Vad har du gjort idag?|Page 327|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad har du gjort idag?
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
sp_UserOfflineSmall Offline
6521
April 18, 2010 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

Visst är det så, men har man lite längre körpass än dina 2h kan det bli lite knepigare ibland. 😛

Det är inte så att jag bryter mot reglerna, men det kan alltid bli fel när man kör längre sträckor.
Senast för någon månad sedan hade jag planerat att stanna vid en lite större rastplats med 10 minuter tillgodo på 4.5h, när jag väl kom dit med 5 minuter kvar var det smock fullt där. Så vad gör man, blockerar motorvägen eller åker vidare till nästa ställe man kan stanna på?
Ja bägge är ju olagliga men jag valde det senare, körde 17 minuter till, alltså lite drygt 12 minuter för mycket. Nu vart jag inte stoppad eller något, men har jag blivit det skulle jag inte förvåna mig om man får böter. En timmerbilschaufför i närheten ska upp i rätten nu nåtag för just det här, körde knappt 20 minuter längre pga att det var fullt vid ett ställe som han normalt alltid stannar vid.

Det är därför man alltid ska driva sånt här vidare, annars kommer det fortsätta vara så här orimliga förhållanden. Det är inte så att reglerna inte ska finnas, det måste det göra. Men det måste finns lite förståelse för att man inte kan planera körandet till 100% jämt, det är så mycket som gör att det kan bli fel, bara en så enkel sak som en full parkering eller dåligt väglag. Bryter man däremot mot reglerna var och varannan dag, om än med bara 10 minuter, så ska man såklart bli straffad, men enstaka gånger måste det kunna ha lite överseende med.

Sen behöver vi ju inte ens gå in på det här med de digitala färdskrivarna som inte ens räknar rätt...

Helt uppenbara regelbrott behöver man ju givetvis inte driva vidare, så som fortkörning eller om du kört två timmar över körtiden.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
6522
April 18, 2010 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

För mig som inte förstår dessa lastbilsregler men vad innebär allt det här med vilotid o.s.v ?

När ni blir stannade kollar dom hur länge ni kört ?
Står detta i någon körjournal som lastbilen för medan ni kör ?

Hur länge får ni köra på raken ?

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
6523
April 18, 2010 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: För mig som inte förstår dessa lastbilsregler men vad innebär allt det här med vilotid o.s.v ?

När ni blir stannade kollar dom hur länge ni kört ?
Står detta i någon körjournal som lastbilen för medan ni kör ?

Hur länge får ni köra på raken ?

4,5h körtid, 45min rast, 4,5h körtid.
Får ha utökad körtid till 10h 2ggr, då givetvis med 45min rast till emellan.

Sitter färdskrivare i alla lastbilar. Från 2006 så är det digitalt, dvs man stoppar in ett "körkort" med ett chip på som registrerar körtid, annat arbete samt vila. Före 2006 hade man färdskrivarblad, en runt pappersskiva man skrev i namn, startplats, datum, mätarställning, regnummer och stoppade i skrivaren som snurrar som klockan och registrerar vad du gör.

Med digitala skrivaren så plockar dom ut hela skrivaren (är i samma storlek som en bilstereo) och pluggar in i sin polisbuss och då kommer alla fel upp i deras dator.

Blad:
[Image Can Not Be Found]

alrik
Member
Medlem
6524
April 18, 2010 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Visst är det så, men har man lite längre körpass än dina 2h kan det bli lite knepigare ibland. 😛

Brukar blir 5h körtid per pass fast det beror mycket på små förflyttningar på terminalerna. Kör ju digitalt #-o

Rekordet för körtid är 9h58min. Lätt hektisk dag som började 05 och slutade 19,30.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
6525
April 18, 2010 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Bytt bakdäck på grabbens moppe (Vilken han inte är så intresserad att åka på) och kört en "provtur" runt byn..
🙂
Faen vad segt en orginalmoppe går.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
6526
April 18, 2010 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Bytt bakdäck på grabbens moppe (Vilken han inte är så intresserad att åka på) och kört en "provtur" runt byn..
🙂
Faen vad segt en orginalmoppe går.

Påminner lite om mig själv för fem-sex år sedan. Farsan köpte mig en Zündapp, det slutade mest med att han själv var intresserad av den. Visst, jag använde den, men det berodde inte på att det var speciellt kul, man var ju tvungen att ta sig till ställen och hem igen.

Fast jag föredrar gamla mopeder före nyare plastraketer alla dagar i veckan.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
6527
April 18, 2010 - 1:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har fortsatt plugga.

Ska tvätta nu.

Mean Machine wrote: Fast jag föredrar gamla mopeder före nyare plastraketer alla dagar i veckan.

Indeed.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
6528
April 18, 2010 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Påminner lite om mig själv för fem-sex år sedan. Farsan köpte mig en Zündapp, det slutade mest med att han själv var intresserad av den. Visst, jag använde den, men det berodde inte på att det var speciellt kul, man var ju tvungen att ta sig till ställen och hem igen.

Fast jag föredrar gamla mopeder före nyare plastraketer alla dagar i veckan.

Mjo, fast för egen del är inte intresset så stort, kommer väl antagligen att säljas nu i vår till förmån för en snöskoter.
Skoteråkning har han ju iaf visat lite intresse för, får väl se vad det blir, han kanske får ta över Formula Z'an jag köpte i vintras.
Angående moppen och "plastgrejjer" så är den inte så tokny, gammal Yamaha Dt50 av okänd årsmodell.
http://www.gunnarsson.biz/gall.....p?album=18
Lite tokigt också angående köra den, han fyllde 15 i Juli ifjol och skulle då fått köra ända fram till oktober, efter det måste det tydligen till moppekörkort för att köra den, och något sånt är han inte alls intresserad av att ta trots att jag lovat att stå för alla kostnader. Tycker det vore lättsamt för han att kunna ta moppen till fjällan närhelst han har lust, men icke..
😕
Man kanske borde göra en sån där faderskapstest? En annan är ju i princip uppvuxen på motorfordon.
🙄 wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Snorch
Member
Medlem
6529
April 18, 2010 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

alrik wrote: Brukar blir 5h körtid per pass fast det beror mycket på små förflyttningar på terminalerna. Kör ju digitalt #-o

Rekordet för körtid är 9h58min. Lätt hektisk dag som började 05 och slutade 19,30.

Jao, jag tänkte enkelresa vås-gävle eller tvärt om, inte totalt. 🙂

Jag är inte så påverkad av digitala färdskrivarens egenheter, men det är ju vissa gånger man blir smått irriterad får jag säga. Rekordet i tid den tagit på kortast sträcka är nog 8 minuter och jag flyttade mig inte mer än totalt 100 meter, men i olika omgångar såklart. 4h 28m när jag stannade första gången, 4h 36m när jag stannade sista. Aktiv körtid på kanske 1 minut. Var totalkaos bland alla bilar på en rastplats (Brändåsen för er som varit där), så det var inte så mycket mer än att flytta sig när det gick. 🙄

Bytt till sommardäck.

Jonas Klar
Member
Medlem
6530
April 18, 2010 - 2:24 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Lite tokigt också angående köra den, han fyllde 15 i Juli ifjol och skulle då fått köra ända fram till oktober, efter det måste det tydligen till moppekörkort för att köra den, och något sånt är han inte alls intresserad av att ta trots att jag lovat att stå för alla kostnader. Tycker det vore lättsamt för han att kunna ta moppen till fjällan närhelst han har lust, men icke..

Moppekortet behöver väl bara folk som fyller 15 efter 1/10 2009 ta? Eller missförstod jag allt igen.

Ett bra sätt att håva in mer pengar på, antar jag, men samtidigt kan jag inte låta bli att tycka att det är bra med tanke på hur 90% av mopedisterna här nere kör.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
6531
April 18, 2010 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Moppekortet behöver väl bara folk som fyller 15 efter 1/10 2009 ta? Eller missförstod jag allt igen.

Hmm, har fattat det som att det gällde alla..
Måste kolla upp det där då, han kanske får köra trots allt.. Borde ju kunna vara intressant för han i sommar isf..

*Edit*
Du hade rätt, gammoppe får dom som fyllt 15 före 1 oktober i fjol köra utan "körkort.
http://www.korkortsportalen.se.....3%B6st.pdf

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
6532
April 18, 2010 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Börjar mår rätt bra igen efter ett par dagars konstigt illamående och orkeslöshet. Tror det beror på dålig mat tidigare i veckan.

Blir nog till att ta ett bad sedan och hoppas på att huvudvärken släpper bara.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
6533
April 18, 2010 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Varit och hämtat skotern hos fjällan för sommarförvaring i egna garaget, lär väl bli lite skruvande på den i sommar misstänker jag.
Upptäckte även att Mitsubishi L200 med sin 4-hjuldrift knappast är att betrakta som terränggående fordon, var på jäsken att vi skulle ta oss ifrån lägden i all geggasmet när vi skulle "spara tid".. Genvägar kan lätt bli senvägar.
En Volvovalp skulle med lätthet ha krafsat sej fram där.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
6534
April 19, 2010 - 11:29 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Varit och hämtat skotern hos fjällan för sommarförvaring i egna garaget, lär väl bli lite skruvande på den i sommar misstänker jag.
Upptäckte även att Mitsubishi L200 med sin 4-hjuldrift knappast är att betrakta som terränggående fordon, var på jäsken att vi skulle ta oss ifrån lägden i all geggasmet när vi skulle "spara tid".. Genvägar kan lätt bli senvägar.
En Volvovalp skulle med lätthet ha krafsat sej fram där.

Ja, men då är det ju stor skillnad på L200 och Valpen förstås 🙂

Tillbaka till topic:
-Skola
-Hemåt
-Ska plugga till ett prov snart.

alrik
Member
Medlem
6535
April 19, 2010 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Har skruvat upp dom sista gipsskivorna i rummet som jag renoverar. Imorgon börjar jag spackla.

Nyss ätit våfflor som tjejen har gjort. Mums men ack så mättsamt. Snart väntar jobbet.

Snorch:
Blev du drabbad av tradaren som la sig i höjd med Runhällen igår vid 18-19 tiden?

Snorch
Member
Medlem
6536
April 19, 2010 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Nepp jag börjar jobba idag. Åker sällan den vägen ner, allra helst på söndagar.
Blev du?

Har provat nya kaffebönor som har en liten smak av svartvinbär, ganska goda faktiskt.
Funderat på om man inte skulle inskaffa sig en fin espressomaskin. 🙂

alrik
Member
Medlem
6537
April 20, 2010 - 3:00 am
sp_Permalink sp_Print

Snorch wrote: Nepp jag börjar jobba idag. Åker sällan den vägen ner, allra helst på söndagar.
Blev du?

Har provat nya kaffebönor som har en liten smak av svartvinbär, ganska goda faktiskt.
Funderat på om man inte skulle inskaffa sig en fin espressomaskin. 🙂

Näpp, var faktiskt ledig. Lillbrorsan ringde och sa att det låg en där. Fast det finns ett gäng grusvägar man kan åka runt om man kan trakten. Hann tyvärr inte förvarna kollegan som körde för mig som alltid brukar åka sen men inte i söndags. Han vet också om grusvägarna, tyvärr ledde polisen in mötande trafik på den vägen så han fick backa styvt 1 km 🙂

Nyss hemkommen från jobbet, blev en lång dag pga mycket gods, efterdra alla hjul på bilen samt laga elfel på ett släp. Hann även med att kasta ner släpet i diket när ett jävla rikspucko till chafför lånade knappa metern av min väghalva. Japp, det var en DHL:are 😉 (utgången ur Främlingshem när man "rundar" ladan/uthuset)

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
6538
April 20, 2010 - 2:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Besökt Shanghai Communist Propaganda Poster Museum 🙂 Coolt värre!

EDIT: Shanghai Propaganda Poster Art Centre hette det visst.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
6539
April 20, 2010 - 3:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Skrivit tentamen, gick nog bra!

Jonas Klar
Member
Medlem
6540
April 20, 2010 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Hämtat lite prylar på posten och tvättat bilen är vad jag hunnit med hittills.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 302
Currently Browsing this Page:
5 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL