February 3, 2004
Är så att jag skall förhandla med ett företag som vill ha en "halvbred" sida, med antagligen stilren layout och dynamisk funktionallitet.
- Stilren design (gärna något mindre inslag av flashgrafik)
- PHP & MySQL
- Skall ta foton på deras produkter (i en fotobox, helvit bakis osv)
Detta i form av nyhetssystem, en mindre webshop, kontaktformulär och
eventuellt något mer.
Vad vågar jag ta? Dom vet vad jag kan och jag är väl medveten om att jag
gör detta arbetet till 100% - Har hört mig för på lite andra ställen, det vanliga
är att man tar mellan 200-500 kr / H.
Help me out, jag vill kunna leverera produkten inom 50-60 timmar från start (MAX, alltså arbetstimmar)
May 1, 2005
kfo wrote: För det är ju ett relativt omfattande jobb..
Att det är omfattande ska inte påverka timlönen, alternativet är i så fall paketpris.
copulator wrote: lägg dig någonstans där i mellan ca 350 kr/t då är du varken dyr eller jätte billig. det ger dig allafall ett bra utgånsläge för förhandling.
What he said.
Förmodar att det här är ditt första uppdrag. Det är alltid smart att börja med ett referensprojekt till vettig kostnad. Sen med detta i bagaget så kan du tar mer för nästa jobb.
October 31, 2003
dreamweaver wrote: [quote=kfo]För det är ju ett relativt omfattande jobb..
Att det är omfattande ska inte påverka timlönen, alternativet är i så fall paketpris.
Nja, vet man att det är stort och stadigt kan man ju dra ner lite, men under 300 ska man absolut inte ligga, 350+ tycker jag
November 5, 2002
Du kanske kan motivera din lön med att du hört dig för vad andra tar och eftersom du inte gjort arbeten på beställning förut så lägger du dig lite lägre för att kunna få en referens.
Kanske inte de bästa orden. Nån kanske kan finjustera meningen. Är själv usel på att få fram vad jag menar på korrekt sätt. (Därav blir det ibland lite onödigt tjabbel med fästmön :arg: men men. Sånt man får leva med)
October 28, 2002
Glöm inte att det finns webbdesigners i var och varannan vrå runt om i landet. Det är inga problem att hitta någon annan.
200-500 kr / H är fantasisummor iaf du sitter utan referenser och gör det som privatperson utan garantier etc. Har du enskild firma? Isf kan lite andra priser gälla.
Lägg dig runt 100:- /h om du vill vara hyffsat säker på att få jobbet.
Som många andra sagt är det väldigt bra med ett jobb i bagaget... vad är det för typ av snubbar du gör åt? Kan det leda till mer jobb i framtiden? Har dom mycket kontakter? Kommer sidan vara känd?
Sådant måste du också väga in.
Pissigt betalt får alla i början.
May 1, 2005
MoparPower wrote: [quote=dreamweaver][quote=kfo]För det är ju ett relativt omfattande jobb..
Nja, vet man att det är stort och stadigt kan man ju dra ner lite
Ja och nej. Ja, om denna timlönsreducering sker "i huvudet på" kfo utan att kunden känner till själva reduktionen. Nej, om kunden märker att kfo går ner i pris bara för att jobbet är mer omfattande. Helst ska inte kunden veta vad som får dig att eventuellt sänka timlönen, för det utnyttjas friskt annars.
Mitt svar var mer generellt, men om kfo är fullt insatt i mängden arbete som krävs innan betalning diskuteras, så visst då kan man kanske vara mer flexibel på timlönen.
May 1, 2005
kfo wrote: Men hur brukar ni "lägga fram det"?
Jag är sådan som person mer att.. "äh, hm vafan, det får ni bestämm"Iallafall när det handlar om sånt, skall jag försöka vara rakt på sak och förklara hur det ligger till?
Här kan jag också behöva tips..
Samma regler här som vid en anställningsintervju egentligen. Visa dig seriös och ställ många frågor i början för att du ska förstå exakt vad det är du ska göra. Ställer de frågan "Vad vill du ha betalt?" tidigt, säg bara "Det beror lite på vad det är som ni behöver ha gjort." och fortsätt ställ frågor om uppgiften direkt där utan att de hinner svara på din replik. När du har tokkoll på läget och de förstår att du har tagit till dig informationen, då säger du "För såna här uppdrag som behöver göras här är praxis XXX kr/h." Sedan förklarar du vilka bitar som är krångliga (OBS! Inte tidsödande, utan krångliga just.) och ger intryck av att priset är motiverat. Skulle de kontra och säga att priset är högt, så säger du bara att det är sådan priser som är normala på marknaden, eller att du t o m är billigare men presterar samma kvalitet.
July 14, 2004
Hauk wrote: Glöm inte att det finns webbdesigners i var och varannan vrå runt om i landet. Det är inga problem att hitta någon annan.
200-500 kr / H är fantasisummor iaf du sitter utan referenser och gör det som privatperson utan garantier etc. Har du enskild firma? Isf kan lite andra priser gälla.
Lägg dig runt 100:- /h om du vill vara hyffsat säker på att få jobbet.
Som många andra sagt är det väldigt bra med ett jobb i bagaget... vad är det för typ av snubbar du gör åt? Kan det leda till mer jobb i framtiden? Har dom mycket kontakter? Kommer sidan vara känd?
Sådant måste du också väga in.
Pissigt betalt får alla i början.
Tror Hauk har rätt på alla sätt och vis faktiskt, webdesigners finns det ett öööööverflöd om så det står härliga till.
Jag hade tagit 250:- för att få en referens.
October 28, 2002
Många glömmer att det inte är slutet på 90-talet längre och att webbdesign, IT mm numer är låglöne arbete.
Jag menar...ditt första jobb och du funderar i banor kring 200-500... bara idioter betalar dig det. För dom summorna kan du handla hos en byrå med copywrighters etc.
Om du nu inte sitter på några feta referenser eller har en bra portfölj att visa upp, då är det en annan femma. Men det har ju inte jag ngn koll på...
Och att låta andra bestämma är fel. Du måste vara säker på dig själv. Varför skulle någon betala för tjänster du inte ens vet värdet på?
Sen när du väl har dessa snubbar se till att göra ett bra jobb... dom kommer behöva mer i framtiden och då kan du begära mer. Folk betalar extra när dom vet att det blir bra och fungerar. Det är mycket lättare att sälja till gamla kunder än nya.
1 Guest(s)