October 7, 2002
Förutom engelska: Tyska. Med tanke på var jag bor just nu en hel del. Dessutom spanska, men förvånansvärt lite med tanke på att jag delar lägenhet med två mexikaner... Hade gärna kunnat lite mer.
Om vi går över till datorspråk - oj: Omron Ladder, Object Pascal (Delphi), Java, Ada, Matlab, HTML, Assembler för MC6809, dessutom lite vardera av /bin/bash, C, C++, VHDL, awk, php samt JavaScript.
March 14, 2004
Extatic wrote: [quote=Delph1][quote=Extatic]Spanjorer snackar väll engelska hyffsat?
Nope, eftersom de redan pratar ett världsspråk bryr de sig inte om att lära sig några fler.
//Andreas
hehe, själviska svin
Fransmännen är värre. Även om dom kan engelska så vägrar dom snacka det utan dom ska tragla på oss deras jävla språk.
November 27, 2003
skinner wrote: [quote=Extatic][quote=Delph1][quote=Extatic]Spanjorer snackar väll engelska hyffsat?
Nope, eftersom de redan pratar ett världsspråk bryr de sig inte om att lära sig några fler.
//Andreas
hehe, själviska svin
Fransmännen är värre. Även om dom kan engelska så vägrar dom snacka det utan dom ska tragla på oss deras j**la språk.
Jag håller med där. Franska är inte det stora språk det en gång var. Ganska trångsynt att vägra engelska. de har ju till och med infört en policy att alla ord som inte har en fransk motsvarighet ska få en. Man hittar helt enkelt på ord som ska motsvara de engelska. Detta är för att värna om det franska språket överlevnad och utveckling tydligen.
//Andreas
September 16, 2002
Delph1 wrote: [quote=skinner][quote=Extatic][quote=Delph1][quote=Extatic]Spanjorer snackar väll engelska hyffsat?
//Andreas
hehe, själviska svin
Fransmännen är värre. Även om dom kan engelska så vägrar dom snacka det utan dom ska tragla på oss deras j**la språk.
Jag håller med där. Franska är inte det stora språk det en gång var. Ganska trångsynt att vägra engelska. de har ju till och med infört en policy att alla ord som inte har en fransk motsvarighet ska få en. Man hittar helt enkelt på ord som ska motsvara de engelska. Detta är för att värna om det franska språket överlevnad och utveckling tydligen.
//Andreas
De fattade ju ett stort politiskt beslut på 90-talet (94 tror jag) där de beslut om huruvida de skulle släppa in mer engelska, eller "bevara franskan". De röstade att bevara franskan.
De har lagar på att en viss mängd av allt som sänds på radio och TV måste vara franskt, och det är en enormt stor del också.
Detta lärde jag mig när jag var där i våras och frågade där i en klass hur det kommer sig att de är så dåliga på engelska. Då berättade Engelska läraren det.
November 27, 2003
Kizo wrote: De fattade ju ett stort politiskt beslut på 90-talet (94 tror jag) där de beslut om huruvida de skulle släppa in mer engelska, eller "bevara franskan". De röstade att bevara franskan.
De har lagar på att en viss mängd av allt som sänds på radio och TV måste vara franskt, och det är en enormt stor del också.Detta lärde jag mig när jag var där i våras och frågade där i en klass hur det kommer sig att de är så dåliga på engelska. Då berättade Engelska läraren det.
Ja precis, men sen kan man ju fråga sig om man inte isolerar sig mer från omvärlden?
//Andreas
September 16, 2002
Delph1 wrote: [quote=Kizo]De fattade ju ett stort politiskt beslut på 90-talet (94 tror jag) där de beslut om huruvida de skulle släppa in mer engelska, eller "bevara franskan". De röstade att bevara franskan.
De har lagar på att en viss mängd av allt som sänds på radio och TV måste vara franskt, och det är en enormt stor del också.Detta lärde jag mig när jag var där i våras och frågade där i en klass hur det kommer sig att de är så dåliga på engelska. Då berättade Engelska läraren det.
Ja precis, men sen kan man ju fråga sig om man inte isolerar sig mer från omvärlden?
//Andreas
Det är precis vad jag tycker de gör. Plus att de hämmar folkets förmåga att internationalisera sig.
1 Guest(s)