September 13, 2001
ojojoj nasty thingy
http://www.aftonbladet.se/vss/.....92,00.html
kolla här med
http://netmon.grnet.gr/stathost/rootns/
January 19, 2003
Som tur är så gör wormen SQL Slammer inget på min dator men den slår ju ut alla servrar. Slår den ut alla 13 rotservrar på nätet så är det ingen som kan surfa (mardröm 👿 ). Just nu är det 4 av dom som är nere.
De som skriver såna här maskar borde inte få använda en dator ngt mer. 👿
January 4, 2001
gillbert wrote: tur att man kör linux 8)
Vad hjälper det att du kör linux?
Många servrar på internet gör inte det... Så att det är ju där problemet ligger... räcker ju att din dator tunnlar genom en server med msql på innan du når ut till det riktiga nätet så kan du inte surfa...
Vad jag tycker om viruset... hmm.. imponerande men onödigt...
July 8, 2001
Coore wrote: [quote=gillbert]tur att man kör linux 8)
Många servrar på internet gör inte det... Så att det är ju där problemet ligger... räcker ju att din dator tunnlar genom en server med msql på innan du når ut till det riktiga nätet så kan du inte surfa...
jag menade tur att min server inte blivit utsatt eftersom jag kör linux. jag har självklart haft problem att surfa som alla andra.
för som jag fattar det är wormen programmerad för att utnyttja en bugg i windows och inga andra OS?
December 19, 2000
En intresant sakt hade ju vart om masken istället för att endast sända på en port hade slumpat fram port och sända på då hade fler av noderna ballat ur. Men som sagt ett citat : Kevin Mitnick is allowed back on the net and the net goes fubar
troligtvis en hyllning till kevin skulle jag gissa att detta var...
December 25, 2000
JonaS wrote: En intresant sakt hade ju vart om masken istället för att endast sända på en port hade slumpat fram port och sända på då hade fler av noderna ballat ur. Men som sagt ett citat : Kevin Mitnick is allowed back on the net and the net goes fubar
troligtvis en hyllning till kevin skulle jag gissa att detta var...
Exakt, nu var det dessutom väldigt lätt att stoppa effekten av den (bara att blocka port 1434.
[NH wrote: Noddan]
Avrätta worm-skrivarna med ett nackskott. Det är min kommentar till det hela.
Edit: Jag menar förståss wormen som sabbar/sabbade internet för hela världen.
Offentlig avrättning direktsänd i TV av några m$ anställda ger nog bättre effekt.
69link wrote:
Och vad är det för några klantarslen som inte klarar av att uppgradera sina servrar då?
Det är ingen nyhet att sådant här händer med jämna mellanrum. Patchen för MS SQL har ju funnits ute sedan i Juni/Juli.
Inför körkort för att släppa ut sin dator på internet.
M$ fel, patchen var alldeles för svår/jobbig att installera.. man måste ändra i systemfiler manuellt. Dock kom det ett servicepack för någon vecka sedan som också fixade det men det tog mellan 15 min till några timmar att köra in det beroende på hur stor SQL databas och hurdan uppkoppling man hade.
Läs mera här http://www.msnbc.com/news/864184.asp
January 4, 2001
gillbert wrote: [quote=Coore][quote=gillbert]tur att man kör linux 8)
jag menade tur att min server inte blivit utsatt eftersom jag kör linux. jag har självklart haft problem att surfa som alla andra.
för som jag fattar det är wormen programmerad för att utnyttja en bugg i windows och inga andra OS?
aha k.. men din server tar juh ändå skada av det på ett sätt... alla e drabbade av det.. 🙁
June 28, 2001
jag är oxå lite impad över att det spred sig så jävla snabbt.
och att man måste in och mecka i en fil borde ju inte vara så svårt, fan det krävs ju nästan för att inst vilket progg som hellst i linux.
måste ha varit för lite jolt i Administratorenas kaffe.
märkte att NH var nere i nån timma men det var allt.
jävligt fräckt att dom lyckas med det altså 😮
skulle det inte bli en värre attack imorn ?
1 Guest(s)