Vad har du gjort idag?|Page 407|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad har du gjort idag?
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
sp_UserOfflineSmall Offline
8121
May 20, 2011 - 1:56 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1265583 wrote: Säg mig vad som är fel med RX8 om den servas ordentligt? Visst, tändspolar och stift lite stup i kvarten (2500 mil), men annars verkar allt rätt lugnt. Eller ja, toppa upp lite olja varannan tank också, men det är det värt.

har den bilen inte väldigt hög förbrukning? eller var det dom gamla?

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
8122
May 20, 2011 - 6:18 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus;1265586 wrote: har den bilen inte väldigt hög förbrukning? eller var det dom gamla?

Wankelmotorer drar en jävla massa bensin, jo. Dessutom förbränner de olja för att hålla tätningarna i skick, men det är inte direkt så att de rasar stup i kvarten som NSU RO80. 😉

Jag har som bilentusiast bara lovat mig själv att jag ska ha en bil med Wankel någon gång, sen att RX8:or är billiga som fan från storbritannien gör inte saken sämre. Och ja, bryr mig inte om ratten är på fel sida när bilen kostar en fjärdedel av en vänsterstyrd. 🙂

Poontus
Member
Medlem
8123
May 20, 2011 - 6:24 am
sp_Permalink sp_Print

ratten är på "rätt" sida har jag hört... 😀

OnT: jobbat och sedan skjutsat hem brorsans lösa polare som hade missat sista pendeln, körde "taxi" i 80 minuter för mer eller mindre bara bensinpengar :S
den ena jag skjutsade la fram det som att dom hade tänkt ringa taxi men att jag skulle kunna "tjäna" pengar istället, jo visst...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
8124
May 20, 2011 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1265583 wrote: Säg mig vad som är fel med RX8 om den servas ordentligt? Visst, tändspolar och stift lite stup i kvarten (2500 mil), men annars verkar allt rätt lugnt. Eller ja, toppa upp lite olja varannan tank också, men det är det värt.

Om vi säger som såhär, varför monterar inte majoriteten av biltillverkarna Wankelsnurror i sina bilar tror du?

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Disney
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 704
8125
May 20, 2011 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

idag har man spelat AOE3 beta, roligt och väldigt simpelt jämfört med andra rts spel...

och vem skulle inte vilja ha en wankelmazda i garaget, men som andra sportbilar ska den stå i garaget och finglida på sommaren...

läste lite om nya rx9...

"Japanese reports also say the new motor could use an electric supercharger to bump power figures to around 225kW. Reports from Autocar also say the car should weigh around 1250kg, making it a true light-weight sports car much like the late Mazda RX-7 coupe generations, with proper sports car power."

länk

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
8126
May 20, 2011 - 9:57 am
sp_Permalink sp_Print

Slitit hela veckan innan jobbet i trädgården med att plocka sten, ta ner buskar och träd samt skruva ner 2 växthus. Börjar känna mig lite sliten efter tredje 55-60h veckan på raken, nu är det bara 2 till såna veckor kvar.

Ikväll hjular pappa över med sin Hymas traktorgrävare så ska jag börja lägga igen dammar, kanaler samt planera ut kullarna i trädgården. Ska även gräva upp lite stubbar och rötter. Ska prova att ta bort min thuja häck som är 4-6m hög. Blir iaf skoj att köra lite grävare. 🙂

För den oinvigde så kommer här en bild på en Hymas grävare.

[Image Can Not Be Found]

Jonas Klar
Member
Medlem
8127
May 20, 2011 - 7:28 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1265592 wrote: Om vi säger som såhär, varför monterar inte majoriteten av biltillverkarna Wankelsnurror i sina bilar tror du?

Släpp RO80:n och kom in i matchen. Det största problemet i dagsläget är bränsle/oljeförbrukning och därigenom problemen med avgaskrav. Sen tog Wankeln aldrig riktigt skruv just på grund av kass tillförlitlighet och det lär inte hjälpa motortypens utveckling att det bara är Mazda som fortfarande satsar på den.

alrik
Member
Medlem
8128
May 20, 2011 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Hymasen har fått jobba hårt. Kastanjestubbe på 50-60cm i diameter har rejäla rötter. Nu är stubben uppgrävd samt att det är ett hål på 1,5m och 3 m i diameter. 🙂

Poontus
Member
Medlem
8129
May 20, 2011 - 9:26 pm
sp_Permalink sp_Print

fan va sur jag blir, det inbyggda nätverkskortet verkar ha gått sönder :S
nätverket fungerar på alla andra datorer, jag har startat om modem och router (innan jag upptäckte att felet bara låg på min dator) sen så har jag bytt nätverksuttag, både på datorn och på switchen, bytt nätverkskabel, gjort systemåterställning, startat om datorn, försökt reparera osv, jag får bara en 169. ip :S

så nu körde jag in ett 300Mbit trådlöst USB nätverkskort, återstår att se hur det fungerar, sändare och mottagare står ca 10 centimeter ifrån varandra, så jag har bra signalstyrka i alla fall 🙂

utöver det så har jag nog bara sovit och tränat idag.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
8130
May 21, 2011 - 8:39 am
sp_Permalink sp_Print

Händer rätt mycket på jobben nu med vårbruk, kossor som släpps m.m.

Har testat att så samma fodermajs som vi har på jobbet hemma i en kruka och det har hänt mycket sen jag sådde fröet förra lördagen, 14/5;

[Image Can Not Be Found]

Ligger på cirka 9cm på en vecka från frö .. jag gissar rätt starkt på att jag hinner ikapp mina chefers majs på jobbet som såddes 1 maj 😛

Problemet blir bara när den närmar sig 3 meter och fortsätter växa.. mitt tak i lägenheten är nog runt 2,50 😛

Lördagen blir nog rätt lugn.. tänkte åka till morsan i Göteborg men hon jobbade heldag så får se vad som händer..

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
8131
May 21, 2011 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine;1265616 wrote: Släpp RO80:n och kom in i matchen. Det största problemet i dagsläget är bränsle/oljeförbrukning och därigenom problemen med avgaskrav. Sen tog Wankeln aldrig riktigt skruv just på grund av kass tillförlitlighet och det lär inte hjälpa motortypens utveckling att det bara är Mazda som fortfarande satsar på den.

Jag pratar inte NSU's wankel, utan wankelmotorn överlag vilken är en konstruktion som är dömd till ett liv i skymundan p.g.a inga riktigt bra material finns att bygga den av.
Synd iofs eftersom motorerna ger rejält med prestanda.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonas Klar
Member
Medlem
8132
May 21, 2011 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd;1265620 wrote: Jag pratar inte NSU's wankel, utan wankelmotorn överlag vilken är en konstruktion som är dömd till ett liv i skymundan p.g.a inga riktigt bra material finns att bygga den av.
Synd iofs eftersom motorerna ger rejält med prestanda.

Jag tog för givet att du syftade på horribel tillförlitlighet bara. 🙂

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
8133
May 21, 2011 - 11:33 am
sp_Permalink sp_Print

Precis hemkommen efter en ca 2h lång cykeltur. Benen känns lite som spagetti typ. Blir att ta det lungt resten av dagen nu.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
8134
May 21, 2011 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1265622 wrote: Precis hemkommen efter en ca 2h lång cykeltur. Benen känns lite som spagetti typ. Blir att ta det lungt resten av dagen nu.

Har du inga benmuskler? Jag har gått nästan 7 mil, problemet var att min korsrygg ballade ur efter några mil, så det var en ren plåga att gå de resterande milen. Får skylla på åldern 😀

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
8135
May 21, 2011 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1265624 wrote: Har du inga benmuskler? Jag har gått nästan 7 mil, problemet var att min korsrygg ballade ur efter några mil, så det var en ren plåga att gå de resterande milen. Får skylla på åldern 😀

Nja, inte cyklat aktivt på bra länge, och mtb är inte direkt samma som landsvägscykel heller. Men det kommer så sakterligen, bara se till att inte ta ut för hårt i början för då får man skador och det tar längre tid att få upp fysen.
Kondisen är det dock inga problem med alls.

Att gå långt har jag inga problem med, att jogga är inte så farligt heller. Joggar jag blir det oftast en mil, för man bör ju hålla igång minst 30min om man vill ha någon effekt av det man gör.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
8136
May 21, 2011 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Kollat banracing på sviestad, spelat brännboll vilket var jobbigt men skoj samt motionerat upp bromsarna fram på en fiat uno. Helt i onödan eftersom det fortfarande gnisslar när jag svänger vänster 🙂

alrik
Member
Medlem
8137
May 21, 2011 - 6:50 pm
sp_Permalink sp_Print

60-65m thujahäck blev idag uppryckt med kätting och Hymasen. Därefter sågat av roten och lastat överdelen på två trakorkärror (gamla kapade lastbilar). Hann även lägga igen hålet efter kastanjstubben och gräva upp duken i dammen och lägga igen den.

Nu känner jag mig ganska slut, blir öl och nötter för resten av kvällen.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
8138
May 22, 2011 - 9:58 am
sp_Permalink sp_Print

Har blåst rent datorn från damm. Nu ser den ut som ny (nästan)

Det snackas ju en del om ESD och rengöring med dammsugare på sweclockers. Jag har blåst rent datorn med dammsugaren så länge jag kan minnas (har ett utblås på baksidan av dammsugaren) utan att datorn har tagit skada. Är det bara överdrivet snack eller hur stor risk är det att använda dammsugare? Dagens moderkort är ju ofta ESD skyddsbehandlade för att minska riskerna. Jag brukar hålla munstycket ca 40 - 50 cm från delarna, så jag kan ju inte säga att jag har munstycket mot komponenterna precis. En kille sa på sweclockers att om man håller i munstycket samtidigt som man håller i chassit så ska statiska strömmarna elimineras (eller nåt liknande). Självklart så drar jag ur alla strömkablar från datorn innan jag rengör

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
8139
May 22, 2011 - 11:16 am
sp_Permalink sp_Print

Att blåsa luft är en annan sak än att suga luft genom ett plaströr som hålls nära komponenterna, det uppstår mycket lättare statisk elektricitet i det senare fallet.

Har man däremot ett dammsugarrör av metall kan risken för statisk elektricitet minskas mycket om det jordas (om chassit också är jordat) eller kopplas till datorchassit, helst genom någon form av kabel men bara genom att hålla händer på röret och chassit hjälper.

Vissa dammsugare har tom metallrör som är jordade i dammsugaren. Om man har det ska man inte dra ur strömkabeln till nätagget i datorn, för då bryter man jordanslutningen och datorn har inte längre samma potential som dammsugarröret (strömbrytaren ska dock brytas) och statisk elektricitet kan uppstå.

Tidsdjuret
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1268
8140
May 22, 2011 - 12:06 pm
sp_Permalink sp_Print

På värmeverket här i Ljusdal där jag hade inskolningsplats för länge sedan har industridammsugaren alla metalrör jordade, men det är en hiskelig sak som suger torv och annat skit som ingenting och sitter monterad på en mindre container.

OnT: Laddat ner och installerat ett spel från EA-Store, hade skoj ett tag och PC'n hängde med även på maxupplösningen.

Det var tidigt i morse, annars tar jag vara på dom ljusa timmarna som då jag cyklade till Tallåsen och föräldrarna här om dagen och gjorde första gräsklippningen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 133
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL