November 22, 2001
Om du har en tv-mottagare.
Men det e bara att skriva till dem o säga att din gått sönder om du tröttnat på att ge dem pengar.
Då får du tillbaka pengar du redan betalt oxå, från det datumet de får brevet.
Antar att du bor i en lägenhet av något slag?
Inte lätt för dem att pejla då o du behöver inte släppa in dem.
September 16, 2002
Delph1 wrote: Ring in istället. Går snabbare. Dom tjafsade inte med mig iaf.
//Andreas
Och säga vad?
Och för övrigt så får de gärna komma och slita ut mottagaren ur min TV om det är det som krävs.
Radiotjanst.se wrote: 4. Vad räknas som tv-mottagare?
Som tv-mottagare räknas sådan utrustning
som kan ta emot och förmedla rörliga bilder, d v s:- TV
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- Inspelningsbar DVD
- Digital-tv-mottagare
Det enda jag äger av det där är en TV. Och som sagt, har inget emot att ta ur mottagaren om så skulle vara.
November 4, 2001
ZIre wrote: Varöfr ska man alltid försöka luras? Har man TV ska man väl betala utan att tjafsa?
Håller inte riktigt med där. Jag har en tv, men jag har inte ens brytt mig om att koppla in antennsladden. Sist jag kollade på tv var det också på discovery, som inte finansieras av SVT.
Använder enbart min tv att titta på dvdfilm.
Varför ska jag då betala en massa pengar till något jag aldrig nyttjar?
October 22, 2002
Alltså frågan är: betalar man avgiften för att man innehar en mottagare (dvs tv) över huvudtaget, eller betalar man avgiften för att man tittar på public serivce kanaler?
Alltså skall jag behöva betala denna avgift om jag enbart använder min tv till att spela tv-spel? :S
EDIT:
Hittade lite intressanta grejer.
3.Men om jag bara tittar på kabel/satellit-tv?
Avgiften är kopplad till själva innehavet av tv-mottagare enligt
1§ lag om TV-avgift.Även om du bara tittar på kabel-tv/satellitkanaler eller om du inte
alls använder tv-mottagaren är du avgiftsskyldig.Tv-avgiften ingår inte i kabel-tv eller satellit-tv-avgifterna.
Avgiftsskyldighet
1 § Den som innehar en TV-mottagare skall betala TV-avgift för mottagaren till Radiotjänst i Kiruna Aktiebolag.
17. Kan jag ta bort kanalväljaren och undantas från avgiftsskyldigheten?
Nej, företag och föreningar (juridiska personer) som innehar tv, video och videokamera med kanalväljare eller dator med tv-kort i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan undantagas från avgiftsskyldighet om mottagaren åtgärdas enligt lagen (1989:41) om TV-avgift. Detta gäller inte privatpersoner som därmed inte kan koppla ifrån kanalväljaren för att undantas från avgiftsskyldighet.
,
EDIT 2:
tänkte kommentera lite.
Detta gäller inte privatpersoner som därmed inte kan koppla ifrån kanalväljaren för att undantas från avgiftsskyldighet.
Varför tror de att privatpersoner inte kan koppla ifrån kanalväljaren? :S
Så om jag har en tv som bara har en kanal så betyder detta att jag inte är avgiftsskyldig?
January 2, 2002
TV-avgiften är satans påfund.. Vem fan glor på ettan och tvåan.
Du måste traska iväg med din tv till en auktoriserad tv reparatör som "plockar" bort mottagar delen, dessutom måste du få intyg på att han har plockat bort den. Då är det bara att skicka in detta intyg till radiotjänsten så slipper du tv-avgiften.
17. Kan jag ta bort kanalväljaren och undantas från avgiftsskyldigheten?
Nej, företag och föreningar (juridiska personer) som innehar tv, video och videokamera med kanalväljare eller dator med tv-kort i andra lokaler än sådana som är avsedda för bostadsändamål kan undantagas från avgiftsskyldighet om mottagaren åtgärdas enligt lagen (1989:41) om TV-avgift. Detta gäller inte privatpersoner som därmed inte kan koppla ifrån kanalväljaren för att undantas från avgiftsskyldighet.
Jag antar att dom menar om DU plockar bort mottagar delen.
Eller snarare jag hoppas dom menar så.
January 4, 2001
ZIre wrote: Varöfr ska man alltid försöka luras? Har man TV ska man väl betala utan att tjafsa?
Jag har redan redogjort mina tankar om detta i en tidigare tråd:
https://www.nordichardware.se/.....14059.html
Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att betala en tv-licens om alla pengarna går till nyheterna på SVT och underhållning av nätet. Men när pengarna går till att visa och producera program som jag inte har det minsta nöjje av så tänker jag inte heller betala för det.
Staten borde inte få kräva dig på pengar för att du har möjlighet att kolla på deras kanaler, det borde vara ditt eget val ifall du vill ha kanalerna.
November 22, 2001
Coore wrote:
Jag har redan redogjort mina tankar om detta i en tidigare tråd:
https://www.nordichardware.se/.....14059.html
Haha, den kommer jag ihåg, den var riktigt bra.
February 5, 2003
Jag pröjsade tv-lisens i ett år men sen gav jag upp och saupp skiten.
Jag tänker inte betala för något jag inte tittar på så är det bara och det är inte mitt problem ifall jag kan fåin SVT´s kanaler utan det är deras problem att dom inte spärrat dom för mig.
Enda programen jag följer varje vecka är Efterlyst & Insider på TV3 och dom är ju reklamkanaler. Jag har ComHem´s kabeltvutbud som ingår i hyran så dom kanalerna kan man säga att jag faktist betalar lite för.
Den dagen när alla måste betala för de kanalerna man vill se så tänker jag med glädje betala den avgiften.
Sen denna lagen om tv-lisens tror jag kom till när vi typ bara hade 1,2 & 4an så den borde med andra ord skivasom.
2 Guest(s)