October 22, 2002
Snorch wrote: [quote=fisken]Skönt att sista 10milen är nya E4:an mellan Uppsala och Gävle. Körde där senast i natt för att kolla tidsförlusten mot att åka 56:an (67:an) till Gävle. 12-14 minuter förlorar man, dock värt vid riktigt grisigt väder.
12-14 minuter är ju inte mycket att bråka om när Gysingen är dålig pga vädret.
Du vet inte vad det tog gamla vägen?
Har för mig att jag räknade på 30 minuter längre körtid över Uppsala dock med en sväng in till DHL, så kanske 20-25 minuter kan vara rimligt? (80-82km/h)
Har hur som helst själv tänkt prova E4an nu nåtag på hemvägen. Får höra med de andra jag jobbar med som kör den sträckan jämt angående körtiden.
Nä, vid dåligt väder så är det inget snack längre vilken väg man ska ta till/från Gävle. Sen så kanske jag är en aning störd som tycker det är lite roligt att köra i halvtaskigt väder?!?
Själv så genar jag alltid över Hedesunda så länge det inte är halt. Hedesunda går 6-7minuter snabbare än över Valbo. Fast det är inte tiden utan att man i 19 av 20 fall får åka ensam och hålla valfri fart (närmare 90 än 80;))
Har inga exakta tider för att jag kopplar och stänger släpet innan jag åker så min körtid stämmer inte helt. Digitalskrivaren brukar stå på 1h55-58min när jag åker under E4:an i Gävle. Valbo 6-7 minuter mer, Uppsala 18-20 minuter mer än Hedesunda.
Det som är skönt med E4:an är att man kommer om långtradare som åker saktare vilket kan vara svårt utan hjälp över 56:an. Tradare som åker knappa 80km/h kan man köra om på 4-5 ställen mellan Heby och Gävle såvida det är fritt och man "laddar" lite innan.
Samtidigt så tycker jag det är tråkigt att åka motorväg, dock skönt ibland att den finns.
Schenker Västerås --> Schenker Gävle
Vås-Uppsala-Gävle = 179,6km
Vås-Gysinge-Gävle = 152,1km
Vås-Hedesunda-Gävle = 148,3km
Det som stör mig en aning är att tradare åker fort när vägen är bred och fin. Direkt när vägrenen försvinner så verkar det som att lsatbilen får en chock och totaldör. Har kommit ifatt folk som håller vettig fart enligt mig sen tvärdör över skogen Tärnsjö-Heby. Det som stör mig är att dom rackarna VET att dom kommer sakta ner, varför i helvete inte släppa om bakomvarande och slippa ha någon bakom?
Det värsta som har hänt mig några gånger är folk som slänger sig ut framför en från grillen i Tärnsjö så att man måste bromsa för att inte köra på dom. Sen få upp vettig fart för att direkt bromsa när det blir smalt. Då blir man lite lätt irreterad.
Fast som tur är så är dom flesta tunga yrkesförare (inte buss) trevliga och hjälpsamma i trafiken.
Värst är Lisa 12år med sin mamma på 38år och hästtransport efter bilen. Då kan man räkna man ju i princip stanna och sitta still i 15min för om kommer man inte även fast dom kör 60km/h. Tokiga och helt oväntade manövrar sker mer i regel än undantag.
Nu blev det mkt OT.
Jag har iaf varit ute och ätit mat med min far och mina två bröder idag. Jag åt fläskfilé på bädd av kanelstekta äpplen med potatisgratäng till. Till dessert blev det vanlijglass med varm hjortronsås. Två öl slank även ner till maten.
Vi planerade även vart vi ska resa när min mamma fyller 50 i februari. Lutar åt Egypten just nu.
Dom senaste timmarna har jag suttit här vid datorn utöver att ha sett "Lev fri, dö hårt" 🙂
March 14, 2001
fisken wrote: [quote=Snorch][quote=fisken]...
...
Nä, vid dåligt väder så är det inget snack längre vilken väg man ska ta till/från Gävle. Sen så kanske jag är en aning störd som tycker det är lite roligt att köra i halvtaskigt väder?!?
Själv så genar jag alltid över Hedesunda så länge det inte är halt. Hedesunda går 6-7minuter snabbare än över Valbo. Fast det är inte tiden utan att man i 19 av 20 fall får åka ensam och hålla valfri fart (närmare 90 än 80;))
Har inga exakta tider för att jag kopplar och stänger släpet innan jag åker så min körtid stämmer inte helt. Digitalskrivaren brukar stå på 1h55-58min när jag åker under E4:an i Gävle. Valbo 6-7 minuter mer, Uppsala 18-20 minuter mer än Hedesunda.
Det som är skönt med E4:an är att man kommer om långtradare som åker saktare vilket kan vara svårt utan hjälp över 56:an. Tradare som åker knappa 80km/h kan man köra om på 4-5 ställen mellan Heby och Gävle såvida det är fritt och man "laddar" lite innan.
Samtidigt så tycker jag det är tråkigt att åka motorväg, dock skönt ibland att den finns.
Schenker Västerås --> Schenker Gävle
Vås-Uppsala-Gävle = 179,6km
Vås-Gysinge-Gävle = 152,1km
Vås-Hedesunda-Gävle = 148,3km
Det som stör mig en aning är att tradare åker fort när vägen är bred och fin. Direkt när vägrenen försvinner så verkar det som att lsatbilen får en chock och totaldör. Har kommit ifatt folk som håller vettig fart enligt mig sen tvärdör över skogen Tärnsjö-Heby. Det som stör mig är att dom rackarna VET att dom kommer sakta ner, varför i h*****e inte släppa om bakomvarande och slippa ha någon bakom?
Det värsta som har hänt mig några gånger är folk som slänger sig ut framför en från grillen i Tärnsjö så att man måste bromsa för att inte köra på dom. Sen få upp vettig fart för att direkt bromsa när det blir smalt. Då blir man lite lätt irreterad.
Fast som tur är så är dom flesta tunga yrkesförare (inte buss) trevliga och hjälpsamma i trafiken.
Värst är Lisa 12år med sin mamma på 38år och hästtransport efter bilen. Då kan man räkna man ju i princip stanna och sitta still i 15min för om kommer man inte även fast dom kör 60km/h. Tokiga och helt oväntade manövrar sker mer i regel än undantag.
En aning störd kanske 😉
Över Hedesunda har jag åkt någon gång jag också om jag ska in vid Gävle södra men när jag ska till DHL åker jag rakt in mot centrum och genom stan till DHL så Valbo går snabbare för min del.
Ska köra vägen över Uppsala någon dag jag också så man ser vad för tider det handlar om.
Problemet med att komma om långtradare har inte riktigt jag då jag mer eller mindre alltid åker 80km/h eller möjligen strax över så då är det sällan man kommer ikapp någon annan. Dock händer det ju på smaldelarna precis som du säger, att vissa inte vågar åka normalt bara för att vägen blir smalare. Men håller de bara åtminstone 70km/h brukar jag inte irritera mig allt för mycket, det är så kort sträck så man förlorar knappt någon tid, det är ju mest körrytmen som förstörs.
Det är rätt många personbilar som gör på samma sätt också, kör saktare när vägen blir smal. Man kan ju tycka att en personbil redan är så liten att föraren som kör den inte ska uppleva vägen smal, när två lastbilar utan större problem kan mötas på den. Lika irriterande är det när personbilar som håller normal hastighet när vägen är fri och när de möter något så sänker de hastigheten 20-30km/h. Varför?
Är man som förare så osäker på sin sak bör man inte köra bil.
(undrar om jag skulle ha minskat på quoten lite till :roll:)
October 22, 2002
Snorch wrote: Problemet med att komma om långtradare har inte riktigt jag då jag mer eller mindre alltid åker 80km/h eller möjligen strax över så då är det sällan man kommer ikapp någon annan. Dock händer det ju på smaldelarna precis som du säger, att vissa inte vågar åka normalt bara för att vägen blir smalare. Men håller de bara åtminstone 70km/h brukar jag inte irritera mig allt för mycket, det är så kort sträck så man förlorar knappt någon tid, det är ju mest körrytmen som förstörs.
Det är rätt många personbilar som gör på samma sätt också, kör saktare när vägen blir smal. Man kan ju tycka att en personbil redan är så liten att föraren som kör den inte ska uppleva vägen smal, när två lastbilar utan större problem kan mötas på den. Lika irriterande är det när personbilar som håller normal hastighet när vägen är fri och när de möter något så sänker de hastigheten 20-30km/h. Varför?
Är man som förare så osäker på sin sak bör man inte köra bil.(undrar om jag skulle ha minskat på quoten lite till :roll:)
Kanske är dig man kommer ifatt då? 😉 Rent tidsmässigt förlorar man inte så mkt men just körrytmen försvinner ju totalt. Är OK om dom iaf kan hålla en jämn fart så man kan peta ner några steg på farthållaren och liggar på lite lämpligt avstånd. Dessvärre så pendar ju många i fart lika ofta som en jojo åker upp och ner för snöret.
Personbilar har jag faktiskt inte någon helst förståelse för att dom inte kan hålla farten. Att hålla en långtradare bakom utan att köra tokfort ska inte vara några problem.
Sen ser man väldigt lätt vilka tradarechafförer som kör på 56:an ofta. Syns direkt när man ser dom på avstånd inför mötet. Är mindre kul när man ser dom slicka mittlinjen för då blir det trångt.
En sak som jag reagerat på är att förra veckan måste varit rekord på antal släp som hälsat på i diket och kommit upp igen. Måste varit någon ovan som kört eller så mötte dom någon fet tysk som är van med autobahn. 😉
Nog med OT =P
Idag har jag vaknat, käkat lite frukost och eldat. Nu ska jag duscha, äta lite mat och sen invänta en tjejkompis som kommer över och prata lite skit.
March 14, 2001
Det är nog möjligt det 🙂 dock håller jag nog rätt jämn hastighet då det är farthållaren som gäller.
Angående dikeskörningarna så har jag tänkt på det nu i veckan, en jäkla massa spår långt utan för vägen på vissa ställen såg man.
Men som sagt, nog med OT 😛
Nu ikväll har jag badat bubbelpool/(större badkar), riktigt jäkla skönt var det.
2 Guest(s)