Vad jobbar/pluggar ni?|Page 6|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad jobbar/pluggar ni?
ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
sp_UserOfflineSmall Offline
1127991
March 31, 2007 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Duktiga ingenjörer är verkligen inte ett sällsynt släkte.
Hur många duktiga ingenjörer tror du inte det har krävts för att ta fram datorn du använder nu när du läser detta?

Nej, jag skulle våga påstå att du är helt fel ute och helt sonika antingen inte vet vad en ingenjör är, eller har haft en fantastik otur med de få du har träffat.

Kan hända att vi fått sopor till ingenjörer hit uppöver, dom kommer ju allt som oftast nerifrån Fjollträsk med omnejd, typ Linköping, Nyköping och allt vad det nu finns för småstäder med Köping i ortsnamnet.
Tittar man på det "moderna kontorslandskapet" och överbemanningen av kontorspersonal med tillhörande ingenjörskår, så far tankarna även då i riktning att ingenjörerna är ineffektiva och inkompetena. Se bara på all den större tyngre industrin..Vart har den tagit vägen och varför? En bidragande orsak enligt min mening är all onödig kontorspersonal som inte gör någon nytta.
Klart som fasen att du försvarar yrkeskåren du ämnar ingå i, skam vore det väl annars..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1128001
March 31, 2007 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Det handlar inte om att jag försöker försvara min yrkeskår, det handlar om att jag tror att jag förmodligen har mycket mer erfarenhet än dig inom ämnet och att det du säger inte alls stämmer överns med de erfarenheter jag har.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1128007
March 31, 2007 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Det handlar inte om att jag försöker försvara min yrkeskår, det handlar om att jag tror att jag förmodligen har mycket mer erfarenhet än dig inom ämnet och att det du säger inte alls stämmer överns med de erfarenheter jag har.

Och att dina erfarenheter stämmer bättre med verkligheten är en självklarhet?
Jag har jobbat under och tillsammans med en hel del såna Nissar, bl.a en Jagenberg från Tyskland. Det namnet torde vara bekant inom ingenjörskretsar. En stolle från Tyskland som rökte mentolcigg och åkte Porsche. Hans Farfar var ganska känd inom pappersindustrin för bl.a pappersklippar.
(Till denne Jagenbergs fördel kan ju sägas att han även jobbade på "golvet")

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1128009
March 31, 2007 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det skulle jag nog våga påstå.
Jag har varit och jobbat hos Ferrari F1 i italien, Swedish Control systems ett par gånger samt Mecel engine systems.
Där alla företag är rena ingenjörsföretag och inte sysslar med produktion över huvudtaget.
Från det kan jag säga med säkerhet att dina uttalanden är felaktiga.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1128024
March 31, 2007 - 9:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Ja, det skulle jag nog våga påstå.
Jag har varit och jobbat hos Ferrari F1 i italien, Swedish Control systems ett par gånger samt Mecel engine systems.
Där alla företag är rena ingenjörsföretag och inte sysslar med produktion över huvudtaget.
Från det kan jag säga med säkerhet att dina uttalanden är felaktiga.

En viss skillnad mellan industri och finmekanik, sålunda är våra erfarenheter ganska så olika..

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1128027
March 31, 2007 - 9:35 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Coore]Det handlar inte om att jag försöker försvara min yrkeskår, det handlar om att jag tror att jag förmodligen har mycket mer erfarenhet än dig inom ämnet och att det du säger inte alls stämmer överns med de erfarenheter jag har.

Jag har jobbat under och tillsammans med en hel del såna Nissar, bl.a en Jagenberg från Tyskland. Det namnet torde vara bekant inom ingenjörskretsar. En stolle från Tyskland som rökte mentolcigg och åkte Porsche. Hans Farfar var ganska känd inom pappersindustrin för bl.a pappersklippar.

Läste du vad jag skrev?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1128029
March 31, 2007 - 9:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd][quote=Coore]Det handlar inte om att jag försöker försvara min yrkeskår, det handlar om att jag tror att jag förmodligen har mycket mer erfarenhet än dig inom ämnet och att det du säger inte alls stämmer överns med de erfarenheter jag har.

Läste du vad jag skrev?

Ja, hurså?
🙄

Json_81
Member
Medlem
1128032
March 31, 2007 - 9:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Som jag sa, det finns ingenjörer och det finns ingenjörer.
Jag har oxå sett idioter, men du ska inte dra alla över en kam för det.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1128044
March 31, 2007 - 10:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Som jag sa, det finns ingenjörer och det finns ingenjörer.

Nu har jag emellertid inte gjort det.. Men läser man bara det man vill läsa så..

ilg@dd wrote: Klart det finns duktiga ingenjörer också, men det är ett sällsynt släkte.. Värst är dom som nyligen utexaminerats och tror att dom kan allt..

Json_81
Member
Medlem
1128049
March 31, 2007 - 10:42 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Json_81]Som jag sa, det finns ingenjörer och det finns ingenjörer.

Nu har jag emellertid inte gjort det.. Men läser man bara det man vill läsa så..

ilg@dd wrote: Klart det finns duktiga ingenjörer också, men det är ett sällsynt släkte.. Värst är dom som nyligen utexaminerats och tror att dom kan allt..

Det där med att de är sällsynta är väldigt fel.
Däremot så så är det lätt att tro det när man sett en dålig.
Jag kan garantera att det finns fler duktiga ingenjörer än det finns inkompetenta.
Däremot har du en bra poäng och det är att det borde ingå i en ingenjörsutbildning att lära sig lyssna på de som "går på golvet".
De kan ofta mycket mer än vissa vill tro.

wojt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1236
1128082
April 1, 2007 - 4:11 am
sp_Permalink sp_Print

Kan tyvärr inte säga vad jag sysslar med eller var jag utbildas, men kan avslöja att den 18:e maj åker jag till Japan och jobbar som ninja.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1128089
April 1, 2007 - 4:39 am
sp_Permalink sp_Print

Sluta larva er nu.
En riktig karl jobbar naturligtvis inte teoretiskt, det är både fjolligt och omanligt.
Nej, en riktig man har ett jobb där man blir skitig och svettig. Jobbet skall också innefatta användandet av tunga maskiner, om det dessutom bullrar och låter mycket så är det också bara ett plus.
Den riktige mannen brukar också vara full av små visdomsord som han delar med sej av till sina manliga arbetskamrater under dagens lopp:
- Går det inte med våld så går det med mer våld
- Fruntimmer skall man knulla både fram och bak (hört på riktigt under ett sommarjobb, där en kranförare sa så varje dag när han öppnade matlådan, oklart varför)
När den riktige mannen dunkat, bullrat och skitat ner sej under ett par timmars tid så skall han sitta tilsammans med andra riktiga män i fikarummet och prata om typiskt manliga saker som knulla, tjuvjakt, alla bögfjollor som skall skjutas och hur jävla dumma alla människor med position över den riktige mannen är.
Den ultimata lyckan för den riktige mannen är sedan om han får duscha tillsammans med andra riktiga män efter arbetsdagens slut innan han tar på sej sina dressmankläder och går hem.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1128090
April 1, 2007 - 5:17 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=fisken] Du skriver i var och varanna tråd att du jobbar svart så klart som korvspad att detta också är svart.

Men de är väl borgarnas fel som allt annat i ditt liv...

Det där är en ganska så allvarlig anklagelse, så om du inte kan styrka detta på något vis så bör du förslagsvis hålla käft.

ilg@dd wrote: F.ö så handlade väl tråden om vad man gör, skola eller jobb? Inte hur man gör det.

Tror jag råkade trampa på en lite öm tå här! 😀

För det första har du i flertalet trådar skrivit mellan raderna att du svartjobbar. Det vet du lika väl som jag och alla andra som läst i allmänt ett bra tag.

Sen att du svarar med att bilen i fråga är silver så spär det ju bara på att du jobbar svart.

Har tittar runt lite och hittade en tråd där du rakt ut skriver att du sk. "svartar", finns flera trådar där du skriver liknande saker. Dock tänker jag gå och lägga mig nu eftersom jag har meckat bil hela natten. Svart var det också... när vi provkörde... 😛 Jobbmässigt så var det dock rent hobbymeck för att intresset är stort.

https://www.nordichardware.se/forum/3-vt152391.html?postdays=0&postorder=asc&start=50

ilg@dd wrote:
Det är ju egentligen inga större problem, jag misstänker att "alliansen" försvinner redan före mandatperiodens slut. Får väl svarta lite mer istället. I det borgerliga samhället är det ju låg moral, ruffel och båg som är ledstjärnan. Dessvärre har inte alla mindre bemedlade den möjligheten.. Faktum är att jag inte träffat en enda småföretagare ännu som tycker att det händer något som gynnar dem.

Sen så tänker jag då banne mig inte hålla käft heller när det inte var några anklagerlser utan ren fakta. Förövrigt så anklagar jag inte folk utan att ha kött på benen.

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1128093
April 1, 2007 - 6:31 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: Sluta larva er nu.
En riktig karl jobbar naturligtvis inte teoretiskt, det är både fjolligt och omanligt.
Nej, en riktig man har ett jobb där man blir skitig och svettig. Jobbet skall också innefatta användandet av tunga maskiner, om det dessutom bullrar och låter mycket så är det också bara ett plus.
Den riktige mannen brukar också vara full av små visdomsord som han delar med sej av till sina manliga arbetskamrater under dagens lopp:
- Fruntimmer skall man *censur* både fram och bak (hört på riktigt under ett sommarjobb, där en kranförare sa så varje dag när han öppnade matlådan, oklart varför)
När den riktige mannen dunkat, bullrat och skitat ner sej under ett par timmars tid så skall han sitta tilsammans med andra riktiga män i fikarummet och prata om typiskt manliga saker som *censur*, tjuvjakt, alla bögfjollor som skall skjutas och hur j**la dumma alla människor med position över den riktige mannen är.
Den ultimata lyckan för den riktige mannen är sedan om han får duscha tillsammans med andra riktiga män efter arbetsdagens slut innan han tar på sej sina dressmankläder och går hem.

En riktig karl bor inte i Stockholm wink

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1128113
April 1, 2007 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

fisken wrote: [quote=ilg@dd][quote=fisken] Du skriver i var och varanna tråd att du jobbar svart så klart som korvspad att detta också är svart.

Men de är väl borgarnas fel som allt annat i ditt liv...

Det där är en ganska så allvarlig anklagelse, så om du inte kan styrka detta på något vis så bör du förslagsvis hålla käft.

ilg@dd wrote: F.ö så handlade väl tråden om vad man gör, skola eller jobb? Inte hur man gör det.

Tror jag råkade trampa på en lite öm tå här! 😀

För det första har du i flertalet trådar skrivit mellan raderna att du svartjobbar. Det vet du lika väl som jag och alla andra som läst i allmänt ett bra tag.

Sen att du svarar med att bilen i fråga är silver så spär det ju bara på att du jobbar svart.

Har tittar runt lite och hittade en tråd där du rakt ut skriver att du sk. "svartar", finns flera trådar där du skriver liknande saker. Dock tänker jag gå och lägga mig nu eftersom jag har meckat bil hela natten. Svart var det också... när vi provkörde... 😛 Jobbmässigt så var det dock rent hobbymeck för att intresset är stort.

https://www.nordichardware.se/forum/3-vt152391.html?postdays=0&postorder=asc&start=50

ilg@dd wrote:
Det är ju egentligen inga större problem, jag misstänker att "alliansen" försvinner redan före mandatperiodens slut. Får väl svarta lite mer istället. I det borgerliga samhället är det ju låg moral, ruffel och båg som är ledstjärnan. Dessvärre har inte alla mindre bemedlade den möjligheten.. Faktum är att jag inte träffat en enda småföretagare ännu som tycker att det händer något som gynnar dem.

Sen så tänker jag då banne mig inte hålla käft heller när det inte var några anklagerlser utan ren fakta. Förövrigt så anklagar jag inte folk utan att ha kött på benen.

Jag har jobbat svart, kommer antagligen att jobba svart fler gånger, men med det inte sagt att jag alltid svartar.. Men det kanske är svårt att förstå.. F.ö är det en sak som bara angår mej, arbetsgivaren, skattemyndigheten och facket.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1128136
April 1, 2007 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: [quote=Josey Wales]Sluta larva er nu.
- Fruntimmer skall man *censur* både fram och bak (hört på riktigt under ett sommarjobb, där en kranförare sa så varje dag när han öppnade matlådan, oklart varför)
När den riktige mannen dunkat, bullrat och skitat ner sej under ett par timmars tid så skall han sitta tilsammans med andra riktiga män i fikarummet och prata om typiskt manliga saker som *censur*, tjuvjakt, alla bögfjollor som skall skjutas och hur j**la dumma alla människor med position över den riktige mannen är.

Nej för helvete, gud förbjude att en riktig karl skulle bo i en stad. En riktig karl bor i en liten skithåla där alla är kusiner. Nämnde jag förresten att banjospelande också ofta anses som en hederlig sysselsättning för en riktig karl.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1128148
April 1, 2007 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Josey Wales]Sluta larva er nu.

Nej för h*****e, gud förbjude att en riktig karl skulle bo i en stad. En riktig karl bor i en liten skithåla där alla är kusiner. Nämnde jag förresten att banjospelande också ofta anses som en hederlig sysselsättning för en riktig karl.

H*elvete, då är jag ingen riktig karl.. Är totalt omusikalisk, kan knappt vissla på en hund. Och visslar jag efter ett fruntimmer får jag en örfil.. Kan iofs få igång radion, men då kan man ge sej faen på att det är ett pratprogram..
🙄 wink 😎 😀

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1128153
April 1, 2007 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=Bjornstrom][quote=Josey Wales]Sluta larva er nu.

Nej för h*****e, gud förbjude att en riktig karl skulle bo i en stad. En riktig karl bor i en liten skithåla där alla är kusiner. Nämnde jag förresten att banjospelande också ofta anses som en hederlig sysselsättning för en riktig karl.

Stor skillnad på stad, städer och Stockholm wink

koko
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 62
1128308
April 1, 2007 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

för att gå tillbax till ämnet så pluggar jag civ.ing inom datorteknik på LTH, utöver det extraknäcker jag på en statoilmack ibland =)

Vajsman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 929
1128323
April 2, 2007 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

Førsøker knyta an till æmnet igen.

Utbildning: Samhællsvetenskaplig från gymnasiet.

Jobb: IT-nisse. Installerar/uppgraderar och konfiguerar datorer. Kopplar in nætverksskivare, hjælper anvændare med vardagliga office/windows-fel. Fast en dag som denna då næstan alla har tagit långledigt infør påsk ære bara att sitta å slappa..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 372
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL