September 16, 2002
Happ.
Nu börjar det ju snart bli dags att söka till Universitet/Högskola.
Men jag har problem. Jag har ingen som helst aning om vad jag ska söka som andra och tredjehandsval!
Som första ska jag söka Datorspelsutveckling - Design på Högskolan i Skövde.
Förra året krävdes ett betyg på 17.5, och jag tror jag får 17.92, men det är inte säkert, och kraven för att komma in har höjts lite varje år, så inget är säkert.
Men vad ska man mer söka?
Jag har då ingen som helst aning?!
September 16, 2002
Snorch wrote: Du kanske ska ta och fundera på vad du vill blir då, om du inte kommer in på datorspelsutveckling-grejset. Lär väl finns fler linjer man kan välja inom progamering/spelutveckling/design du kanske kan välja.
Är inte intresserad av att gå något som fokuserar på programmering.
Usch och bläh, det låter inte roligt. 😀
Det får gärna finnas med, men det ska inte vara i fokus.
Vad jag vill bli? Ännu en obesvarbar fråga.
Jag vill ha roligt i mitt yrke...
February 3, 2003
Kizo wrote: [quote=Snorch]Du kanske ska ta och fundera på vad du vill blir då, om du inte kommer in på datorspelsutveckling-grejset. Lär väl finns fler linjer man kan välja inom progamering/spelutveckling/design du kanske kan välja.
Du menar att datorspelsutveckling inte fokuserar på programmering? Trodde det var typ vad man gjorde när man gjorde spel... 😮
Själv söker jag till Systemvetare på Lunds Universitet av någon anledning....Får väl se hur det blir med det.
June 18, 2001
Jo, programmering är nog det rätta för dig. På Chalmers IT-program (Civ. Ingenjör) kan man välja en dataspelsinriktning under sista året. Åtminstone har man kunnat det.
Vad mer...mmm....olika arkitekt- och designutbildningar kan kanske vara nyttigt. Kognitionsvetenskap m.m.
September 16, 2002
LorD_Kvadd wrote: [quote=Kizo][quote=Snorch]Du kanske ska ta och fundera på vad du vill blir då, om du inte kommer in på datorspelsutveckling-grejset. Lär väl finns fler linjer man kan välja inom progamering/spelutveckling/design du kanske kan välja.
Du menar att datorspelsutveckling inte fokuserar på programmering? Trodde det var typ vad man gjorde när man gjorde spel... 😮
Nja, till en viss del. Men design-delen fokuserar på annat. Programmering ligger i programmeringsdelens händer.
Enda programmering i Design är
*Programmeringsmetodik
Medan programmeringsdelen har
*Programmeringsmetodik
*Matematik I1
*Projekt i spelutveckling - Programmering
*Datorgrafik-implementation och algoritmer
*Programvaruutveckling
*Maskinnära programmering
*Operativsystem
*Diskret matematik
*Algoritmer och datastrukturer
*Människa-datorinteraktion -tillämpningar
*Matematik I2
*Distribuerad nätverksdesign
*AI - symbolsystem
*Spelfysik
Jag ser en liten skillnad där. :bgrin:
February 3, 2003
Kizo wrote: Nja, till en viss del. Men design-delen fokuserar på annat. Programmering ligger i programmeringsdelens händer.
Enda programmering i Design är
*ProgrammeringsmetodikMedan programmeringsdelen har
*Programmeringsmetodik
*Matematik I1
*Projekt i spelutveckling - Programmering
*Datorgrafik-implementation och algoritmer
*Programvaruutveckling
*Maskinnära programmering
*Operativsystem
*Diskret matematik
*Algoritmer och datastrukturer
*Människa-datorinteraktion -tillämpningar
*Matematik I2
*Distribuerad nätverksdesign
*AI - symbolsystem
*SpelfysikJag ser en liten skillnad där. :bgrin:
Va? Vad talar du om? Jag ser iiingen skillnad alls 🙄 haha
Aja då förstår jag. Du ska bli typ designer och liknande i spel?
Är inte det en hel del CAD och sådant?
September 16, 2002
LorD_Kvadd wrote: Aja då förstår jag. Du ska bli typ designer och liknande i spel?
Är inte det en hel del CAD och sådant?
Ja, det var tanken.
Jag törs inte svara på om det involverar CAD. Står inte om det i kursplanen i alla fall:
Årskurs 1
HT
Programmeringsmetodik
Spelanalys
Datorgrafik I
Introduktion till speldesign
VT
Projekt i spelutveckling - Design
Modellkonstruktion för interagerbara medier/spel
Animeringstekniker I, introduktionskurs
Årskurs 2
HT
Dramaturgi
Kognitionsvetenskap - kognitiva förmågor
Hård- och mjukvaruplattformar
Människa-datorinteraktion-tillämpningar
VT
Spelanalys II
Projekt i spelutveckling II - Design
Årskurs 3
HT
Valbar 5p
Valbar 5p
Valbar 5p
Valbar 5p
VT
Examensarbete 20p
September 15, 2003
Kizo wrote: Jag vill ha roligt i mitt yrke...
Inte för att försöka sticka hål på dina drömmar, men för att ha kul i ditt yrke så måste du få ett jobb också. Utbildade speldesigner är väl det som efterfrågas minst i hela den branschen, kan jag tänka mig (efter ljud/musikskapare, förstås 😉 ). De flesta designers spelutvecklarföretagen anställer är nog dessutom (spel)programmerare i grunden, som även med lätthet tagit till sig det flummaterial (lite lulligt är ju kursplanen, måste du erkänna) som speldesigners studerar.
Grafiker och programmerare är väl de stora grupperna på ett spelprojekt, och ur dessa två grupper tar man designers osv. Och ska du bli grafiker så måste du ju ha grymma konstnärliga skillz (det kanske du har).
Tycker du ska sikta lite högre än speldesigner (inte som yrke, kanske, men som utbildning). Bara för att något är lite svårt betyder det inte att det är tråkigt. Tvärtom, när något är svårt inom ett område som man verkligen tycker om (som spelutveckling) så förvandlas det snarare till en rolig utmaning (till skillnad från högstadie/gymnasie, där man är TVUNGEN att göra all tråkig skit, och om det är svårt så blir det ännu tråkigare). Men om programmering är för svårt för dig så tror jag inte branschen har så stort utrymme för dig, tyvärr. Det är ganska avancerade grejjer att göra spel - inte bara lattjolajbans. Lycka till iaf 🙂
Hittade föresten en hel bunt med länkar till olika högskolor och deras kurser i spelutveckling:
http://www.gamedev.se/lankar/i.....arentid=45
September 16, 2002
_Danneman_ wrote: [quote=Kizo]Jag vill ha roligt i mitt yrke...
Inte för att försöka sticka hål på dina drömmar, men för att ha kul i ditt yrke så måste du få ett jobb också. Utbildade speldesigner är väl det som efterfrågas minst i hela den branschen, kan jag tänka mig (efter ljud/musikskapare, förstås 😉 ). De flesta designers spelutvecklarföretagen anställer är nog dessutom (spel)programmerare i grunden, som även med lätthet tagit till sig det flummaterial (lite lulligt är ju kursplanen, måste du erkänna) som speldesigners studerar.
Grafiker och programmerare är väl de stora grupperna på ett spelprojekt, och ur dessa två grupper tar man designers osv. Och ska du bli grafiker så måste du ju ha grymma konstnärliga skillz (det kanske du har).
Tycker du ska sikta lite högre än speldesigner (inte som yrke, kanske, men som utbildning). Bara för att något är lite svårt betyder det inte att det är tråkigt. Tvärtom, när något är svårt inom ett område som man verkligen tycker om (som spelutveckling) så förvandlas det snarare till en rolig utmaning (till skillnad från högstadie/gymnasie, där man är TVUNGEN att göra all tråkig skit, och om det är svårt så blir det ännu tråkigare). Men om programmering är för svårt för dig så tror jag inte branschen har så stort utrymme för dig, tyvärr. Det är ganska avancerade grejjer att göra spel - inte bara lattjolajbans. Lycka till iaf 🙂
Hittade föresten en hel bunt med länkar till olika högskolor och deras kurser i spelutveckling:
http://www.gamedev.se/lankar/index.php?parentid=45
Ja, jag inser själv att det mycket väl kanske inte leder till en anställning. Men jag känner ändå att det är något jag vill gå. Det blir 3 roliga Högskole år om inte annat och en positiv erfarenhet.
Jag har inte en så utopisk livssyn som det kanske låter som här i tråden.
Tack.
2 Guest(s)