March 14, 2001
Med tanke på förra lagningen så skulle jag säga de som tål mindre. 😉
200V kondensatorer för glättning av nätspänningen är inte riktigt gjort för switchade saker som dessa kondensatorer används för.
Men bara lite allmänt. Googla helst upp datablad för kondensatorerna och välj de med åtminstone detsamma värde gällande ESR och rippleströmmen de tål, om kapacitansen skiljer sig något upp eller ner har sällan stor betydelse med swichade regulatorer. Det är ESR och rippleströmmen som är absolut viktigast och det är bara en fördel om dessa är bättre än på de man ersätter, allra helst rippleströmmen.
Spänningståligheten tjänar man sällan något på att öka eftersom det är nästan aldrig är det som dödar kondensatorerna. Tvärtom ger högre spänningstålighet oftast lägre rippleström och högre ESR för samma storlek.
May 31, 2009
Viking1962;1276033 wrote: Brukar du sätta dit exakt samma kondensatorer eller använder du dig av de som tål mer?
Tror att du redan fått ditt svar men jag svarar ändå. Tach Snorch för förklaringen 🙂 .
Brukar hålla mig till samma kondensatorer som tidigare om jag har, annars brukar jag ta vad jag har som tål späningen och som är på någorlunda rätt kapacitans. Därav anledningen till 200 V kondensatorn. Brukar jobba efter "Trial and error" principen.
October 14, 2010
Läste att Microsoft Store i Indien har blivit hackat!
http://www.engadget.com/2012/0.....d-in-plai/
De sparade lösen helt öppet tydligen mycket likt Sony...
February 12, 2003
Fått hem en "påminnelse" på trängselskatten. Jag kände ändå att jag hade exakt 500:- för lite i räkningar att betala den här månaden, så det är lugnt. 🙄
Fast för att vara seriös, jag är jävligt noggrann med alla räkningar som kommer in, speciellt de där asen, eftersom jag vet hur rolig staten är. Lite förvånad att jag kunnat missa att pröjsa det, but shit happens.
August 16, 2003
Mean Machine;1276133 wrote: Fått hem en "påminnelse" på trängselskatten. Jag kände ändå att jag hade exakt 500:- för lite i räkningar att betala den här månaden, så det är lugnt. 🙄
Fast för att vara seriös, jag är jävligt noggrann med alla räkningar som kommer in, speciellt de där asen, eftersom jag vet hur rolig staten är. Lite förvånad att jag kunnat missa att pröjsa det, but shit happens.
anmäl e-faktura / autogiro på skiten?
February 12, 2003
Poontus;1276134 wrote: anmäl e-faktura / autogiro på skiten?
Njäe, har ju bara missat det en gång hittills. Blir ju ett påslag på en tia i månaden, men ändå drygt. Autogiro kanske vore något trots allt, men det har jag undvikit just för att jag vill att de asen ska skicka ut sina fakturor till mig fysiskt, för att jävlas tillbaka.
EDIT: Jag är lite tveksam till hela policyn att skickade brev anses anlända till postlådan också. Tror jag ska slänga ihop en överklagan på den grunden och se vad som händer. För att ta upp mer av deras tid, om inte annat.
September 9, 2009
Calathea;1276151 wrote: Tyckte väl att du lät nyvaken...
Nyss ringt tillbaka och sagt rätt adress till snubben på ups. Han lät inte så glad men har man ett värdelöst sätt att lämna paket på får man fan skylla sig själv.
Då ska jag låta hunden skälla en stund och vänta med att öppna när han kommer då 😛
October 22, 2002
Huggit ihop ett halvt skotarlass. Lite mjukstart med ett par timmar i skogen med motorsågen. Det lär kännas i kroppen imorgon att man använt muskler som man normalt inte gör. Planerar att lägga 10-12h i helgen med att hugga ner mera träd, lär ju bli vinter även efter denna höst. 🙂
Nu ska jag gräva i mig lite mat för att sen åka till Västerås för att hjälpa en kompis att hämta 100 kvadrat parkettgolv.
August 16, 2003
idag har jag haft mycket som jag behövt göra, men knappt hunnit med något, pga strul med internet
lagom till att jag gick upp så blev det något fel med modem/router/WAP allt i ett saken, med tråd fick man inget internet men trådlöst gick det bra, dock så gjorde det att 2 av 3 trådlösa nät i huset slutade fungera, så endast en datorn + telefoner och laptops hade internet
testade mjukvaruomstart, hårdvaruomstart, mjukvaruomstart igen, men samma fel.
jaja, sliter loss skiten, i med med ett nytt modem (endast modem i den) + en gammal bra router, bara det att den routerns nätagregat har dött, så jag var tvungen att ta den som switch använder, alltså slita loss samtliga kablar och byta även switchen........
ska det fungera? NEJ..................... :@
nu har jag slitit loss modem och router och satt i skiten från Thompson med minimalt med inställningar som Felia skickade med
nu fungerar internet igen i alla fall, vet inte hur bra eller dåligt det trådlösa fungerar, en repeater i huset fungerar nu inte i alla fall (måste konfigureras om...)
och eventuellt så kommer nätverksskrivare och NAS trassla nu då Thompsonskiten säkerligen gett aparaterna ny ip (gick inte att ställa in)
jag som skulle packa och köpa ny laptopväska och träna om tid fanns, nu måste jag åka till jobbet 🙁
July 30, 2010
Testade Linux Mint 12 KDE. Var lite knöligare att installera drivrutiner än vad jag trodde (nåt som fattades). Gnome var bättre enligt mig. Nu testar jag Windows 8 Preview. Hittade på nätet hur man stänger av Metro skiten i Windows 8 genom ett registerhack, så nu ser det ut precis som Windows 7. Jag undrar nu, varför ska man skaffa Windows 8 om det verkar vara samma OS som Windows 7 förutom Metro skräpet? Nu har jag dock inte kollat genom så där jättenoga om det finns andra skillnader. Nån som testat som kan tala om? Internet Explorer 10 Preview har samma vidrigt fula ikon som 9:an
July 30, 2010
Gick in på xtremesystems hemsida, men det står nåt meddelande "Still needs more cow bell." vet ni vad det betyder? Jag kommer inte in på forumet där i alla fall
Det känns som det bara är Intel för hela slanten numera. Ser att många AMD användare byter sida på olika forum. Bådar inte gott om vi ska ha fortsatt låga priser :(. Jag själv byter inte sida så länge mina datorer fungerar och att det finns AMD att köpa
July 30, 2010
Har flashat mitt grafikkort till en nyare BIOS version. Lite nervös är man då jag inte har nåt mer grafikkort av samma typ ifall det skulle skita sig, men allt gick bra. Jag litar inte riktigt på Windows så jag flashade från USB pinne med DOS kommandon.
Jag vet egentligen inte varför jag gjorde det, men nån fix måste ju en nyare BIOS ha trots allt ^^
När jag startade upp datorn så hittade Windows ett nytt kort och fick leta efter drivrutiner som redan var installerade, lustigt då det är samma kort
Originalet
[Image Can Not Be Found]
Nya BIOS:et
[Image Can Not Be Found]
Edit:
Fick flasha tillbaka till original BIOS igen, inte för att det inte funkade utan för att fläkten varvade upp mycket mer med det nyare
1 Guest(s)