October 16, 2003
Sitter och kollar på Systembolagets årsstämma.
October 22, 2002
Fredag
Började med att meka skördare. Bytte en hydralslang till aggregatet. För att komma åt den så var det bara att skruva bort 4 andra slangar. Hade besök av svärmor på kvällen då vi bjöd på mat. Supergod köttfärspaj med fetaost i.
Lördag
Vi åkte till brorsan och lekte med deras barn.
Söndag
Skultuna outlet för att titta och handla lite. Fika hos ett par kompisar sen våfflor hemma. Beställde även en ny telefon.
August 16, 2003
idag har jag blivit uppringd av en av arbetsledarna, jag hade visst råkat ta med mig jobbluren hem, så jag åkte och lämnade den.
i samma veva försökte jag starta motorcykeln, dock så ville den inte riktigt, förhoppningsvis räcker det med att fylla på ny färsk bensin (mindre än 1/3 gammal bensin kvar i tanken)
och nu är jag precis hemkommen från gymmet 🙂
August 16, 2003
Poontus;1263888 wrote: försökte jag starta motorcykeln, dock så ville den inte riktigt, förhoppningsvis räcker det med att fylla på ny färsk bensin (mindre än 1/3 gammal bensin kvar i tanken)
idag har jag åkt runt och letat 98 oktanig bensin (mest för att slippa etanolen nu när den ändå var svårstartad), dock så har dom första tre som jag besökte bytt ut 98an mot E85 :S tillslut så hamnade jag på Shell så det blev V-Power (99okt) 5~liter, första gången jag tankar bensin för över 15kr/liter :S
jag lyckades nog med att spilla en hel deciliter när jag försökte pricka hålet på tanken (använda en vanlig plastdunk...)
efter detta så startade motorcykeln direkt till skillnad från tidigare, sen vart det tvätt av både motorcykel och bil 🙂
gym och lite the Hunter spelande 🙂
Betalt räkningar och druckit kaffe..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 12, 2003
Poontus;1263928 wrote: idag har jag åkt runt och letat 98 oktanig bensin (mest för att slippa etanolen nu när den ändå var svårstartad), dock så har dom första tre som jag besökte bytt ut 98an mot E85 :S tillslut så hamnade jag på Shell så det blev V-Power (99okt) 5~liter, första gången jag tankar bensin för över 15kr/liter :S
jag lyckades nog med att spilla en hel deciliter när jag försökte pricka hålet på tanken (använda en vanlig plastdunk...)
efter detta så startade motorcykeln direkt till skillnad från tidigare, sen vart det tvätt av både motorcykel och bil 🙂
gym och lite the Hunter spelande 🙂
Det är dumt som fan att 98 oktan bara säljs i bemannade stationer, där allting ändå är mycket dyrare, speciellt nu med 10% Etanol inblandat i bensinen (inte för att de sänker priset, förstås...), vilket höjer milkostnaden ändå. I slutändan är det ändå billigare att köra på 98/99 oktan, utslaget per mil, vilket förmodligen inte var miljömongonas avsikt med etanol i 95 oktanig soppa. Kan ta ett exempel, finnarna gjorde samma sak i vintras, 10% etanol i 95 oktan, det slutade med att försäljningen av 98 oktan gick upp 20% i Helsingforstrakten och ligger mig veterligen kvar där... Någon tänkte inte efter riktigt innan.
December 6, 2006
Mean Machine;1263941 wrote: Det är dumt som fan att 98 oktan bara säljs i bemannade stationer, där allting ändå är mycket dyrare, speciellt nu med 10% Etanol inblandat i bensinen (inte för att de sänker priset, förstås...), vilket höjer milkostnaden ändå. I slutändan är det ändå billigare att köra på 98/99 oktan, utslaget per mil, vilket förmodligen inte var miljömongonas avsikt med etanol i 95 oktanig soppa. Kan ta ett exempel, finnarna gjorde samma sak i vintras, 10% etanol i 95 oktan, det slutade med att försäljningen av 98 oktan gick upp 20% i Helsingforstrakten och ligger mig veterligen kvar där... Någon tänkte inte efter riktigt innan.
Roliga är att jag kommer lika långt eller kortare sträcka med 98-okt än 95-okt.. tror jag kom ~50 mil på en full tank 98-okt.. brukar komma en 60 mil på 95okt... undrar om de har något med korta sträckor att göra då 98 inte gör någon nytta.. känns som 98 är mer för motorvägsbilister.
February 12, 2003
opA87;1263944 wrote: Roligare är att jag kommer lika långt eller kortare sträcka med 98-okt än 95-okt.. tror jag kom ~50 mil på en full tank 98-okt.. brukar komma en 60 mil på 95okt... undrar om de har något med korta sträckor att göra då 98 inte gör någon nytta.. känns som 98 är mer för motorvägsbilister.
Har du räknat ut det på en tank, eller kört flera på 98 oktan? Det finns ju lite andra variabler som kan spela in också. 🙂
Sist jag körde på V-Power (förra vintern/våren) kom jag runt 49-50 mil på en tank 95 oktan, närmare 53-54 med V-Power. Och det var redan innan det var en massa guck som kläggar ihop din motor i den 95-oktaniga bensinen.
March 14, 2001
E85 har höge oktantal än 95 men lägre energiinnehåll. Med en modern bil där ECUn kan kompensera för det och öka bränslemängden fungerar det fint att köra på E85 (eller 95 med högre andel etanol). Om ECUn också kan ändra tändningen för att nyttja det högre oktantalet ökar effekten. Så vid en viss blandning så blir nettoeffekten av ökad förbrukning och högre effekt att milförbrukningen blir densamma som med ren 95 eller tom lägre med vissa bilmodeller. Så E85 eller något högre andel etanol i 95 är inte alls alltid av ondo.
October 22, 2002
Snorch;1263948 wrote: E85 har höge oktantal än 95 men lägre energiinnehåll. Med en modern bil där ECUn kan kompensera för det och öka bränslemängden fungerar det fint att köra på E85 (eller 95 med högre andel etanol). Om ECUn också kan ändra tändningen för att nyttja det högre oktantalet ökar effekten. Så vid en viss blandning så blir nettoeffekten av ökad förbrukning och högre effekt att milförbrukningen blir densamma som med ren 95 eller tom något längre med vissa bilmodeller. Så E85 eller något högre andel etanol i 95 är inte alls alltid av ondo.
Man skulle ha en etanolbil som drog som en dieselbil. Det vore trevligt! 🙂
Är iofs ganska nöjd med S60 som jag åker ca: 115-125mil per tank och har värmaren på minst 4 ggr i veckan. 🙂
OnT:
Jobbat. Idag ska jag boka hotell i Göteborg den 1 Juli. Maiden på Ullevi. Ska även ringa runt lite ang. grävning runt mitt hus. På eftermiddagen ska jag till en kompis och dricka lite kaffe innan jag börjar jobba.
September 27, 2005
Haft en otroligt dum föreläsning om vad man ska tänka på vid undersökningar. Föreläsaren stod och dellade med sig av kunskap som "Om ni gör en enkätundersökning måste ni ha samma frågor till alla!" och "säg inte saker som: Vi har en jätteomfattande undersökning vi vill ni ska vara med i". No shit sherlock!
October 22, 2002
Käkat lunch med en kompis. Hämtade sen ut min HTC Desire som jag hann lägga på laddning innan jag åkte och jobbade.
Tankade på vägen hem från jobbet, har snittat på 0,62 l/milen. Då har värmaren gått alla dagar jag har jobbat, snittfart på 69km/h.
Nu har jag suttit och pillat på telefonen och har förhoppningsvis inte ringt allt för många i natt av misstag. 🙂
December 6, 2006
Beställt kjolpaket till bilen från USA, fått reda på att kjolpaketet utgått hos dom med och inga finns på lager, lipat för detta, skött sorgearbetet genom att beställa mig en ny mobil, haft polare här under gårdagskväll och natten.. kom väl i säng vid 04 då vi nördat och druckit på rejält.. som vanligt slipper man bakfyllan ( ^ HAHA 😉 )
Har nu hållt på och städat lägenheten.. har nu bara köket och disken kvar.. men OOOOOOOOOOOOORKAR inte.. eller jo de gör jag men.. va fan 🙁
August 16, 2003
Ja om man nu mår så dåligt dagen efter då kanske man ska ge fan i att dricka då mycket.
själv blir jag inte direkt bakis, bara om jag supit mig redlöst berusad, men då sitter baksmällan ändå bara i i några timmar.
Igår var det en söm försökte bita mig på jobbet, är på jobbet nu igen, hittills mest bara fika 🙂
October 22, 2002
Gått en del av 5 delar på YKB-utbildningen. Var del tre idag och behandlade lagar®ler, kör- och vilotider samt lite runt omkring. Var intressant och kursledaren var kunnig och villig att diskutera mycket utanför ramarna för denna del.
YKB = YrkesKompetensBevis
EU-beslut som gäller hela unionen som ska höja status samt kunskap inom transportyrkena. September 2016 måste man ha YKB för att få köra yrkesmässig trafik. Jag tror det kommer bli problem att hinna utbilda alla som måste ha det samt att enbart fåtalet har börjat utbildas.
180 000 lastbils-, buss- och taxichaufförer ska utbildas. Inom Mälardalen så finns det i dagsläget 6 st som får utbilda.
Nu ska jag lägga mig i soffan och glo lite på TV. Börjar känna mig lite sliten efter dom senaste två dygnen. Somnade 06,30 i fredagsmorse, lillbrorsan ringde 10 och undrade när jag kom och hjälpte till att flytta. Somnade sen runt 01-01,30, upp 06,00 idag för kursen. Lite för mycket fram och tillbaka samt lite lite sömn känner jag.
March 14, 2001
Den där skitutbildningen ska jag också gå om två veckor, första delen. Det har bestämts att företaget jag jobbar för ska göra en kurs per år, så när man gjort alla efter fem år är det dags att börja om igen... Men vilken status och kompetens man kommer få sen då... det är ju patetiskt.
Läst ett förundersökningsprotokoll, 1300 sidor eller något, lite halvmosig i skallen nu. Men det är rätt intressant att se hur polisen jobbar, med brottsplatsundersökning och förhör m.m., väldigt duktig är de iaf när förhör och lägger fram bevis osv.
1 Guest(s)