December 6, 2006
Skrivit ett papper och skickat in där jag valt att gå ur Svenska kyrkan..
För skojs skull skrev jag en av mina anledningar var att vi i Sverige slutat gå i kyrkan på avslutningar, jullov kallas inte längre jullov utan vinterlov. Ett kristet land som blir allt mindre kristet p.g.a vissa... ja.. Och är de någon representant för kyrkan som på något sätt tar upp detta ? Nej.. svensken håller som vanligt tyst och låter allt förändras till något rent ut sagt äckligt.
Är egentligen inte troende men anser ändå att allt med kristendomen, kyrkor o.s.v är ett arv som ska leva vidare inte ändras..
July 30, 2010
opA87;1284640 wrote: Skrivit ett papper och skickat in där jag valt att gå ur Svenska kyrkan..
För skojs skull skrev jag en av mina anledningar var att vi i Sverige slutat gå i kyrkan på avslutningar, jullov kallas inte längre jullov utan vinterlov. Ett kristet land som blir allt mindre kristet p.g.a vissa... ja.. Och är de någon representant för kyrkan som på något sätt tar upp detta ? Nej.. svensken håller som vanligt tyst och låter allt förändras till något rent ut sagt äckligt.
Är egentligen inte troende men anser ändå att allt med kristendomen, kyrkor o.s.v är ett arv som ska leva vidare inte ändras..
Får man gifta sig i en kyrka om man går ur Svenska Kyrkan?
[Edit]
Hittade det själv
Giftermål
Man kan gifta sig i svenska kyrkan om den ena partnern är medlem.
Om man har valt att gå ur kyrkan bör man fråga sig om man vill bli vigd i dess regi. Man kan istället välja ett civilt (borgerligt) giftermål, där man dessutom har större möjlighet att välja var och hur man vill gifta sig.
July 28, 2003
Mean Machine;1284648 wrote: Ställt Meganen på vinterförvaring, det blev en resa som inkluderade 5h putsande av bilen i slutet. Men nog fan blev den ren. Och över vintern kommer den få lite skojiga uppgraderingar, är tanken.
Edit; kan förstå ifall man har en 60 år gammal Bugatti typ.
Har alltid varit emot detta. Jag kan vara jävligt pedant när det gäller bilar men de är i slut ändan gjorda för att användas, vinter som sommar spelar ingen roll. När jag hade min svarta type r så var den så låg att jag plöjde vägarna med framläppen.
February 12, 2003
PhR34k;1284652 wrote: Har alltid varit emot detta. Jag kan vara jävligt pedant när det gäller bilar men de är i slut ändan gjorda för att användas, vinter som sommar spelar ingen roll. När jag hade min svarta type r så var den så låg att jag plöjde vägarna med framläppen.
Okej, tillåt mig notera.
...FAN! Blyertsen gick av, jag har ingen pennvässare...
July 30, 2010
Uppdaterat Gigabyte 990FXA-UD7 BIOS till F10 (slutgiltiga versionen denna gång) som verkar fungera riktigt bra för en gång skull
Lite kritisk mot webhallen då om priserna sänks som dom gjort på Vishera FX-8350 processorn så har min beställning fortfarande det gamla priset på en ännu ej skickad order. Ska man behöva avbeställa processorn och beställa om den för att få det lägre priset? Jag har skickat ett mail till dom om detta
August 18, 2006
Viking1962;1284674 wrote:
Lite kritisk mot webhallen då om priserna sänks som dom gjort på Vishera FX-8350 processorn så har min beställning fortfarande det gamla priset på en ännu ej skickad order. Ska man behöva avbeställa processorn och beställa om den för att få det lägre priset? Jag har skickat ett mail till dom om detta
Tror jag var med om detta när jag beställde senaste Unreal Tournament spelet ifrån dom, Högre pris när spelet bokades vilket kvarstod på min order trots att webhallen sänkte priset på spelet under väntans tid. Och fick således avbeställa ordern för att få det lägre priset.
OnT:
Idag väntar arbetsinterjuv på en "datorbutik" inne i city..
July 30, 2010
DrPepper;1284687 wrote: Tror jag var med om detta när jag beställde senaste Unreal Tournament spelet ifrån dom, Högre pris när spelet bokades vilket kvarstod på min order trots att webhallen sänkte priset på spelet under väntans tid. Och fick således avbeställa ordern för att få det lägre priset.
OnT:
Idag väntar arbetsinterjuv på en "datorbutik" inne i city..
Jag har inte fått nåt svar på mitt mail från Webhallen, så jag får väl göra som du då. Konstigt att man ska behöva betala ett högre pris bara för att man har förbeställt. Ska kolla om man kan ta bort enbart en sak och sedan lägga till en vara till samma order.
[Edit]
Gick inte att ändra ordern 🙁 Jag kommer nog att avbeställa och beställa när processorn är tillgänglig
September 9, 2009
PhR34k;1284651 wrote: Tror däremot att du inte får begravas. Jag tror du kremeras direkt istället.
Vi hade problem när min morfar gick bort, begravningsceremonin fick inte hållas i den kyrkan vi valde ut om vi inte betalade någon idiotsumma på 12 000 om jag inte minns fel. Men själva begravningen påverkas inte på något sätt utöver detta.
March 10, 2002
Jacob Hugosson;1284704 wrote: Vi hade problem när min morfar gick bort, begravningsceremonin fick inte hållas i den kyrkan vi valde ut om vi inte betalade någon idiotsumma på 12 000 om jag inte minns fel. Men själva begravningen påverkas inte på något sätt utöver detta.
Idiotsumma? Antar att han gick ur svenska kyrkan, klart man inte ska få nyttja deras tjänster då.
September 9, 2009
Dehman;1284705 wrote: Idiotsumma? Antar att han gick ur svenska kyrkan, klart man inte ska få nyttja deras tjänster då.
Ja han hade gått ur Svenska Kyrkan, jag tycker bara 12 000 kronor är på tok för mycket för att utnyttja lokalerna knappt en timme. Speciellt då det är den avlidnes efterlevande som får stå för kostnaderna som redan är höga. Jag skulle ha mer förståelse om det handlade om en symbolisk summa pengar, men visst förstår jag väl folk som anser att man får skylla sig själv och att de efterlevande ska få ta smällen för det.
I vårt fall fanns pengarna på hans konto som jag ansåg att vi skulle ta av så vi kunde hålla ceremonin på rätt plats då jag inte kunde bry mig mycket mindre om att ärva någonting. Men tyvärr visar folk sina rätta ansikten när det finns pengar med i bilden så han fick begravas i ett kapell på andra sidan stan istället för kyrkan i den ort han älskade och växte upp i.
October 22, 2002
Jacob Hugosson;1284710 wrote: Ja han hade gått ur Svenska Kyrkan, jag tycker bara 12 000 kronor är på tok för mycket för att utnyttja lokalerna knappt en timme. Speciellt då det är den avlidnes efterlevande som får stå för kostnaderna som redan är höga. Jag skulle ha mer förståelse om det handlade om en symbolisk summa pengar, men visst förstår jag väl folk som anser att man får skylla sig själv och att de efterlevande ska få ta smällen för det.
I vårt fall fanns pengarna på hans konto som jag ansåg att vi skulle ta av så vi kunde hålla ceremonin på rätt plats då jag inte kunde bry mig mycket mindre om att ärva någonting. Men tyvärr visar folk sina rätta ansikten när det finns pengar med i bilden så han fick begravas i ett kapell på andra sidan stan istället för kyrkan i den ort han älskade och växte upp i.
12k kr skulle jag sparat in på 3 år. Lägg där till 45 år av arbete så är det 180k kr. Att då betala en avgift på 12k kr är inte så farligt för att få präst, kantor, vaktmästar och annat folk kring begravningen i kyrkan. Det är ju inte enbart den effektiva tiden som är i kyrkan som ska betalas utan före och efter för varje gubbe.
Att du sen har giriga släktingar är ju inte kyrkas fel. Om man vill begravas så kan man säkert låsa pengarna till just den kostnaden.
October 22, 2002
Jacob Hugosson;1284721 wrote: Har aldrig påstått att det var kyrkans fel att jag har idioter i släkten. Men nu känner jag att det är läge att dra mig ur den här diskussionen :bgrin:
Vi har ju precis börjat diskutera! 😛
Alla i Sverige betalar till begravningsavgiften. Men vad ingår egentligen? Här skall vi försöka klargöra och reda ut begreppen:
Det här ingår för alla oavsett tillhörighet:
Bisättningslokal (Lokal för visning och förvaring av den avlidne fram till begravning)
Transport från bisättningslokal till dess att gravsättning skett (inom den egna församlingen)
Bårtäcke
Gravsättning, vilket innebär gravöppning, återfyllnad och iordningställande efter gravöppning
Gravplats eller motsvarande på allmän begravningsplats under 25 år, alternativt plats i minneslund
Kremering
Det här ingår om den avlidne tillhör Svenska kyrkan:
Begravningsgudtjänst i Svenska kyrkans ordning med präst och musiker, i kyrka eller kapell
Det samma gäller om man väljer att ha begravning i annan församling än hemförsamling
Bärare vid önskemål om jordbegravning
Bekostas alltid av dödsboet:
Kista, urna och transport av kista till bisättningslokal
Transporter om begravning och gravsättning ska ske i annan församling
Annan kistdekoration än bårtäcke
Extra musik, förutom psalmer och orgel/pianomusik
Minnesstund
Annonsering
Arvode (om begravningsbyrå anlitas)
Gravvård (gravsten, kors)
Dvs. så betalar man för mitten delen. Då tycker jag inte 12k för säg 6 personer och 3-4h. Det ger 500kr/h per person. Ganska normal kostnad om man anlitar en hantverkare. Då har jag inte dragit av för lokalen....
2 Guest(s)