July 27, 2002
Vad för poäng efter gymnasiet ska man ha? Enligt vad jag hört kommer man ingenstans under 15, och syrrans polare hade typ hur många MVG som helst och hon fick "bara" 17. 😮
Sen är det säkert svårare att plugga i Stockholm men vad ligger alla intagningspoäng på egentligen? 😕
May 17, 2002
Callister wrote: Jag vet inte, något med kost- och näringslära kanske, men skulle kunna tänka mig att jobba med något inom IT också.
Dietist ligger på typ 18.9 i sthlm, det är ju sjukt högt, men dietist är inte riktigt vad jag tänkt mig ändå. 😀
äh, läs till sjöbjörn istället, här var det bara 11.42 i intagning och i Kalmar vär det ändå lägre.
May 17, 2002
Callister wrote: Skulle lätt kunna tänka mig Farmacevt, alltså apotekare eller receptarie.
Apotekare är dock för highskill typ, 5 års utbildning o massa satyg. 🙂
Sedan drar de väll inte in så mycket pengar heller? Inte jättekul att utbilda sig i 5 år och sedan har en maxlön på 21k.
November 4, 2001
KRÄVS INTE MVG I ALLA ÄMNEN FÖR ATT PLUGGA TILL LÄKARE.
Snittet egentligen bara ordningen folk tas in i.
Det som krävs är grundläggande behörighet!!
sen att du lättare kommer in med 20.0 är en annan sak.
Låt saga att det bara är 10 i hela sverige som söker till en linje så sjuker snittet.
Ska vi ta läkre som ex nu så har dom vissa ämnen dom kröver att man fullföljt och sedan sätter dom upp en snittgräns för att kunna reglera intaget av folk som vill studera.
om vi säger att dom sätter snittet till 15.0 och väldigt få skulle söka kommer detta naturligt vis sjunka.
Om väldigt många söker kommer värdet att öka.
Är du inte nöd med ditt snitt är det bara att göra ett högskoleprov, kostar ett par hundra och du får göra om det så många gånger du vill dock med minst 1år i mellan (kanske är 6 månader nu)
Resultatet som används är det högsta du lyckats få på något av proven.
DVS har du ett bra resultat och gör om provet och du denna gång får ett sämmre resultat ränas det du hade innan (som var högre)
July 27, 2002
Krqagyzzz wrote: [quote=Callister]Skulle lätt kunna tänka mig Farmacevt, alltså apotekare eller receptarie.
Sedan drar de väll inte in så mycket pengar heller? Inte jätte kul att utbilda sig i 5 år och sedan har en maxlön på 21k.
Apotekare kan ju ha upp mot 40.000, men receptarie e runt 20-26
May 17, 2002
Callister wrote: [quote=Krqagyzzz][quote=Callister]Skulle lätt kunna tänka mig Farmacevt, alltså apotekare eller receptarie.
Sedan drar de väll inte in så mycket pengar heller? Inte jätte kul att utbilda sig i 5 år och sedan har en maxlön på 21k.
Apotekare kan ju ha upp mot 40.000, men receptarie e runt 20-26
aha, då trodde jag fel. Men iaf, det är inte kul att plugga och sedan inte få någon bra jobb.
March 30, 2003
Sen är det säkert svårare att plugga i Stockholm
Ja det är säker mycket jobbigare att plugga i Stockholm Callister 🙄
Försök få så höga betyg som möligt så att du kan välja någorlunda fritt efter gymnasiet har jag riktat in mig på iaf. Inte så kul att se utbildningen man riktat in sig på höja sina gränser i sista stund och så sitter man där sen. 😛
October 16, 2003
Farbror wrote: Får man fråga vad den här skalan 0-20(verkar det som) betyder ? Jag fattar inte vad ni snackar om för nått och jag går ju i 1an så det känns som att jag borde veta detta. 😀
det är väl medel av alla betyg?
altså g=10 vg=15 mvg=20?
eller? det är så jag har fattat det iaf
May 17, 2002
Farbror wrote: Får man fråga vad den här skalan 0-20(verkar det som) betyder ? Jag fattar inte vad ni snackar om för nått och jag går ju i 1an så det känns som att jag borde veta detta. 😀
de är det slutbetyg du får från gymnasiet. Du tar kursens poäng gånger betyget du fick (10 för g, 15 för vg, 20 för mvg). Sedan lägger du ihop alla kureser du gjort, delar med antal poäng du läst sammanlagt och vips där har du ditt medelbetyg!
1 Guest(s)