Vad har du gjort idag?|Page 403|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad har du gjort idag?
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
sp_UserOfflineSmall Offline
8041
April 12, 2011 - 7:35 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1264524 wrote: På förekommen anledning och för att inte gå offtopic..

En kompis på byn har ett gäng toktrimmade gammelskotrar. (3-burkars Polaris, allt från 600-900cc) vilka rasat i parti och minut i vinter.. Nu är han rejält förbannad på Shells V-power som påstås vara utan etanolinblandning. En undersökning utan någon som helst vetenskaplighet utfördes nyligen:
Ren bensin lämnar minimalt med sot, så har iaf jag lärt mej:
Ren bensin löser inte gummi på nolltid, eller?
Som jag också länge misstänkt så rövknullar inte bara regeringen oss, utan även bensinbolagen.. Betalar jag över 14:-/l för bensinen, ja då skall det tammefasen vara bensin och inte 10-20% etanol..

Ja jävlar. Vanlig 98 oktan är väl fortfarande utan etanol iaf, så det är väl det man får köra. Shell kanske blandar ner metanol istället för etanol, det funkar ju rätt bra till att förstöra saker rätt fort också.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
8042
April 12, 2011 - 7:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1264526 wrote: Ja jävlar. Vanlig 98 oktan är väl fortfarande utan etanol iaf, så det är väl det man får köra. Shell kanske blandar ner metanol istället för etanol, det funkar ju rätt bra till att förstöra saker rätt fort också.

Ska bli kul att se hur det går, för den där killen är nog hur tjurig som helst vad det gäller att gräva fram och visa upp sanningen.. Speciellt när det gäller storbolag och myndigheter som jäklas med hans hobby.

Citat från hans Facebook: "Då har jag konstaterat av även den etanolfria v-power innehåller etanol så det är nog E98 i tankarna sedan ST1 tog över! Känn er blåsta ni som tankar dyr V-power mig har det kostat tiotusentals kronor!!!"

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
8043
April 12, 2011 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle vara intressant att veta vad som rasat i skotern och vilka teorier som får honom att tro att det rasat pga etanolen.
Fattar inte riktigt poängen med ballongtestet heller. Petroleumbaserad besin sotar alltid och innehåller bensen som även den löser gummi.

Vad har han tankat skotrarna med tidigare? Har han kört på Aspen då?

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
8044
April 13, 2011 - 1:56 am
sp_Permalink sp_Print

Jädra tjat om bensin hit och bensin dit! Finns ju bara ett bränsle och det är ju diesel 😉

OnT:
En vända till returen samt hämtat ut dom nya däcken på fälg till V40:in

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
8045
April 13, 2011 - 12:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Joni, Han säger i en av videorna att "tre motorer skurit, alltså dom har knackat sönder pga dåligt kvalité" och i den andra skriver han i en kommentar "Mina 3 snöskotrar spikade sönder efter ett par kilometer". Men att det skulle bero på etanolen kan man ju fundera på...

Men jag förstår nog inte problemet med lite etanol i bensinen, iaf inte i de nivåer det ligger på idag, 5% och blir snart upptill 10%. Är det bara priset det handlar om så är det inte så enormt stor skillnad, knappt 25öre om bensinen kostar 14kr/l och etanolen 9.20kr/l i dagsläget. Men vem vet, bensinen kanske kostat 14.25kr/l utan etanolen...

Tur är iaf att det inte används ballonggummi i våra bilar. 🙂

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
8046
April 14, 2011 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

Vaknat, skall strax påbörja en resa mot Istanbul och EMEA-finalen i MOA. Får väl se hur det går.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
8047
April 14, 2011 - 3:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Joni;1264529 wrote: Skulle vara intressant att veta vad som rasat i skotern och vilka teorier som får honom att tro att det rasat pga etanolen.
Fattar inte riktigt poängen med ballongtestet heller. Petroleumbaserad besin sotar alltid och innehåller bensen som även den löser gummi.

Vad har han tankat skotrarna med tidigare? Har han kört på Aspen då?

För det första kan jag väl berätta att det är en kille med över 30 års erfarenhet av både diesel och bensinmotorer av Otto-typ. Trimmning av skoter/MC/Jänkare/Dragracebilar är normalläge för honom.
Problemen började vad jag förstått ~1 mars, och skall enligt honom bero på någon slags uppköp av Shell med ST1 inblandat.. Vad jag hört skulle det ha farit bitar ur kolvarna, detta är något som hänt flera ggr nu på senare tid men väldigt sällan tidigare, Ex. på hur det såg ut en av gångerna: [Image Can Not Be Found] Angående sot och ballong kan man väl inflika att så där mycket sot när man eldar en liten skvätt bensin är orimligt om det handlar om ren bensin. Ballongen skall väl symbolisera det faktum att på äldre bilar har man inte gummitätningar och slangar som tål etanolen någon längre tid.
Sen vad det gäller effekt så är det knappast heller gynnsamt för en rejält vässad 2-taktare som är avsedd att köras på 97-oktanig bensinatt matas med en oktansänkande etanolinblandning.

Snorch;1264536 wrote: Joni, Han säger i en av videorna att "tre motorer skurit, alltså dom har knackat sönder pga dåligt kvalité" och i den andra skriver han i en kommentar "Mina 3 snöskotrar spikade sönder efter ett par kilometer". Men att det skulle bero på etanolen kan man ju fundera på...

Men jag förstår nog inte problemet med lite etanol i bensinen, iaf inte i de nivåer det ligger på idag, 5% och blir snart upptill 10%. Är det bara priset det handlar om så är det inte så enormt stor skillnad, knappt 25öre om bensinen kostar 14kr/l och etanolen 9.20kr/l i dagsläget. Men vem vet, bensinen kanske kostat 14.25kr/l utan etanolen...

Tur är iaf att det inte används ballonggummi i våra bilar. 🙂

Så om du beställer och betalar för en 6'a Cognac och blir serverad en 4'a Brännvin Special så bryr du dej inte???
Börjar bränsleslangarna mörja ihop och du blir stående på skogen p.g.a att du inte fått vad du trodde dej tanka i bilen/hojjen/skotern så är det ganska OK eftersom prisskillnaden är försumbar? Hela grejjen med att trimma och ställa in motorn för riktig bensin faller ju med en icke deklarerad etanolinblandning.
Äldre bilar har för övrigt inte sådant gummi som tål etanolen någon längre tid, nya klarar sej däremot oftast bra.
Min egen uppfattning är att etanol skall drickas, inte användas som motorbränsle. Och snacket att det är miljövänligt kan ju direkt läggas åt sidan eftersom det inte är i närheten av att vara det.

Fann ett tidningurklipp.
[Image Can Not Be Found]

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Snorch
Member
Medlem
8048
April 15, 2011 - 11:17 am
sp_Permalink sp_Print

Den jämförelsen är ju ungefär som om att jag köper bensin och får diesel eller ren etanol, och ja då hade jag brytt mig. Men när jag köper bensin i dagsläget vet jag att den innehåller 5% etanol, så nej jag bryr mig inte. När 95 sen byter namn till E10 finns det ju inte att diskutera, då är det klart och tydligt att den innehåller upptill 10% etanol.

Blandar man etanol i 95 får man ett högre oktantal, inte lägre, eftersom etanol har högre oktan. Det är bara om den bensin som används för blandningen har initialt ett lägre oktantal som man i så fall skulle få lägre oktantal eller samma som 95.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
8049
April 15, 2011 - 3:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch;1264620 wrote: Den jämförelsen är ju ungefär som om att jag köper bensin och får diesel eller ren etanol, och ja då hade jag brytt mig. Men när jag köper bensin i dagsläget vet jag att den innehåller 5% etanol, så nej jag bryr mig inte. När 95 sen byter namn till E10 finns det ju inte att diskutera, då är det klart och tydligt att den innehåller upptill 10% etanol.

Blandar man etanol i 95 får man ett högre oktantal, inte lägre, eftersom etanol har högre oktan. Det är bara om den bensin som används för blandningen har initialt ett lägre oktantal som man i så fall skulle få lägre oktantal eller samma som 95.

För att klargöra det hela, problemet ligger i att man sålt en produkt kallad V-Power som enligt spec skall vara en exra ren 97-oktanig bensin, dvs utan några som helst tillsatser av etanol. En motor inställd för att köras på 97-oktan mår inte och har aldrig mått speciellt bra med ett bränsle utspätt med etanol eller metanol. Skall man tillsätta det i bränslet så måste man mata på med mer bränsle för att inte motorn skall gå "torr", detta är speciellt känsligt när det gäller högvarviga 2-taktsmotorer vilket äldre 3-burkars Polarismotorer är. Har du ö.h.t hållit på med 2-takts skotermotorer någon gång??

Snorch
Member
Medlem
8050
April 15, 2011 - 8:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo jo det har jag visserligen aldrig sagt något om, alltså V-power och dess påstådda etanolinblandning. Men för fridens skull kan jag hålla med om att med högvarviga tvåtaktsmotorer och ett bränsle som innehåller "odeklarerad" etanol är ett problem. Men med 95 oktan, eller blivande E10, och vanliga bilar så inga problem till 96% (man måste ju helgardera sig)...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
8051
April 16, 2011 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

Äntligen hemma igen. Söndag-onsdag var det London och London Book Fair som gällde. Igår blev det lite after work för att fira att det gick bra och alla mässor är slut. Sen ikväll blir det svensexa.

//Andreas

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
8052
April 16, 2011 - 3:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Var ute med hunden och sen drog ja åt i kopplet för att få honom att sluta dra. Hela halsbandet lossnade och fick hela skiten rakt över käften. Så nu är jag helt röd runt läpparna och det blöder nåt rejält från läppen :/

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
8053
April 16, 2011 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

smartidiot89;1264657 wrote: Var ute med hunden och sen drog ja åt i kopplet för att få honom att sluta dra. Hela halsbandet lossnade och fick hela skiten rakt över käften. Så nu är jag helt röd runt läpparna och det blöder nåt rejält från läppen :/

Så du är ute och slåss med dig själv du. Tur att det inte var nåt halsband med spetsiga nitar på (det vet jag iofs inte)

Snorch
Member
Medlem
8054
April 16, 2011 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Varit på den där yrkeskompetensutbildningen hela dagen, 7h ekonomisk körning. 🙄

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
8055
April 16, 2011 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch;1264670 wrote: Varit på den där yrkeskompetensutbildningen hela dagen, 7h ekonomisk körning. 🙄

Bara 4 kursdagar kvar då! 😉

Snorch
Member
Medlem
8056
April 16, 2011 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Yes, men det är ett år tills nästa. 🙂 (nog för att det vore nog att trycka ihop skiten så det blir klart nån gång)

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
8057
April 17, 2011 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1264669 wrote: Så du är ute och slåss med dig själv du. Tur att det inte var nåt halsband med spetsiga nitar på (det vet jag iofs inte)

Inga nitar, men en rätt stor metalbit var de som flög rakt på mig 😛 Svullnaden har gått ner, men jag har allt en mindre fläskläpp ser fint ut när man ska springa ärenden imorgon 😀

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
8058
April 17, 2011 - 12:19 pm
sp_Permalink sp_Print

99-oktan ska V-Power hålla 😉

ilg@dd;1264627 wrote: För att klargöra det hela, problemet ligger i att man sålt en produkt kallad V-Power som enligt spec skall vara en exra ren 97-oktanig bensin, dvs utan några som helst tillsatser av etanol. En motor inställd för att köras på 97-oktan mår inte och har aldrig mått speciellt bra med ett bränsle utspätt med etanol eller metanol. Skall man tillsätta det i bränslet så måste man mata på med mer bränsle för att inte motorn skall gå "torr", detta är speciellt känsligt när det gäller högvarviga 2-taktsmotorer vilket äldre 3-burkars Polarismotorer är. Har du ö.h.t hållit på med 2-takts skotermotorer någon gång??

jag kontaktade en firma som chiptrimmar inatt, några hästar extra, lite lägre förbrukning och kunna utnyttja 98oktan lite bättre
hoppas att jag slipper motorras bara 😀

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
8059
April 17, 2011 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

smartidiot89;1264682 wrote: Inga nitar, men en rätt stor metalbit var de som flög rakt på mig 😛 Svullnaden har gått ner, men jag har allt en mindre fläskläpp ser fint ut när man ska springa ärenden imorgon 😀

Vad har du för koppel egentligen? Jag menar... har du haft ett "vanligt" koppel kan du knappast ryckt till så då får halsbandet på truten och ett flexikoppel drar ju knappast tillbaks så pass hårt att du får det på flabben. Eller du håller i kopplet med munnen kanske? :S

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
8060
April 17, 2011 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus;1264686 wrote: 99-oktan ska V-Power hålla 😉

Helt rätt, fel av mej, dock har det inte så stor betydelse eftersom själva principen borde framgå med ganska stor tydlighet.

Poontus;1264686 wrote:
jag kontaktade en firma som chiptrimmar inatt, några hästar extra, lite lägre förbrukning och kunna utnyttja 98oktan lite bättre
hoppas att jag slipper motorras bara 😀

Som du kanske ser i tidigare inlägg så är det 2-taktsmotorer som haft problem.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 200
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL