Vad har du gjort idag?|Page 497|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad har du gjort idag?
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
sp_UserOfflineSmall Offline
9921
December 26, 2012 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

d1anny2;1286313 wrote: Funkar 8:an nu alltså likadant som 7, fast snabbare? Isåfall värt att titta på ett byte.

Det är ju inte så mycket ögongodis i Windows 8 som i Windows 7 så det borde ju vara snabbare. Det jag inte får bort är en mapp som heter Modern UI applications i startmenyn eftersom den inte finns i med i startmenyn konstigt nog. Finns sämre saker också än i Windows 7, t ex om man döper om en genväg i startmenyn i det här fallet Ccleaner till CCleaner v3.26 Build 1888 samtidigt som man valt att gömma extensions för filer typ .txt, då blir genvägens namn så här istället CCleaner v3 om man inte lägger till en punkt i slutet på namnet så att det ser ut så här CCleaner v3.26 Build 1888. eftersom det är en punkt efter 3:an och då tror tydligen Windows att extension börjar efter 3:an och tar därmed bort den texten. Detta gäller bara genvägar, ej mapparna man gör/döper om i startmenyn. Nu blev det rörigt, hoppas ni förstår vad jag menar 😀

En bild på min desktop
[Image Can Not Be Found] Högerklicka och visa bild för full storlek

Edit
Jag hade ett annat problem med X-Fi drivrutinens inställningsprogram som är i betastadiet (den enda X-Fi drivrutin som finns för Windows 8). När jag ändrade en inställning så sparades den inte utan blev som den var innan ändringen när jag startat om datorn. Hittade ett knep på nätet att komma runt detta. Man lät datorn gå i strömsparläge och sedan tillbaka igen, då sparades ändringarna

@d1anny2
Om du tänker skaffa Windows 8 så gör det på din egen risk. Jag tänker inte stå för att du inte blir nöjd 😉

F.ö håller jag på att installera Ubuntu 12.04.1 LTS på min andra dator. Jag försöker gilla det men det är svårt då jag inte är så van med Unity, men vad slött det är jämfört med Linux Mint trots att jag kör x64 versionen :(. Får hoppas att Steam och spelen funkar bättre än med Linux Mint, för det gick inte bra alls. De få spelen jag fick igång kraschade ganska snabbt efter det att jag startat dem

Dan Bergsten_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
9922
December 26, 2012 - 3:06 pm
sp_Permalink sp_Print

@Viking1962
Ser ju smutt ut. Ska uppgradera en licens till W8 när jag kommer hem.

Ubuntu? Pfft. Slutade uppgradera efter efter 9.01. Frun var nöjd med den under två år men tröttna på att inte all funka av sej själv. Kör nu W7. Unity säjer dom invigda är trevligt, jag fick avsmak direkt.

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
9923
December 26, 2012 - 3:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Unity är inte direkt accepterat av många. De flesta gick över till MATE eller Cinnamon Fork'sen.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
9924
December 26, 2012 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

När det gäller snabbhet så gillar jag Zorin OS bäst, men jag lyckas att trasa sönder saker och ting jämt 🙂 Jag lärde mig nåt nytt idag inom Linux världen. Det finns ett program som heter Alien som kan konvertera rpm filer till deb installationsfiler som gör det smidigare för oss som inte är så bra på Linux med enkelt kommando i Terminalen

I Ubuntu 12.04.1 LTS funkade inte Steam så bra heller. Spelen kraschade även där, så jag antar att det är Steam som är orsaken

Jag kan hålla med att Cinnamon är bra

Fredrik_16
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 85
9925
December 26, 2012 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1286326 wrote: Det finns ett program som heter Alien som kan konvertera rpm filer till deb installationsfiler som gör det smidigare för oss som inte är så bra på Linux med enkelt kommando i Terminalen

Men Alien är inte helt problemfritt och bör undvikas om det inte är sista utvägen. Oftast går det utan.

Jag minns den gången jag försökte en hel dag att installera lite Suse-programvara i Debian med hjälp av Alien eftersom jag absolut skulle ha in datorn i jobbets Novellnätverk.

Det gick aldrig....

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
9926
December 26, 2012 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

xemacs;1286327 wrote: Men Alien är inte helt problemfritt och bör undvikas om det inte är sista utvägen. Oftast går det utan.

Jag minns den gången jag försökte en hel dag att installera lite Suse-programvara i Debian med hjälp av Alien eftersom jag absolut skulle ha in datorn i jobbets Novellnätverk.

Det gick aldrig....

Ok, det stod inget om att man skulle använda kommandot -c som hade med installationsskript att göra eller vad det stod? Hur länge sedan var det du testade? jag menar att det kanske har fixat sig sedan dess

Jag skrev i alla fall alien -d -c namnet.rpm

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
9927
December 27, 2012 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag väntar ett paket som komplett säger att dom skickat igår, men jag kan fortfarande inte spåra det med kollinumret jag fick av komplett på postens hemsida eller är det problem med postens trackservice?

Edit:
Nu ser jag var paketet är, shit, då lär jag inte hinna få det förrän på måndag eftersom det fortfarande är i Norge 🙁

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
9928
December 27, 2012 - 11:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Installerat om XP på min urgamla Thinkpad x40. Säkert 3 år sedan sist, viss skillnad blev det 😀 Nu klarar jag mig till Haswell...

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
9929
December 31, 2012 - 2:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommit hem från Vemdalen på förmiddan, åkt längdskidor så jag är alldeles sliten...:p
Spelat lite badminton och sånt mitt på dan, nu snart nyårsfirande.

Dan Bergsten_1
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 297
9930
January 1, 2013 - 7:55 am
sp_Permalink sp_Print

Funderat över jag bäst och billigast får tag i w8. Hur har ni gjort? Ni som gjort det. Uppgraderat från xp? Köpt skivan? Var till vilket pris?
Peace

Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
9931
January 1, 2013 - 1:36 pm
sp_Permalink sp_Print

d1anny2;1286488 wrote: Funderat över jag bäst och billigast får tag i w8. Hur har ni gjort? Ni som gjort det. Uppgraderat från xp? Köpt skivan? Var till vilket pris?
Peace

Fast det erbjudandet att få Windows 8 så billigt är väl bara för en begränsad tid, efter det så måste man betala fullpriset (tror jag). Bäst att du skyndar dig i såna fall

[Edit]
Har installerat "nya" Skype. Det ser väl ok ut, men saknar en del inställningar som att ändra textfärgen i chattfönstret som fanns i Windows Live. Ska man byta font så gör man det i menyn och för den du pratar med också vilket är synd

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
9932
January 2, 2013 - 8:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Varit i stora "stadin" Kristinestad och handlat ett par snygga skor för 67€ och ett riktigt nice soffbord för 350€.

Bordet får bli kvar i Finland till svärföräldrarna kommer över på besök i vår. Skorna går jag in som jag skriver detta 🙂

Annars har det varit att fira nyåret i Finland. I ett så hockeytokigt land som detta är det jävligt irriterande att ingen kanal sänder JVM. Mest underhållande hockeyn på hela året och de skiter i det. Nötter!

Också, JAG HATAR ER ALLA IDIOTER SOM KÖR MED HELLJUS OCH DIMLJUS PÅ!

När regnet faller ner ordentligt kan ni ju gissa hur mycket man ser som mötande bilist. Dessa jävla fjortisar finns det tydligen gott om även i Finland.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
9933
January 3, 2013 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

Andreas G;1286529 wrote:
Också, JAG HATAR ER ALLA IDIOTER SOM KÖR MED HELLJUS OCH DIMLJUS PÅ!

Är väl inte ens förbjudet?

Marcus Heinemo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 558
9934
January 3, 2013 - 7:50 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1286538 wrote: Är väl inte ens förbjudet?

http://www.transportstyrelsen......9305_7.pdf

Varsågod. Jag brukar störa mig på "dimljusare" 😉

Andreas Galistel
Member
Medlem
9935
January 3, 2013 - 11:10 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman;1286538 wrote: Är väl inte ens förbjudet?

Hur är det relevant? Du bländar dig själv och mötande i regn. Det är ju extremt korkat bara.

Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
9936
January 3, 2013 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Menar du inte halvljus och dimljus och inte helljus/dimljus?
Om inte så förstår jag att du tycker det bländar när du möter folk med helljus på. 😉

Men.. jag håller med, dimljus är bara idioti.

Andreas Galistel
Member
Medlem
9937
January 3, 2013 - 12:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Snorch;1286547 wrote: Menar du inte halvljus och dimljus och inte helljus/dimljus?
Om inte så förstår jag att du tycker det bländar när du möter folk med helljus på. 😉

Men.. jag håller med, dimljus är bara idioti.

En del bländade av faktiskt, men det hjälpte föga.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
9938
January 3, 2013 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag stör mig också på folk som kör med dimljus. Men brukar aldrig möta någon med helljus och dimljus. Har de det på så trycker jag igång mitt helljus. Brukar jag iofs göra om de kommer med halvljus och dimljus också.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
9939
January 3, 2013 - 4:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Kommit hem med min "nya" och "fina" RX8 från Storbritannien. 200 mil känns i kroppen. För att inte nämna att snittförbrukningen på 1.3 liter milen känns i plånboken. Men nu har jag en vinterbil.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
9940
January 3, 2013 - 5:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Andreas G;1286545 wrote: Hur är det relevant? Du bländar dig själv och mötande i regn. Det är ju extremt korkat bara.

Speciellt eftersom man lurar ögat att titta närmare bilen än nödvändigt och troligtvis inte upptäcker en ev. fara som man skulle upptäckt med enbart halvljus.

Har fört en liten kampanj på zatzy ang kombinationen halv + dimljus utan någon större framgång trots bevis på att man förlorar mer än man vinner på att köra med den kombon.

Men nu orkar jag inte ens bry mig, brukar titta lite mer åt höger för att slippa bli bländad om inte man bländas tokmycket. Då blir de helljus för hela slanten eftersom jag oftast har mer watt än dom flesta personbilar som kör med halv+dimljus oavsett om jag sitter i lastbilen eller min personbil.

Dimljus fram på alla fordon är den mest onödiga funktion som finns eftersom dom aldrig har någon funktion alls. Vid sån kraftig dimma dom kan tänkas behövas så ser man precis lika mycket (lite) med halvljus.

OnT
Kort dag idag, 4 lossningar och 4 lastningar klarades av på runt 9,5h.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 355
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL