Vad har du gjort idag?|Page 491|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad har du gjort idag?
Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
sp_UserOfflineSmall Offline
9801
November 12, 2012 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

alrik;1285145 wrote: Det stora felet är ju att om man accepterar en låg levnadsstandard så kan man ju leva på alla andra. Tragiskt att ha den inställningen att det inte är roligt att jobba då skiter jag i det eftersom jag får pengar varje månad ändå. Har ju ändå råd att handla datordelar till förbannelse fast jag inte jobbar.

+1.

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
9802
November 12, 2012 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Linux Mint 14 RC finns att tanka ner :p Snart är slutgiltiga versionen här :hb:

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
9803
November 12, 2012 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Efter att min förra ISP lagt ner sina bredbandstjänster har jag gått över till Telia och valde då 100/100 eftersom dom hade kampanjpris på detta.. och bredbandskollen.se visar rätt mysiga resultat nu i vilket fall 😛

[Image Can Not Be Found]

Nåja.. bara vara nöjd.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
9804
November 12, 2012 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Fått höjd lön. Känns som om jag skulle skrivit det lite tidigare, bara.

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
9805
November 13, 2012 - 7:23 am
sp_Permalink sp_Print

alrik;1285145 wrote: Det stora felet är ju att om man accepterar en låg levnadsstandard så kan man ju leva på alla andra. Tragiskt att ha den inställningen att det inte är roligt att jobba då skiter jag i det eftersom jag får pengar varje månad ändå. Har ju ändå råd att handla datordelar till förbannelse fast jag inte jobbar.

Har väl även att göra med om man vill studera vidare eller har en proper utbildning från gymnasiet?

Varför ska jag jobba för någon som erbjuder mig 10k/mån efter skatt när jag i princip får samma pengar genom att inte göra något alls? Drabbar ju knappast dig som skattebetalare om jag betalat a-kassa avgift i 2-3,5år?

Jonas Klar
Member
Medlem
9806
November 13, 2012 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

DrPepper;1285172 wrote: Varför ska jag jobba för någon som erbjuder mig 10k/mån efter skatt när jag i princip får samma pengar genom att inte göra något alls? Drabbar ju knappast dig som skattebetalare om jag betalat a-kassa avgift i 2-3,5år?

Nej, det är klart. Dina 500:- i månaden, eller vad det är, i två år lär ju täcka tio års arbetslöshet, bara för att du inte orkar. Det är helt okej.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
9807
November 13, 2012 - 8:14 am
sp_Permalink sp_Print

Det är systemet som är trasigt, utnyttja så mycket som möjligt imo!

Jonas Klar
Member
Medlem
9808
November 13, 2012 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Nolltaxering, here I come!

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
9809
November 13, 2012 - 10:39 am
sp_Permalink sp_Print

opA87;1285162 wrote: Efter att min förra ISP lagt ner sina bredbandstjänster har jag gått över till Telia och valde då 100/100 eftersom dom hade kampanjpris på detta.. och bredbandskollen.se visar rätt mysiga resultat nu i vilket fall 😛

[Image Can Not Be Found]

Nåja.. bara vara nöjd.

Kan det där stämma? Finns i alla fall inget att klaga på. Jag önskar att jag kunde få bättre bredband där jag bor än det överprisade skitbandet jag har

Emil Wadell
Member
Medlem
Forum Posts: 3460
9810
November 13, 2012 - 12:53 pm
sp_Permalink sp_Print

DrPepper;1285172 wrote: Har väl även att göra med om man vill studera vidare eller har en proper utbildning från gymnasiet?

Varför ska jag jobba för någon som erbjuder mig 10k/mån efter skatt när jag i princip får samma pengar genom att inte göra något alls? Drabbar ju knappast dig som skattebetalare om jag betalat a-kassa avgift i 2-3,5år?

Det har mest att göra med inställningen till jobb, visst underlättar det om du har en utbildning eller i alla fall klarat av gymnasiet.

Jag hoppade av universitet efter 1,5år och började söka jobb direkt. Då jag inte varit arbetslös tidigare så fick jag exakt 0kr i a-kassa/försäkringskassa..
Efter några veckor fick jag mitt första jobb och det var som dörrknackare för att sälja Tele2 produkter. Lönen var enbart provision och det fanns ingen garantilön. Man fick själv betala resor till området man vart tilldelad och de hade kostymkrav, vilket var skitroligt mitt i vintern...
Efter att jag jobbat några veckor råkade jag ringa på hos en kille som ägde ett telemarketing företag, så då började jag jobba där. Samtidigt som jag jobbade som telefonförsäljare fick jag även jobb på en större datorbutik där jag jobbade kvällar och helger..
När jag jobbat ca 2månader som telefonförsäljare fick jag jobb som produktionstekniker på ett mindre teknikföretag och sen har det bara flutit på..

Så det handlar mest om inställningen till att jobba.. Jag har flera bekanta som klagar över att det inte finns jobb och att alla arbetsgivare vill ha någon med erfarenhet. Men samtidigt är de inte villiga att ta ett skitjobb bara för att ha något att börja med.. Som någon skrev här tidigare så är det väldigt mycket lättare att få ett nytt jobb om man väl har ett jobb.

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1839
9811
November 13, 2012 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Jävla idioter som inte vill jobba. Tackar man nej till ett enda jävla jobb så ska a-kassan eller vad det nu är för bidrag man får, dras in direkt. Alla är så in i helvete bortskämda och vill kliva in som VD på Volvo och tjäna flera miljoner i månaden, börja längst ner som alla andra. Om en arbetsgivare får välja mellan två personer som är exakt lika kvalificerade för ett arbete och den ena jobbade för tillfället för en minimilön, och den andra hade tackat nej till x antal arbeten för att lönen inte har passat så skulle jag aldrig i helvete valt dagdrivaren. Man får inte välja alla gånger, men nån gång kommer ett jobb man väldigt gärna vill ha, och då lönar det sig att ha slitit för det.

Dehman
Member
Medlem
9812
November 13, 2012 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

SoulBurn;1285200 wrote: Jävla idioter som inte vill jobba. Tackar man nej till ett enda jävla jobb så ska a-kassan eller vad det nu är för bidrag man får, dras in direkt. Alla är så in i helvete bortskämda och vill kliva in som VD på Volvo och tjäna flera miljoner i månaden, börja längst ner som alla andra. Om en arbetsgivare får välja mellan två personer som är exakt lika kvalificerade för ett arbete och den ena jobbade för tillfället för en minimilön, och den andra hade tackat nej till x antal arbeten för att lönen inte har passat så skulle jag aldrig i helvete valt dagdrivaren. Man får inte välja alla gånger, men nån gång kommer ett jobb man väldigt gärna vill ha, och då lönar det sig att ha slitit för det.

Säg att du får 10000kr/mån från a-kassan, skulle du då ta ett jobb som gav dig 8000kr/mån?

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
9813
November 13, 2012 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1285202 wrote: Säg att du får 10000kr/mån från a-kassan, skulle du då ta ett jobb som gav dig 8000kr/mån?

Inte för att jättemånga heltidsjobb genererar 8k/mån men. Jag kan bara svara för mig själv när jag säger Ja, om jag av ekomoniska själ inte skulle klara det skulle jag säkert inte gjort det, men att få in en fot i arbetslivet är viktigare än 2k/mån. Folk måste lära sig.

Dehman
Member
Medlem
9814
November 13, 2012 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

SoulBurn;1285204 wrote: Inte för att jättemånga heltidsjobb genererar 8k/mån men. Jag kan bara svara för mig själv när jag säger Ja, om jag av ekomoniska själ inte skulle klara det skulle jag säkert inte gjort det, men att få in en fot i arbetslivet är viktigare än 2k/mån. Folk måste lära sig.

Blir du arbetslös någon gång så kontakta mig, så ska jag anställa dig några månader!

Weiron
Kommer du hit ofta?
Medlem
9815
November 13, 2012 - 4:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1285205 wrote: Blir du arbetslös någon gång så kontakta mig, så ska jag anställa dig några månader!

Tack, gött med arbetsgivarkontakter! Är ingen risk att jag blir arbetslös dom närmsta åren men ska komma ihåg de!

Fenix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 767
9816
November 13, 2012 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle behöva hitta ett jobb snart.. E rätt tradigt att gå arbetslös..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
9817
November 13, 2012 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan inte få min FX-8350 gå stabilt över 4,5GHz tack vara mitt skit moderkort som har enorma volt drops. Sätter jag volten på 1.48 så droppar den under 1.4 ibland. Jag har Gigabyte GA-990FXA-UD7 v1.0, v1.1 har en volt stabilisator eller vad man ska kalla det LLC i BIOS som inte finns med på v1.0 :(. Det blir att spara pengar till nåt nytt moderkort, men det kommer att ta tid om jag inte lyckas få tag på nåt jobb

Dan Bergsten_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
9818
November 13, 2012 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltid vanskligt att generalisera. Klichén bland dem som har jobb är ju att fnysa och säga att folk bara är lata. Jag tror att i det stora hela är den bilden felaktig. Men det är klart problematiskt när man får mer för att slå dank än för att knega.
Ingen som ska försöka i förlovade landet Norge? Sist jag kolla fanns där arbete i massor.

DrPepper
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 960
9819
November 14, 2012 - 7:11 am
sp_Permalink sp_Print

d1anny2;1285210 wrote: Alltid vanskligt att generalisera. Klichén bland dem som har jobb är ju att fnysa och säga att folk bara är lata. Jag tror att i det stora hela är den bilden felaktig. Men det är klart problematiskt när man får mer för att slå dank än för att knega.
Ingen som ska försöka i förlovade landet Norge? Sist jag kolla fanns där arbete i massor.

Precis! Nog för att jobbet hos Toffeln i sig är jävligt slappt.. Boendekostnaderna i Norge är ju i princip 75% av lönen.

Dan Bergsten_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
9820
November 14, 2012 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Fast det är ju inte sant. Dyrt men man brukar tjäna därefter. Exempelvis flytta till Oslo och kolla efter ledigt rum. Kanske femtusen i månaden för det och beroende på jobb få ut cirka femton och uppåt. Jag jobbade på restaurang där en tid. Och för den som har vana av kök eller restaurang kan jag tipsa om en kompis som bemannar lunchrestauranger.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 292
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL