Vad har du gjort idag?|Page 413|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad har du gjort idag?
opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
sp_UserOfflineSmall Offline
8241
July 28, 2011 - 11:01 am
sp_Permalink sp_Print

Varit inne med bilen på Volvo i stan.. fått konstaterat höger fram fälg har fått sig smäll och är inte rund längre därav vibrerandet jag känt ett tag nu..
Men han lyckades att balansera bort skakandet så de håller så länge de håller.. sen får de bli ny fälg.

Utöver de.. börjat ladda ner Battlefield 3 Alpha.. ska bli spännande att se vad de ger för "vill ha"-begär ! 🙂

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
8242
July 29, 2011 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Gjort en testrigg och kollar så allt rullar som det skall innan skarpt läge.
http://upload.hikikomori.se/fi.....snyggo.jpg

Edit: Hmmm tar nog ett tag 49h kvar på array builden.
http://upload.hikikomori.se/fi...../nasse.jpg

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
8243
July 30, 2011 - 2:06 am
sp_Permalink sp_Print

idag har det inte blivit allt för mycket gjort, tryckt i mig närmare grammet koffein tror jag, gym hämtat ut mina nya baklyktor till bilen och upptäcker att även firma nummer två har skickat mig fel modell, jag har betalat för en ny fin och dyrare modell, men dom skickar en äldre fulare modell som jag inte vill ha, jag börjar bli lite less nu, första firman har haft 9veckor på sig att fixa detta utan att lyckas, det har gått en vecka nu utan att dom har svarat på mitt senaste mail, ligger ute med 5500kr utan att ha fått det jag har betalat för 🙁

opA87;1267642 wrote: Varit inne med bilen på Volvo i stan.. fått konstaterat höger fram fälg har fått sig smäll och är inte rund längre därav vibrerandet jag känt ett tag nu..
Men han lyckades att balansera bort skakandet så de håller så länge de håller.. sen får de bli ny fälg.

hur mycket tar dom för att kolla detta? extra för att fixa?
jag tror att jag har någon obalans på någon fälg, vid runt 100 börjar det lite lätt skaka, vid 140 vibrerar lastgallret så att det låter...

Robert Kihlberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 503
8244
July 30, 2011 - 7:20 am
sp_Permalink sp_Print

Ctrl;1267684 wrote: Gjort en testrigg och kollar så allt rullar som det skall innan skarpt läge.
http://upload.hikikomori.se/fi.....snyggo.jpg

Edit: Hmmm tar nog ett tag 49h kvar på array builden.
http://upload.hikikomori.se/fi...../nasse.jpg

Rejält med utrymme där 🙂

Berätta gärna mer om vad det är för RAID-kort och vad för RAID-nivå du tänker köra.

opA87
Member
Medlem
8245
July 30, 2011 - 7:43 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus;1267695 wrote: hur mycket tar dom för att kolla detta? extra för att fixa?

240 tog dom för mig för att kolla underredet fram, balansering av två hjul samt en massa tjöt 😛

KeeKe
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 672
8246
July 30, 2011 - 8:47 am
sp_Permalink sp_Print

Golf @ Sjöbo GK

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
8247
July 30, 2011 - 4:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Sov till 11 vilket var väldigt skönt efter 2 veckor med mycket jobb. Har jobbat 135h på 10 dagar.

Idag har jag klippt gräsmattan för första som jag sådde för 14 dagar. Har även skakat liv i 940 som har stått i närmare 3 månader. Hoppade igång utan några som helst problem, de är kvalité 😛

Imorgon ska jag troligtvis åka och handla lite kantsten, dvs ca: 45 st 100x25x7cm som ska grävas ner på framsidan ut mot gatan och bilda två stycken fyrkanter där det sedan ska vara gräsmatta.

Annars har det inte hänt så mycket speciellt sen jag skrev sist här.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
8248
July 30, 2011 - 9:24 pm
sp_Permalink sp_Print

crotale;1267697 wrote: Rejält med utrymme där 🙂

Berätta gärna mer om vad det är för RAID-kort och vad för RAID-nivå du tänker köra.

http://www.highpoint-tech.cn/U.....rr2220.htm och tanken är R5

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Poontus
Member
Medlem
8249
July 30, 2011 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

idag har jag sågat upp lite ved (från tidigare nersågade EK grenar)
varit på en bilträff vid Kungens Kurva, cruisat runt i Stockholm med en massa bilar, fast jag körde motorcykel som inte gillade den låga hastigheterna (mycket stå still vid rölysen) så den vart väldigt varm :/

och så har jag nu upptäckt att jag har fått en blåsa på tummen 🙁

Poontus
Member
Medlem
8250
August 4, 2011 - 3:45 am
sp_Permalink sp_Print

idag; börjar med igår natt, satt jag uppe hela natten för för att jag fixade med min och min brors telefon och något gick sent med brorsans backup (men det löste sig tillslut)
när jag väl skulle gå och lägga mig vid 07(?) så kunde jag inte somna, trots att jag riktigt trött (övertrött?), så jag tog en halv av den "starkare" dosen av sömntabletter, knappt någon effekt alls, men det gick lite närmre sömn...RIIIIIIING!!!!! RIIIIING!!!!! då var det en gammal telefon som fått för sig att ha alarm på, enligt den var klockan 14:00 och dags för alarm trots att klockan var 07-08 :S jag stängde av skiten, jag tror det var här jag beslutade att kombinera en lättare dos av en annan typ av sömnmedel, sakta men sjukt långsamt så varvade jag LÅNGSAMT ner, så WEEEEP!!! WEEEEP!!! WEEEEP!!! WEEEEP!!! +radiovrål samtigt och det tar aldrig slut WEEEEP!!! WEEEEP!!! WEEEEP!!! , det kommer från farsans sovrum, med fönster och dörrar på vid gavel (stackars grannar) WEEEEP!!! WEEEEP!!! WEEEEP!!! tillslut går jag upp förbannad som jag är och bankar på farsans väckarklocka (genom en korridor in i ett annat rum) han hade gått upp och säkert gått ner i källaren före alarmet gick igång så det hade nog kunnat fortsätta i all oändlighet om jag inte hade stängt av det... nu med detta + förbanelsen samt vetskapen av att vi kommer ha hantverkare under dagen (som har klättrat på stege mot min vägg, skrapat på min vägg samt högtryckstvättat min vägg) så tog jag både den andra halvan av utskriven sömnmedel + "en omgång till av ett annat alternativ"
SEN somnade jag gott osäker på exakt vad klockan var, enligt en grav + vagt minne så var den nog fram emot 08 (arbetsdag väntar)
riktigt gott somnade jag och sov sedan, någon okänd (namnet står men vet inte vem) hade ringt mig vid 09 utan att jag hade reagerat.

ja, gjort på dagen var det, trots allt så vart jag förvånansvärt utvilad :s, sen jobb och efter jobbet så har jag skrivit ihop en guide för noobs hur man gör vissa avancerade ingrepp på en HTC Desire.
samt en del "afterwork" vilket känns ordentligt nu när jag skriver detta 😀

opA87
Member
Medlem
8251
August 4, 2011 - 7:36 am
sp_Permalink sp_Print

Haha jädrar vilken dag, Poontus =)

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
8252
August 4, 2011 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

Vart hos tandläkaren, undra varför som ALLTID ska ställa massa helt irrelevanta frågor när man ligger där med käften öppen och flera av deras verktyg i munnen och tro att man kan yttra sig om något.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
8253
August 7, 2011 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Sovit lite för mycket och råkat publicera en halvfärdig artikel. laugh

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
8254
August 8, 2011 - 8:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Kikat på och provkört en sån här:

[Image Can Not Be Found]

Men jag bangade, var lite för skruvad med. 172hk kändes jäkligt kvickt dock 🙂

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
8255
August 9, 2011 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Varit iväg och grundmålat ett kökstak och lite smått på några väggar hos ett par kompisar. Lite halvjobbigt men ganska roligt på samma gång. Ska iväg imorrn och grunda igen och göra färdigt lite mer är det tänkt. 🙂

Har även de senaste dagarna ritat på ett switchat nätagg, AC/DC, som är tänkt att lämna 12V och ungefär 5A. Kompakt och effektivt ska det bli, mindre än 90x70x40mm (LxBxH) och minst 85% effektiv. Får se hur det blir, det är inte bara att slänga ihop ett switchat nätagg när det handlar om nätspänning, mycket som kan gå fel. 🙂

opA87
Member
Medlem
8256
August 11, 2011 - 3:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Sålt min bil...

[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found]

Farväl....

Snorch
Member
Medlem
8257
August 11, 2011 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Fick hem några kretskort idag som jag ritat. Det är ett litet generellt kort för microprocessor, AVR Atmega8/16/32, lite Ardunio-lookalike. Litet (43x35mm) med plats för spänningsregulatorn, motstånd för digitala I/O, motstånd och kondensator (lågpassfilter) för de analoga, reset-knapp, ICSP-kontakt. Det mesta man behöver för att täcka generella applikationer. 🙂

Image Enlarger

Jacob Hugosson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 548
8258
August 11, 2011 - 5:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Spännande! Vad är planen med alla kretskort Snorch?

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
8259
August 11, 2011 - 8:03 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 > Blir det en v60 nu?

onT Rivit ner staket och börjat måla om det.

Snorch
Member
Medlem
8260
August 11, 2011 - 9:00 pm
sp_Permalink sp_Print

smartidiot89;1268081 wrote: Spännande! Vad är planen med alla kretskort Snorch?

Egentligen inget speciellt, fick tidigare tag på ett tiotal Atmega8 (eller om det var 16) till bra pris så då tog jag och gjorde ett så generellt kort för dessa, som samtidigt är så pass litet att de kan användas till många saker. Kretskortstillverkaren erbjuder dessutom 10st kretskort av samma layout till ett förträffligt pris så därför blev det så.

Förresten, en specifik sak ett av korten ska användas till är PID-reglering av temperaturen i espressomaskinen. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL