October 22, 2002
d1anny2;1285219 wrote: Fast det är ju inte sant. Dyrt men man brukar tjäna därefter. Exempelvis flytta till Oslo och kolla efter ledigt rum. Kanske femtusen i månaden för det och beroende på jobb få ut cirka femton och uppåt. Jag jobbade på restaurang där en tid. Och för den som har vana av kök eller restaurang kan jag tipsa om en kompis som bemannar lunchrestauranger.
Problemet är att man ska ha jobbet serverat framför sig utan några som helst egna ansträngningar. Därtill ska man ha minst 20k i lön samt jobba halvdag och firmabil...
Kan lova att jag skulle kunna få 3-4 olika jobb att gå på timme på direkt efter några samtal. Men så kan man ju inte säga när man har ett jobb och inte vet hur det ser ut...
Edit:
Givetvis ska man kunna krypa till jobbet, längre än cykelavstånd går inte....
OnT:
Gårdagen blev lång, började jobba kl:05 och parkerade lastbilen 19,30. Dagen började med att i ett möte med en timmerbil som inte höll åt sig där det går att mötas även om det är trångt. Där förlorade jag backspeglarna på vänster sida, man märker hur mycket man tittar i dom när man inte kan titta i dom. Lite krångligare att backa in bil och släp på ställen där man ska lasta.
Dagen flöt på som den började dvs. inte alla. Ett evigt väntande pga. ointresserat folk som har hand om utlastningen på ett antal olika ställen.
Kom iaf hem efter ha behövt använda 10 körtimmen samt tillryggalagt 59 mil.
March 10, 2002
alrik;1285222 wrote: Problemet är att man ska ha jobbet serverat framför sig utan några som helst egna ansträngningar. Därtill ska man ha minst 20k i lön samt jobba halvdag och firmabil...
Kan lova att jag skulle kunna få 3-4 olika jobb att gå på timme på direkt efter några samtal. Men så kan man ju inte säga när man har ett jobb och inte vet hur det ser ut...
Edit:
Givetvis ska man kunna krypa till jobbet, längre än cykelavstånd går inte....
Sicken kille!
June 13, 2012
För den eller de som känner sej sugna på kneg i Norge:
January 1, 2002
d1anny2;1285231 wrote: För den eller de som känner sej sugna på kneg i Norge:
Tackar.. Skall kolla 🙂
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
June 13, 2012
Vakna med grabben halv åtta. Drog till Åhléns för att köpa barnskor. Jag motsatte mig detta och sa till expediterna att jag inte trodde på dojorna. Frun skällde ut mig efteråt och sa att jag minsann fick ta hand om sonen själv hädanefter. Gudskelov gällde det bara ett par timmar. Nu bakat lusse- och kanelbullar.
October 22, 2002
Tog sovmorgon idag så jag gick upp kl:05. Varit i Örebro en vända och kört "lite fel" när en kollega glömde bort att det låg två statoilmackar skapligt nära varandra. Var inne vid Wadköpings utbildningscenter via slussgatan med 24 m långtradare. Folk tittade väldigt konstigt på mig när jag använda vägen, cykelbanan/trottoaren för att vända runt och ta samma väg som jag kom på.
Därefter flöt dagen på bra. Nu ska jag ta en öl från Hantverksbryggeriet i Västerås och njuta.
July 30, 2010
Testade Windows 8 (gratisversionen :va:) + Classic Shell, spydde av tanken hur vidrigt det var trots CS. Raderade skiten och undrar hur f*n kan folk gilla det där. Installerade senare Linux Mint 14 RC Cinnamon. Gillar det bra mycket bättre än Windows 8. Blev dock lite fundersam när jag inte hittade programmet man installerar grafikdrivrutinen med. Det verkar som om det redan finns en drivrutin installerad från start denna gången, men inte från AMD. Ett annat plus är ju att det går att boota upp med NVidiakort denna gång utan att behöva skriva in extra kommandon vid installationen. Jag kommer nog dock att använda Mate istället för Cinnamon när LM14 är färdigt eftersom jag hittar lättar saker och ting i Mate
August 18, 2006
Viking1962;1285319 wrote: Testade Windows 8 (gratisversionen :va:) + Classic Shell, spydde av tanken hur vidrigt det var trots CS. Raderade skiten och undrar hur f*n kan folk gilla det där
+1, Mina kollegor håller med mig på jobbet om att uppgradera till Windows 8 är en total flopp..
July 30, 2010
Det handlar nog om vanesak. Det gäller även Linux. Många tycker Linux suger för att det är krångligt att lära sig. Fördelen med Linux är ju att om man inte gillar t ex Ubuntu med Unity så finns det andra alternativ som Zorin OS och Linux Mint som är betydligt mer användarvänligt (enligt mig) och helt gratis. Önskar att Microsoft kunde ge den möjligheten för Windows användare också än att tvinga folk att använda nåt man inte vill ha
June 13, 2012
Skulle installera nytt på fruns dator eftersom hon tröttnat på Ubuntu. Tänkte slå till på uppgradering från xp-licens. Men fick blåskärm varje gång jag boota med xp-cdn och den tuggat en stund. Underligt. Slängde in W7 och en licens från jobbet. Mkt nöjd fru. W8 testar jag bara senare.
June 27, 2007
d1anny2;1285219 wrote: Fast det är ju inte sant. Dyrt men man brukar tjäna därefter. Exempelvis flytta till Oslo och kolla efter ledigt rum. Kanske femtusen i månaden för det och beroende på jobb få ut cirka femton och uppåt. Jag jobbade på restaurang där en tid. Och för den som har vana av kök eller restaurang kan jag tipsa om en kompis som bemannar lunchrestauranger.
Anser ju inte att 15000:- är värt att flytta dit för. Får ju minst lika mycket i sverige. 15000:- efter skatt ger ju en ca 115-120:- i månaden vilket inte är mycket.
June 13, 2012
Femton norska netto tycker jag är helt reko för en outbildad ungdom. Särskilt för den som bara går hemma. Knappast att den typen jobb växer på träd i Sverige. 21,5% ungdomsarbetslöshet. Plus åtgärdsprogram etc. Det är inte vackert.
http://www.ekonomifakta.se/sv/.....per-manad/
Dessutom vill jag tillägga att Oslo är ett jäkla ös. Vare sig man vill ägna sig åt en massa sport såsom klättring+skidor, vill umgås med allsköns människor, träffa damer/killar eller gillar att ge järnet på krogen. Att jämföra med en uttråkad själ som längtar efter snabbare stråk i livet.
Som nationalteatern sjunger: ge mig mitt liv nu
March 10, 2002
d1anny2;1285333 wrote: Femton norska netto tycker jag är helt reko för en outbildad ungdom. Särskilt för den som bara går hemma. Knappast att den typen jobb växer på träd i Sverige. 21,5% ungdomsarbetslöshet. Plus åtgärdsprogram etc. Det är inte vackert.
Ungdomsarbetslöshet | Arbetslöshet | Arbetsmarknad | Fakta och statistik | Ekonomifakta.se
Nu är det en relativ siffra och att använda den är bara idotiskt. Folk måste sluta läsa sossepropaganda som t.ex. Aftonbladet.
June 13, 2012
Haha. Det är alltså "idotiskt" av mig att använda denna "relativa"siffra. (Vilken siffra är inte det?) Hör och häpna, ekonomifakta.se är dessutom ett vänstervridet propagandaorgan.
Enligt förra inlägget (och moderater?) är det alltså oproblematiskt att Sverige inte har mkt hög ungdomsarbetslöshet.
Egentligen handlade mitt förra inlägg om att inspirera unga mänskor som var trötta på att inte ha jobb. Inte huruvida den exakta siffran för sysselsättningsbrist var 21.5, eller att den istället med fas3 var 16. Resonemanget förblir detsamma. Om man är missnöjd med sin situation bör man försöka göra som min kompis Finn sa:
äg problemet!
2 Guest(s)