August 16, 2003
opA87;1272374 wrote: Du kan väl inte på fullaste allvar mena att du slänger i biltema olja i din hoj ???
Kör du inte en riktigt läcker sporthoj ? 😛
och vad skulle vara fel på Biltema oljan?
duger Statoil olja för ~2-300kr litern? det var nämligen Statoil olja som var i Biltemas oljor tidigare, men nu har dom iof bytt.
recepten är nya moderna recept som klarar specifikationerna med mycket god marginal.
jag kör självklart helsyntet, denna olja; http://biltema.se/sv/Bil---MC/.....W40-36958/
uppfyller API: SM
i manualen så står det nog att det ska vara minst SJ, så den oljan är flera klasser bättre än vad som krävs.
jag tror inte att varken Mobil1 eller Casatrol har någon MC olja med SN märkning.
så förklara gärna för mig varför jag inte skulle kunna köra på Biltemas helsyntet med hög klassning?
oljan är dessutom rekommenderad av många från Sporthoj.com forumet
jag var på Mekonomen igår och noterade att dom tog 289kr kr per liter av Castrols MC olja med SAMMA klassning
November 18, 2003
Poontus;1272376 wrote: och vad skulle vara fel på Biltema oljan?
duger Statoil olja för ~2-300kr litern? det var nämligen Statoil olja som var i Biltemas oljor tidigare, men nu har dom iof bytt.
recepten är nya moderna recept som klarar specifikationerna med mycket god marginal.jag kör självklart helsyntet, denna olja; http://biltema.se/sv/Bil---MC/.....W40-36958/
uppfyller API: SM
i manualen så står det nog att det ska vara minst SJ, så den oljan är flera klasser bättre än vad som krävs.
jag tror inte att varken Mobil1 eller Casatrol har någon MC olja med SN märkning.
så förklara gärna för mig varför jag inte skulle kunna köra på Biltemas helsyntet med hög klassning?oljan är dessutom rekommenderad av många från Sporthoj.com forumet
jag var på Mekonomen igår och noterade att dom tog 289kr kr per liter av Castrols MC olja med SAMMA klassning
Jag kör exakt samma olja i min XT660R -08a. När jag dessutom byter olja 2-3ggr så ofta som rekommenderat så känns det ganska surt att köra på nån annan dyr "märkesolja"
August 16, 2003
Snowman89;1272377 wrote: Jag kör exakt samma olja i min XT660R -08a. När jag dessutom byter olja 2-3ggr så ofta som rekommenderat så känns det ganska surt att köra på nån annan dyr "märkesolja"
jo precis, jag har även lagt ner mycket tid på att läsa igenom massvis med forumtrådar angående oljor, klart över 1000 inlägg totalt, flera oljeguider och allt vad det nu kan vara
min uppfattning är i alla fall att Biltemas helsynteter är bra oljor.
btw. verkar som att Biltema har bytt namn på oljan, när jag köpte den i somras så hette den "racing olja"
OnT: sovit ~14 timmar
gym
dator
ännu en bortkastad dag...
August 16, 2003
Dehman;1272383 wrote: Har också hört att det ska vara något kass med biltemas olja. Minns inte vad dock. Kan höra imorgon!
hört det från någon som hört det från en kusins farsas kompis osv...
det är klart, det är ju billigt, då måste det ju vara dåligt.
som med Lidl, kolla priserna, jämför med svenska motsvarigheter, Lidls egna färdigrätter som har mer smak är billigare har mer kött har inga tillsatser.
Lidls korvar har mer köttinehåll än dom flesta andra.
senast jämförde jag köttbullarna, ett Svenskt märke (Felix? osäker...) hade 70%, Mamma Scan hade 73%, sen så fanns det billiga Lidl köttbullar, haha, skiten ligger kanske på 60%? nej nej, 80%
jag det var en som blablabla, bytte till Biltema olja och hans motor skar, det måste ju ha varit Biltemas fel?
och den slitna gamla motorn hade inte skurit på Mobil1?
imorgon när du har "hört" då vill jag ha trovärdig källa, något som ska gå att kolla upp och inte vara grundat på 10år+ gammal skröna om mineralolja eller något sådant.
September 29, 2011
opA87;1272374 wrote: Du kan väl inte på fullaste allvar mena att du slänger i biltema olja i din hoj ???
Kör du inte en riktigt läcker sporthoj ? 😛
Har kört otaliga varv på div racingbanor med Biltema olja , och än har ingen av bilarna rasat eller visat nån tendens att må dåligt ,Biltemas 5W40W syntet har väldigt bra klassning .
July 30, 2010
Poontus;1272384 wrote: hört det från någon som hört det från en kusins farsas kompis osv...
det är klart, det är ju billigt, då måste det ju vara dåligt.
som med Lidl, kolla priserna, jämför med svenska motsvarigheter, Lidls egna färdigrätter som har mer smak är billigare har mer kött har inga tillsatser.
senast jämförde jag köttbullarna, ett Svenskt märke (Felix? osäker...) hade 70%, Mamma Scan hade 73%, sen så fanns det billiga Lidl köttbullar, haha, skiten ligger kanske på 60%? nej nej, 80%jag det var en som blablabla, bytte till Biltema olja och hans motor skar, det måste ju ha varit Biltemas fel?
och den slitna gamla motorn hade inte skurit på Mobil1?imorgon när du har "hört" då vill jag ha trovärdig källa, något som ska gå att kolla upp och inte vara grundat på 10år+ gammal skröna om mineralolja eller något sådant.
Lidls Ekbackens 1000g köttbullar är skitgoda (nu kom vi in på mat här) och inget jäkla brosk i dom inte. Betydligt billigare köttbullar än vad andra affärer säljer sina köttbullar. Ekbackens kostar bara 29:90kr och har ibland 30% extrapris på dessa. Går till Lidl enbart för deras köttbullar och Paella
December 6, 2006
Kolla mer på bilforum och sök på biltema olja så får du inte mycket sorti över till att hälla i biltema-olja i sina bilar 🙂
Jag kör alltid på Mobil1 eller Castrol.. kosta vad de kosta vill. Händer de motorn något vill jag kunna säga att oljan är inte de fel på iallafall då de är den ni (=volvo) rekommenderar.
Jaja dom får säkert betalt för att dom ska skriva de men men..
December 6, 2006
Poontus;1272384 wrote: som med Lidl, kolla priserna, jämför med svenska motsvarigheter, Lidls egna färdigrätter som har mer smak är billigare har mer kött har inga tillsatser.
senast jämförde jag köttbullarna, ett Svenskt märke (Felix? osäker...) hade 70%, Mamma Scan hade 73%, sen så fanns det billiga Lidl köttbullar, haha, skiten ligger kanske på 60%? nej nej, 80%
Så du kollar bara vad dom innehåller i % köttinnehåll ?
Har du tänkt på djurskyddet och allt vad de innebär i länder utanför Sverige ?
Svenskt kött m.m må kosta mera men här sköts djuren efter strikta regler... och ja, de finns idioter i Sverige förstås som gör som dom vill men utomlands kan alla bönder, köttuppfödare göra som fan dom vill för de inte finns några regler..
Varför tror du Biltema oljan är så billig ?
Det är bottenskrapet på allt och finns säkerligen inga regler där heller 🙂 Så är de med allt som är billigt.. spela roll vad de är för märkningar på flaskorna..
February 12, 2003
opA87;1272393 wrote: Varför tror du Biltema oljan är så billig ?
Det är bottenskrapet på allt och finns säkerligen inga regler där heller 🙂 Så är de med allt som är billigt.. spela roll vad de är för märkningar på flaskorna..
Det är nog bra mycket hårdare regler på oljor och certifikat än det är på djurskydd, ska du se. Att biltemas oljor är så billiga är inte så mycket att klia sig i huvudet åt när du ser att du kan köpa Castrol Edge 10W60 för typ 60:- litern ifrån tyska grossister.
August 16, 2003
opA87;1272393 wrote: Så du kollar bara vad dom innehåller i % köttinnehåll ?
just då ville jag ha kött, inte mjöl, potatis och tillsatser...
opA87;1272393 wrote: Varför tror du Biltema oljan är så billig ?
på bilforum, ja, var tror du att jag läste 1000 inlägg+ om olja? på hästforum?
men så på alla forum så ska det självklart finnas någon som ska kritisera Biltema, helt utan grunder, vilken grund har du? altså vad har du för källa på att det är "bottenskrap" måste vara ett väldigt bra bottenskrap då både 10W40 oljan jag häller i min motorcykel och den 10W40 oljan som Etk-Tis häller i sin bil (även jag fyller på med den mellan service) når upp till SM klassifieringen, och SM är riktigt bra, inte alla märkesoljor som år upp till det.
och priset säger allt? måste vara skit i Mobil1 också då man som stor avtalskund kan köpa den för under 40kr litern.
sen att man lägger på mycket stora påslag gör väl magiskt oljan mycket bättre?
på ett bilforum i en av alla oljetrådarna så var det någon som skrev att Biltema var skit, folk frågade honom varför, då svarade han "inget, men man kan inte ha en oljetråd utan att någon obligatoriskt ska skriva att Biltema är skit :P"
Efter att ha "renoverat" 2 motorer, en i en Mazda 626 och en Audi 100 5cyl, 2,3? genom att helt enkelt tappa ur Biltemaoljan som ägaren hällt i + byta ut Biltemaoljefiltret och sätta i mekonomens oljefilter (Mahle) och fylla i Castrol Mineralolja (High Mileage, Gamla bilar) så blev motorerna som nya. Den enda förklaringen till att motorerna inte gick som dom skulle som vi kom fram till måste ha varit att Biltemas olja kunde komprimeras.. Låter helknäppt, jag vet.. Men Audin skramlade som fasen i lyftarna liksom Mazdan också gjorde. Mazdan var det däremot ännu mer mysko med, för den lyfte uppenbarligen inte fullt ut och ändrade ju därför hela tänd/förbränningskurvan, och bara efter några minuter hade den glödgat nästan hela grenröret och början av avgasröret. :-S
Efter olja och filterbytet fick motorerna en helt annan tystare och finare gång.. Efter att själv varit med om detta så kommer det aldrig någon motorolja i mina fordon, inte ens i kofferten..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
Återigen förundrats över hur mycket hjärta det finns i Takidagrabbarna..
http://st.nu/noje/1.4152807-ta.....isspelning
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
October 22, 2002
Mean Machine;1272397 wrote: Det är nog bra mycket hårdare regler på oljor och certifikat än det är på djurskydd, ska du se. Att biltemas oljor är så billiga är inte så mycket att klia sig i huvudet åt när du ser att du kan köpa Castrol Edge 10W60 för typ 60:- litern ifrån tyska grossister.
Gör man många byten så är det bara att beställa från Tyskland.
28 liter edge 10w60 för 2300 kr hem till dörren.
June 23, 2002
Mean Machine;1272421 wrote: Swedol har ju Q8-olja rätt billigt också. Vet inte hurdan den är, men man behöver ju inte nödvändigtvis ens söka sig utomlands för det. Men ja, det finns billigt, helt klart.
Av det jag har läst så ska deras oljor vara riktigt bra, har grymma priser också.
February 12, 2003
Q8 Formula Advanced 10W-40 API SL/CF ACEA A3/B3/B4 - 630:- för 20 liter. Det är liksom dugligt.
Eller för den delen, Q8 Formula Excel 5W-40 API SM/CF ACEA A3/B3/B4 - 1013:- för 20 liter.
Ontopic: Inlett lite förhandlingar om ett TV-projekt, sådär lite lagom på första kvällen på nya jobbet.
1 Guest(s)