Vad har du gjort idag?|Page 369|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad har du gjort idag?
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
7361
August 24, 2010 - 5:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Jobbat, fått lite städat, och ätit lite. Hoppade träningen ikväll. Blir fullt ös på torsdag istället.

//Andreas

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
7362
August 24, 2010 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1254346 wrote: Påminner en smula om stolen som grabben hade när han var liten, fast den satt iofs baklänges och på passagerarsidan..
😉

Tänkte jag med att den såg ut som en bilbarnstol.. kanske just därför den heter "Junior" :p

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
7363
August 24, 2010 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Sprint Junior är en stol för oss som inte har svällt tillräckligt på bredden men ändå uppskattar stöd i sidled. 😉

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
7364
August 24, 2010 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1254356 wrote: Sprint Junior är en stol för oss som inte har svällt tillräckligt på bredden men ändå uppskattar stöd i sidled. 😉

Du menar dom med klen ryggmuskulatur som behöver stöd för ryggen så dom inte tippar omkull i kurvorna?
😉
När tänker du köpa en bil då? Jag menar, när har du vuxit ur dessa Corgi Toys?
Måste väl kännas besvärande med alla otäcka krängningar så fort du får möte längs vägarna?
😛

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonas Klar
Member
Medlem
7365
August 24, 2010 - 11:23 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1254357 wrote: Du menar dom med klen ryggmuskulatur som behöver stöd för ryggen så dom inte tippar omkull i kurvorna?
😉
När tänker du köpa en bil då? Jag menar, när har du vuxit ur dessa Corgi Toys?
Måste väl kännas besvärande med alla otäcka krängningar så fort du får möte längs vägarna?
😛

Haha, det händer ju faktiskt att mina bilar genererar tillräckligt acceleration i sidled att man kan tänkas behöva lite extra stöd. 😉

Jag trivs alldeles utmärkt med halvgamla franska bilar, de må falla isär lite mellan varven, men det är lite det som är charmen. Man tvingas lära sig meka iaf, vilket är en fördel. Fast ska jag vara mer seriös har jag svårt att hitta roligare bilar i den prisklassen, det enda jag vill ha med en bil är att det ska vara kul att köra.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
7366
August 25, 2010 - 5:04 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1254364 wrote: Haha, det händer ju faktiskt att mina bilar genererar tillräckligt acceleration i sidled att man kan tänkas behöva lite extra stöd. 😉

Jag trivs alldeles utmärkt med halvgamla franska bilar, de må falla isär lite mellan varven, men det är lite det som är charmen. Man tvingas lära sig meka iaf, vilket är en fördel. Fast ska jag vara mer seriös har jag svårt att hitta roligare bilar i den prisklassen, det enda jag vill ha med en bil är att det ska vara kul att köra.

Det där var jäkligt roligt och upplyftande att läsa faktiskt, för jag tycker det verkar som om de flesta yngre är totalt ointresserade av att lära sej hur en bil fungerar öht.
Tips vad det gäller "roligt".. Lyckas du få tag i en Opel Ascona B, dvs fram till 1975 till ett vettigt pris så har du en djävulskt rolig bil på grusväg. (Dessvärre ligger dom på rena fantasipriserna numera) Hade en sådan för ganska många år sedan nu, en med vässad 1900 SR från en Opel Rekord, lättare att manövrera än mjukistofflorna.
🙂

Edit: Menade naturligtvis Ascona A, framgår väl kanske av årsmodellerna jag hänvisade till.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

opA87
Member
Medlem
7367
August 25, 2010 - 5:59 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1254364 wrote: Man tvingas lära sig meka iaf, vilket är en fördel.

:upp:

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
7368
August 25, 2010 - 6:57 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1254366 wrote: Det där var jäkligt roligt och upplyftande att läsa faktiskt, för jag tycker det verkar som om de flesta yngre är totalt ointresserade av att lära sej hur en bil fungerar öht.
Tips vad det gäller "roligt".. Lyckas du få tag i en Opel Ascona B, dvs fram till 1975 till ett vettigt pris så har du en djävulskt rolig bil på grusväg. (Dessvärre ligger dom på rena fantasipriserna numera) Hade en sådan för ganska många år sedan nu, en med vässad 1900 SR från en Opel Rekord, lättare att manövrera än mjukistofflorna.
🙂

Den trista sanningen är dock att de flesta yngre killar och tjejer förväntar sig att kunna laga en bil med alla dessa förbannade diagnostesters. Klassiskt exempel: Diagnostestern visar att lambdasonden har ger felaktigt värde. Aha då måste givetvis sonden vara skrot, bara att byta...

Har haft ett par från fordonsteknisk på praktik här tidigare men har fått nog av det. Jag blir varje gång lika förvånad över deras egentliga kunskap och att det ända dom egentligen kan är att trycka på knappen på sin förbannade tester.
När dom sen drar gängor får dom alltid samma svar av mig "ska du inte ladda ner nya gängor nu?"

Nu är givetvis inte detta majoriteten av alla ynglingar(däribland mig själv), men de flesta har förvånansvärt små kunskaper om hur ens 4-taksprincipen fungerar. Det gäller även äldre "gubbar" i branschen. De som faktiskt kan något är oftast på väg mot pensionen och tyvärr tas inte deras kunskaper till vara. Jag tror det kommer bli ett stort problem i framtiden, men det får någon annan bry sig om. Jag har nog med annat 😮

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
7369
August 25, 2010 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1254366 wrote: Lyckas du få tag i en Opel Ascona B, dvs fram till 1975 till ett vettigt pris så har du en djävulskt rolig bil på grusväg. (Dessvärre ligger dom på rena fantasipriserna numera) Hade en sådan för ganska många år sedan nu, en med vässad 1900 SR från en Opel Rekord, lättare att manövrera än mjukistofflorna.
🙂

Riktigt trevliga bilar att leka med, hade själv en Opel Ascona B 1.9S -80. Lätt att skruva med samt rolig att köra, dock så tyckte inte tjejen om bilen lika mycket som jag 🙂

Joni;1254369 wrote: De som faktiskt kan något är oftast på väg mot pensionen och tyvärr tas inte deras kunskaper till vara. Jag tror det kommer bli ett stort problem i framtiden, men det får någon annan bry sig om. Jag har nog med annat 😮

Just detta satt jag och en kompis och diskuterade i helgen hur det kommer gå i framtiden eftersom yngre folk inte är intresserade av att lära sig om många saker. Vi kom fram till att om 20-30år så får vi i västvärlden betala dyra pengar för att "plocka hit" Indier osv för att laga och serva våra saker som är lite äldre pga att dom då lever med sakerna just nu.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
7370
August 25, 2010 - 9:21 am
sp_Permalink sp_Print

Joni;1254369 wrote: Den trista sanningen är dock att de flesta yngre killar och tjejer förväntar sig att kunna laga en bil med alla dessa förbannade diagnostesters. Klassiskt exempel: Diagnostestern visar att lambdasonden har ger felaktigt värde. Aha då måste givetvis sonden vara skrot, bara att byta...

Finns ju hur många andra fel som helst det kan bero på, diagnostik kan vara ett bra hjälpmedel ibland, men knappast någon säker källa att hitta fel.

Joni;1254369 wrote:
Har haft ett par från fordonsteknisk på praktik här tidigare men har fått nog av det. Jag blir varje gång lika förvånad över deras egentliga kunskap och att det ända dom egentligen kan är att trycka på knappen på sin förbannade tester.
När dom sen drar gängor får dom alltid samma svar av mig "ska du inte ladda ner nya gängor nu?"

Hahaha, den var bra..

Joni;1254369 wrote:
Nu är givetvis inte detta majoriteten av alla ynglingar(däribland mig själv), men de flesta har förvånansvärt små kunskaper om hur ens 4-taksprincipen fungerar. Det gäller även äldre "gubbar" i branschen. De som faktiskt kan något är oftast på väg mot pensionen och tyvärr tas inte deras kunskaper till vara. Jag tror det kommer bli ett stort problem i framtiden, men det får någon annan bry sig om. Jag har nog med annat 😮

Det där där nog lite beroende på intresse, är du t.ex motorintresserad och går en utbildning inom detta så är det nog lugnt. Annat med dom som bara sitter av utbildningstiden bara för att ha något att göra.
Själv har jag ingen som helst utbildning vad det gäller bilar, däremot har jag alltid haft ett brinnande intresse för bilar/motorer överlag. Det är väl egentligen bara elektroniken jag inte riktigt satt mej in i på nyare kärror, typ diagnosutrustningens alla möjligheter.

alrik;1254372 wrote: Riktigt trevliga bilar att leka med, hade själv en Opel Ascona B 1.9S -80. Lätt att skruva med samt rolig att köra, dock så tyckte inte tjejen om bilen lika mycket som jag 🙂

Skrev fel, det var en Ascona A från 1975 jag hade, en illgrön med orginal tacklucka.. Enligt min mening behändigare än Ascona B vad det gäller hantering vid "buskörning" på grusvägar.
🙂

Typ denna färg:
[Image Can Not Be Found]

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
7371
August 25, 2010 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1254377 wrote: Finns ju hur många andra fel som helst det kan bero på, diagnostik kan vara ett bra hjälpmedel ibland, men knappast någon säker källa att hitta fel.

Givetvis och det är precis vad jag menar. Problemet är att på tok för många har inte tillräckliga kunskaper för att koppla längre än att sonden ger felaktiga värden och kopplar detta som att det är fel på sonden när den i själva verket bara gör sitt jobb och informerar om att något är galet med avgasvärdena.

Jonas Klar
Member
Medlem
7372
August 25, 2010 - 10:31 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1254366 wrote: Det där var jäkligt roligt och upplyftande att läsa faktiskt, för jag tycker det verkar som om de flesta yngre är totalt ointresserade av att lära sej hur en bil fungerar öht.
🙂

Edit: Menade naturligtvis Ascona A, framgår väl kanske av årsmodellerna jag hänvisade till.

Det började med att jag körde mycket cross, därifrån lärde man sig väl en del, även om det var tvåtakt. Sen överfördes intresset av att både spara pengar och nyfikenheten på hur saker lirar till bilar när man skaffade det, inte för att man är någon monstermek, men det mesta kan man ordna själv.

Lite fläskigare Asconor ligger nog utanför min prisklass för tillfället, och grusväg är ganska lågprioriterat med för den delen. Har däremot en hel drös andra bilar jag tänkt avverka innan jag blir för gammal för att köpa något jag själv vill ha och måste ha in barnvagnar och skit den dagen det kommer. 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
7373
August 25, 2010 - 10:51 am
sp_Permalink sp_Print

Shysst grundämne för den intresserade..
http://www.blocket.se/dalarna/.....4&w=3
🙂

Andreas Galistel
Member
Medlem
7374
August 25, 2010 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Jobbat, betalat räkningar, styrt bestyret banken lyckats med, tvättat och handlat lite basvaror.

ilg@dd;1254383 wrote: Shysst grundämne för den intresserade..
http://www.blocket.se/dalarna/.....4&w=3
🙂

Som kemist trodde jag såklart att du skulle länka till en plojannons där de skulle sälja några gram Ununoctium. 😛

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
7375
August 25, 2010 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1;1254400 wrote: Jobbat, betalat räkningar, styrt bestyret banken lyckats med, tvättat och handlat lite basvaror.

Som kemist trodde jag såklart att du skulle länka till en plojannons där de skulle sälja några gram Ununoctium. 😛

//Andreas

Hehehe, ja, jag skrev ju faktiskt grundämne.. Kanske stomme skulle passat bättre.
🙂

opA87
Member
Medlem
7376
August 25, 2010 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Tvätt av ladugård idag.. gick fort som tusan. Kvällsmj. sedan hem.

Fick lön idag och blev smått chockad över att de kommit in mer lön på kontot denna månad när jag bara arbetade 3 veckor förra månaden på båda gårdarna än emot när jag jobbar hela månader i vanliga fall.. jaja, bara le och se glad ut och hoppas att de blir skattepengar tillbaka nästa år iallafall :p

Nu ska jag fan sova.. jävlar vad trött jag blev av att betala räkningar.. svooooosch så försvann pengar.

alrik
Member
Medlem
7377
August 25, 2010 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87;1254404 wrote:
Nu ska jag fan sova.. jävlar vad trött jag blev av att betala räkningar.. svooooosch så försvann pengar.

Du får skaffa dig mindre utgifter eller högre lön då! 😉

OnT:
Fikat hos en kompis, pillat dit "hasplasten" på audin. Tvättat, bakat bröd och haft ett par kompisar över på fika. Skrattat som bara den åt kompisen son som aldrig kunde hålla tyst.

Nu ska jag ner i garaget och meka lite bakbromsar på V40:in.

opA87
Member
Medlem
7378
August 26, 2010 - 4:39 am
sp_Permalink sp_Print

alrik;1254411 wrote: Du får skaffa dig mindre utgifter eller högre lön då! 😉

Haaaa.. det är bönder jag jobbar hos.. "det finns inga pengar" är de man får höra, men att heltidsanställa en person till ja de går bra :rollsmile:

Andreas Galistel
Member
Medlem
7379
August 26, 2010 - 4:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Jobbat idag igen.

Bestämt mig för att skjuta på debuten till nästa vecka. Förkylningen hänger kvar i kroppen.

Blev riktigt sned på jobbet idag när en bokhandel ringer och är stressade som fan över att de MÅSTE ha en lagbok för 1800 spänn imorgon. Vi skyndar oss och prioriterar skiten före allt annat, och det är jävligt mycket som kommer in och går ut just nu, och så ringer idioterna senare och avbeställer skiten efter att det packats och skickats iväg. Fan så dålig stil.

//Andreas

alrik
Member
Medlem
7380
August 26, 2010 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Käkat lunch med en kompis för att därefter lira lite NHL10 mot samma person.
Åkte in en sväng till Västerås för att hämta biljetter till Elmia Lastbil imorgon.

När jag kom hem och parkerade bilen så pös de av bara satan, punktering höger fram. Var bara att ställa sig och slänga på sommardäcken på bilen. Jag som hade tänkt köra på vinterdäcken fram tills det var dax att handla nya när snön kom. Därefter så böt jag även hjul på v40:in samt kollade över bromsarna bak. Ska införskaffa nya belägg samt damasker till glidpinnarna. Tror det blir billigare att köpa 2 "nya" okhållare från en skrot än nya pinnar.

Sålde även en paintballmarkör idag till en kompis lillebrorsa.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 84
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL