March 14, 2001
Visst är det så, men har man lite längre körpass än dina 2h kan det bli lite knepigare ibland. 😛
Det är inte så att jag bryter mot reglerna, men det kan alltid bli fel när man kör längre sträckor.
Senast för någon månad sedan hade jag planerat att stanna vid en lite större rastplats med 10 minuter tillgodo på 4.5h, när jag väl kom dit med 5 minuter kvar var det smock fullt där. Så vad gör man, blockerar motorvägen eller åker vidare till nästa ställe man kan stanna på?
Ja bägge är ju olagliga men jag valde det senare, körde 17 minuter till, alltså lite drygt 12 minuter för mycket. Nu vart jag inte stoppad eller något, men har jag blivit det skulle jag inte förvåna mig om man får böter. En timmerbilschaufför i närheten ska upp i rätten nu nåtag för just det här, körde knappt 20 minuter längre pga att det var fullt vid ett ställe som han normalt alltid stannar vid.
Det är därför man alltid ska driva sånt här vidare, annars kommer det fortsätta vara så här orimliga förhållanden. Det är inte så att reglerna inte ska finnas, det måste det göra. Men det måste finns lite förståelse för att man inte kan planera körandet till 100% jämt, det är så mycket som gör att det kan bli fel, bara en så enkel sak som en full parkering eller dåligt väglag. Bryter man däremot mot reglerna var och varannan dag, om än med bara 10 minuter, så ska man såklart bli straffad, men enstaka gånger måste det kunna ha lite överseende med.
Sen behöver vi ju inte ens gå in på det här med de digitala färdskrivarna som inte ens räknar rätt...
Helt uppenbara regelbrott behöver man ju givetvis inte driva vidare, så som fortkörning eller om du kört två timmar över körtiden.
October 22, 2002
opA87 wrote: För mig som inte förstår dessa lastbilsregler men vad innebär allt det här med vilotid o.s.v ?
När ni blir stannade kollar dom hur länge ni kört ?
Står detta i någon körjournal som lastbilen för medan ni kör ?Hur länge får ni köra på raken ?
4,5h körtid, 45min rast, 4,5h körtid.
Får ha utökad körtid till 10h 2ggr, då givetvis med 45min rast till emellan.
Sitter färdskrivare i alla lastbilar. Från 2006 så är det digitalt, dvs man stoppar in ett "körkort" med ett chip på som registrerar körtid, annat arbete samt vila. Före 2006 hade man färdskrivarblad, en runt pappersskiva man skrev i namn, startplats, datum, mätarställning, regnummer och stoppade i skrivaren som snurrar som klockan och registrerar vad du gör.
Med digitala skrivaren så plockar dom ut hela skrivaren (är i samma storlek som en bilstereo) och pluggar in i sin polisbuss och då kommer alla fel upp i deras dator.
Blad:
[Image Can Not Be Found]
October 22, 2002
Snorch wrote: Visst är det så, men har man lite längre körpass än dina 2h kan det bli lite knepigare ibland. 😛
Brukar blir 5h körtid per pass fast det beror mycket på små förflyttningar på terminalerna. Kör ju digitalt #-o
Rekordet för körtid är 9h58min. Lätt hektisk dag som började 05 och slutade 19,30.
Bytt bakdäck på grabbens moppe (Vilken han inte är så intresserad att åka på) och kört en "provtur" runt byn..
🙂
Faen vad segt en orginalmoppe går.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
ilg@dd wrote: Bytt bakdäck på grabbens moppe (Vilken han inte är så intresserad att åka på) och kört en "provtur" runt byn..
🙂
Faen vad segt en orginalmoppe går.
Påminner lite om mig själv för fem-sex år sedan. Farsan köpte mig en Zündapp, det slutade mest med att han själv var intresserad av den. Visst, jag använde den, men det berodde inte på att det var speciellt kul, man var ju tvungen att ta sig till ställen och hem igen.
Fast jag föredrar gamla mopeder före nyare plastraketer alla dagar i veckan.
Mean Machine wrote: Påminner lite om mig själv för fem-sex år sedan. Farsan köpte mig en Zündapp, det slutade mest med att han själv var intresserad av den. Visst, jag använde den, men det berodde inte på att det var speciellt kul, man var ju tvungen att ta sig till ställen och hem igen.
Fast jag föredrar gamla mopeder före nyare plastraketer alla dagar i veckan.
Mjo, fast för egen del är inte intresset så stort, kommer väl antagligen att säljas nu i vår till förmån för en snöskoter.
Skoteråkning har han ju iaf visat lite intresse för, får väl se vad det blir, han kanske får ta över Formula Z'an jag köpte i vintras.
Angående moppen och "plastgrejjer" så är den inte så tokny, gammal Yamaha Dt50 av okänd årsmodell.
http://www.gunnarsson.biz/gall.....p?album=18
Lite tokigt också angående köra den, han fyllde 15 i Juli ifjol och skulle då fått köra ända fram till oktober, efter det måste det tydligen till moppekörkort för att köra den, och något sånt är han inte alls intresserad av att ta trots att jag lovat att stå för alla kostnader. Tycker det vore lättsamt för han att kunna ta moppen till fjällan närhelst han har lust, men icke..
😕
Man kanske borde göra en sån där faderskapstest? En annan är ju i princip uppvuxen på motorfordon.
🙄
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
March 14, 2001
alrik wrote: Brukar blir 5h körtid per pass fast det beror mycket på små förflyttningar på terminalerna. Kör ju digitalt #-o
Rekordet för körtid är 9h58min. Lätt hektisk dag som började 05 och slutade 19,30.
Jao, jag tänkte enkelresa vås-gävle eller tvärt om, inte totalt. 🙂
Jag är inte så påverkad av digitala färdskrivarens egenheter, men det är ju vissa gånger man blir smått irriterad får jag säga. Rekordet i tid den tagit på kortast sträcka är nog 8 minuter och jag flyttade mig inte mer än totalt 100 meter, men i olika omgångar såklart. 4h 28m när jag stannade första gången, 4h 36m när jag stannade sista. Aktiv körtid på kanske 1 minut. Var totalkaos bland alla bilar på en rastplats (Brändåsen för er som varit där), så det var inte så mycket mer än att flytta sig när det gick. 🙄
Bytt till sommardäck.
February 12, 2003
ilg@dd wrote: Lite tokigt också angående köra den, han fyllde 15 i Juli ifjol och skulle då fått köra ända fram till oktober, efter det måste det tydligen till moppekörkort för att köra den, och något sånt är han inte alls intresserad av att ta trots att jag lovat att stå för alla kostnader. Tycker det vore lättsamt för han att kunna ta moppen till fjällan närhelst han har lust, men icke..
Moppekortet behöver väl bara folk som fyller 15 efter 1/10 2009 ta? Eller missförstod jag allt igen.
Ett bra sätt att håva in mer pengar på, antar jag, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är bra med tanke på hur 90% av mopedisterna här nere kör.
Mean Machine wrote: Moppekortet behöver väl bara folk som fyller 15 efter 1/10 2009 ta? Eller missförstod jag allt igen.
Hmm, har fattat det som att det gällde alla..
Måste kolla upp det där då, han kanske får köra trots allt.. Borde ju kunna vara intressant för han i sommar isf..
*Edit*
Du hade rätt, gammoppe får dom som fyllt 15 före 1 oktober i fjol köra utan "körkort.
http://www.korkortsportalen.se.....3%B6st.pdf
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Varit och hämtat skotern hos fjällan för sommarförvaring i egna garaget, lär väl bli lite skruvande på den i sommar misstänker jag.
Upptäckte även att Mitsubishi L200 med sin 4-hjuldrift knappast är att betrakta som terränggående fordon, var på jäsken att vi skulle ta oss ifrån lägden i all geggasmet när vi skulle "spara tid".. Genvägar kan lätt bli senvägar.
En Volvovalp skulle med lätthet ha krafsat sej fram där.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
April 24, 2007
ilg@dd wrote: Varit och hämtat skotern hos fjällan för sommarförvaring i egna garaget, lär väl bli lite skruvande på den i sommar misstänker jag.
Upptäckte även att Mitsubishi L200 med sin 4-hjuldrift knappast är att betrakta som terränggående fordon, var på jäsken att vi skulle ta oss ifrån lägden i all geggasmet när vi skulle "spara tid".. Genvägar kan lätt bli senvägar.
En Volvovalp skulle med lätthet ha krafsat sej fram där.
Ja, men då är det ju stor skillnad på L200 och Valpen förstås 🙂
Tillbaka till topic:
-Skola
-Hemåt
-Ska plugga till ett prov snart.
October 22, 2002
Har skruvat upp dom sista gipsskivorna i rummet som jag renoverar. Imorgon börjar jag spackla.
Nyss ätit våfflor som tjejen har gjort. Mums men ack så mättsamt. Snart väntar jobbet.
Snorch:
Blev du drabbad av tradaren som la sig i höjd med Runhällen igår vid 18-19 tiden?
October 22, 2002
Snorch wrote: Nepp jag börjar jobba idag. Åker sällan den vägen ner, allra helst på söndagar.
Blev du?Har provat nya kaffebönor som har en liten smak av svartvinbär, ganska goda faktiskt.
Funderat på om man inte skulle inskaffa sig en fin espressomaskin. 🙂
Näpp, var faktiskt ledig. Lillbrorsan ringde och sa att det låg en där. Fast det finns ett gäng grusvägar man kan åka runt om man kan trakten. Hann tyvärr inte förvarna kollegan som körde för mig som alltid brukar åka sen men inte i söndags. Han vet också om grusvägarna, tyvärr ledde polisen in mötande trafik på den vägen så han fick backa styvt 1 km 🙂
Nyss hemkommen från jobbet, blev en lång dag pga mycket gods, efterdra alla hjul på bilen samt laga elfel på ett släp. Hann även med att kasta ner släpet i diket när ett jävla rikspucko till chafför lånade knappa metern av min väghalva. Japp, det var en DHL:are 😉 (utgången ur Främlingshem när man "rundar" ladan/uthuset)
5 Guest(s)