March 14, 2004
nilsrock wrote: [quote=skinner][quote=nilsrock][quote=Johan Nicklasson]nån skrev att demokratin i sverige var "en illusion"
sverige i ett nötskal:
Politiker:
-"yttrandefrihet, åsiktsfrihet och religionsfrihet är viktiga delar av en modern demokrati"Vanlig person:
-"OK, ball, så då får jag säga vad jag tycker offentligt"Politiker
-"Ja det går bra, men säger du nått vi inte gillar slänger vi dig i fängelse"
Vad menar du att man så gärna vill säga för att utnyttja sina demokratiska rättigheter som man blir "slängd i fängelse" för.
T.ex. Åke Gren fallet.
Hets mot folkgrupp-lagen (är det vad han blev dömd för?) är en inskränkning i yttrandefriheten. På så sätt är den tråkig, men jag tycker att den är nödvändig. Åke Gren är ju ett levande exempel på att den lagen behövs.
Är du emot lagen eller tycker du att det Gren sade inte var hets mot folkgrupp?
Tycker att hets mot folkgruppslagen skulle behöva en ganska kraftig reform.
Åke Gren fallet är svårt. Men vist är det ett bevis på att man inte alls får utala sig om vad man vill.
July 23, 2002
skinner wrote: [quote=nilsrock][quote=skinner][quote=nilsrock][quote=Johan Nicklasson]nån skrev att demokratin i sverige var "en illusion"
sverige i ett nötskal:
Politiker:
-"yttrandefrihet, åsiktsfrihet och religionsfrihet är viktiga delar av en modern demokrati"Vanlig person:
-"OK, ball, så då får jag säga vad jag tycker offentligt"Politiker
-"Ja det går bra, men säger du nått vi inte gillar slänger vi dig i fängelse"
Vad menar du att man så gärna vill säga för att utnyttja sina demokratiska rättigheter som man blir "slängd i fängelse" för.
T.ex. Åke Gren fallet.
Hets mot folkgrupp-lagen (är det vad han blev dömd för?) är en inskränkning i yttrandefriheten. På så sätt är den tråkig, men jag tycker att den är nödvändig. Åke Gren är ju ett levande exempel på att den lagen behövs.
Är du emot lagen eller tycker du att det Gren sade inte var hets mot folkgrupp?
Tycker att hets mot folkgruppslagen skulle behöva en ganska kraftig reform.
Åke Gren fallet är svårt. Men vist är det ett bevis på att man inte alls får utala sig om vad man vill.
Detta är inte bara riktat mot dig, skinner, utan även Johan Nicklasson mfl (och alla andra intresserade såklart) om det verkar som jag besvarar något som du inte alls sagt...
Ok, hets mot folkgrupp behöver ses över. Är det vad som gör att demokratin i Sverige är en ilussion?
Om man accepterar att lagar mot hets och uppvigling i någon form bör finnas så accepterar man också att yttrandefriheten inte är total.
Gränsdragningar är dock jäkligt svåra håller jag med om. Även om jag tidigare insinuerade att jag ansåg att Gren är skyldig så är jag inte helt bergsäker då jag inte är totalt insatt och det kanske inte ens skulle hjälpa om jag var det. Dock var det en domstol som dömde Gren till fängelse och inte några politiker, även om dessa stiftar lagarna.
skinner wrote: I dagens Sverige så måste du ha vunnigt dina miljoner på lotto eller innom någon idrott om du ska bli axepterad som miljonär. Känar du dom genom en chefspost eller genom ditt egna företag så ser folk ner på dig. Tycker detta semhällsklimat är totalt åt h*****e fel, du måste betala en massa avgifter när du vill anställa folk vilket gör att du inte anställer någon fast det finns behov av det.
Jag tycker denna beskrivning är ganska ensidig. Många blir accepterade och till och med hyllade om de tjänar massor av pengar genom exempelvis ett eget företag. VDar med stora fallskärmar får dock inte så fett med respekt. Ekonomiskt framgångsrika människor brukar dock åtnjuta mycket respekt tycker jag.
Dessutom kan det finnas mycket avundsjuka och agg mot lottovinnare.
July 23, 2002
_Danneman_ wrote: [quote=Jontez]Skulle ha röstat på antingen SD eller M, vet inte helt säkert
Säger väl eg. allt om Sossarnas nuvarande politik.
Jag tror att han menar sverigedemokraterna med SD. Dock så kan man väl hävda att S (socialdemokraterna) och M ligger närmare varandra än SD och M.
March 28, 2005
Arny wrote: [quote=räkan]MP såklart. Allt annat är läskigt.
Trodde det var MP som var läskiga 😕
Nej, kolla bara på Vänstern... Det är läskigt. 😕
Elementet: A64 3000+ - DFI LanParty nF4 UT SLi-D - 2X512MB Speed Premium BH-5 - Powercolor X850XT PE - 200GB Seagate - 80GB Seagate - Vattenkylt
January 5, 2002
skinner wrote: Känar du dom genom en chefspost eller genom ditt egna företag så ser folk ner på dig.
De flesta som gnäller på höga chefslöner syftar på direktörer inom den offentliga sektorn. Det är äckligt oförskämt av dessa landstingsdirektörer och andra råttor att kräva samma löner och villkor som näringslivets chefer, det finns ju absolut ingen motivering till det i och med att deras lön består av stulna pengar.
Den dagen då det blir lika frivilligt att betala en chefslön via skattesedeln som det är att betala en chefslön genom att köpa en Ericssontelefon så får de ha hur höga löner de vill, men tills dess ska de leva på en vanlig knegarlön.
March 14, 2004
Mean Machine wrote: [quote=skinner][quote=whak]Osäker när det gäller politik, Vänstern är ute sluten för länge sedan, men resten lär jag kolla upp.
Trodde du var Finsk medborgare!
So what?
Förklara gärna det där för mig, då jag också är finsk medborgare...
Nej, nej, nej. Menade inte så. Trodde bara inte att han hade rösträtt i Sverige.
Sorry om jag gjorde dig upprörd
1 Guest(s)