det fungerar, här lägger t.ex Mercedes ner miljontals kronor på att gå till en bil med bra vägegenskaper, sedan vips så har en 18-årig nybliven körkortsägare förstört alltihopa med några jäkla alufälgar av piratmärke och sänkningssats från Biltema. Sen blir samme 18-åring förb*nnad över att bilen sliter däcken ojämnt, hjullagren går snabbare än ett brev på posten och att bilen far som en hungrig stövare mellan vägkanterna.
#-o
Satsa på ny grill och aluminium-takrails istället för att försämra bilen och dess redan goda vägegenskaper är mitt tips.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 6, 2006
ilg@dd wrote: *Massa text*
Nåja.. nu ska vi inte ta i så vi spricker.
Däcken och fälgarna är inte direkt några piratmärken, sänkningsfjädrarna är från ett väletablerat företag och ligger bland dom bättre sänkningsfj. Det är ju inte för inte som de flesta har och rekommenderar H&R-fjädrar på garaget.org =)
Sedan eftersom däck och fälgar redan är köpta så måste något göras för att bilen ska bli lägre då dom nya storlekarna gör hjulhusen enorma och bilen blir lika hög som en XC90.
opA87 wrote: Nåja.. nu ska vi inte ta i så vi spricker.
Däcken och fälgarna är inte direkt några piratmärken, sänkningsfjädrarna är från ett väletablerat företag och ligger bland dom bättre sänkningsfj. Det är ju inte för inte som de flesta har och rekommenderar H&R-fjädrar på garaget.org =)
.....
Inga problem för min del, det är bara gynnsamt för oss som säljer däck, hjullager etc..
Men fråga gärna efter data för hjulinställning hos firman du handlar sänksats av så skall du få se en som kliar sej i roten.
Jag antar att du är väl insatt i camber/castervinklar, om inte bör du kolla upp lite vad som händer med din fina bil när du sätter dit kortare fjädrar än de från tillverkaren av bilen. Speciellt när många tillverkare tagit bort möjligheten att påverka dessa inställningar, iaf större justeringar av dessa när det handlar om kortare fjädrar.
Risken att du blir avvisad på verkstaden när du upptäcker att hjulinställningen blivit åt h*lvete är ganska stor, vi har skickat iväg ganska många "ungdomar" som velat ha hjulinställning på sina sänkta bilar, helt enkelt för att det finns inga fakta om vinklar att tillgå för inställning, sen är det ingen mening att "chansa" och att kunden senare kommer tillbaks och klagar på att däcken slits snett/mycket.
Det där är egna erfarenheter, i övrigt så kan väl även jag tycka att det ser fränt ut på en del bilar, men knappast en Svensson-volvo.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 13, 2003
ilg@dd wrote: Inga problem för min del, det är bara gynnsamt för oss som säljer däck, hjullager etc..
Men fråga gärna efter data för hjulinställning hos firman du handlar sänksats av så skall du få se en som kliar sej i roten.
Jag antar att du är väl insatt i camber/castervinklar, om inte bör du kolla upp lite vad som händer med din fina bil när du sätter dit kortare fjädrar än de från tillverkaren av bilen. Speciellt när många tillverkare tagit bort möjligheten att påverka dessa inställningar, iaf större justeringar av dessa när det handlar om kortare fjädrar.
Är väl också mycket därför helt justerbara "coilovers" blivit så pass populärt på senare tid. Med sådana slipper man höra av gamla gubbar att man förstört väghållningen bara för bilen är lägre än original.
Sen ska man ju inte glömma att där är skillnad på "bra väghållning" beroende på om man ska ha maximal komfort eller maximalt väggrep. 😉
OnT: Varit på FU, jobbgaranti. Kört en runda på trevliga skogsvägar. Mycket trevligare än att köra i allt saltslask.
beta wrote: Är väl också mycket därför helt justerbara "coilovers" blivit så pass populärt på senare tid. Med sådana slipper man höra av gamla gubbar att man förstört väghållningen bara för bilen är lägre än original.
Sen ska man ju inte glömma att där är skillnad på "bra väghållning" beroende på om man ska ha maximal komfort eller maximalt väggrep. 😉
Vet du öht vad coilovers är och innebär, vad som händer med bilen vid montering av sådana?
Lite tråkigt att det bara häckar "gamla gubbar" på däckverkstäderna i dina trakter, men iofs kan du ju kanske lära dej något av dem.
Men å andra sidan så kanske konstruktörerna hos bilfabrikanterna helt enkelt har fel i sina beräkningar, jag är ju som kanske tidigare känt ganska avogt inställd till dessa skrivbordsfigurer.
Själv jobbar jag ju bara med hjulinställningar och bilreparationer dagligen, så vad vet jag.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
September 27, 2005
Pluggat 10-15, jobbat 16-21.
Tror jag har bestämt mig för att åka till Beijing på utbytestermin. Det känns på något sätt häftigare och mer ännorlunda än Singapore och Hong Kong, även om det kanske är bättre universitet där. Men jag är en veliga människa, kan hinna ändra mig igen till på torsdag.
October 22, 2002
ilg@dd wrote: Massa text.
opa87 wrote: Massa text.
Håller faktiskt med Gadden där när det gäller enkom sänkfjädrar osv för rent estetiskt syfte. Finns orginalsänkningssatser från fabrik ifall man vill ha lägre och stummare bil. Då är det förhoppningsvis rejält räknat på grejerna så att allt är vad det borde vara.
Just nu svär jag nästan åt mig själv att min Audi har sportchassie eftersom den är stötig och hårt så fort man åker på sämre riksvägar. Fast i mitt fall står jag ut eftersom det i princip inte finns att få tag i en Audi med den utrustningen jag vill ha utan sportchassie. Sen ser det ju bättre ut på sommaren med 18" (Audi original tillval) 😉 Uppskattar chassit mer dom gångerna man åker på lite eller åker lagligt i en bil med "normachassie" på samma vägar jag åker dagligen på, då får man sänka kurvhastigheten.
Om man börjar titta på coilovers för väghållning så är det en annan fråga. Många behöver troligtvis inte ha de utan skaffar det enkom för att det är coolt utan att ens ha en minsta aning om vad som händer om man ändrar lite.
Åker själv med coilovers på Imprezan och det är för att kapa tider på bana. Få möjlighet att ställa in lite mer aggressiva hjulvinklar för att styra in bättre och få med sig baken bättre osv. Här bör tilläggas att jag kör den runt 500mil per år och transport till och från bana är ingen höjdare. Stenhård och styva bussning samt skapligt hårt schimsade dämpare med anpassad fjäder till gör bilen minst sagt ej pendlingsvänlig... Dock så väger komfort (som om det fanns någon från början) nackdelarna upp av en grymt mycket roligare bil när man får använda bitarna på bana.
Att det kommer slita lite mer däck är en självklarhet för mig samt att beteendet på bilen i högre farter kommer vara mer nervöst pga hjulvinklar. Svårt att både ha och äta kakan...
OnT:
Jobbat, lagt in windows7 ska sova nu.
November 27, 2003
Börjat dagen jättebra, men sen sädår runt 1446 så tvärvände det och humöret drog i botten ... och jag vet fan inte varför. Konstigt.
alrik wrote: Håller faktiskt med Gadden där när det gäller enkom sänkfjädrar osv för rent estetiskt syfte. Finns orginalsänkningssatser från fabrik ifall man vill ha lägre och stummare bil. Då är det förhoppningsvis rejält räknat på grejerna så att allt är vad det borde vara.
Ungefär what he said ^
//Andreas
December 6, 2006
*Massa text från flera personer*
Ska ha era uttalande i åtanke till våren 🙂
Du, ilgaad som är expert.. vad tar en verkstad för att sätta dit endast fjädrarna ?
alrik wrote: Håller faktiskt med Gadden där när det gäller enkom sänkfjädrar osv för rent estetiskt syfte. Finns orginalsänkningssatser från fabrik ifall man vill ha lägre och stummare bil. Då är det förhoppningsvis rejält räknat på grejerna så att allt är vad det borde vara.
Mja, självklart finns de från fabrik men eftersom jag inte direkt har en ny bil och varken sportchassi eller annat skoj så finns tyvärr inte den möjligheten för mig att välja det såhär lite i efterhand 😉
Visst har Volvo egna sänkningsfjädrar man kan köpa.. fick t.ex köpa en killes Volvo orginalsänk. fjädrar och dessa sänkte då 30mm istället för 35 som H&R gör.. kanske ska ta detta i beakta istället för 35mm om nu 5mm kan göra mycket.
Jaja får väl se vad som händer.. tror fortfarande på sänkning av bil.
OnT:
12 timmars arbetsdag då vi klövvärkat korna.
Hemma nu och tänker fanimej sova snart.. usch vad trött jag är.
September 27, 2005
Skrivit sex timmar tenta. Tog fan hela tillgängliga tiden, vilket det aldrig brukar göra för mig 😛 Berodde garanterat på att jag pluggat alldeles för dåligt. Firades i alla fall med mycket god måltid på Tre Indier.
Nu är det i alla fall underbart för nu skall jag bara läsa kinesiska fram till sommaren, och största delen i Shanghai! 😀 Ser fram emot det något otroligt, fantastiskt, gigantiskt. :eye:
Lite besviken på OS idag. Riktig skit-dag med svenska ögon. Hoppas få se Sverige - Finland med en finländare, vilket kommer bli riktigt skoj.
opA87 wrote: *Massa text från flera personer*
Ska ha era uttalande i åtanke till våren 🙂
Du, ilgaad som är expert.. vad tar en verkstad för att sätta dit endast fjädrarna ?
Expert var väl att ta i, en äldre herre jag känner sade en gång att bilmekaniker, det kan man börja kalla sej när man arbetat med bilar 15-20 år, före det är man bara lärling. Expert, det blir man aldrig, iaf inte så länge tillverkarna byter modeller och teknik.
Näe, men allvarligt så har jag dålig koll på vad det kan tänkas kosta, jag bor ju i ett "lågprisområde" där vi tar 750:-/tim.. I städerna lär dom väl plocka folk på minst 1000:-/tim gissar jag.
Inte plockat med någon V50 heller för den delen, men antagligen är väl dämparna fram av McPhersontyp vilket torde göra att det tar ~2-2,5 timmar bara fram. Om sen bakänden följer mönstret på 855/V70 med separata dämpare/fjädrar så är det ett ganska snabbt jobb att byta fjädrar där, max 30-45 minuter/fjäder.. Så räkna med 3,5-4 timmar a' verkstadens timtaxa. Med vår taxa skulle enbart jobbet landa på ~2500-3000:-
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)