June 26, 2005
Ja, vad skulle ni gjort om ni stog och vänta på att få betala i e kassa och det är en liten pojk på kanske 4-5 år som ska handla ensam? Han ville köpa en chokladkaka och den skulle tydligen kosta "två guldpengar och två silverpengar" som han sa. Och det enda problemet var för den lilla pojken att han hade 1st 10krona, 2st 1 Kronor och en chokladguldpeng. men problemet var att det var en choklad peng ^^ så när han skulle betala hittade han först inte alla pengar och allt folk bakom stog och kollade på honom, sedan när han lyckats fippla upp alla pengar så var det ju en guldpeng som var fel, så expediten sa att han inte har pengar till chokladen och då frågade han jätte snällt, men expediten givk inte med på det. Sedan vart han sådär lessen och besviken som endast barn kan blir (ni vet hur det ser ut) och gick iväg. Jag fick tamefan skuldkänslor av att jag inte gav han en tia till. Vad skulle jag ha gjort? vad skulle NI ha gjort? är glad att jag fick berätta det här för jag mår fortfarande dåligt av at jag inte gav honom en tia. Skuldkänslor kanske det kallas? =/ 🙁
June 26, 2005
December 3, 2003
May 20, 2001
PooSlice wrote: Man måste lära sig värdet av pengar tidigt, om han får pengar nu kommer han ta socialbidrag när han blir större!
Kan vi inte diskutera våra syner på invandring i stället...
Känns lite långsökt det där,,
Det är ju inte konstigt att vi svenskar är så inskränkta och rädda för lite utlänningar.
Klart grabben hade fått en tia..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
July 14, 2003
Skulle puttat undan honom för han slösade på min dyrbara tid, orka stå i kassa i 3 timmar för att nån snorunge ska försöka betala nåt som han inte ens förstår!!!! 👿
Eller det hade nog varit enklare att ge expediten en tia bara så hade han flyttat sig, man själv hade fått bra karma och ungen hade blivit nöjd! Så det skulle jag ha gjort!
May 1, 2005
skinner wrote: Klart man ger han en tia, det är så lite pengar för att få en liten pojke glad.
Håller helt med. Finns ingen äkta glädje som ett barns glädje. 🙂
Rauws wrote: Glömde nämna att jag ej hade haft råd med min lunch då, (Pastasallad , Cola och en Aftonbladet) hade kunnat skippat colan iofs, men var för självisk helt enkelt. Just därför jag har skuldkänslor :S
Du skulle langat pojken en tia, sen kört samma stil som pojken och tittat med sorgsna valpögon mot nästa bakom dig i kön.
March 11, 2003
Varför inte ta killen i handen, och gå bort och plocka något som kostar 12kr istället? Även ett barn behöver lära sig pengars värde, och troligtvis blir han nästan lika glad för den mindre mängden. Sen kan han gå därifrån, med det godis han hade råd med, för att sedan berätta för morsan att den guldpengen han fick för att köpa godis inte fungerade, och trots att hon förväntade sig att någon skulle vara barmhärtig mot det lilla barnet, så gick inte den pennan den här gången.....;)
3 Guest(s)