Vad ska jag göra?!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad ska jag göra?!
csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 28, 2005 - 6:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena!

Är så att jag har en bärbar dator som sedan en längre tid haft strul med FW-porten. Den har åkt ut och in från verkstaden titt som tätt. Problemet är att jag inte kan köra min externa hdd via denna port pga fel på datorn.
Det rör sig om en Acer Aspire 1705SMi som min farsa hyr via sitt företag. Och företaget som hyr ut datorerna är Koneo. Men inofficiellt så innebär det ju att farsan köper datorn på avbetalning.

Detta har hänt:
Första gången jag upptäckte felet lämnade jag in den men eftersom de inte hittade fel på hårdvaran fick jag tillbaka den. Jag formaterade datorn och gjorde om hdd:n på datorn till NTFS (eftersom jag tänkte att det kanske hade med det att göra att det gick sakta att föra över filer till/från Maxtorn (den externa)).
Detta funkade inte så jag lämnade in den igen.

Denna gång bytte de moderkortet på den och när jag fick tillbaka datorn så var den ännu sämre än innan!! Innan hittade datorn min externa hdd när jag kopplade in den via FW och det gick att föra över filer, om än väldigt sakta. Men nu hände inget när jag kopplade in hdd:n! Så nu fungerade enbart USB2-porten. Till råga på allt så var en högtalare paj, knapparna på datorns framsida fungerade ej och det var omöjligt att uppgradera drivrutinerna till de olika delarna! Ringde Acers support och han sa åt mig att flasha BIOS-et. Sagt och gjort men det gick fortfarande inte att fixa nya drivrutiner. Då fick jag rådet att lämna in den till service igen.

Jag skickade iväg datorn 7/9 för tredje gången för samma fel. Allt var bra, trodde jag, tills jag för-förra fredagen fick reda på att min dator hade blivit stulen av någon (!) men att den nu var tillbaka. Och eftersom företaget inte ville "hänga ut" någon så polisanmälde de inte händelsen. Istället skulle jag få kompensation. Han ville då ge mig en sådan adapter som gör att jag kan kolla på TV i datorn men jag sa at jag istället ville ha ett nytt grafikkort. Han skulle kolla upp med sin chef och återkomma. Det har han inte gjort. När jag ringde han idag så hade han fortfarande inte kollat upp det och visste heller inte vad som händer med min dator. (Min farsa hyr datorn från Koneo via sitt företag och koneo skickar datorn till infocare för service och reparationer, därför den dåliga kommunikationen enligt försäljaren på koneo som jag snackar med.)

Nu har det gått snart två månader och ingen vet något om min dator, inte heller om min kompensation, vilket nu inte verkar vara rimlig med tanke på att det nästan är jag själv som köper det nya grafikkortet eftersom jag under den tid som jag inte haft dator betalat "hyran" för den.

Jag håller på att tappa greppet nu! Jag pluggar på uni och det gör min flickvän med, så därför blir det inte till at använda hennes dator med tanke på att hon själv använder den mycket till hemtentor och arbeten.

VAD SKA JAG GÖRA?!?! Är helt slut snart... Är det tillräckligt med ett nytt grafikkort som kompensation för allt skit jag fått utstå OCH med tanke på att jag i skrivande stund FORTFARANDE inte har datorn?

Någon som har tips eller råd, så tar jag gärna emot dem!

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
970536
October 28, 2005 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

trist att läsa, hoppas det löser sig för dig på ett smärtfritt sättt och att du kompenseras...

kontakta dessa dom borde veta vad du kan och ska göra.

http://www.ko.se/

Lycka till

csm101
Member
Medlem
970538
October 28, 2005 - 6:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo, har redan varit inne där o kollat men de har så dåliga telefontider, men tack för länken iaf.

Men vad anser du, hade du nöjt dig med kompensationen?

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
970544
October 28, 2005 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Jo, har redan varit inne där o kollat men de har så dåliga telefontider, men tack för länken iaf.

Men vad anser du, hade du nöjt dig med kompensationen?

om jag ska vara ärlig så vet jag inte, jag skulle ha gjort som du, frågat om råd här...

men iom att du har skickat in den 3 ggr nu, plus att den har blivit stulen en gång så borde du kompenseras generöst.
om inte du borde få en ny dator som ersätter den gamla.

csm101
Member
Medlem
970549
October 28, 2005 - 7:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker med att jag borde bli erbjuden något mer generöst, speciellt med tanke på att de inte ens lät mig vara med i beslutandet om polisanmälningen eller ej (hade ju inte polisanmält snubben men hade varit skönt att få känna sig delaktig i sin egen dator :S)

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
970585
October 28, 2005 - 8:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Ring ett par gånger om dagen o förklara varje gång precis hur viktigt det är för dig att ha datorn och hur mycket du hamnat efter i skolan pga allt strul.

Om du ska nöja dig med grafikkort eller inte är svårt att säga, ett grafikkort kostar från ett par hundra till en gäng tusenlappar. Du får specificera.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
970588
October 28, 2005 - 8:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade nog faktiskt angripit Koneo mer här. Kontakta Koneo och verkligen skäll ut dem efter noter och fråga hur de kan ha ett serviceavtal med en firma som Infocare som hanterar det här ärendet så katastrofalt dåligt.

Jag hade nog varit så fräck att jag krävt en ny dator från Koneo och bett dem reda upp den röra som råder. Det här är ju så löjligt dåligt så Koneo kan helt enkelt inte bara säga "ta det med Infocare" eftersom de då inte visar något som helst intresse för vilken service deras kunder får ifall de stöter på problem.

Problemet med att kräva en ny dator är ju att du redan själv sagt att du vill ha ett nytt grafikkort, så mot Infocare har du en dålig förhandlingsposition. Men om tiden går och läget verkar låst, gå på Koneo aggressivt direkt. Det du ska kräva är en dator som fungerar och som har prestanda som ligger i tiden, och som inte hunnit bli gammal när du väl får ut den.

csm101
Member
Medlem
970590
October 28, 2005 - 9:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ringer han rätt ofta, i snitt en gång per dag. Sen har jag sagt att jag måste ha den för studierna och sånt. Sen angående grafikkortet så vill jag ha en som är bättre än den jag har nu, och det krävs inte mycket kan jag säga *se spec* men kan ju säga att även om ett nytt grafikkort skulle gå på, låt oss överdriva och säga 3000:-, så har jag betalat 1/3 del av det...

Funderar på att ringa han och kräva tillbaka en fungerande dator nästa vecka, vare sig det min eller en ny... Helst den nya ferrarin, för som jag ser på det så ska en eventuell utbytesdator som är värd lika mycket som min nuvarande plus lite bättre för kompensationen... 😀 hehe

csm101
Member
Medlem
970597
October 28, 2005 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: Jag hade nog faktiskt angripit Koneo mer här. Kontakta Koneo och verkligen skäll ut dem efter noter och fråga hur de kan ha ett serviceavtal med en firma som Infocare som hanterar det här ärendet så katastrofalt dåligt.

Jag hade nog varit så fräck att jag krävt en ny dator från Koneo och bett dem reda upp den röra som råder. Det här är ju så löjligt dåligt så Koneo kan helt enkelt inte bara säga "ta det med Infocare" eftersom de då inte visar något som helst intresse för vilken service deras kunder får ifall de stöter på problem.

Problemet med att kräva en ny dator är ju att du redan själv sagt att du vill ha ett nytt grafikkort, så mot Infocare har du en dålig förhandlingsposition. Men om tiden går och läget verkar låst, gå på Koneo aggressivt direkt. Det du ska kräva är en dator som fungerar och som har prestanda som ligger i tiden, och som inte hunnit bli gammal när du väl får ut den.

Du har fått det lite om bakfoten här, det var acers support som sa att jag skulle lämna in datorn till inköpsstället (koneo) och det var med snubben från koneo som jag snackade om ett grafikkort om. Men jag håller med dig, utskällning ska de ha, hela bunten.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
970611
October 28, 2005 - 9:34 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: [quote=dreamweaver]...

Du har fått det lite om bakfoten här, det var acers support som sa att jag skulle lämna in datorn till inköpsstället (koneo) och det var med snubben från koneo som jag snackade om ett grafikkort om. Men jag håller med dig, utskällning ska de ha, hela bunten.

Jaha, ok. Då blir det "enklare". Efter alla problem skulle jag krävt en ny dator direkt och inte snackat kompensation i form av grafikkort. Men men, nu har du ju själv sagt grafikkort så då får du nog svårt att förhandla dig till en ny. Det går ju faktiskt annars att reklamera eller häva köpet som tidigare nämnts.

csm101
Member
Medlem
970684
October 29, 2005 - 4:40 am
sp_Permalink sp_Print

Men jag ser på det såhär: Grafikkortet skulle vara som kompensation för att datorn blev stulen under två veckor.

Men skulle jag kräva något mer så skulle det ju vara för resten, typ att jag lämnat in den tre ggr för samma fel, väntetiden på att få tillbaka datorn samt att jag har haft nackdelar i plugget med tanke på att jag inte har haft den tillgång till dator som man måste ha, den dåliga servicen osv.

EDIT: Kan ju nämna att andra gången jag lämnade in den och ficki moderkortet bytt för första gången, så trodde snubben på koneo att det kunde ha varit så att de hade bytt ut kortet med ett gammalt, med tanke på alla fel som kortet hade.

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
970689
October 29, 2005 - 7:01 am
sp_Permalink sp_Print

http://www.arn.se
Fyll i en anmälan och faxa till Koneo.
Då ska du se att det blir fart på dem.

whak
Member
Medlem
Forum Posts: 4718
970692
October 29, 2005 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

Ring Sverker.
Då jädrar ska du se att det brinner i knutarna för dom. 🙂

csm101
Member
Medlem
970720
October 29, 2005 - 9:40 am
sp_Permalink sp_Print

Haha, jag ska fan koppla in Sverker! Bästa idén hittills 😀 hehe

Men visst är det så att ett företag har tre chanser på sig att fixa till ett problem innan man får rätten att häva köpet? Eller åtminstone sätta press på dem om att man till exempel vill ha en annan dator eller något liknande?

God damn it, SVERKER, where are you?!?!?!

Hauk
Member
Medlem
Forum Posts: 4055
970801
October 29, 2005 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Välkommen till Acer-helvetet!

Min Acer har batteriet dött på 3 gånger, har skickat den på Service varje gång, 3-4 veckors servicetid. När det dog för fjärde gången hade garantin gått ut och ärendet ligger numer hos ARN. Men eftersom deras handläggare där är ur toppskicket av den offentliga sektorn dröjer väl det ytterligare några månader. (Har tagit 2...).

Köp aldrig Acer.

csm101
Member
Medlem
970804
October 29, 2005 - 3:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Fast det är förvisso inte själva datorn jag klagar på, visst är det surt när saker inte funkar men sånt händer ju alla märken. Däremot är jag mot det faktum att de bytte delar mot begagnade (?) och att det ska ta sån jävla tid, och det är ju infocare som dröjer, vet inte riktigt hur mycket acer är ansvarig för när det gäller dröjsmålet...

csm101
Member
Medlem
971537
October 31, 2005 - 4:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Okej allihopa, dags för en update.

Jag snackade med snubben från koneo nu och han sa att datorn skulle vara klar och hos mig nu på fredag eller senast på måndag nästa vecka.

Jag frågade vad jag skulle få pga allt som hade hänt och han sa att det var upp till mig att komma på det. När jag frågade i vilken prisklass det skulle röra sig om så sa han ett par tusenlappar.

Eftersom jag inte kommer på något själv behöver jag hjälp med detta, VAD SKA JAG VÄLJA?!

Bomba mig med förslag! Alla förslag uppskattas!

Ps. har redan extern hdd och digitalkamera, samt vill inte ha dvdspelare. Ds.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
971610
October 31, 2005 - 6:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Låst på trådskaparens begäran.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 79
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL