October 27, 2001
Eftersom jag sett ganska många filmer är det möjligt att vissa detaljer är från fel film, men om ni sett den känner ni nog igen beskrivningen.
Den handlar om ett par som har ett kallt förhållande som brukar spela morbida spratt med varandra.
Kvinnan av dessa fyller år och mannen har fixat ett "party" i ett stort gammalt nedlagt psyk-instution. Det låg på en klippa högt upp och såg ut som en överdiminsionerad (väldigt hög) tysk skyttebunker.
Till festen kommer bara vissa utvalda gäster, jag kommer dock inte ihåg om de var totala främlingar eller om det var folk de kände. (Det kan ha varit så att mannen skrev en lista, fast hans sekreterare hade fått en annan lista (editerad av spoeeken (very spooky))
Saker börjar hända och folk börjar iallafall försvinna och utäckas döda lite var stans. Då blir de oroliga och börjar rota runt. "Hustrun" hittar ett kontroller rum (kameror och specialeffekttjoflöjt), men killen som tydligen skulle sköta allt spökligt (inhyrd av mannen) var skjuten. Ja, när de står där med hakorna släpandes i marken och skriker ser de att "spöken" glider förbi lite här och var på övervakningskamrorna och i en gamal operationssal ser de spöken från tiden då komplexet var aktivt.
(alt.1) Efter ett tag lyckas de koppla ihop att de alla är släkt med tidigare personal och att det är internerna som ger igen efter ett våldsamt uppror. Detta är vad minnesdelen i min hjärna säger mig.
(alt.2)Den logiska delen säger istället att det var släktingar till internerna och att personalen (som, om jag minns rätt, blev dödade av den skenande massan av psyko-tottos) nu i spökform ger igen.
Om det verkar osammahängande ovan, historia om byggnaden (så som jag kommer ihåg):
1. Hemlig anläggning dit psykisksjuka flyttades och användes som testkaniner.
2. Testkaninerna gör uppror, blodigt.
3. Anläggningen spärras av.
4. Ett gift par ska ha födelsedagskalas, men deras inbjudningslista har blivit alternerad och lite annat löst folk dyker upp.
Det kan vara i denna film där en svart massa glider omkring och vill käka upp saker. Eller så var det rose red, kan iofs vara samma monster. ;P
Slutet: En kille och en tjej sitter på en liten balkong (mer som en avsats) utan räcke (på byggnaden) och ser solen gå upp.
Nu har jag skrivit massa ledtrådar som jag kommer ihåg rakt av. Jag hoppas endå att det ska kunna gå att förstå. 😛
Varför vill jag få reda på vad filmen heter då jag sett den? Jo, för att jag är irriterad på att jag inte minns namnet. 😛
Tack på förhand!
October 2, 2003
October 2, 2003
Zazo wrote: [quote=PaiN]Tackar!
House on the haunted hill (1999) var det.
Ondskans hus på svenska
Nja inte riktigt! Det här e ondskans hus! (grym som fan)
http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_produkt.php?DISCSHOPID=6846ab7b2b57b4916f3a0102454d39e2&lang=&id=30777&
November 3, 2002
PaleRider wrote: [quote=Zazo][quote=PaiN]Tackar!
House on the haunted hill (1999) var det.
Ondskans hus på svenska
Nja inte riktigt! Det här e ondskans hus! (grym som fan)
http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_produkt.php?DISCSHOPID=6846ab7b2b57b4916f3a0102454d39e2&lang=&id=30777&
😮 hmmm när den går på tv så står det ondskans hus....
1 Guest(s)