February 17, 2004
En ganska tung fråga det här men känner mig ganska vilsen :-?. Det är så att vår lagledare sen många år tillbaka i idrotten jag utövar har blivit väldigt sjuk (han har drabbats av elakartad hjärntumör). Jag har inte träffat honom men när jag gör det vad ska jag säga till honom? Känner mig bara väldigt nedstämd och tycker det är väldigt tråkigt. Hörde att en lagkamrat hade pratat med honom och berättade att han känner sig bitter.
Ge gärna tips vad man kan säga till en person som är i den situationen.
/Dani
February 17, 2004
Tror ni det går att prata om framtiden? Jag menar att hoppet är det sista som överger oss. Jag tror att de som har stark vilja överlever alltid. Tycker jag hör ständigt kändisar som drabbas av cancer och som klara sig alldeles utmärkt. Förstår inte riktigt hur det går till :roll:.
/Dani
December 3, 2004
Möter döende personer varje dag, och då menar jag inte oss som människor, utan på jobbet.
Mycket äldre folk som oftast är väldigt sjuka eller personer som själva anser att de inte har något i livet kvar.
Det man kan göra är att bara sätt sig ner och prata, sådana människor känner sig oftast väldigt, väldigt ensamma.
Bara nu före Jul vad jag hemma hos en person som sa att hon ville dö före 24:e dec, p.ga att hennes man hade dött samma datum 10år tidigare, hon kände väl att det var dags att åka nu..
Jag fick igång en pratstund med henne om hennes barnbarn, och att hon faktiskt har familj etc som bryr sig.
Allt är relativt till vad man vill säga, sympati är bra påsåvis, men det gör oftast att den sjuke skaffar det som ett beroende.
Vi har många på mitt jobb som te.x vägrar genomgå operationer etc, just p.ga de anser att när de blivit bra efter en operation så är det ingen som bryr sig längre..
June 17, 2005
[-Pale- wrote: ]Det viktiga är nog att du åker dit överhuvudtaget.
Snacka om vad som, det spelar inte så stor roll. Visa bara att du bryr dig och så.Har själv cancer och vart nära ett par gånger.
Och nu vet jag vilka som är mina kompisar och vilka som är fega inkryg.
bra att få veta det! fast man får väll reda på vilka som bryr sig på riktigt förr eller senare antar jag... sen har jag sett och skrivit i din lunaspice tråd på swec.
October 18, 2002
hehe. Den omnämns tillochmed på wikipedia 🙂
Kanske inte någe att vara stolt över, typ "Sveriges dummaste tråd"
(om du va med på den tiden de startades)
addeee wrote: [quote=[-Pale-]]Det viktiga är nog att du åker dit överhuvudtaget.
Snacka om vad som, det spelar inte så stor roll. Visa bara att du bryr dig och så.Har själv cancer och vart nära ett par gånger.
Och nu vet jag vilka som är mina kompisar och vilka som är fega inkryg.
bra att få veta det! fast man får väll reda på vilka som bryr sig på riktigt förr eller senare antar jag... sen har jag sett och skrivit i din lunaspice tråd på swec.
February 10, 2004
Jag tror man bara ska vara sig själv, inte särbehandla personen i fråga.. vf, han är väl fortfarande i livet? tro att han har det tillräckligt jobbit som det är, ska alla människor runt omkring gå å påminna än om att man ska koola när som hellst så skulle iaf jag bli ännu mer depprisiv, hade jag varit döende hade jag gjort som min polare, han hade cancer, 3 ggr, han läste böcker om döden på ett sarkastist sätt, skrattade åt skiten å idag är han i topptrimm! äh, hålla på å dalta tror jag inte att nån uppskattar.. man sätter bara käppar i hjulet för sig själv! /Adde
August 11, 2005
Vilket jävla daltande!
Din uppgift är att vara där OM han vill prata med dig, inte prata med honom bara för att du känner att du måste.
Klargör föär honom att du finns där ifall han vill ha någon att prata med, och att du då bara ska lyssna och inte komma med råd eller försök att få honom att känna sig bättre. På samma sätt som han har rätt att få prata om det så har han rätten att [i]inte[/] behöva prata om det.
Finns inget som är rätt eller fel, gäller bara att vara där för personen om denne vill prata. I övrigt tycker jag att du ska fortsätta vara som du alltid varit mot honom, att bli blödig och sentimentell är en mycket förståelig reaktion, men det är inte nödvändigtvis alltid den bästa.
August 11, 2005
Mean Machine wrote: [quote=csm101]Finns inget som är rätt eller fel
Ändå lyckas du beskriva ganska exakt hur du tycker att han ska uppträda? 🙄
Får förtydliga mig. Det finns inget rätt eller fel med avseende på frågan om du ska prata/inte prata med personen.
Men OM man ska prata med personen finns det saker som är "do and don´ts", vilket är det jag beskriver med att man inte ska komma med råd som ingen bett om eller försöka att "gaska" upp personen.
2 Guest(s)