Vad har du gjort idag?|Page 345|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad har du gjort idag?
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
6881
June 4, 2010 - 3:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Haft en ganska bra dag ändå.

Efter att ägarna kastat om vår strategi för kommande beställningsomgång fick jag sätta mig ner och struktuera upp en ny organisation av förlagen och fick med beröm godkänt för det nya upplägget.

På vägen hem höll jag på att cykla över en tjej som stirrade blint ner i telefonen när hon vandrade rakt ut på cykelbanan...

Nu slappar man, men ingen sol idag. Lite för bränd om huden.

//Andreas

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
6882
June 4, 2010 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Gått till gymmet, kört ett bröstmuskelpass och kondispass under 35 på cross-trainern. Sedan promenerat hem. Medelpuls var 168 på cross-trainern 🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
6883
June 5, 2010 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

Vaknat!

//Andreas

Andreas Galistel
Member
Medlem
6884
June 5, 2010 - 7:16 am
sp_Permalink sp_Print

Vaknat!

//Andreas

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
6885
June 5, 2010 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

Varit och tittat på en Audi A4, som jag ansåg vara en skrothög vid närmare anblick. *the hunt goes on*

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
6886
June 5, 2010 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Pillat med en Access-db som jag tog med mig hem ifrån jobbet. De klagade på att det tog fem minuter att skapa ett nytt record.
Tittade igenom koden lite fort och upptäckte att snubben som skrev skiten för en sex år sedan förmodligen var ett ondskefullt geni, eller bara korkad.

Vi har en nummerserie på 20 000 nummer. När den skulle generera ett nytt nummer, gick den tillbaka till det första numret i serien, skapade en pekare och stegade igenom alla records i DB:n för att se om det numret fanns, om det fanns gick den till nästa nummer i serien, annars tog den det aktuella numret. Lär ju ha gått ganska fort i början.
Men nu har databasen varit igång i sex år. Med ca. 7000 records i DB:n körde den alltså ungefär 49 000 000 sökningar mot databasen varje gång den skulle skapa ett nytt nummer ifrån nummerserien.
Till detta tillkommer att för varje ny användare som är inne i Access-db:n blir databasen exponentiellt långsammare.

Hade varit roligt att träffa snubben som skrev den, med ett basebollträ

Andreas Galistel
Member
Medlem
6887
June 5, 2010 - 11:06 am
sp_Permalink sp_Print

Inhandlat dessa 15. De sista i Örebro.

[Image Can Not Be Found]

Det var en skakig resa hema. De får nog ligga svalt ett tag innan jag hugger in på någon av dem.

Firat med en:

[Image Can Not Be Found]

Lord_Kvadd;1251007 wrote: Pillat med en Access-db som jag tog med mig hem ifrån jobbet. De klagade på att det tog fem minuter att skapa ett nytt record.
Tittade igenom koden lite fort och upptäckte att snubben som skrev skiten för en sex år sedan förmodligen var ett ondskefullt geni, eller bara korkad.

Vi har en nummerserie på 20 000 nummer. När den skulle generera ett nytt nummer, gick den tillbaka till det första numret i serien, skapade en pekare och stegade igenom alla records i DB:n för att se om det numret fanns, om det fanns gick den till nästa nummer i serien, annars tog den det aktuella numret. Lär ju ha gått ganska fort i början.
Men nu har databasen varit igång i sex år. Med ca. 7000 records i DB:n körde den alltså ungefär 49 000 000 sökningar mot databasen varje gång den skulle skapa ett nytt nummer ifrån nummerserien.
Till detta tillkommer att för varje ny användare som är inne i Access-db:n blir databasen exponentiellt långsammare.

Förlåt, men HAhahahahahahahahaha, ojoj vilken snubbe 😀

//Andreas

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
6888
June 5, 2010 - 11:42 am
sp_Permalink sp_Print

Lord_Kvadd;1251007 wrote: Pillat med en Access-db som jag tog med mig hem ifrån jobbet. De klagade på att det tog fem minuter att skapa ett nytt record.

HAHAHAHAHAHAHAHAHA...
Grym snubbe alltså. 😀

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
6889
June 5, 2010 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Städat och tvättat lite.
Väntar på att en polare ska dyka upp så blir det lite FIFA South Africa på kexboxet och öl, för att sedan och fira och grilla hos en polare.

Skål!

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
6890
June 5, 2010 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Vaknat, pillat med datorer och fikat lite.
Lagom pigg för att hänga på mej röjsågen och snygga till lite på Quinnans tomt.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
6891
June 6, 2010 - 2:02 am
sp_Permalink sp_Print

Precis kommit hem från en överklockningshelg hos ASUS där jag överklockade (dödade) en bunt GTX 480 i samarbete med ME4ME under kväve, testade några vettiga i7-980X retails och rent generellt myst med Rampage III Extreme (och Kinc, elmor och ME4ME då, i första hand). Blev lite kul resultat, omän främst med fyra HD 5870 snarare än GTX 480.

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
6892
June 6, 2010 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

Kom hem klockan 4 imorse efter att en tjejkompis haft sin "Jag drar till Australien och lär inte komma tillbaka på ett tag"-fest. Kan sägas att så här i efterhand hade det nog varit smartare att dricka mer vatten än vad jag gjorde.
Men det är så jävla underbart när man har en perfekt fylla genom en hel kväll/natt med gott sällskap, man tänker inte så mycket på att hinka vatten då också.
Det gick ner en hel del öl dock, bland annat mina fyra sista Chimay Blå. 🙁
Jävla tur att Systemet har öppnat en ny butik som ligger alldeles i närheten 😀

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
6893
June 6, 2010 - 2:41 pm
sp_Permalink sp_Print

En bild säger mer än tusen ord, och här kommer tre stycken.

:p

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
6894
June 6, 2010 - 3:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Länge funderat på en espressomaskin, och nu är en beställd. 🙂

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
6895
June 6, 2010 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Kört SuperStage i Emmaboda lördag-söndag. Efter småjusteringar igår eftermiddag så började jag sätta vettiga tider men då bestämde sig mina hjullager att dom inte ville vara med längre. Glappade när jag kände efter och då var det slutkört. Klarade mig att ta mig hem men en bit hemifrån så börjde det ena föra lite mer liv. Nu blir det till att skruva bort hubbarna fram för att pressa ur skiten och i med nya.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
6896
June 6, 2010 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Lord_Kvadd;1251068 wrote:
Jävla tur att Systemet har öppnat en ny butik som ligger alldeles i närheten 😀

+1
nu slipper vi in i stan och meka för att få en rolig kväll 😀

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
6897
June 7, 2010 - 4:49 am
sp_Permalink sp_Print

Hade en riktigt skön dag på jobbet igår.. fast jag inte var där för att arbeta.

Tydligen hade chefen och hans son hittat en huggorm liggandes på grusgången på gården så den hade dom fångat och lagt i en hink med ytterligare en hink på som "lock". Så vi hade kört iväg för att släppa ut den.. men när vi tar bort den övre hinken så var ormen borta !!!!!!!!!!!
Och det fanns ingen annanstans än på flaket som den kunde vara på.. och jäklar vad "nervösa" vi blev och började långsamt rensa av flaket på åkern.. men se på fan, inte en orm hittar vi. Så vi misstänker att den krypit in i något av hålen som går till "insidan" av flaket 😀 Så vi lägger på allt och kör hemåt..

Monterar bort sidolister, golvplåten och 50 popnitar och skruvar senare.. vöila;
[Image Can Not Be Found]

1:a skörd är klart och denna dagen kommer att spenderas med att köra skit.. ska ju komma regn idag så kan va bra att få ut så mycket så möjligt.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
6898
June 7, 2010 - 4:53 am
sp_Permalink sp_Print

Kommit hem från jobbet nyss, så blir till att sova... troligtvis rubnt 6h innan en polare ringer och vill reperare sin burk.:crash:

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
6899
June 7, 2010 - 9:02 am
sp_Permalink sp_Print
[Image Can Not Be Found]

Monterade min Billy-bokhylla i källaren och ställde in ölen i den 😀

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
6900
June 7, 2010 - 12:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Påbörjat en resa mot Östersund.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 253
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL