Vad skulle du göra om du hittade en klocka i sanden?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Vad skulle du göra om du hittade en klocka i sanden?
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 20, 2006 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Sitter och läser på islamguiden just nu. Finns en hel del saker som jag inte kommer överens med dem om.

Föreställ dig själv att du hittar en klocka i mitten av en öken. Vad skulle

Föreställ dig själv att du hittar en klocka i mitten av en öken. Vad skulle du dra för slutsatser? Skulle du tro att någon hade tappat denna klocka? Eller skulle du tro att klockan kom till av sig själv? Självklart kommer inte en förnuftig människa säga att klockan bara råkade dyka upp ur sanden. Alla de invecklade delarna kan inte helt enkelt utvecklas ur de olika metall delarna som låg begravda i jorden. Klockan måste ha en tillverkare. Om klockan visar en exakt tid så förväntar vi oss att tillverkaren måste vara intelligent. Slumpen kan inte tillverka en fungerande klocka. Vad finns det mer för någonting som visar exakt tid? Tänk på soluppgången och solnedgången. Deras inställningar är så exakt justerade att vetenskapsmän kan publicera i förväg tiden för solnedgången i våra dagstidningar. Gud säger i Koranen:

"Solen och månen vandra enligt beräkning"

(Koranen 55:4)

Men vem reglerar inställningarna för soluppgångarna och solnedgångarna? Om en klocka inte kan fungera utan en intelligent skapare, hur kan solen gå upp och ner med en klockas exakthet? Kan detta ske av sig själv? Gud säger i Koranen:

"Det är Han som skapade solen som ett bländande ljus och månen (som återger dess) sken, och som har fastställt dess faser, så att ni kan räkna åren och mäta (tiden). Gud har inte skapat detta utan en plan och syfte. Han framställer budskapen fast och klart för de insiktsfulla."

(Koranen 10:5)

Låt oss fundera närmare över vår egen sol. Den befinner sig på ett säkert/oföränderligt avstånd, ca 95 miljoner mil från jorden. Om den skulle ha varit närmare oss så skulle jorden ha brunnit upp. Och om den skulle ha varit för långt bort, så skulle jorden ha blivit en planet täckt av is, som i sin tur skulle göra allt mänskligt liv omöjligt.

Evolution och anpassning. Det finns tusentals planeter i vårat universum som besitter delar av våra förutsättningar för liv, men inte till fullo; inget liv kan skapas. Det är därför en slump att våran planet ligger rätt i förhållande till solen så att liv kan skapas. Att förklara det på detta vis är helt okorrekt tycker jag.

"Man kan nämligen visa att även den minsta lilla ändring av de fysiska konstanternas värden skulle göra universum obeboeligt." (Världen växer, av Tor Norretranders, sid 135)
Detta stämmer perfekt. Kolla ovanstående kursiv text

Vem bestämde i förväg att detta var det rätta avståndet? Kunde det ske av en slump? Utan solen skulle inte växter ha liv. Då skulle djuren och människan svälta. Bestämde sig solen att bara vara där för oss? Solstrålarna skulle vara farliga för oss om det inte hade varit för det skyddande ozon lagret i vår atmosfär. Atmosfären runt jorden håller de skadliga ultravioletta strålarna från att nå oss. Vem var det som skapade denna sköld omkring oss?

För det första så vet ingen om detta är det RÄTTA avståndet. Det är snarare ett avstånd av möjlighet för liv. Om avståndet var mer/mindre hade jorden utvecklats annorlunda. Om solen legat 20% längre bort ifrån oss än den gör, så hade vi kanske gått omkring här som levande tomatplantor? DÄRFÖR att det är evolutionens gång, livet anpassar sig. Ozonlagret skapades av de första bakterierna, hade det skapats på ett annat sätt hade vi anpassat oss till det på ett annat sätt. Hade inte syre varit en beståndsdelen i luften hade kanske ett annat ämne funnits som vi kunde använda. Går det inte så blir det inget liv, då kanske evolutionen hittar en annan planet att befrukta.

Gud säger i Koranen:
"Och (Gud har) byggt himlens (valv) som ett väl skyddat tak? Men de vänder ryggen åt (naturens alla) tecken!"

(Koranen 21:32)

Vi behöver soluppgång. Vi behöver solens energi och dess ljus för att se vart vi går under dagen. Men vi behöver också solnedgång. Vi behöver en paus från hettan, vi behöver nattens kyla och vi behöver mörker för att sova. Vem reglerade denna process för att förse oss med detta?
För oss kan detta verka normalt för oss, men hade vi ignorerat dessa tankegångar och utgått ifrån att dygnet varit längre än dagens. Då hade det varit normalt för oss att sova varannat dygn, livet hade anpassat sig.
Vi behöver en paus från hettan: Om det varit hetta tre dagar i rad i ett annat förmodat scenario hade vi återigen utvecklats annorlunda och detta hade inte varit ett problem. Kyla/värme/sömn etc är ovänstligt i dessa diskutioner, vi hade lika gärnat kunna ha ett mellanting dygnet runt, samma ljus dygnet runt. Evolution hade gjort dessa tillfördelar för oss.

Gud säger i Koranen:
"och Vi (Gud) har skänkt er sömnen för att (er kropp skall få) avbrott för vila och gett er natten som täcker (er) och dagen så att ni (i klart ljus) kan förtjäna ert bröd."

(Koranen 78:9-11)

Dessutom, om vi endast hade haft solens värme och atmosfärens beskydd så skulle vi vilja ha någonting mer - skönhet. Våra kläder ger oss värme och skydd, men vi designar också för att de ska se vackra ut. Skaparen som gav oss ljus, energi, skydd och skönhet förtjänar vår uppskattning. Ändå finns det vissa människor som vidhåller att Han inte existerar. Vad skulle de tro om de fann en klocka i öknen? En noggrann, fungerande klocka? En underbar designad klocka? Skulle de inte dra slutsatsen att det existerar en klockmakare
Hade det inte funnits ljus hade vi inte förstått begreppet överhuvudtaget; vi skulle antagligen kunna se i mörker.

Kursiv text är kommentarer.

Åter igen och åter igen hänvisas till kapitel i koranen. Vid tidpunkten den skrevs visste man om hur våran jord såg ut, varför skulle det då vara så magiskt om någon person skrev ned dessa? Alla visste ju redan hur det såg ut, men de hade ingen förklaring till detta. Detta ovetande och kanske rädsla ifrån folket skapade religionerna. Vetenskapen fanns knappt. Att idag tro på en religion är extremt korkat enligt mig, det är helt enkelt från en annan tid. Att folk sedan tror på en religion kan vara bra för det ger styrka i ens vardag för vissa personer.

Det finns hur mkt som helst att ifrågasätta ifrån koranen (även andra heliga böcker för den delen)...

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1070263
August 21, 2006 - 12:06 am
sp_Permalink sp_Print

Evolutionen är väl bara en teori?
Det mesta inom vetenskapen är teorier.

Människor som är religösa tror på sin religon... Deras Teori.

Varför är dom korkade?

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
1070265
August 21, 2006 - 12:11 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Evolutionen är väl bara en teori?

Varför är dom korkade?

Ofta så skapar religoner förakt mot andra människor eller hur andra människor lever sina liv. Det är destruktivt. Och inte smart.

dree
Member
Medlem
1070266
August 21, 2006 - 12:14 am
sp_Permalink sp_Print

AnonymousKiller wrote: [quote=dree]Evolutionen är väl bara en teori?

Varför är dom korkade?

Ofta så skapar religoner förakt mot andra människor eller hur andra människor lever sina liv. Det är destruktivt. Och inte smart.

Du kan gärna ge exempel på det.
Lagar visar också hur folk ska leva.

Callister
Member
Medlem
1070268
August 21, 2006 - 12:19 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Evolutionen är väl bara en teori?

Varför är dom korkade?

Och du tror inte på den?
Iofs utgår jag bara utifrån att den sann. Vilket jag tycket varje vettig människa borde. Tror du verkligen på att exempelvis en gud låg på vattnet och ur hans navel växte en lotus blomma ut osv osv osv.

Callister
Member
Medlem
1070269
August 21, 2006 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=AnonymousKiller][quote=dree]Evolutionen är väl bara en teori?

Varför är dom korkade?

Lagar försöker åtminstonde hindra oss från att leva på ett destruktivt sätt. Hur skulle det se ut som lag att kvinnor inte fick köra bil, sitta i framsätet, exempelvis?

dree
Member
Medlem
1070270
August 21, 2006 - 12:21 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=dree]Evolutionen är väl bara en teori?

Varför är dom korkade?

Och du tror inte på den?
Iofs utgår jag bara utifrån att den sann. Vilket jag tycket varje vettig människa borde. Tror du verkligen på att exempelvis en gud låg på vattnet och ur hans navel växte en lotus blomma ut osv osv osv.

Men du vet inte, du tror. Precis som dom religösa.
Dom är precis lika övertygade som du på att det dom tror på är sant.

Och nej jag är själv inte religös utan jag är väldigt öppensinnig bara. 🙂

Callister
Member
Medlem
1070272
August 21, 2006 - 12:24 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Callister][quote=dree]Evolutionen är väl bara en teori?

Varför är dom korkade?

Och du tror inte på den?

Ja vi kan vara överens om att de tror, jag tror också. För 200 hundra år sedan skulle jag halshuggad för mina åsikter. Idag finns det ju trots allt yttrandefrihet. Men anser du inte att man bör förfina sina värderingar/normer lite? Många andra religioner har exempelvis lättat på "trycket" lite.

dree
Member
Medlem
1070273
August 21, 2006 - 12:25 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=dree][quote=AnonymousKiller][quote=dree]Evolutionen är väl bara en teori?

Varför är dom korkade?

Lagar försöker åtminstonde hindra oss från att leva på ett destruktivt sätt. Hur skulle det se ut som lag att kvinnor inte fick köra bil, sitta i framsätet, exempelvis?

I vissa kulturer är det normalt med pedofili i våran kultur är det inte det.
Vi har lagar precis som dom fast våra ser annorlunda ut.
(Jag förepråkar inte pedofili, det var bara ett exempel.)

dree
Member
Medlem
1070275
August 21, 2006 - 12:27 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=dree][quote=Callister][quote=dree]Evolutionen är väl bara en teori?

Varför är dom korkade?

Och du tror inte på den?

Ja vi kan vara överens om att de tror, jag tror också. För 200 hundra år sedan skulle jag halshuggad för mina åsikter. Idag finns det ju trots allt yttrandefrihet. Men anser du inte att man bör förfina sina värderingar/normer lite? Många andra religioner har exempelvis lättat på "trycket" lite.

Du kallade människor korkade som inte trodde på vetenskapen.
Jag försöker bara förklara att dom inte är det.
Dom tror på sin sak och vem kan säga att dom är en sämre människa?
Det dom gör är moraliskt fel här men helt normalt där.

Callister
Member
Medlem
1070276
August 21, 2006 - 12:30 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Callister][quote=dree][quote=Callister][quote=dree]Evolutionen är väl bara en teori?

Varför är dom korkade?

Och du tror inte på den?

Du kallade människor korkade som inte trodde på vetenskapen.
Jag försöker bara förklara att dom inte är det.
Dom tror på sin sak och vem kan säga att dom är en sämre människa?
Det dom gör är moraliskt fel här men helt normalt där.

Jo kanske var fel sagt. Men man blir lite tillfälligt irreterad på religion i allmänhet när man drabbas av det personligen.

Marre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1255
1070290
August 21, 2006 - 1:53 am
sp_Permalink sp_Print

Om jag hittade en klocka i sanden, skulle jag leta efter nån som ev. tappat den. Sen skulle jag se om den fungerade.. å sen skulle jag lägga den i min ficka, eller om den var trasig men batteridriven lämna in den på närmaste miljöstation.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1070310
August 21, 2006 - 4:28 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=dree][quote=Callister][quote=dree]Evolutionen är väl bara en teori?

Varför är dom korkade?

Och du tror inte på den?

Det skulle du fortfarande kunna bli, dock inte i Sverige där vi har haft socialdemokrati under en längre tid..
wink

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1070316
August 21, 2006 - 5:29 am
sp_Permalink sp_Print

Vadå "tro" på evolution? Man har ju hittat och observerat väldigt många bevis som uppbackar teorin. Det enda problemet är väl att man inte har hittat tillräckligt många fossil med mellanstadiet av de olika arterna för att övertyga skeptiker. Men det i sig gör inte nuvarande fynden mindre gällande.

Så man kan med gott samvete tro att det med allra största sannolikhet gick till på ett sätt som liknar det evolutionen beskriver. Då har man goda tekniska bevis som pekar åt det hållet, och det är mer än vad någon religion kan komma med.

Om man däremot väljer att ignorera detta så tycker jag att man är ignorant. Men om man inte haft möjligheten att ta reda på det så är det mest synd och inte den religiöses fel egentligen utan samhället han lever i.

Och btw, jag skulle inte vilja påstå att kreationism eller någon annan saga från någon religion är teori. Det är snarare en hypotes.

L0rden
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 752
1070321
August 21, 2006 - 5:44 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=Callister][quote=dree][quote=Callister][quote=dree]Evolutionen är väl bara en teori?

Varför är dom korkade?

Och du tror inte på den?

Det skulle du fortfarande kunna bli, dock inte i Sverige där vi har haft socialdemokrati under en längre tid..
wink

"Medialt halshuggen" kan du fortfarande bli 😉

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
1070339
August 21, 2006 - 7:38 am
sp_Permalink sp_Print

Lite OT kanske men fasinerande:

Det finns något som är mkt mer "otroligt" än att vi har en sol på rätt avstånd eller att vi har en atmosfär eller att livet uppstod av en slump...

Detta är något som man kan finna i kvantmekaniken och handlar om relationerna mellan de krafter som verkar här. Om jag har förstått det rätt (eller snarare de personer som jag läst böcker av) så är det så att om man skulle rucka lite på någon eller några av dessa krafter så skulle t.ex. fusion kunna bli en omöjlighet vilket i sin tur skulle göra att solar inte skulle kunna skapas vilket skulle ge ett betydligt ogästvänligare universum än det vi har idag...

En stjärna (sol) i rätt storlek tillsammans med en planet på rätt avstånd är betydligt enklare att tänka sig då det som bekant finns ganska många solsystem men om det är så att naturlagarna är desamma i hela universum så är det nästan lite magiskt att de rätt förutsättningarna finns på denna nivå!

Krafterna som jag talar om är den starkt kraften, den svaga kraften, gravitation och elekromagnetismen.

Som en fotnot kan sägas att jag inte på någon sätt är religös.

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

dree
Member
Medlem
1070341
August 21, 2006 - 7:56 am
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: Vadå "tro" på evolution? Man har ju hittat och observerat väldigt många bevis som uppbackar teorin. Det enda problemet är väl att man inte har hittat tillräckligt många fossil med mellanstadiet av de olika arterna för att övertyga skeptiker. Men det i sig gör inte nuvarande fynden mindre gällande.

Så man kan med gott samvete tro att det med allra största sannolikhet gick till på ett sätt som liknar det evolutionen beskriver. Då har man goda tekniska bevis som pekar åt det hållet, och det är mer än vad någon religion kan komma med.

Om man däremot väljer att ignorera detta så tycker jag att man är ignorant. Men om man inte haft möjligheten att ta reda på det så är det mest synd och inte den religiöses fel egentligen utan samhället han lever i.

Och btw, jag skulle inte vilja påstå att kreationism eller någon annan saga från någon religion är teori. Det är snarare en hypotes.

Det kanse var en gud som skapade evolutionen.
Det kanske är vi som är dom dumma och dom som vi anser dumma är dom smarta.
Evolutionen är en teori... inget faktum.
Vi tror på den precis som en religös tror på sin sak.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
1070352
August 21, 2006 - 8:53 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Kame_boy]Vadå "tro" på evolution? Man har ju hittat och observerat väldigt många bevis som uppbackar teorin. Det enda problemet är väl att man inte har hittat tillräckligt många fossil med mellanstadiet av de olika arterna för att övertyga skeptiker. Men det i sig gör inte nuvarande fynden mindre gällande.

Det kanse var en gud som skapade evolutionen.
Det kanske är vi som är dom dumma och dom som vi anser dumma är dom smarta.
Evolutionen är en teori... inget faktum.
Vi tror på den precis som en religös tror på sin sak.

Jag förstår vad du menar och riktigt säker kan man inte vara men det finns trots allt en stor skillnad. Evolutionsteorin är förvisso en teori men den är ganska väl underbyggd. I stort sett allt tyder på att den i stort stämmer. Relativitetsteorin heter också "teori" men har visat sig stämma bra vid granskningar/mätningar (något som inte kunde genomföras i början på 1900-talet pga begränsad mätteknik.) Man kan nog säga att båda tidigare nämnda "teorier" är vetenskapligt bekräftade, något som iof inte betyder att de inte kan omkullkastas.

Religioner är annars precis som vetenskapliga teorier, de kommer och går (i historiskt perspektiv). De är "sanna" ett tag för att sedan mer eller mindre försvinna.

Jag bortser här från saker som konspirationteorier vilket är en annan sak 😉

EDIT: Jag menar inte att någon är dum för att de tror på det ena eller andra. Det behöver ju inte ens vara så att det ena skulle utesluta det andra även om just Adam och Eva kanske inte är förenliga med dagens vetenskap. Folk har "alltid" trotta på något gudomligt trots attt religionerna har bytts ut.

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Callister
Member
Medlem
1070395
August 21, 2006 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

En religion som förespråkar för att gud skapade evolutionen vore riktigt grymt tycker jag. Å andra sidan skulle det inte vara en religion utan snarare att man helt enkelt tror på evolutionen. 😀

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1070399
August 21, 2006 - 12:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: En religion som förespråkar för att gud skapade evolutionen vore riktigt grymt tycker jag. Å andra sidan skulle det inte vara en religion utan snarare att man helt enkelt tror på evolutionen. 😀

Är inte det vad intelligent design säger?
Som jag ser det är religion en nödlösning för saker som vi inte förstår och dessutom helt befriad från bevisbörda, tydligen så räcker det faktum att ingen kan säga med säkerhet hur allt liv kom till, som ett bevis för att gud skulle finnas.

Har någon religiös individ någon gång ens försökt bevisat att gud skulle existera med andra argumen än:
1 För jag och många andra tror att det är så.
2 Brist på vetenskapliga bevis som säger något annat.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 262
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL