Vad har du gjort idag?|Page 316|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad har du gjort idag?
Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
sp_UserOfflineSmall Offline
6301
March 18, 2010 - 6:23 am
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Tog du illa vid dig, Dehman, med tanke på din ålder ? 😉 :roflmao:

Nej, mest intresserad hur han tänkt.

alrik wrote: Den som vill behålla körkortet. Kan kosta som en uppkörning fast i egen bil. Typ 1500kr.

Haha, lycka till. Jag hade inte betalat det kan jag säga tror inte det är många som hade gjort det. Hade förmodligen blivit lite som TV-avgiften.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
6302
March 18, 2010 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

Hulto wrote: Ilgadd: Hur kunde han stänga av bilen? Man kan ju inte ta ut nyckeln om inte P ligger i.

Det är också ett nytt påfund. Det fanns inte förr.
Reserverar mig för just detta fallet. Det finns bilar som har det, men på det stora hela var det inte något som var standard eller ens valbart med automatlåda.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
6303
March 18, 2010 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Joni wrote: Det är också ett nytt påfund. Det fanns inte förr.
Reserverar mig för just detta fallet. Det finns bilar som har det, men på det stora hela var det inte något som var standard eller ens valbart med automatlåda.

Just det är väl lite olika på olika bilar, vet att Saab har en sån lösning.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
6304
March 18, 2010 - 11:36 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Haha, lycka till. Jag hade inte betalat det kan jag säga tror inte det är många som hade gjort det. Hade förmodligen blivit lite som TV-avgiften.

Att skippa TV-avgiften är en lätt sak om än jävligt dåligt pga att alla, ja ALLA kollar på SVT någongång under året.

Att inte förlänga körkortet blir värre pga att du kommer åka på olovlig körning osv. Är lätt att kolla genom att "binda" körkortet till familjens bilar och som då ligger med i polisen register. Systemet finns idag och används i mindre skala där en kamera läser av regskylten och indikerar på allt som är fel. Systemet kommer troligtvis snart sitta i många polisbilar. Således så dröjer det inte länge innan man blir stoppad och får böter som är dyrare än 1500kr.

Dehman
Member
Medlem
6305
March 18, 2010 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

alrik wrote: Att skippa TV-avgiften är en lätt sak om än jävligt dåligt pga att alla, ja ALLA kollar på SVT någongång under året.

Att inte förlänga körkortet blir värre pga att du kommer åka på olovlig körning osv. Är lätt att kolla genom att "binda" körkortet till familjens bilar och som då ligger med i polisen register. Systemet finns idag och används i mindre skala där en kamera läser av regskylten och indikerar på allt som är fel. Systemet kommer troligtvis snart sitta i många polisbilar. Således så dröjer det inte länge innan man blir stoppad och får böter som är dyrare än 1500kr.

Jag betalar hellre SVT för det jag ser, än för allt skit jag inte ser.

I.a.f. det skulle aldrig fungera, tror du att folket skulle gå med på detta? Vad ska hända om man nu inte klarar av "uppkörningen"? Ska man bli av med körkortet? Ska man få en andra chans? Efter hur länge? Det du vill ha är ruskigt omfattande. För vad? För att du ska komma fram snabbare och slippa gubbar med keps?

Jag tror nog att du är en större trafikfara än min morfar är.

alrik
Member
Medlem
6306
March 18, 2010 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Jag betalar hellre SVT för det jag ser, än för allt skit jag inte ser.

I.a.f. det skulle aldrig fungera, tror du att folket skulle gå med på detta? Vad ska hända om man nu inte klarar av "uppkörningen"? Ska man bli av med körkortet? Ska man få en andra chans? Efter hur länge? Det du vill ha är ruskigt omfattande. För vad? För att du ska komma fram snabbare och slippa gubbar med keps?

Jag tror nog att du är en större trafikfara än min morfar är.

Finns system idag som redan klarar av det, körkortsregistret har polisen redan tillgång så där behövs de inte göras något. Om man inte klarar av att förnya körkortet så ska man inte heller ha något. Om man kuggar så får man sätta in ett krav på att en körskola ska godkänna dig efter att du är redo att köra i trafiken igen. Det är ingen rättighet att ha körkort som många tror.

Jävligt konstigt att man inte behöver visa några kunskaper alls för att behålla ett körkort. I princip alla branscher där man har tillstånd/intyg/certifikat på vissa saker så måste man uppdatera sig med jämna mellanrum. Kan bara härleda till mitt eget jobb där jag måste förnya ADR:en var 5år samt gå en bunt andra kurser.

Anledningen att det borde vara vissa krav för att behålla körkortet är för att folk i allmänhet inte kan framföra ett fordon på ett vettigt sätt på vägen. Handlar ingenting om att jag ska komma fram snabbare eftersom jag kör lugnare nu än förut. Kör ibland över skyltad hastighet men aldrig mer än 20-25km/h.

Om din morfar inte kör bil alls så kan det nog stämma att han är säkrare i trafiken än mig. Jag vill påstå att jag tillryggalägger mellan 12-15k mil per år efter vägen och har hittills aldrig varit vållande till olycka, har dock varit med om 2-3 mindre incidenter utan skador på fordon/personer.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
6307
March 18, 2010 - 1:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Man behöver inte kolla på SVT för att vara tvungen att betala TV-avgift, det räcker att man har en TV med tv-mottagare. Helsjukt. 😉
Jag skulle vilja påstå att jag inte kollat på SVT någon gång under detta år, inte hemma här iaf men hos andra har jag gjort det. Jag får inte ut något av SVT och SVT får inte ut något av mig. 🙂

Det är så många som är farlig i trafiken, inte bara äldre som är det. Så gott som alla som har nytagna körkort pga nära noll erfarenhet. Värst är säkert alla som tror de kan köra som värsta formel1-föraren och tror de är bättre än alla andra.

alrik, kör du mycket bil privat? Tänkte på 12-15k mil per år, med lastbilen Västerås-Gävle lär du väl inte skrapa ihop så många mil per år?

alrik
Member
Medlem
6308
March 18, 2010 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Man behöver inte kolla på SVT för att vara tvungen att betala TV-avgift, det räcker att man har en TV med tv-mottagare. Helsjukt. 😉
Jag skulle vilja påstå att jag inte kollat på SVT någon gång under detta år, inte hemma här iaf men hos andra har jag gjort det. Jag får inte ut något av SVT och SVT får inte ut något av mig. 🙂

Såg ingenting från OS? 😉

Snorch
Member
Medlem
6309
March 18, 2010 - 1:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, men inte hemma på min tv.
(Kolla min edit i förra inlägget)

alrik
Member
Medlem
6310
March 18, 2010 - 1:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote:
alrik, kör du mycket bil privat? Tänkte på 12-15k mil per år, med lastbilen Västerås-Gävle lär du väl inte skrapa ihop så många mil per år?

Blir mellan 8-10k mil i lastbilen eftersom det blir omkastningar under semester osv där det blir dagkörning med ca: 55-60mil per dag. Blir även en bunt extra söndagar per år, många fler i år. 😕

Kör runt 4,5-5,5k mil i personbilen så det får väl räknas som mycket privat. Har i dagens skede kört 2,2k mil med Audin och den köptes 24 aug-09. Har även under den tiden hunnit med 400-500 mil i V40:in, 100 mil i Imprezan samt 100-200mil i Caddyn/Audin som jag har sålt. Brukar hjälpa brorsan/farsan med att hämta/lämna olika grejer. Senaste turen var till Karlstad för att hämta en grip till brorsan.

Snorch
Member
Medlem
6311
March 18, 2010 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Aja, tänkte på att jag kör ~60mil per dag och kommer upp i 10-11k och Vås-Gävle-Vås är ju bara runt hörnet. 😉

Ja har man inte bättre för sig så kanske man åker så mycket. 😉 Tror jag hade åkt 800mil med min bil mellan besiktningarna sist, precis ett år. Några hundra till i andra bilar. 😛

Dehman
Member
Medlem
6312
March 18, 2010 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

alrik wrote: Finns system idag som redan klarar av det, körkortsregistret har polisen redan tillgång så där behövs de inte göras något. Om man inte klarar av att förnya körkortet så ska man inte heller ha något. Om man kuggar så får man sätta in ett krav på att en körskola ska godkänna dig efter att du är redo att köra i trafiken igen. Det är ingen rättighet att ha körkort som många tror.

Jävligt konstigt att man inte behöver visa några kunskaper alls för att behålla ett körkort. I princip alla branscher där man har tillstånd/intyg/certifikat på vissa saker så måste man uppdatera sig med jämna mellanrum. Kan bara härleda till mitt eget jobb där jag måste förnya ADR:en var 5år samt gå en bunt andra kurser.

Anledningen att det borde vara vissa krav för att behålla körkortet är för att folk i allmänhet inte kan framföra ett fordon på ett vettigt sätt på vägen. Handlar ingenting om att jag ska komma fram snabbare eftersom jag kör lugnare nu än förut. Kör ibland över skyltad hastighet men aldrig mer än 20-25km/h.

Om din morfar inte kör bil alls så kan det nog stämma att han är säkrare i trafiken än mig. Jag vill påstå att jag tillryggalägger mellan 12-15k mil per år efter vägen och har hittills aldrig varit vållande till olycka, har dock varit med om 2-3 mindre incidenter utan skador på fordon/personer.

Vad är en rättighet då? Att använda Internet, tänk hur många som använder Internet i med avsikt att begå brott, ska vi införa en kontroll av det också. Så du menar att vissa människor kanske ska behöva lägga ut 10k+/decennium för att kunna ta sig till och från jobb?

Sen är väl ADR inte riktigt samma sak, där förändras saker det gör det inte i bilkörning, visst det kommer nya vägskyltar då och då, men det är inget banbrytande. Ju mer du kör, ju bättre blir du, i regel, på att köra.

Handlar väl inte bara om hur säker du är som förare, genom att bryta mot hastighetsbestämmelser påverkar du även andra människor. Jag är inte heller någon ängel i trafiken som håller alla regler. Har dock aldrig varit med om en olycka. Var nära en gång då jag totalt missbedömde en yrkesförares hastighet när jag skulle ut från en stopp. Kom väl i 150+ på 90-väg. Bara för att du är yrkesförare blir du inte en "bättre" bilförare. Visst motsägelsefullt mot det jag skrev innan, men tror du förstår vad jag menar.

Jag tycker man borde införa andra rutiner vid uppkörning. Klarar man inte, beroende på vad man gör för fel, så borde man inte få chansen på en ny inom en bestämd tidsperiod. Att folk kan köra upp 10-tal gånger under ett år är bara sjukt. Då har man knappast i trafiken att göra.

Snorch
Member
Medlem
6313
March 18, 2010 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Så mycket är det inte som ändras inom ADR. Gick kursen i höstas och det var bara ett fåtal saker som var ändrade eller nya sen senast jag gick den, än mindre saker som faktiskt har med säkerheten att göra. Absolut inte så mycket ändringar att en heldagsutbildning var femte år behövs.

Håller helt med om det där med uppkörningen. Som det är nu räcker det med lite tur vid uppkörningen och man får sitt körkort, när man i själva verket kör uruselt större delen av tiden.

Det borde vara någon typ av uppkörning som sträcker sig över flera gånger/längre period, liknande övningskörning, men med samma person som hanterar uppkörningarna. Då ser den personen hur eleven utvecklar sin körning och ser således när denna är mogen för ett körkort. (Så gjorde jag med lastbilskorten, samma person hela tiden. När man kunde köra fick man korten, så ingen turdag där inte.)

Det är väl egentligen så det ska fungera nu med körskolor och övningskörning hemma. Men det räcker ju som sagt med att man har en bra dag vid själva uppkörningen så klarar man det, det gå således att chansa även fast man egentligen inte bör få ett körkort då. Finns nog tyvärr alldeles för många sådana exempel, varav jag känner några som verkar fått körkortet i flingpaketet. 😛

Dehman
Member
Medlem
6314
March 18, 2010 - 7:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Så mycket är det inte som ändras inom ADR. Gick kursen i höstas och det var bara ett fåtal saker som var ändrade eller nya sen senast jag gick den, än mindre saker som faktiskt har med säkerheten att göra. Absolut inte så mycket ändringar att en heldagsutbildning var femte år behövs.

Håller helt med om det där med uppkörningen. Som det är nu räcker det med lite tur vid uppkörningen och man får sitt körkort, när man i själva verket kör uruselt större delen av tiden.

Det borde vara någon typ av uppkörning som sträcker sig över flera gånger/längre period, liknande övningskörning, men med samma person som hanterar uppkörningarna. Då ser den personen hur eleven utvecklar sin körning och ser således när denna är mogen för ett körkort.
Det är väl egentligen så det ska fungera nu med körskolor och övningskörning hemma. Men det räcker ju som sagt med att man har en bra dag vid själva uppkörningen så klarar man det, det gå således att chansa även fast man egentligen inte bör få ett körkort då. Finns nog tyvärr alldeles för många sådana exempel, varav jag känner några som verkar fått körkortet i flingpaketet. 😛

Helt klart, jag körde upp en väldigt varm och solig fredag i juli vid 15-tiden. Var ensam i bilen, fick köra igenom en liten stad, ut på en landsväg och tillbaka igen. Tog väl 25minuter. Var inte så att jag sattes på prov direkt. 🙂 Har dock för mig att jag läste något om att körskolor skulle få mer rättigheter? Var kanske en dröm. Hinner dock inte leta nu då jag måste till jobb.

Snorch
Member
Medlem
6315
March 18, 2010 - 8:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu editerade jag lite när du postade.

Vet inte hur det är med körskolor och mer rättigheter. Men jag vet att skolan som utbildar inom transport inte längre har rättigheter att sköta uppkörning, utan det är mer som en körskola numera, och själva uppkörning sker med utomstående folk.
Jag upplevde min utbildning som väldigt bra och givande på det viset, man lärde sig och behövde faktiskt kunna det man lärt sig för att ens få något kort. Det räckte inte med en turdag eftersom all körning skedde med samma person under flera gånger i blandade miljöer och olika bilar/last.
Dock kan det ju hända att lärarna på utbildningen/skolan bestämmer när en viss elev får köra upp, så då blir det ju nästan samma sak, fast ändå inte tycker jag.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
6316
March 18, 2010 - 8:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Hallå... :ot: 🙄

Jaja jag vet.. håller mig inte alltid till topic jag heller men nu har ni tjatat ganska länge. :bok:

Dehman
Member
Medlem
6317
March 18, 2010 - 10:14 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Hallå... :ot: 🙄

Jaja jag vet.. håller mig inte alltid till topic jag heller men nu har ni tjatat ganska länge. :bok:

Ingen som tvingar dig att läsa.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
6318
March 18, 2010 - 10:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Varit till Paris och hem igen.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
6319
March 18, 2010 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Joni wrote: Det är också ett nytt påfund. Det fanns inte förr.

Bilden i inlägget fick mig att misstänka en hyfsat färsk Volvo C30/S40/V50/C70 😉

Men det är klart, om bilen är från -96 är jag öppen för att den inte fungerar på samma sätt som ovan nämnda bilar. Kan inte säga att jag har särskilt mycket erfarenhet av gamla automatlådor, däremot har jag kört en del Volvo årsmodell 2000 och framåt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
6320
March 18, 2010 - 11:11 pm
sp_Permalink sp_Print

alrik wrote: Finns system idag som redan klarar av det, körkortsregistret har polisen redan tillgång så där behövs de inte göras något. Om man inte klarar av att förnya körkortet så ska man inte heller ha något. Om man kuggar så får man sätta in ett krav på att en körskola ska godkänna dig efter att du är redo att köra i trafiken igen. Det är ingen rättighet att ha körkort som många tror.

Precis, sen anser jag nog att det skall monteras och användas färdskrivare modell som på lastbil i alla bilar som framförs av folk de första 4-5 åren.. 10km/h för fort och körkortet dras direkt. Ingen färdskrivarfunktion = Bye bye körkort.
wink

Hulto wrote: Bilden i inlägget fick mig att misstänka en hyfsat färsk Volvo C30/S40/V50/C70 😉

Men det är klart, om bilen är från -96 är jag öppen för att den inte fungerar på samma sätt som ovan nämnda bilar. Kan inte säga att jag har särskilt mycket erfarenhet av gamla automatlådor, däremot har jag kört en del Volvo årsmodell 2000 och framåt.

Kanske lite tokigt formulerat och felplacerad bild, men bilden var bara tänkt som en illustration för att visa P R N som växellägen. Första bästa bilden jag fann på en automatväxelspak.
embarassed

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 151
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL