Vad heter detta Gångjärn och var kan jag hitta d|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad heter detta Gångjärn och var kan jag hitta d
CoLiC
Member
Medlem
Forum Posts: 3697
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 10, 2009 - 4:41 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ett kugghjul med lite skeva kuggar på, mer som ett sågblad med djup, med en låsspärr på. Så man (i mitt fall) fäller ner/upp stolsryggstödet till det läge man vill ha det, sen så ska det stanna där eftersom spärrhaken fäster automatiskt i kuggarna. Vill man sedan fälla tillbaka får man lyfta på haken och ställa in önskat läge.

Håller på att bygga ihop min egen självutformade stol och är i gravt behov av denna anordning men kan ej komma på namnet.

Så jag vänder mig hit efter ca 3 år av tystnad... 🙂

EDIT: Jag gjorde en liten bild för att illustrera bättre.

Jimmy Åsén
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1809
1220336
March 10, 2009 - 10:06 am
sp_Permalink sp_Print

Ursäkta för offtopic. Gött att se/höra av dig igen!

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1220348
March 10, 2009 - 10:50 am
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Så jag vänder mig hit efter ca 3 år av tystnad... 🙂

1 år, 3 månader och 5 dagar.. inte riktigt 3 år, va ? 😉

Forum: Allmänt Skrivet: 2007-12-05, 12:32

OnT:
Om du nu mot någon förmodan inte skulle få svar.. du har inte funderat eller gått in på t.ex Coop Bygg, Järnia, Woody eller liknande och frågat ?

CoLiC
Member
Medlem
1220352
March 10, 2009 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: OnT:
Om du nu mot någon förmodan inte skulle få svar.. du har inte funderat eller gått in på t.ex Coop Bygg, Järnia, Woody eller liknande och frågat ?

Oj satan i gatan, tiden flyger i mitt kontor o.O Tog bara närmaste siffra som kändes rätt då jag uppskattade det där.

Jo visst har jag det, men jag sitter i rullstol och bor i Borås. Dom är så otroligt sega på att sopa bort dom överdrivna mängder grus dom lägger på cykelvägarna, så framhjulen och mina armar slits sönder på nolltid. Därför finner jag det enklare att utnyttja andra personers kunskap, penna och papper och en enda tur runt hela stan och komma hem med allt jag behöver med så lite möda som möjligt.

🙂

CoLiC
Member
Medlem
1220355
March 10, 2009 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Imlal wrote: Ursäkta för offtopic. Gött att se/höra av dig igen!

Ja tro det eller ej, jag lever ännu mot alla odds.

För dem som alltid såg mig som otursförföljd. Under tiden jag varit borta har jag hunnit med följande:

Spräckt njure (Livshotande)
Skadad Binjure av ovanstående som fick mig att få konstanta adrenalinrusher utan anledning.
Kraftigt blödande kärl missbildning i urinblåsan (Livshotande)
Två komplett trasiga knäleder.
En misslyckad operation av tungbandet som satte stopp för tal och matintag i 2 veckor.
Vinterkräksjukan.

Och det var bara några saker.

För gamla tiders skull tänkte jag 😉

Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
1220356
March 10, 2009 - 11:47 am
sp_Permalink sp_Print

Skönt att se att du lever och rullar runt.

Du råkar inte ha en bild på saken du beskriver? I mitt huvud blir det bara knas.
Närmaste jag kunde se framför mig var konstruktionen på badenbaden stolar. :-k

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

opA87
Member
Medlem
1220357
March 10, 2009 - 11:49 am
sp_Permalink sp_Print

Hehe.. ja, eftersom jag inte kan förstå hur jobbigt de kan vara att dra sig framåt i rullstol på stenbesprutade trottarer så "rest my case" =P

Men jag är väl som dig.. man får fram informationen på nätet sedan gör och köper man allt man skulle göra på en och samma gång.. ungefär så jag får göra som bor på landsbygden:

Skriv ner en lista på allt som ska handlas.. nästa gång man åker till storstan álá Jönköping handlar man allt på samma gång.

Ska vidarbefodra din bild till min chef som är lite utav en halvsnickare.. se om han har lite koll på vad det kan tänkas heta.. återkommer med svar ikväll ( glömde mobilen på jobbet så kan inte få svar förren i eftermiddag vad den möjligtvis kan heta 😛 )

CoLiC
Member
Medlem
1220359
March 10, 2009 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

*bump för att folk ska se att jag uppdaterade exakt samtidigt*

CoLiC
Member
Medlem
1220360
March 10, 2009 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Hehe.. ja, eftersom jag inte kan förstå hur jobbigt de kan vara att dra sig framåt i rullstol på stenbesprutade trottarer så "rest my case" =P

Men jag är väl som dig.. man får fram informationen på nätet sedan gör och köper man allt man skulle göra på en och samma gång.. ungefär så jag får göra som bor på landsbygden:

Skriv ner en lista på allt som ska handlas.. nästa gång man åker till storstan álá Jönköping handlar man allt på samma gång.

Ska vidarbefodra din bild till min chef som är lite utav en halvsnickare.. se om han har lite koll på vad det kan tänkas heta.. återkommer med svar ikväll ( glömde mobilen på jobbet så kan inte få svar förren i eftermiddag vad den möjligtvis kan heta 😛 )

Ohhh, jag tackar så mycket <3 Landsbygden

opA87
Member
Medlem
1220361
March 10, 2009 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

CoLiC wrote: Landsbygden

:arg: :bash: :wide:

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1220420
March 10, 2009 - 4:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Spärrhjul heter de som sitter i tex vinschar. Dessa brukar så att vrida åt ena hållet men inte det andra. Det finns nog bättre lösningar på problemet då denna typ kommer leda till vibrationer och ett allmänt "ostabilt" intryck.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1220425
March 10, 2009 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Off topic: Du har god smak som gillar Little Gamers måste jag säga 😀

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1220446
March 10, 2009 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

och jag tyckte att jag hade haft det jobbigt 😮 embarassed

kolla med en en skola, tex lernia om de inte kan göra en åt dig om du vet hur du vill ha den, då kan de kankse hjäälpa dig från scratch, man brukar få betala för material och en smårgåstårta för jobbet.

Lernia ligger vid ICA maxi, och de ör trevliga där.

CoLiC
Member
Medlem
1220523
March 11, 2009 - 4:12 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: och jag tyckte att jag hade haft det jobbigt 😮 embarassed

kolla med en en skola, tex lernia om de inte kan göra en åt dig om du vet hur du vill ha den, då kan de kankse hjäälpa dig från scratch, man brukar få betala för material och en smårgåstårta för jobbet.

Lernia ligger vid ICA maxi, och de ör trevliga där.

Jo det skulle iof vara ett alternativ 🙂 Bara du inte menar att dom ska göra stolen åt mig, det är mitt eget projekt!
Dock nu när jag sett den exakta stilen på ett spärrhjul känner jag att jag lika gärna kan göra ett par custom-fit själv nere i verkstaden!

Jag bor faktiskt 3-4 minuter ifrån Lernia. Uppe på Göta, huset rakt över gatan från Shellmacken (Mitt bland en massa dementa kärringar som för ett jävulskt liv ute i korridoren på mornarna, borde få sänkt hyra pga störd sömn). Trevlig stad detta, bara det kunde sluta regna såklart.
Du har säkert sett mig minst en gång. Jag är killen i rullstol som far hit och dit i stan lite då och då med tjocktröja och träningsbyxor året runt 😉

Och du då, stor fet man med en hund i ena änden? xD

Jonas Fallenius
Member
Medlem
Forum Posts: 2669
1220531
March 11, 2009 - 8:08 am
sp_Permalink sp_Print

Jag har då inte sett dig CoLiC...
Men jag jobbar bara är och är då bara på stan på lunchen.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 218
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL