Vad jobbar/pluggar ni?|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad jobbar/pluggar ni?
ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
sp_UserOfflineSmall Offline
1127602
March 30, 2007 - 6:32 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Json_81][quote=Coore]davidhellmyrs:

Tycker du att det går att dra alla utbildningsområden över en kam sådär? Tycker du att det är vettigt att säga rätt och slätt att det är för många studenter? Inom vissa områden är det för många, inom vissa på tok för få.
Du borde även ta med i beräkningen att i många program så är det bara runt hälften av de som börjar som tar sig igenom utbildningen och får en examen.

Kunskaperna som man läser sig till på högskolan går inte alltid att jobba sig till. En KY/lärlingsutbildning som civilingenjör, det vore absurt det.
Sverige skulle ha väldigt konkurrenskraftiga ingenjörer att komma med då... 🙄

Mycket av det man lär sig kommer aldrig till direkt användning. Däremot finns det ingen onödig kunskap.
Man lär sig tänka på ett annat sätt, det är det som är den stora poängen med ingenjörsutbildningar.
Som någon utryckte det, man lär sig att lära sig.

Så sant, kunskap är inte tungt att bära med sej.. Man vet aldrig när den kommer till användning.

kunskapens ryggsäck är inte tung att bära, men den är jobbig att packa!

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1127607
March 30, 2007 - 6:42 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=Coore]davidhellmyrs:

Tycker du att det går att dra alla utbildningsområden över en kam sådär? Tycker du att det är vettigt att säga rätt och slätt att det är för många studenter? Inom vissa områden är det för många, inom vissa på tok för få.
Du borde även ta med i beräkningen att i många program så är det bara runt hälften av de som börjar som tar sig igenom utbildningen och får en examen.

Kunskaperna som man läser sig till på högskolan går inte alltid att jobba sig till. En KY/lärlingsutbildning som civilingenjör, det vore absurt det.
Sverige skulle ha väldigt konkurrenskraftiga ingenjörer att komma med då... 🙄

Mycket av det man lär sig kommer aldrig till direkt användning. Däremot finns det ingen onödig kunskap.
Man lär sig tänka på ett annat sätt, det är det som är den stora poängen med ingenjörsutbildningar.
Som någon utryckte det, man lär sig att lära sig.

Självklart är det inte så att man kommer få användning av varenda metod man lär sig, utan det gäller att lära sig att kunna ta tag i ett problem och ha en aning om vilka tillvägagångssätt som är möjliga för att lösa problemet

Poontus:
Jasså, var 90% din egna uppskattning, det hade jag ju aldrig kunnat tro. laugh

Du har inte funderat på att man läser mer än vad som är nödvändigt för vissa under grundskolan för att se till att ge alla en bra grund, så att dom har möjligheten att göra vad dom vill senare?

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1127611
March 30, 2007 - 7:30 am
sp_Permalink sp_Print

Offtopic:
Det är med nyttan av högskoleutbildning som det är med allt annat i livet: det blir vad man gör av 'et.
Det är absolut ingen gräddfil till högavlönat jobb, men det är samtidigt inte en bortkastad investering i erfarenhet när det kommer till samarbete, studieteknik och möjlighet till nya kontakter, för att inte nämna kunskap.

Tillbaka till tråden:
Jag jobbar formellt som projektledare och IT-pedagog i olika vuxenutbildningsprojekt. Det låter tråkigare än vad det är.

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
1127615
March 30, 2007 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

Civilingenjör i Industriell Ekonomi årskurs 1, vid Lunds Tekniska. Trivs riktigt bra, men visst fan är det "lite" tyngre än i gymnasiet. Det är lite som de sa till årskursen över oss första dagen; "Ni är vana vid att vara bäst i klassen, här är ni en i mängden. Välkomna" 😛

Coore wrote: Poontus:
Jasså, var 90% din egna uppskattning, det hade jag ju aldrig kunnat tro. laugh

Du har inte funderat på att man läser mer än vad som är nödvändigt för vissa under grundskolan för att se till att ge alla en bra grund, så att dom har möjligheten att göra vad dom vill senare?

Och här kommer lite av snedvridningen av nivån i gymnasiet, i alla fall enligt mig. Det är inte inriktat på att ett genomsnitt skall få adekvata kunskaper, utan det är den sista stackaren, oftast ointresserad, som skall släpas över tröskeln. På bekostnad av de som är mest högpresterande, allt som oftast. Gymnasiet behöver omvandlas, läshuvuden skall uppmuntras och stimuleras, inte degenereras. Samtidigt skall de som inte har lika lätt få den hjälp och de möjligheter de behöver, men det får de ändå inte i dagens system.

Jag tror starkt på regeringens förslag om att lärlingsutbildningar skulle finnas för de som slutar högstadiet och vill få ett bra jobb direkt. Att som idag, alla skall läsa teori, det lämpar sig inte för alla, så är det bara. Kritiken till detta är ju bara lustig, i sann sosseanda. "Då kommer inte alla ha samma möjligheter att läsa vidare". Nej, just det, för de vill inte. Är det bättre att tvinga på dem det, för att de EGENTLIGEN vill det, bara det att de inte kommit på det själv än? Ja, jävlar.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1127653
March 30, 2007 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: "Ni är vana vid att vara bäst i klassen, här är ni en i mängden. Välkomna" 😛

Håller fullständigt med. Tidigare pluggade man (dvs jag) mottligt och var ändå bättre än medel. Nu känns det som om jag pluggar mer än medel och klarar i stort sett bara kurserna... Lite jobbigt.

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1127655
March 30, 2007 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

Hur får ni betygen i kurserna?
Ni påstår att ni är väldigt duktiga men klarar kurserna "precis".

Tänkte mest om man går en utbildning men sitter på en massa "godkänt" men ej högre, det är inte så bra eller?

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
1127656
March 30, 2007 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

Man kan få U (underkänd), 3, 4 eller 5.

Jag tror inte betygen har så jäkla stor betydelse, som någon tidigare sa, man lär sig att tänka på ett speciellt sätt och att lösa problem.

Mer avgörande om man får jobb eller inte är nog hur man jobbar vid ex exjobb o liknande. Hur man arbetar i grupp och om man är drivande liksom osv osv...

Men givetvis vill man ha många 4or och 5or... 🙂

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1127675
March 30, 2007 - 11:24 am
sp_Permalink sp_Print

mm, som sagt, det är bra skillnad mot gymnasiet, jag gick ut gymnasiet med rätt bra snitt, på pricken 18.
Nu har jag precis fixat min första 5a, annars har jag en 4a och resten har jag precis klarat 3 på, och jag har tagit ungefär 60p...
Nu är det ju inte så att jag verkligen försöker plugga arslet av mig, det finns ju mycket andra roliga saker man kan göra också.

MrWeizel
Member
Medlem
1127681
March 30, 2007 - 11:55 am
sp_Permalink sp_Print

Som sagt, gick ut med snitt på 19.2, och nu ligger jag på ett snitt (omräknat till G = 3 osv) på precis under 4. Klarar jag mig igenom detta med precis över 4, kommer jag vara fett nöjd. Dock tror jag inte att det spelar någon större roll om du ligger i intervallet 3,5-4,5 utan det är om du ligger på snitt precis runt 5,0 som det kommer ge några plus. Om man nu ser McKinsey som något att sträva efter... 😛

Alla som kommer igenom här med trea i snitt hamnar ändå bland de smartaste i detta samhället, så det kvittar väl.

Callister
Member
Medlem
1127683
March 30, 2007 - 12:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo ingenjörer kan bli väldigt framstående i samhället. Men jag tycker nog en utbildad advokat eller läkare är pricken över i't. 🙂

MrWeizel
Member
Medlem
1127743
March 30, 2007 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Jo ingenjörer kan bli väldigt framstående i samhället. Men jag tycker nog en utbildad advokat eller läkare är pricken över i't. 🙂

Läkare kan jag förstå, men jurist??

(Man kan de facto inte plugga sig till en advokat-titel, utan det krävs en sväng i tingsrätten först...)

Callister
Member
Medlem
1127747
March 30, 2007 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=Callister]Jo ingenjörer kan bli väldigt framstående i samhället. Men jag tycker nog en utbildad advokat eller läkare är pricken över i't. 🙂

Läkare kan jag förstå, men jurist??

(Man kan de facto inte plugga sig till en advokat-titel, utan det krävs en sväng i tingsrätten först...)

Jo fixar man en notarie examen så är man ju kirrad. 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1127750
March 30, 2007 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Heh, fick mer jobb nu, montering av en Berlingofront..(I princip allt framför motorn.) Med Pajeromoteringen och denna Berlingo, så är det nog en helvecka nästa vecka..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Callister
Member
Medlem
1127752
March 30, 2007 - 4:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Heh, fick mer jobb nu, montering av en Berlingofront..(I princip allt framför motorn.) Med Pajeromoteringen och denna Berlingo, så är det nog en helvecka nästa vecka..

Skitbra. :hb:

Bättre att gå på a-kassa och jobba svart än att ha heltidsanställning vitt. wink

Jonne88
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1127778
March 30, 2007 - 7:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag går sista året på Elprogrammet, Elteknik.

Och sen tycker jag personligen att det är mkt snack om högskola hit å dit. Bara för att man gått högskola så verkar alla tro att alla kan allt.
Ett exempel är dom som läser till lärare. Visst, dom har sitt betyg å har fått lärarbehörighet men dom duger fan inte till att vara lärare i verkliga livet. (säger inte alla. men jag själv vet 2st iaf) Och kommer då och "tar" jobben från riktiga LÄRARE som kanske inte har nån lärarbehörighet på ett papper. Så är det iaf i dom här trakterna.

Jag tkr det är för mkt fokus på skola. Visst, måste väl gå skola för å få en grund med det är ändå praktiken som ger mest.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1127783
March 30, 2007 - 7:49 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Heh, fick mer jobb nu, montering av en Berlingofront..(I princip allt framför motorn.) Med Pajeromoteringen och denna Berlingo, så är det nog en helvecka nästa vecka..

Du jobbar väl inte svart hoppas jag 🙁 🙄

Callister
Member
Medlem
1127784
March 30, 2007 - 7:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=ilg@dd]Heh, fick mer jobb nu, montering av en Berlingofront..(I princip allt framför motorn.) Med Pajeromoteringen och denna Berlingo, så är det nog en helvecka nästa vecka..

Du jobbar väl inte svart hoppas jag 🙁 🙄

Klart osm tusan att man gör, ingen människa vill ju göra det.

Det fulaste man kan göra dock, är som min syster gjorde ett år(!), hon gick på a-kassa och arbetade samtidigt heltid, svart på en nattklubb. 🙁

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1127798
March 30, 2007 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=ilg@dd]Heh, fick mer jobb nu, montering av en Berlingofront..(I princip allt framför motorn.) Med Pajeromoteringen och denna Berlingo, så är det nog en helvecka nästa vecka..

Bättre att gå på a-kassa och jobba svart än att ha heltidsanställning vitt. wink

Öhh, var skrev jag att det är svart??

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1127806
March 30, 2007 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Callister][quote=ilg@dd]Heh, fick mer jobb nu, montering av en Berlingofront..(I princip allt framför motorn.) Med Pajeromoteringen och denna Berlingo, så är det nog en helvecka nästa vecka..

vart skrev du att det var vitt? wink

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1127809
March 30, 2007 - 9:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=ilg@dd][quote=Callister][quote=ilg@dd]Heh, fick mer jobb nu, montering av en Berlingofront..(I princip allt framför motorn.) Med Pajeromoteringen och denna Berlingo, så är det nog en helvecka nästa vecka..

vart skrev du att det var vitt? wink

Det är silver:
[Image Can Not Be Found] [Image Can Not Be Found] och blått:
[Image Can Not Be Found]

F.ö så handlade väl tråden om vad man gör, skola eller jobb? Inte hur man gör det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 440
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL