Vad kostade erat bröllop? | Allt mellan himmel och jord | Forum

A A A

Please consider registering
Guest

Search

— Forum Scope —




— Match —





— Forum Options —





Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters

Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad kostade erat bröllop?
This topic is locked
Avatar
whak
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
november 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1
juli 19, 2013 - 6:40 e m
sp_Permalink sp_Print

Jag är väldigt intresserad av att gifta mig med min sam bo.
Men jag har ingen koll på vad ett bröllop kostar.
Det verkar vara ett stort spann.
Från 10 000-20 000 000

Så vad har ni vanliga ”svenssons” haft för kostnad?

Jag vill hålla så ”nära anhöriga” som möjligt, men är det snålt att inte bjuda andra som man varit bjuden till?

Avatar
gilgamesh
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
februari 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1290160
juli 19, 2013 - 8:49 e m
sp_Permalink sp_Print

är inte gift, men ”våra” bröllop går på ett par hundra tusen… minst.

klart du ska bjuda de som bjudit dig.

Avatar
whak
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
november 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1290163
juli 20, 2013 - 8:30 f m
sp_Permalink sp_Print

Ett ”par” hundra tusen?

Jo tanken är väl så att bjuda de som man själv varit på bröllop hos också.

Avatar
EliXyR
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2588
Member Since:
maj 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1290165
juli 20, 2013 - 8:55 f m
sp_Permalink sp_Print

Har alltid undrat varför man ska gifta sig? Tillkommer det inte mer problem än vad det är ”värt” i slutändan om det nu skulle visa sig att det blir skillsmässa etc?

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
Member Since:
augusti 23, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1290166
juli 20, 2013 - 9:06 f m
sp_Permalink sp_Print

När jag gifte mig så tror jag det kostade strax under 10.000kr, hade bara två vittnen med i kyrkan och sedan en weekend på hotell.

Enkelt, billigt och helt i vår stil 🙂

Så det behöver inte vara dyrt 🙂

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
januari 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1290167
juli 20, 2013 - 11:57 f m
sp_Permalink sp_Print

Bjornsson;1290340 wrote: När jag gifte mig så tror jag det kostade strax under 10.000kr, hade bara två vittnen med i kyrkan och sedan en weekend på hotell.

Enkelt, billigt och helt i vår stil 🙂

Så det behöver inte vara dyrt 🙂

Jag gillar det!

Avatar
gilgamesh
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
februari 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1290169
juli 20, 2013 - 2:33 e m
sp_Permalink sp_Print

whak;1290337 wrote: Ett ”par” hundra tusen?

Jo tanken är väl så att bjuda de som man själv varit på bröllop hos också.

yes, mellan 200-300k beroende på antal gäster som brukar hamna allt från 300-500, sedan har vi festlokalen/kyrkan, sångaren som ska ha runt 20-25k, klänningen bruden har på sig brukar hamna på ca 20-25k

Avatar
bha*
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 676
Member Since:
augusti 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1290175
juli 20, 2013 - 8:27 e m
sp_Permalink sp_Print

Gilgamesh;1290343 wrote: yes, mellan 200-300k beroende på antal gäster som brukar hamna allt från 300-500, sedan har vi festlokalen/kyrkan, sångaren som ska ha runt 20-25k, klänningen bruden har på sig brukar hamna på ca 20-25k

Syrianbröllop brukar väl också innebära ett gäng sköna kuvert från gästerna, så brudparet/föräldrarna går plus iaf?

För att slippa bjuda en massa strul gifte vi oss utomlands istället, marriage license och borgerlig ceremoni gick på typ 1500:-.

Avatar
whak
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
november 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1290176
juli 20, 2013 - 8:28 e m
sp_Permalink sp_Print

Bjornsson;1290340 wrote: När jag gifte mig så tror jag det kostade strax under 10.000kr, hade bara två vittnen med i kyrkan och sedan en weekend på hotell.

Enkelt, billigt och helt i vår stil 🙂

Så det behöver inte vara dyrt 🙂

Mjo det är också en tanke.

Dock känner jag att jag vill bjuda ”igen” dom som man själv varit på bröllop hos.
Samt att jag tror att man skulle få ett finare minne för resten av livet med ett ”riktigt” bröllop.

Men givetvis är det ju inte helt uteslutet.

Tanken med denna tråden är att jag gärna vill få en bild av vad ett ”vanligt” bröllop kan kosta.

Avatar
Andreas Galistel
Medlem
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
november 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1290178
juli 20, 2013 - 8:30 e m
sp_Permalink sp_Print

Vi gifte oss borgerligt.

Nya kläder, inklusive hennes handsydda klänning: ca 3500
Blommor: 500
Fotograf: 12 000
Mat: BYOB
Dricka (jag är petig med min öl): 1000kr
Lokal: Lillebrors trädgård

Så totalt kanske 17000 och då var fotografen den stora utgiften och det var helt klart värt det. Vi fick en jättefin bok med stora uppslag och bilder som vi själva var med och komponerade. Plus ett stort fotografi att hänga väggen, samt mindre kopior att ge till släktingar.

En professionell fotograf rekommenderas. Hur duktig kompisar må vara på att fotografera finns det mycket annat än bara ta bilder som man bör tänka på för ett bröllop.

Avatar
gilgamesh
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
februari 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1290181
juli 20, 2013 - 8:39 e m
sp_Permalink sp_Print

bha*;1290349 wrote: Syrianbröllop brukar väl också innebära ett gäng sköna kuvert från gästerna, så brudparet/föräldrarna går plus iaf?

För att slippa bjuda en massa strul gifte vi oss utomlands istället, marriage license och borgerlig ceremoni gick på typ 1500:-.

*Assyrier, men stämmer det du säger.

dibby
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 7
Member Since:
december 27, 2009
sp_UserOfflineSmall Offline
1290185
juli 21, 2013 - 10:34 f m
sp_Permalink sp_Print

När jag och min fru gifte oss, så ca 1 år innan, gick vi igenom hur vi tyckte att framtiden för oss skulle bli.
Vad vill vi köpa närmaste åren, utlandsresor och semestrar, med mera, med mera. Vad vi kom fram till.
Gifta sig i kyrkan – en tradition som inte skulle passa oss då vi inte är religösa eller ens med i svenska kyrkan.
Sambo – nej kändes som att vi ville ha mer. Borgerligt bröllop – perfekt!
Kostnad – uppsydd klänning i siden ( var i Thailand 3 månader innan vi gifte oss ) Kostym inköpt i Sverige plus brudbukett. Kostnad 7200kr
Video på vigseln plus massa foto av fotonördar. Vigseln var gratis !
En fest för släktingar, 25 personer. Veckan efter, en annan fest för närmaste kompisar, 42 st.
Total kostnad allt – Knappt 20.000kr, plus att vi sen på vintern åkte på en sen bröllopsresa.
Vi ångrar inte att vi körde på ett billigare bröllop 🙂 , för året efter så blev vårt drömhus till salu.
Pga att vi hade lite mer sparade pengar, så vann vi budgivningen. Hade vi brännt 200.000kr på bröllop hade vi inte kunnat köpa huset.
Då hade vi bara blivit 4-5 i budgivningen.
Så tänk gärna lite framåt i tiden. Har ni däremot 10 mille på banken så är det ok, men en vanlig Svensson som bara har lön, tveksamt.
En kul sak, flera av våra bekanta har sen kört på samma koncept som vi. Och min frus bröllopsklänning har lånats ut till två andra bröllop.

The Mutt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
Member Since:
augusti 5, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1290191
juli 21, 2013 - 9:43 e m
sp_Permalink sp_Print

Vi gifte oss för 9år sen och det gick på ca 35K med fest och kläder. Vi hyrde kläder och en restaurang så det var enkelt för alla, det sista man vill dagen efter sitt bröllop är att gå upp tidigt och städa. 🙂 Klart det går att göra billigt men vill man det? Och mitt tips är att bjuda de ni vill ha där, vi bjöd en massa släktingar som man inte träffar mer än vid bröllop och begravningar och det var inte så kul men vi bjöd också en massa kompisar och det var bra mycket roligare. 😀

Bestäm er hur mycket ni är villiga att lägga på det och utgå från det, när kyrkan är avklarad så är det bara att njuta av resten av livet med varann, på gott och ont… 😉

Avatar
Poontus
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
augusti 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1290205
juli 22, 2013 - 11:46 e m
sp_Permalink sp_Print

när morsan och farsan gifte sig så var det bara dom två, eller ja, prästen är vaktmästaren var vittnen.
morsan hade ”jumpaskor” på sig, jag tror att det var ungefär lika spontant som ”Las Vegas” bröllopen är på film.
så inga gäster och annat som kostade skit, bröllopet gick nog på max 1000kr (vet inte om dom gjorde någon bröllopsresa, men om dom gjorde det så kanske dom tältade 😀 )

nu köpte dom en fet villa, farsan tjänade inte direkt dåligt, men med dom räntorna som var 1980 (15-16%) då hade det helt klart inte gått att bränna 100’000kr+ på ett bröllop, det hade inte gått att köpa drömhuset då, farsan höll på att jobba ihjäl sig som det var med den höga räntan (banken vägrade stå för sitt lånelöfte när räntorna steg)

nu vill inte jag vara lika extrem när det väl blir dags, men jag skulle då inte vilja lägga mer än säg 50’000kr jag vill inte ha det för stort, och framförallt inte för dyrt, då vill jag hellre lägga pengarna på ett bra boende, det blir som en bättre vardag för alltid istället för lite onödig lyx för en dag, jag skulle inte kunna njuta om jag visste att en hel årslön brändes för ett bröllop…

min tjej är inne på samma linje (har en ny sedan ~årsskiftet förresten)
egentligen så har man även en ceremoni och stor fest och allt vid förlovningen där min tjej är ifrån

Avatar
dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
Member Since:
maj 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1290235
juli 25, 2013 - 10:14 f m
sp_Permalink sp_Print

Tricket för att hålla kostnader nere är att använda släkt och vänner. Om det går vill säga.

Vi hade drygt 50 gäster och notan för själva bröllopet landade på c:a 40 000 kr fördelat enligt nedan:

Utstyrsel & frisering   14.000 kr
Korrespondens 1.000 kr
Dryck 3.000 kr
Dekorationer & stämning 7.000 kr
Mat & catering 14.000 kr
Administrativt 1.000 kr

Nu är detta inte inkluderat ringar/smycken, separat proffsfotografering och bröllopsresa.

Det vi kunde spara in på var:

  • Min svärmor har ett större ställe vid en sjö vilket blev en idyllisk plats för bröllop och middag. Med andra ord ingen platshyra.
  • Min farsas intresse är amerikanska 50- och 60-talsbilar. Med andra ord ingen hyra på fin bil att glida in med.
  • Vi köpte alkohol utomlands. Tripper som vi ändå gjorde så då kunde vi lika gärna ta med oss hem.
  • Vi hade två duktiga fotografer bland gästerna så de kunde lika gärna fota på. Alla delade med sig av sina foton sen. Ingen kostnad där alltså, samt att man hade fler fotografer som fångade fler stunder.
  • En av gästernas mamma är frisör. Mycket billigare pris givetvis då.
  • Vi hade sånt flyt att vi hittade en bukett billigt i en blomsterhandel som passade utmärkt som brudbukett. När en kompis till oss gick och köpte en likadan för samma syfte och butiken förstod att de gick till bröllop, så slutade de med den direkt. Synd att ta för lite betalt för en brudbukett, säg. 😛
  • Vi hade löst musikutrustning själva och en spellista. Dessutom var två gäster musiker och de spelade och sjöng vid vigseln. Ingen kostnad återigen.
  • Porslin lånade vi och kompletterade med second hand. Det var väl det enda som inte var homogent och det var tre olika uppsättning glas och porslin, men gästerna verkade uppskatta att bröllopet inte var pretentiöst och strikt så det var ingen som brydde sig att alla tallrikar inte var pärlemor med guldkant.

Men om vi skulle hyrt lokal och använt externt folk till allt ovan hade vi nog inte kommit undan med 40k. Sen att ringar, bröllopsresa och proffsfotografering kostade en halv förmögenhet vid sidan av bröllopet får vi ”skylla” oss själva för. 😛

Det ska också poängteras att mycket av det ovan var inte för att spara pengar (en bra bieffekt däremot), utan för att gästerna skulle vara mer en del av bröllopet och att göra allt mer personligt och mindre pretentiöst. Det var min pappa som körde in oss med sin egen bil. Inte nån chaufför som stressat ville åka till nästa körning. Det var inte en värdinna som ingen kände som välkomnade gäster. Det var min svärmor och hennes man som var genuint intresserade av gästerna. Det var vänner som var framme med kameran i ansiktet på folk så att de kunde göra det där fula flinet. Inte nån tjomme som sprang runt som en iller i tid och otid och som folk gärna undvek. Utöver det så satte vi klädkoden som ”casual” så ingen kände krav på sig, även om folk klädde upp sig ändå. Det här receptet funkade extremt bra för våra släkter och vänner.

Avatar
Tord Nilsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1216
Member Since:
juli 30, 2010
sp_UserOfflineSmall Offline
1290238
juli 25, 2013 - 10:51 f m
sp_Permalink sp_Print

Gilgamesh;1290343 wrote: yes, mellan 200-300k beroende på antal gäster som brukar hamna allt från 300-500, sedan har vi festlokalen/kyrkan, sångaren som ska ha runt 20-25k, klänningen bruden har på sig brukar hamna på ca 20-25k

Är det kungen som gift sig? låter väldigt dyrt

Avatar
gilgamesh
Medlem
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
februari 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1290240
juli 25, 2013 - 11:55 f m
sp_Permalink sp_Print

Viking1962;1290413 wrote: Är det kungen som gift sig? låter väldigt dyrt

nope hehe, men våra bröllop är lite mer åt det extrema hållet om man säger så… dock självklart inget måste utan upp till var och en helt enkelt, har man en stor släkt så blir det oftast så.

här har du ett smakprov på hur det kan se ut: http://www.youtube.com/watch?v…..X3AwF6nthQ

dock har jag inget med videon alls att göra, känner inte ens personerna, sökte på bara youtube..

Avatar
Ghost^[Homie]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 364
Member Since:
juli 11, 2006
sp_UserOfflineSmall Offline
1290292
juli 30, 2013 - 10:12 e m
sp_Permalink sp_Print

Ska gifta mig 31:a augusti och vi är totalt 59 personer.
Hrla kalaset går på Ca 65.000Kr
Lokal, mat (3 rätters), sprit (öl, vin o vatten till maten) (groggar med bartender, öl, cider vin till festen), musik, kläder , dukning, inbjudningar, fotografering osv….

/Homie

Avatar
whak
Medlem
Medlem
Forum Posts: 4718
Member Since:
november 29, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1290621
augusti 22, 2013 - 11:22 f m
sp_Permalink sp_Print

Tack för era berättelser.

Syns att folk gör på olika vis och har olika kostnader.

PhR34k
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 434
Member Since:
juli 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1290624
augusti 22, 2013 - 11:43 f m
sp_Permalink sp_Print

Bröllop 10$
Överaskade min fru nu i somras när vi var i Ecuador.
Min farbror som bor där tog oss till ett vattenfall i regnskogen, där avslöjade jag att vi skulle gifta oss. Min farbror har rätt att vigsla. 10 $ var priset på skjoterna i linne som jag köpte för att tjejen skulle tro att vi skulle träffa ursprungsbefolkningen som bär just sånna skjorter och bor vid vattenfallet.

This topic is locked
Forum Timezone: Europe/Stockholm

Most Users Ever Online: 694

Currently Online:
88 Guest(s)

Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)

Top Posters:

Andreas Galistel: 16287

Jonas Klar: 15897

ilg@dd: 10810

Nyhet: 10607

Mind: 10550

Ctrl: 10355

Gueno: 9881

Guest: 9344

Snorch: 8881

Callister: 8468

Newest Members:

AnthonyimamiHC AnthonyimamiHC

RebeccabipYJ RebeccabipYJ

HumanSert HumanSert

AshleyCeanyJN AshleyCeanyJN

RobertCapYX RobertCapYX

MichaelZonZR MichaelZonZR

Brandonvom

staletsatf staletsatf

BradleyJewZQ BradleyJewZQ

autogruxusKJ autogruxusKJ

Forum Stats:

Groups: 11

Forums: 59

Topics: 146630

Posts: 1300967

 

Member Stats:

Guest Posters: 2

Members: 78407

Moderators: 0

Admins: 11

Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL