November 27, 2003
Haft en ganska bra dag ändå.
Efter att ägarna kastat om vår strategi för kommande beställningsomgång fick jag sätta mig ner och struktuera upp en ny organisation av förlagen och fick med beröm godkänt för det nya upplägget.
På vägen hem höll jag på att cykla över en tjej som stirrade blint ner i telefonen när hon vandrade rakt ut på cykelbanan...
Nu slappar man, men ingen sol idag. Lite för bränd om huden.
//Andreas
February 3, 2003
Pillat med en Access-db som jag tog med mig hem ifrån jobbet. De klagade på att det tog fem minuter att skapa ett nytt record.
Tittade igenom koden lite fort och upptäckte att snubben som skrev skiten för en sex år sedan förmodligen var ett ondskefullt geni, eller bara korkad.
Vi har en nummerserie på 20 000 nummer. När den skulle generera ett nytt nummer, gick den tillbaka till det första numret i serien, skapade en pekare och stegade igenom alla records i DB:n för att se om det numret fanns, om det fanns gick den till nästa nummer i serien, annars tog den det aktuella numret. Lär ju ha gått ganska fort i början.
Men nu har databasen varit igång i sex år. Med ca. 7000 records i DB:n körde den alltså ungefär 49 000 000 sökningar mot databasen varje gång den skulle skapa ett nytt nummer ifrån nummerserien.
Till detta tillkommer att för varje ny användare som är inne i Access-db:n blir databasen exponentiellt långsammare.
Hade varit roligt att träffa snubben som skrev den, med ett basebollträ
November 27, 2003
Inhandlat dessa 15. De sista i Örebro.
[Image Can Not Be Found]
Det var en skakig resa hema. De får nog ligga svalt ett tag innan jag hugger in på någon av dem.
Firat med en:
[Image Can Not Be Found]
Lord_Kvadd;1251007 wrote: Pillat med en Access-db som jag tog med mig hem ifrån jobbet. De klagade på att det tog fem minuter att skapa ett nytt record.
Tittade igenom koden lite fort och upptäckte att snubben som skrev skiten för en sex år sedan förmodligen var ett ondskefullt geni, eller bara korkad.Vi har en nummerserie på 20 000 nummer. När den skulle generera ett nytt nummer, gick den tillbaka till det första numret i serien, skapade en pekare och stegade igenom alla records i DB:n för att se om det numret fanns, om det fanns gick den till nästa nummer i serien, annars tog den det aktuella numret. Lär ju ha gått ganska fort i början.
Men nu har databasen varit igång i sex år. Med ca. 7000 records i DB:n körde den alltså ungefär 49 000 000 sökningar mot databasen varje gång den skulle skapa ett nytt nummer ifrån nummerserien.
Till detta tillkommer att för varje ny användare som är inne i Access-db:n blir databasen exponentiellt långsammare.Hade varit roligt att träffa snubben som skrev den, med ett basebollträ
Förlåt, men HAhahahahahahahahaha, ojoj vilken snubbe 😀
//Andreas
September 12, 2001
Lord_Kvadd;1251007 wrote: Pillat med en Access-db som jag tog med mig hem ifrån jobbet. De klagade på att det tog fem minuter att skapa ett nytt record.
Tittade igenom koden lite fort och upptäckte att snubben som skrev skiten för en sex år sedan förmodligen var ett ondskefullt geni, eller bara korkad.Vi har en nummerserie på 20 000 nummer. När den skulle generera ett nytt nummer, gick den tillbaka till det första numret i serien, skapade en pekare och stegade igenom alla records i DB:n för att se om det numret fanns, om det fanns gick den till nästa nummer i serien, annars tog den det aktuella numret. Lär ju ha gått ganska fort i början.
Till detta tillkommer att för varje ny användare som är inne i Access-db:n blir databasen exponentiellt långsammare.Hade varit roligt att träffa snubben som skrev den, med ett basebollträ
HAHAHAHAHAHAHAHAHA...
Grym snubbe alltså. 😀
Vaknat, pillat med datorer och fikat lite.
Lagom pigg för att hänga på mej röjsågen och snygga till lite på Quinnans tomt.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
Precis kommit hem från en överklockningshelg hos ASUS där jag överklockade (dödade) en bunt GTX 480 i samarbete med ME4ME under kväve, testade några vettiga i7-980X retails och rent generellt myst med Rampage III Extreme (och Kinc, elmor och ME4ME då, i första hand). Blev lite kul resultat, omän främst med fyra HD 5870 snarare än GTX 480.
February 3, 2003
Kom hem klockan 4 imorse efter att en tjejkompis haft sin "Jag drar till Australien och lär inte komma tillbaka på ett tag"-fest. Kan sägas att så här i efterhand hade det nog varit smartare att dricka mer vatten än vad jag gjorde.
Men det är så jävla underbart när man har en perfekt fylla genom en hel kväll/natt med gott sällskap, man tänker inte så mycket på att hinka vatten då också.
Det gick ner en hel del öl dock, bland annat mina fyra sista Chimay Blå. 🙁
Jävla tur att Systemet har öppnat en ny butik som ligger alldeles i närheten 😀
En bild säger mer än tusen ord, och här kommer tre stycken.
:p
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
Kört SuperStage i Emmaboda lördag-söndag. Efter småjusteringar igår eftermiddag så började jag sätta vettiga tider men då bestämde sig mina hjullager att dom inte ville vara med längre. Glappade när jag kände efter och då var det slutkört. Klarade mig att ta mig hem men en bit hemifrån så börjde det ena föra lite mer liv. Nu blir det till att skruva bort hubbarna fram för att pressa ur skiten och i med nya.
December 6, 2006
Hade en riktigt skön dag på jobbet igår.. fast jag inte var där för att arbeta.
Tydligen hade chefen och hans son hittat en huggorm liggandes på grusgången på gården så den hade dom fångat och lagt i en hink med ytterligare en hink på som "lock". Så vi hade kört iväg för att släppa ut den.. men när vi tar bort den övre hinken så var ormen borta !!!!!!!!!!!
Och det fanns ingen annanstans än på flaket som den kunde vara på.. och jäklar vad "nervösa" vi blev och började långsamt rensa av flaket på åkern.. men se på fan, inte en orm hittar vi. Så vi misstänker att den krypit in i något av hålen som går till "insidan" av flaket 😀 Så vi lägger på allt och kör hemåt..
Monterar bort sidolister, golvplåten och 50 popnitar och skruvar senare.. vöila;
[Image Can Not Be Found]
1:a skörd är klart och denna dagen kommer att spenderas med att köra skit.. ska ju komma regn idag så kan va bra att få ut så mycket så möjligt.
1 Guest(s)