March 14, 2001
Poontus;1261199 wrote: Rekommendera en till mig som klarar utomhusbruk, laddaren som jag har nu är för innomhusbruk, så jag måste skruva loss och bära ön varje gång, och hur hållbart är det att vara tvugnen att ladda varje eller varannan vecka? Känns som att det kan vara värt pengarna att köpa ett nytt, batteri och laddare ligger nog rätt så lika i pris.
Så gott som alla C-tek laddare klarar av utomhusbruk. Men MXS 3600 passar säkerligen bra, 500-700kr eller något sånt kan jag tänka mig. Den laddaren kan du ansluta och glömma bort, skadar inte batteriet av att sitta där jämt.
Hållbart? Nej kanske inte, men laddas batteriet inte tillräckligt när du kör tar det inte lång tid innan det nya batteriet är dåligt igen, likaså om du använder en dålig batteriladdare ansluten när du inte kör.
February 12, 2003
Svurit åt att kupéfläkten på 205:an packade ihop (förmodligen bara för att sympatisera med farsans Sharan -03 där samma sak hänt). VW ska ha 3060:- + arbete för att byta sin, jag bytte min fläkt (som det för övrigt stod tillverkningsår 1987 på) mot en jag hade i 309:an (anno 1992), gick på en halvtimme, helt gratis. Lite nöjd är jag allt.
August 16, 2003
tack Snorch, nu blev det dock inte så, två gånger har batteriet tagit slut så att det inte gått att starta, så jag har tänkt på det hela tiden, jag har undvikit korta körningar, och minskat på avstängningarna, så vid återvinningscentraler, postlådor 20 meter ifrån bilen, bensinstationer, bilen har fått vara igång, men det räckte ju knappt tidigare så jag slutade ha stereon igång på kortare körningar, sen började jag stänga av lyset (varselljus på) på vissa av stoppen, men vad händer? jo jag glömde... och 12½ timme senare var den helt död, 3.1xV i batteriet, jag lyckades få tag på en kollega som inte hunnit åka hem, men hans lilla Toyota Aigo hjälpte ungefär lika mycket/lite som min motorcykel gjorde (bilen helt död), så han fick skjutsa mig till OKQ8 där var det en djungen av batterier, men han som jobbade där sa att jag skulle ha ett visst 55mAh batteri, men jag önskade ett kraftfullare då jag hade ett 69mAh batteri i nuläget, så han snackade om höjder på batterier och gick med tumstock, sen sa han att ett visst 78mAh batteri skulle passa så jag köpte ett sådant, väl tillbaka vid bilen så blir jag mycket glad när batteriet passar som handen i handsken, perfekt storlek, men då visar det sig att polerna sitter fel, så det var bara att åka tillbaka och byta, nu hade han ett likadant som var spegelvänt som nu sitter i bilen, skönt att kunna släppa det från tankarna nu.
det gamla batteriet har jag satt på laddning och tänkte om någon vecka koppla ihop med min motorcykels batteri i ~12h (om nu ingen avråder mig från det, jag har inget bra eluttag i närheten så laddare är inte optimalt)
December 11, 2002
Poontus;1261305 wrote: tack Snorch, nu blev det dock inte så, två gånger har batteriet tagit slut så att det inte gått att starta, så jag har tänkt på det hela tiden, jag har undvikit korta körningar, och minskat på avstängningarna, så vid återvinningscentraler, postlådor 20 meter ifrån bilen, bensinstationer, bilen har fått vara igång, men det räckte ju knappt tidigare så jag slutade ha stereon igång på kortare körningar, sen började jag stänga av lyset (varselljus på) på vissa av stoppen, men vad händer? jo jag glömde... och 12½ timme senare var den helt död, 3.1xV i batteriet, jag lyckades få tag på en kollega som inte hunnit åka hem, men hans lilla Toyota Aigo hjälpte ungefär lika mycket/lite som min motorcykel gjorde (bilen helt död), så han fick skjutsa mig till OKQ8 där var det en djungen av batterier, men han som jobbade där sa att jag skulle ha ett visst 55mAh batteri, men jag önskade ett kraftfullare då jag hade ett 69mAh batteri i nuläget, så han snackade om höjder på batterier och gick med tumstock, sen sa han att ett visst 78mAh batteri skulle passa så jag köpte ett sådant, väl tillbaka vid bilen så blir jag mycket glad när batteriet passar som handen i handsken, perfekt storlek, men då visar det sig att polerna sitter fel, så det var bara att åka tillbaka och byta, nu hade han ett likadant som var spegelvänt som nu sitter i bilen, skönt att kunna släppa det från tankarna nu.
det gamla batteriet har jag satt på laddning och tänkte om någon vecka koppla ihop med min motorcykels batteri i ~12h (om nu ingen avråder mig från det, jag har inget bra eluttag i närheten så laddare är inte optimalt)
Ingen bra ide att stoppa i ett större batteri. Det kommer bara ge dig motsatt effekt av vad du vill ha. Större batteri kräver större generator för att gå och framförallt måste du köra ordentligt för att din lilla generator ska palla hålla det tillräckligt laddat. Vad som kommer hända nu är att generatorn inte kommer kunna ladda batteriet tillräckligt för att du kör så lite.
Det bästa för din körning är:
* Mindre batteri
* Ctek laddare
Fixa detta så ska du inte ha några problem med att batteriet tar slut. Som du håller på nu kan du hålla på tills bilen rostar bort för det kommer aldrig att fungera med ett större batteri!
August 16, 2003
Joni, ajdå, men det batteriet jag köpte nu är väl inte så mycket större så att det blir något problem.
men ska jag verkligen behöva ladda och ha mig hela tiden? Jag har 1.5 mil till jobbet (Stockholmsmil, rusningstrafik...) och kör då den sträckan flera gånger i veckan.
Idag, vaknat trött, började dagen med att läsa ett mail från en köpare på Tradera som verkar ha svårt att förstå innebörden av möjligheten till avhämtning, personen kräver något som kan liknas med hemleverans. Varan har fraktavgift på 15kr...
March 14, 2001
Så länge man håller batteriet laddat spelar det inte så stor roll om det är större, men laddar du ur det lite mer än vad du laddar är det såklart sämre med ett större batteri då laddtiden blir längre/högre ström krävs när man väl laddar det fullt igen och att hålla blybatterier annat än fulladdat är inte bra, det sliter ut dem snabbt.
Pendla några mil och i övrigt inte göra en massa småkörningar bör inte vara något problem. Du kanske däremot har problem med generatorn, att den laddar dåligt. Har du tillgång till vettig multimeter så mät laddspänningen direkt på blypolerna, du bör ligga runt eller strax över 14V vid 1000v/min med kallmotor och belastning så som lampor kupéfläkt osv, under 13.8V bör du inte ligga. Det kan även vara så att du har något som tjuvdrar ström, stereo eller något larm?
Sen det där med att ladda mc-batteri med bilbatteriet. Det fungerar bara till en viss gräns eftersom vilospänningen för ett fullt laddat batteri är lägre än laddspänningen, du kommer alltså inte i närheten få ett fulladdat batteri på det sättet. Är också bilbatteriet slitet blir det än sämre.
August 16, 2003
Tack Snorch, men då tolkar jag det som att det kan vara en fördel med ett större batteri då jag inte kommer dra ner spänningen lika lågt som med ett mindre batteri dom dagarna då det blir flera korta körningar.
generatorn är okej tror jag, jag hade minst 14v när jag mätte tidigare samt att den nyligen är bytt enligt kvitton från förra ägaren. Batteriet är från 2005 tror jag.
Jag känner att jag kan sova gott nu i alla fall.
Att koppla ihop med motorcykeln är mest en liten nödlösning för att minska risken för att det batteriet går åt helvete under vinterförvaringen (jag stälde av i november så det är ingen evighet)
Till ämnet, jobb, och så har jag blivit irriterad på en köpare på Tradera som har svårt att acceptera att jag jobbar hela helgen samt att köparen verkar tro att avhämtning är samma sak som gratis hemkörning. Fraktavgiften är 15kr, orka snåla, nu påstår hon att jag lurat henne också...
December 6, 2006
Efter en härlig fredag på jobbet som inneburit städning av ladugård, mjölkutrymmen m.m inför Länstyrelsens gårdsbesök på tisdag så avslutades den med en LAN-kväll med polaren och gott att dricka.. att klockan stod på 05.55 när vi gick och la oss måste inneburit att de varit en grym natt... gick upp 06.55 dagen innan så nästan 24 timmar i sträck... och ändå kände man sig inte särskilt trött även efter ett antal cider och ölhävande + oerhört mycket skratt och nördande. 🙂
Jaja.. dagen idag har de väl bara varit städning på schemat.. tvättat med förstås. Tänkte köra en grundlig tvätt av bilen men tvätthallen var uppbokad hela kvällen.
... och nu sitter jag och väntar på att alrik ska ladda upp bilder på sin nya bil så man får se vad de är för åk han köpt sig "in real picture" 😉
October 22, 2002
opA87;1261336 wrote:
... och nu sitter jag och väntar på att alrik ska ladda upp bilder på sin nya bil så man får se vad de är för åk han köpt sig "in real picture" 😉
Har inte funnits tid till det. Åkte från Gävle vid 17 tiden i fredags. Mörkt när jag kom hem. Idag har jag varit på dop i Örebro, åkte hemifrån 09,30 och var hemma runt 17. Då lagade vi lite mat tillsammans med ett par kompisar.
Kan iaf meddela att dieselvärmarn fungerar felfritt. En stor anledning till att det blev en volvo för att det går att köpa till "tiduret" för en vettig peng ifall det inte finns på bilen. Nu får man varm bil även hem från jobbet. Mysigt!
March 14, 2001
Poontus;1261332 wrote: Tack Snorch, men då tolkar jag det som att det kan vara en fördel med ett större batteri då jag inte kommer dra ner spänningen lika lågt som med ett mindre batteri dom dagarna då det blir flera korta körningar.
generatorn är okej tror jag, jag hade minst 14v när jag mätte tidigare samt att den nyligen är bytt enligt kvitton från förra ägaren. Batteriet är från 2005 tror jag.
Jag känner att jag kan sova gott nu i alla fall.Att koppla ihop med motorcykeln är mest en liten nödlösning för att minska risken för att det batteriet går åt helvete under vinterförvaringen (jag stälde av i november så det är ingen evighet)
Nja om det är någon fördel på så vis vet jag inte riktigt, problemet är inte att det laddas ur utan att det inte laddas upp tillräckligt igen, det kanske låter som samma sak men det är det inte, eller ja.. äh... 🙂
~6år är väl relativt bra ändå, batterier är ju trots allt en förbrukningsvara så ja du kan nog vara rätt lugn.
Om du vill ha lite koll på hur batteriet mår så mät spänningen ibland, när bilen stått minst 24h helst med urkopplat batteri så bör spänningen ligga runt 12.7 till uppåt 13V, beroende på batterityp, när det är fulladdat. Det kanske inte när något man orkar göra ofta, koppla ur batteriet osv, men låt säga varannan månad i början, då ser du lite hur batteriet laddas.
För batterier som står utan underhållsladdning är några månader rätt lång tid, därefter börjar det gå snabbt utför.
Du kan inte skruva av batteriet och ta med dig det hem, kanske förvara det i något källarutrymme om du inte vill ha det inomhus? Gör du det och laddar det lite ibland så kommer det hålla mycket längre än om det sitter kvar på MCn vinterhalvåret.
March 14, 2001
Gjorde en liten snabblayout, etsade och lödde ihop den här i går:
Linjär spänningsregulator för som mest 16A. Precisionsinställning av utspänningen med den flervarviga potentiometern, kommer användas med 5V in och ut, ja det får ni kanske se sen. 😉
Gjorde lite snabbtest på lastregleringen och ingen last till 3.5A droppade utspänningen ~20mV. Väldigt nöjd med resultatet trots snabbjobbet. Kompakt blev den också, kortet mäter 38x32mm, fast kylflänsen är många gånger större.
February 3, 2003
Vaknade klockan sju imorse och gick upp en halvtimme senare. Smått uttorkad efter en mycket trevlig och mycket blöt kväll med arbetskamraterna. Intagit massiva mängder vatten och apelsinjuice samt kokat lite soppa.
Lagt bud på ett gammalt grafikkort på Tradera som är tänkt till en dator på jobbet.
Städat och donat i lägenheten eftersom två kompisar kommer över på taco/Matrix-kväll senare 🙂
Har också börjat planera lite inför nästa projekt efter projektorn. 😀
@Snorch: Som vanligt, awesome!
December 6, 2006
Varit i Jönköping och bytt 2m DVI->HDMI kabel till en 3m istället, samt varit på Jula och bytt ut arbetsskärp mot ett annat likadant.. skitkvalité á Jula som vanligt. Testade och köpa en LED-lampa med, se hur länge den håller.
Var hos mormor&morfar med och fick i mig middag med fruktsallad som efterrätt... köpte även ett USB PCI-kort så gubben får lite mer USB-platser i datorn sin.
Har börjat köra BF-BC2 under kvällen och gillar verkligen singleplayer än sålänge... mer än så lär kvällen inte bjuda på.. funderar att sätta på "Buried" om en stund.
December 6, 2006
alrik;1261636 wrote: Har även lagt upp ett par bilder på s60 så att Opa blir nöjd. 🙂
Ser bra ut ! 😉 :upp: Perfekt färg som inte syns om den är smutsig !
OnT:
Vaknat, slängt i mig lite frukost och ska ner och tvätta bilen invändigt och utvändigt kl 12.... bokat hallen i 2 timmar så de bör väl räcka 😛
October 22, 2002
opA87;1261645 wrote: Ser bra ut ! 😉 :upp: Perfekt färg som inte syns om den är smutsig !
Nu är den smutsig efter 30 mil på saltade vägar igår. 🙂 En annan nyans av grå kan man säga. 🙂
Lilla vingen, 3 extraljus och rattknappar till stereo. Sen är den lagom för mitt brukande.
Tankade förövrigt igår, snittet hamnade på 0,67 liter/milen räknat på tankad volym kontra körsträcka. Ca: 30 mil 140km/h, 15 mil med släpkärra och 45 mil vardagspendling (90km/h). Dieselvärmaren har gått två gånger varje dag så snittet när det bli lite varmare ser jag fram emot.
OnT:
Nu ska jag gå ut och byta ena framblinkersen på V40:in. Därefter åker vi och dricker lite kaffe samt leker med brorsans barn.
December 6, 2006
alrik;1261649 wrote: Nu är den smutsig efter 30 mil på saltade vägar igår. 🙂 En annan nyans av grå kan man säga. 🙂
Lilla vingen, 3 extraljus och rattknappar till stereo. Sen är den lagom för mitt brukande.
De va som tusan.. trodde de va färgen som "aldrig" blev smutsig, men men..
Va i.. ska du förstöra exteriören med extraljus ? 😉
OnT:
En heldag på jobbet med mööökning av djurboxar..
Kommit hem och sett nyheten om Sandy Bridge.. ja de va ju tur man köpte annat :gasp: :D/
( Har en viss ton av ironi i detta.. så vill inte höra gnäll )
October 22, 2002
opA87;1261719 wrote:
Va i.. ska du förstöra exteriören med extraljus ? 😉
För att när du ligger och sover så åker jag från jobbet. Vintertid lever jag nästan i ett konstant mörker, då vill man se lite.
Jag kan erkänna att jag är lite av en extraljus fanatiker.
OnT:
Jobbat.
2 Guest(s)