January 14, 2002
Jo, saken är den att för ca 5-6 månader sen köpte jag ett Canyon USB minne på 512mb som jag tänkte ha som backup på min hemsida (om någon minns den).
Men efter att ha installerat programvaran för att kunna lösenordsskydda minnet så crashade min dator så fort man stoppa in minnet, även om man tog bort programmet och även på alla andra datorer man kopplade in den i. (portabelt virus? )
Nu gjorde jag ett försök med att gå in på Canyons hemsida och hittade då deras nya programmvara som nu fungerar med windows XP sp2 =DO
Men nu har jag ingen hemsida att göra backup på längre så jag undrar om ni har några roliga idéer om vad man kan ha på den 😛
Lär inte behöva den som t.ex. förflyttning av filer eller liknande skulle jag tro.
September 16, 2002
snyde wrote: Använd det till att gömma all porr på.
512Mb... Hmm... Mja, kanske en .jpeg samling eller nått. :bgrin:
Jag tycker du ska spara ett textdokument på den, där du beskriver vår tid och hur vi lever, sedan gräver du ner den ganska djupt någonstans, så kommer folk hitta den om några tusen år efter ett kärnvapenkrig som raderat all tidigare sparad data. Ditt minne kommer bli den tidens största fynd!
(Givetvis så har de kvar några datorer med USB portar från nu på ett museum.)
January 14, 2002
Black_light wrote: Ge den till mig!
Nja, vill ju fortfarande ha kvar den då det känns lite onödigt att ha spenderat 450 kr på den 😛
snyde wrote: Använd det till att gömma all porr på.
Som Kizo sa så är nog 512mb inget att hurra över :P. kanske ens favvoklipp eller några bilder =)
macrus wrote: ...eller så skippar man att använda usbminnet.
Nån som tvingar dig till att använda det eller?
Nej, men som sagt så känns det lite surt att ha betalat 450kr för nått som bara kommer ligga och skräpa 😛 jag vill annvända det till något nu när den fungerar.
Death On Wings wrote: Portabel linux dist ?
Får det plats?
Black_light wrote: Eller, lägg de i micron 😀
Slöseri 😛
Kizo wrote: [quote=snyde]Använd det till att gömma all porr på.
512Mb... Hmm... Mja, kanske en .jpeg samling eller nått. :bgrin:
Jag tycker du ska spara ett textdokument på den, där du beskriver vår tid och hur vi lever, sedan gräver du ner den ganska djupt någonstans, så kommer folk hitta den om några tusen år efter ett kärnvapenkrig som raderat all tidigare sparad data. Ditt minne kommer bli den tidens största fynd!
(Givetvis så har de kvar några datorer med USB portar från nu på ett museum.)
Kul idé, men nja, vill ha lite mer annvändning för den 😉
October 7, 2002
Kizo wrote: Jag tycker du ska spara ett textdokument på den, där du beskriver vår tid och hur vi lever, sedan gräver du ner den ganska djupt någonstans, så kommer folk hitta den om några tusen år efter ett kärnvapenkrig som raderat all tidigare sparad data. Ditt minne kommer bli den tidens största fynd!
Det där kommer troligen inte att funka. Har du tur kommer minnet klara sig en sisådär 25 år. Informationen på ett flashminne lagras nämligen i särskilda transistorer med sk "floating gates" där man kan spärra in några elektroner om man skriver till minnet med extra hög spänning. I ett modernt flashminne är storleksordningen på den laddning som används för att lagra en bit under 500 elektroner. Tyvärr händer det då och då att dessa elektroner flyttar sig utanför det isolerande skiktet av kiseloxid (pga av en kvantmekanisk effekt som kallas tunnling), och därför kommer information som är lagrad på ett flashminne inte att finnas kvar för alltid - man brukar designa efter 10 år, men det beror också på hur minnet förvaras med mera (så svalt som möjligt är bäst!
May 19, 2003
TERdON wrote: [quote=Kizo]Jag tycker du ska spara ett textdokument på den, där du beskriver vår tid och hur vi lever, sedan gräver du ner den ganska djupt någonstans, så kommer folk hitta den om några tusen år efter ett kärnvapenkrig som raderat all tidigare sparad data. Ditt minne kommer bli den tidens största fynd!
*massa text*
Har man lärt sig något nytt då 😉
October 7, 2002
Stentavlor, helt klart, fast det är ju inte alldeles enkelt att skapa dem... 😛
(EDIT: Oj, det skulle vara bärbart. Jaja, bara man inte har så höga krav på informationsmängd som ska få plats blir det nog bra också, bara man definierar "bärbart" generöst. :))
Sedan kommer väl efter vad jag läst papyrus (sånt de använde i Egypten istället för papper), ädelmetaller med inskriptioner, olika former av trätavlor, arkivpapper med hållfast bläck, fotografier på särskilt arkivbeständigt papper. Dagens digitala lösningar håller ingen tid alls i jämförelse...
January 14, 2002
Var det inte nått program på 4'an för ett tag sen då dom diskuterade om just dagens lagringsmöjligheter och hur mycket det "sög" 😛
Berättade att om typ 100-200 år kommer ingen information som vi sparat finnas kvar, om vi inte gjort kopior på det hela till nått som kan hålla längre.
February 16, 2005
Quarzi wrote: Var det inte nått program på 4'an för ett tag sen då dom diskuterade om just dagens lagringsmöjligheter och hur mycket det "sög" 😛
Berättade att om typ 100-200 år kommer ingen information som vi sparat finnas kvar, om vi inte gjort kopior på det hela till nått som kan hålla längre.
japp, mögel i cd-skivor mm. dom gjorde ju nån "evighetsklocka" där massa info om dagens människa är sparad som dom måste vrida upp vart 10´000 år eller så.. dom pratade även om lagring av data i typ kristaller (alla SG1 fans stor jublar) en kristall stor som en tumnagel skulle väl kunna hålla massa info.. men frågan är vilken typ av data det skulle gå att lagra.. filmer? bara massa text?
ang dagens lagringsmöjligheter så sa en forskare i det programmet att det finns två saker att välja mellan när man tar fram lagringsmedia och det är kapacitet eller hållbarhet och i dag så går man mer på kapacitet
1 Guest(s)