March 15, 2004
betalar ca 400 kr i månaden för min etta på 32 kvm.
har en 37" lcd tv, hemmabioförstärkare, htpc, laptop, köksfläkt för ventillation.
Misstänker att jag kan minska kostnaden lite med tanke på att 16 timmar om dygnet så sover jag eller är på jobbet.
Vad tror ni standby blir på dessa grejer under ett år om man räknar på 16 timmar? bortsett från fläkten då.
om vi räknar lite snitt, för jag har ingen aning om förbrukningen.
December 6, 2006
400 kr i månaden ?! Skojar du eller.. i en 1:a ?
Jag bor hos morsan i en 5:a
4 personer bor här
4 datorer 4 skärmar varav 3 inte är HELT avstängda under nattetid.
5 TV apparater, 2 står på i standby dygnet runt varav allihoppa är på varje dag någongång iallafall.
Köksfläkt, kylskåp, micro ..
Ja herregud de finns ganska mycket i vår lägenhet som står på och vi betalade 653 kr förra månaden.
March 15, 2004
opA87 wrote: 400 kr i månaden ?! Skojar du eller.. i en 1:a ?
Jag bor hos morsan i en 5:a
4 personer bor här
4 datorer 4 skärmar varav 3 inte är HELT avstängda under nattetid.
5 TV apparater, 2 står på i standby dygnet runt varav allihoppa är på varje dag någongång iallafall.
Köksfläkt, kylskåp, micro ..Ja herregud de finns ganska mycket i vår lägenhet som står på och vi betalade 653 kr förra månaden.
Jag förstår inte riktigt hur det går till men har även kontrollerat mätaren och den verkade stämma..
April 24, 2007
kärnkraft är mycket renare än dem andra förslgaen som man har idag såsom kolkraft,
försurning är oxå ett hot, dock inte lika välkönt
våra grannländer står för det mesta av försurningen av dem svvenska sjöarna.
så ni kan tacka polen, storbritanien, danmark, tyskland föra tt dem förstör svergies mmiljö utan att betal ersättning för kalkningen,
LOL att det ska vara så här...
December 6, 2006
maedhros wrote: Jag förstår inte riktigt hur det går till men har även kontrollerat mätaren och den verkade stämma..
Du kanske ska ringa din el-leverantör och ta reda på varför och jämföra med andra personer i din närhet.. du kan ju använda mig som referens. 🙄
Vad har du för elleverantör ?
October 26, 2004
maedhros wrote: betalar ca 400 kr i månaden för min etta på 32 kvm.
har en 37" lcd tv, hemmabioförstärkare, htpc, laptop, köksfläkt för ventillation.Misstänker att jag kan minska kostnaden lite med tanke på att 16 timmar om dygnet så sover jag eller är på jobbet.
Vad tror ni standby blir på dessa grejer under ett år om man räknar på 16 timmar? bortsett från fläkten då.
låt mig gissa dina element samt kyl o frys samt spis är rätt gamla va
December 6, 2006
Fick tag på en elmätare idag =)
Gjorde denna forskning på egen hand:
Datorn snurrar i 228V.
Idle drar den 195-197W
Max Watt blev under bootningen då den nådde 265W
Idle drar den 0,90A
Max Ampere blev även här under bootningen: 1,23A
Installerade 3DMark06 och innan jag startade benchen startade jag om mätaren och fick efter avslutat test detta resultat:
Max W blev under testet 344 Watt
Max A blev 1,58 Ampere
( 3DMark06 poäng - 13723 🙄 )
Sedan stängde jag av datorn för att se vad den drar avstängd ( strömbrytaren till nätagget står på "1" d.v.s PÅ.
Resultat nätagg PÅ = 34W
Resultat nätagg AV = 16W
Alltså drar datorn fortfarande ström fast strömbrytaren står på 0.
Enda gången jag fick 0W var när jag drog ur sladden till nätagget 😛
Well.. kanske ska börja dra ur strömmen helt och hållet i fortsättningen.
P.S Jag har strömmen till datorn på ett enskilt eluttag därav mätaren mäter endast strömmen till datorn, och inte skärm, högtalare o.s.v.
March 15, 2004
Elyxi wrote: [quote=maedhros]betalar ca 400 kr i månaden för min etta på 32 kvm.
har en 37" lcd tv, hemmabioförstärkare, htpc, laptop, köksfläkt för ventillation.Misstänker att jag kan minska kostnaden lite med tanke på att 16 timmar om dygnet så sover jag eller är på jobbet.
låt mig gissa dina element samt kyl o frys samt spis är rätt gamla va
Allt är nytt, ny renoverad lägenhet. Frostfri kyl/frys.
Har Östkraft som leverantör.
Fick ny räkning härom dan, har sjunkit till 300 kr i månaden nu ungefär efter en ny mätning.
Skönt att dom ska byta ut alla elmätare här i västervik till fjärrstyrda så dom kan läsa av strömmen regelbundet och man får betala efter hur mycket man faktiskt har förbrukat.
3 Guest(s)