Vad jobbar/pluggar ni?|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad jobbar/pluggar ni?
Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
sp_UserOfflineSmall Offline
1127503
March 29, 2007 - 4:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Designingengör. Högskolan i Skövde
Ska även snart starta mitt egna företag.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1127505
March 29, 2007 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jädrans vad många som pluggade på högskolan 😮

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1127516
March 29, 2007 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

lite bortkastat kanske? vi behöver väl inte änns så mycket högutbildat folk, det är väl 90% onödig kunskap som man har 0 nytta av i det arbetet man kommer ha senare. studielån och allt vad det heter, och x antal år man jobbar mindre ihopp till pensionen.

som det är nu så har jag inga planer på efter gymnasial utbildning, det man får jobb på är på arbets erfarenheter inte på utbildning.

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
1127520
March 29, 2007 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Elektriker.

Johan-
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 210
1127521
March 29, 2007 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

bha* wrote: IT-ekonom på Sthlms Universitet. Klar med studierna, håller på och fixar resttentorna, 21 pinnar kvar till den magiska 160-poängsgränsen och ett fint examen.

vad krävs för slut påäng från gymnasiet för den utbildningen? Vilka kurser är det krav på att man ska ha läst? Vad är en it ekonom utbildning inriktad på? mkt aktier? Hur mycket matte innefattar den kursen?

Finsktlejon
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 158
1127525
March 29, 2007 - 6:20 pm
sp_Permalink sp_Print

jobbar som snickare / timmerman hos jm..

hawkie
Member
Medlem
Forum Posts: 2327
1127528
March 29, 2007 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Sketen låtsaspolis!

...hatad av allmänheten älskad av mig själv.

Funderar kring vidareutbildning 🙂

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1127533
March 29, 2007 - 6:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: lite bortkastat kanske? vi behöver väl inte änns så mycket högutbildat folk, det är väl 90% onödig kunskap som man har 0 nytta av i det arbetet man kommer ha senare. studielån och allt vad det heter, och x antal år man jobbar mindre ihopp till pensionen.

90% onödig kunskap? Den siffran har du kommit fram till efter vilken utbildning och hur många år av arbetslivserfarenhet sa du?

addeee
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 577
1127540
March 29, 2007 - 7:22 pm
sp_Permalink sp_Print

är en lagerarbetare få se om det blir något plugg i framtiden.

citerar min bror" jag lärde mig INGENTING i skolan, helt bortkastat känns det som, allt jag behövde kunna lärde jag mig under praktiken"

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1127542
March 29, 2007 - 7:36 pm
sp_Permalink sp_Print

addeee wrote: är en lagerarbetare få se om det blir något plugg i framtiden.

citerar min bror" jag lärde mig INGENTING i skolan, helt bortkastat känns det som, allt jag behövde kunna lärde jag mig under praktiken"

Lagerjobb osv då är det väl rätt meningslöst, ja 😀 men lite tuffare jobb som kanske advokat etc.. Där kanske det är bra att gå lite skola så man får grunderna i skallen innan man börjar sin praktik osv..

Vad läste din bror på skolan, och vad jobbar han med idag?

davidhellmyrs
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1553
1127546
March 29, 2007 - 7:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Poontus]lite bortkastat kanske? vi behöver väl inte änns så mycket högutbildat folk, det är väl 90% onödig kunskap som man har 0 nytta av i det arbetet man kommer ha senare. studielån och allt vad det heter, och x antal år man jobbar mindre ihopp till pensionen.

90% onödig kunskap? Den siffran har du kommit fram till efter vilken utbildning och hur många år av arbetslivserfarenhet sa du?

Faktum är väl att det är absurt att så stor andel av befolkningen ska läsa på högskola och kosta pengar för staten och arbetarna, för att sedan höja pensionsåldern till 70 år istället. Vad är vitsen liksom?
Folk åsdakommer inte mer idag, än förr. Folk lär sig grejer i skolan, men det är sällan du får nytta av det på det sättet. Det är ändå andra metoder / tillvägagångssätt i verkligheten, och visserligen får du lättare förstå "företagets sätt" om du har grunderna, men faktum är att det förmodlgigen varit vettigare ha nån form av system där man "jobbar till sig kunskapen". Typ KY eller lärlingsinriktat.

Tror absolut inte högskolan behövs i den omfattning den finns. Idag kan man ju till och med läsa "ljusdesign" på högskolenivå (har kompis som läser det).

Förlåt för off-topic.
Själv jobbar jag som typ Porttekniker, kombinerat med montör på ett företag som heter Kone Door. Vi sysslar väl med monterning / service / akutreperationer på portar, lastbryggor, vädertätningar och allt annat som lastbilschaufförerna gillar att backa in i. (dock inte alltid deras fel, då lasthusen faktiskt är underdimensionerade ofta). Men det är ett kul och varierande jobb. Olika typer av problem, olika arbetsmiljöer och väldigt fritt.

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1127552
March 29, 2007 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med davidhellmyrs om att det borde vara mer lärlingsutbildningar och att dom borde försöka få mer folk in på KY.
Vad jag hört är det inte överskott på ingenjörer, men däremot samhällsvetare...

EDIT: Menade inte att det skulle vara lärling och KY, på högre grader av ingenjörer eller dyligt.. jag kanske borde skaffa läsglasögon.. 😛

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1127556
March 29, 2007 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

davidhellmyrs:

Tycker du att det går att dra alla utbildningsområden över en kam sådär? Tycker du att det är vettigt att säga rätt och slätt att det är för många studenter? Inom vissa områden är det för många, inom vissa på tok för få.
Du borde även ta med i beräkningen att i många program så är det bara runt hälften av de som börjar som tar sig igenom utbildningen och får en examen.

Kunskaperna som man läser sig till på högskolan går inte alltid att jobba sig till. En KY/lärlingsutbildning som civilingenjör, det vore absurt det.
Sverige skulle ha väldigt konkurrenskraftiga ingenjörer att komma med då... 🙄

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1127559
March 29, 2007 - 8:45 pm
sp_Permalink sp_Print

El programmet med dator inriktning, är inne på andra året 🙂
Blir till å plugga vidare efter det 3e året.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1127566
March 29, 2007 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: davidhellmyrs:

Tycker du att det går att dra alla utbildningsområden över en kam sådär? Tycker du att det är vettigt att säga rätt och slätt att det är för många studenter? Inom vissa områden är det för många, inom vissa på tok för få.
Du borde även ta med i beräkningen att i många program så är det bara runt hälften av de som börjar som tar sig igenom utbildningen och får en examen.

Kunskaperna som man läser sig till på högskolan går inte alltid att jobba sig till. En KY/lärlingsutbildning som civilingenjör, det vore absurt det.

Mycket av det man lär sig kommer aldrig till direkt användning. Däremot finns det ingen onödig kunskap.
Man lär sig tänka på ett annat sätt, det är det som är den stora poängen med ingenjörsutbildningar.
Som någon utryckte det, man lär sig att lära sig.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1127569
March 29, 2007 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Coore]davidhellmyrs:

Mycket av det man lär sig kommer aldrig till direkt användning. Däremot finns det ingen onödig kunskap.
Man lär sig tänka på ett annat sätt, det är det som är den stora poängen med ingenjörsutbildningar.
Som någon utryckte det, man lär sig att lära sig.

Så sant, kunskap är inte tungt att bära med sej.. Man vet aldrig när den kommer till användning.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1127572
March 29, 2007 - 9:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: [quote=Poontus]lite bortkastat kanske? vi behöver väl inte änns så mycket högutbildat folk, det är väl 90% onödig kunskap som man har 0 nytta av i det arbetet man kommer ha senare. studielån och allt vad det heter, och x antal år man jobbar mindre ihopp till pensionen.

90% är min egna uppskattning.

detta efter 10 års grundskola och 3 års gymnasial utbildning.
samt x antal års artiklar och program om skulder långt in i livet från studielån, och från alla som som efter långa utbildningar inte får något jobb, det behövs inte så många högutbildade som utbildas idag, bra att gå 4.5 år på någon konstig linje och vara akademiker eller vad det nu kan heta och inte få något jobb bland annat för att man har för hög utbildning så att man skulle vara för dyr att betala lön till.
eller alla högutbildade som kör buss, städar osv. det mesta man lär sig vad har man för nytta? läsa, skriva, räkna och språk, är det man har nytta av, ockej det blir kanske mer än 10% man har nytta av, iof så är en massa i dom kurserna onödigt, men minst 50-75% av vad jag lärt mig i skolan under 13 år är onödigt, bortkastad tid. man hade kunnat göra skolan mycket bättre, det jag lär mig på 1 månad innom det militära känns som att det har motsvarat en hel termin i Svensk skola, är kanske bättre/effektivare på högskola universitet, jag har ju ingen erfarenhet av det så vad vet jag.

bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
1127580
March 29, 2007 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Johan- wrote: vad krävs för slut påäng från gymnasiet för den utbildningen?

Ingen aning, kom in på högskoleprovet, tror att det var 1.6 eller 1.7 vid det tillfället (HT01). Kolla antagningsstatistiken på su.se för ekonomlinjen.

Johan- wrote: Vilka kurser är det krav på att man ska ha läst?

Vanlig behörighet, Matte C och Sam A, finns mer info här.

Johan- wrote: Vad är en it ekonom utbildning inriktad på?

Samspelet mellan IT och företagsekonomi, lagom flummigt.

Johan- wrote: mkt aktier? Hur mycket matte innefattar den kursen?

Inte mer aktier än det som man får läsa på Företagsekonomi A och B.

Bör kanske tillägga att IT-ekonominriktningen inte finns kvar vid Sthlms Universitet, så informationen ovan är till ingen nytta 😛 Dessutom har Bolognajiddret fukkat upp en hel del, som tur är så han man läsa klart/påbörja utbildninge innan skiten började gälla. Kolla med din syo alt. kontakta SU för vidare info. IT-ekonomutbildningen verkar finnas i Jönköping: http://www.ihh.hj.se/doc/1068

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1127584
March 29, 2007 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Kom på att jag faktiskt har ett jobb av och till nu.

Jag hjälper till att anställa kompetent personal på psyk här i Borås.

Det är väldigt intressant och se hur detta funkar från andra sidan bordet.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1127595
March 30, 2007 - 5:28 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: 90% är min egna uppskattning.

detta efter 10 års grundskola och 3 års gymnasial utbildning.
samt x antal års artiklar och program om skulder långt in i livet från studielån, och från alla som som efter långa utbildningar inte får något jobb, det behövs inte så många högutbildade som utbildas idag, bra att gå 4.5 år på någon konstig linje och vara akademiker eller vad det nu kan heta och inte få något jobb bland annat för att man har för hög utbildning så att man skulle vara för dyr att betala lön till.
eller alla högutbildade som kör buss, städar osv. det mesta man lär sig vad har man för nytta? läsa, skriva, räkna och språk, är det man har nytta av, ockej det blir kanske mer än 10% man har nytta av, iof så är en massa i dom kurserna onödigt, men minst 50-75% av vad jag lärt mig i skolan under 13 år är onödigt, bortkastad tid. man hade kunnat göra skolan mycket bättre, det jag lär mig på 1 månad innom det militära känns som att det har motsvarat en hel termin i Svensk skola, är kanske bättre/effektivare på högskola universitet, jag har ju ingen erfarenhet av det så vad vet jag.

Det är inte speciellt många ingenjörer utbildade i svenska skolor som kör buss eller städar om ens någon. Hur tror du Sverige skulle se ut om alla tänker som du?
Är du säker på att det du lärt dig i skolan är bortkastat?
Som jag sa, all kunskap och erfarenhet är bra. Genom åren kommer du ha mer nytta av det än du tror.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 407
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL